Príloha č. 8
1
Analýza vplyvov na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Vplyvy na rodinné prostredie, vzájomnú súdržnosť členov rodiny, výchovu detí, práva rodičov voči deťom, základné zásady zákona o rodine, uzavieranie manželstva a na disponibilný príjem domácností viacdetných rodín
8.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rodinné prostredie a špecifikujte pozitívne/negatívne vplyvy na rodinné prostredie.
8.1.1 Spôsobí predložený návrh zmenu rodinného prostredia? Ak áno, v akom rozsahu? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu, prípadne dôvod chýbajúcej kvantifikácie.
Prijatím predloženého návrhu sa môže pozitívne zvýšiť flexibilita rodín v prístupe na pracovný trh, najmä rodín, z ktorých spravidla jeden člen, kvôli neprijatiu dieťaťa do materskej, alebo kvôli zdravotnému znevýhodneniu dieťaťa, musel nedobrovoľne opustiť trh práce alebo nemohol vstúpiť na trh práce, príp. musel obmedziť časové trvanie pracovného času.
Predloženým návrhom, zabezpečením prístupu detí k vysokokvalitnému predprimárnemu vzdelávaniu v materskej škole v mieste trvalého bydliska dieťaťa sa môžu znížiť výdavky rodín na cestovanie a na zabezpečenie rôznych opatrovateľských zariadení a služieb.
8.1.2 Môže dôjsť predloženým návrhom k narušeniu zdravého rodinného prostredia?
Predloženým návrhom nemôže dôjsť k narušeniu zdravého rodinného prostredia.
8.1.3 Má predložený návrh vplyv na demografický rast? Ak áno, aký je vplyv vzhľadom k úrovni záchovnej hodnoty populácie?
Nie, nemá.
8.1.4 Má predložený návrh vplyv na odstraňovanie prekážok, ktoré bránia pracujúcim rodičom dosiahnuť želaný počet detí?
Nie, nemá.
8.1.5 Má predložený návrh vplyv na množstvo času alebo príležitostí pre rodičov alebo pre deti na realizáciu rodinného života?
Áno má, zvýši sa celková zaškolenosť detí v materských školách a zlepší sa prístup každému dieťaťu ku vysokokvalitnému a cenovo dostupnému predprimárnemu vzdelávaniu v materskej škole.
8.1.6 Má predložený návrh vplyv na prenikanie látkových alebo nelátkových závislostí do rodín?
Nie, nemá.
Príloha č. 8
2
8.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na vzájomnú súdržnosť členov rodiny.
8.2.1 Má preložený návrh vplyv na vzájomnú súdržnosť členov rodiny? Ak áno, aký? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu, prípadne dôvod chýbajúcej kvantifikácie.
Áno má. Rodina s deťmi sa bude viac zapájať do života komunity účasťou rodičov a ostatných členov rodiny napr. na aktivitách spoločenského charakteru organizovaných materskými školami pre deti a spolu s deťmi a inými druhmi škôl vďaka podporným opatreniam.
8.2.2 Má predložený návrh vplyv na posilňovanie väzieb medzi členmi rodiny?
Áno, má. Členovia rodín získajú námety na spoločné aktivity spoločenského, umeleckého, športového a iného charakteru, najmä vplyvom ktorých sa budú posilňovať vzájomné väzby medzi členmi rodín navzájom.
8.2.3 Má predložený návrh vplyv na obnovovanie alebo záchranu rodín?
Nie, nemá.
8.2.4 Má predložený návrh vplyv na vznik či pretrvávanie konfliktov medzi členmi rodiny?
Nie, nemá.
8.2.5 Má predložený návrh vplyv na rozpad rodín?
Nie, nemá.
8.2.6 Má predložený návrh vplyv na poskytovanie pomoci pri odkázanosti niektorého z členov rodiny na pomoc?
Nie, nemá.
8.3 Identifikujte a popíšte vplyvy na výchovu detí.
8.3.1 Má predložený návrh vplyv na výchovu detí? Ak áno, aký?
Budú prijaté podporné opatrenia vo výchove a vzdelávaní.
Príloha č. 8
3
8.3.2 Má predložený návrh vplyv na výchovu detí v rodinách?
Áno, má. Ak budú deti absolvovať predprimárne vzdelávanie v materských školách a zároveň im budú na všetkých stupňoch vzdelávania zabezpečené podporné opatrenia, ich rodičia sa budú môcť vo veciach výchovy a vzdelávania radiť s kvalifikovanými pedagogickými a odbornými zamestnancami škôl a s odbornými zamestnancami zariadení poradenstva a prevencie.
8.3.3 Má predložený návrh vplyv na výchovu detí k manželstvu a rodičovstvu?
Áno, má. Súčasťou obsahu predprimárneho vzdelávania je aj poznávanie zákonitostí rodinného života, rozvíjanie pozitívnych vzťahov medzi členmi rodiny a základné poznatky o očakávaní prírastku do rodiny.
8.4 Identifikujte a popíšte vplyvy na práva rodičov voči deťom.
8.4.1 Má predložený návrh vplyv na práva alebo zodpovednosť rodičov voči deťom? Ak áno, aký?
Áno, má pozitívny vplyv. Rodičia ako prví sú zodpovední za výchovu a vzdelávanie dieťaťa, sú vedení k zodpovednému dodržiavaniu školského poriadku a organizácie predprimárneho vzdelávania detí. Rodičia majú právo na informácie o vzdelávacích výsledkoch svojich detí, ale zároveň sú zodpovední za riadnu dochádzku detí a za ich správanie a konanie.
8.5 Identifikujte a popíšte vplyvy na základné zásady zákona o rodine.
8.5.1 Má predložený návrh vplyv na chránené záujmy obsiahnuté v základných zásadách zákona o rodine? Ak áno, aký?
Nie, nemá.
8.6 Identifikujte a popíšte vplyvy na uzavieranie manželstva.
8.6.1 Má predložený návrh vplyv na uzavieranie manželstva? Ak áno, aký?
Nie, nemá.
8.6.2 Má predložený návrh vplyv na preferovaný čas vstupu do manželstva?
Nie, nemá.
8.6.3 Má predložený návrh vplyv na informovanosť ohľadom povahy manželstva a záväzkov medzi manželmi a založenia rodiny?
Nie, nemá.
8.6.4 Má predložený návrh vplyv na predchádzanie rozpadom manželstiev?
Nie, nemá.
Príloha č. 8
4
8.7 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na disponibilný príjem domácností viacdetných rodín.
8.7.1 Má predložený návrh vplyv na disponibilný príjem domácností viacdetných rodín? Ak áno, špecifikujte tento vplyv s prihliadnutím na počet detí v rodine, ich špeciálne potreby vzhľadom k veku, zdravotnému stavu a prípadne iným okolnostiam. Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu, prípadne dôvod chýbajúcej kvantifikácie.
Nie, nemá.