Príloha č. 4
1
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rovnosť žien a mužov a vplyvy na zamestnanosť
(Ak v niektorej z hodnotených oblastí sociálnych vplyvov (bodov 4.1 4.4) nebol identifikovaný vplyv, uveďte v príslušnom riadku analýzy poznámku „Bez vplyvu.“.)
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
(V prípade vyššieho počtu hodnotených opatrení doplňte podľa potreby do tabuľky pred bod 4.2 ďalšie sekcie - 4.1.1 Pozitívny vplyv/4.1.2 Negatívny vplyv).
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
K bodu novely právny nárok na predprimárne vzdelávanie v materskej škole pre deti od dovŕšenia 4 a následne 3 rokov
Pozitívny vplyv na hospodárenie rodín bude mať zvýšenie percentuálneho podielu príspevku na výchovu a vzdelávanie v zákone č. 597/2003 Z. z. a rozšírenie účelu využitia týchto prostriedok. Pozitívny vplyv bude mať aj stransparentnenie financovania materských škôl, od ktorého sa očakáva zníženie alebo upustenie od poplatkov rodín na čiastočnú úhradu výdavkov za pobyt dieťaťa v materskej škole. Eliminujú sa skryté poplatky, ktoré doposiaľ vytvárajú bariéru v prístupe detí zo sociálne a ekonomicky znevýhodneného prostredia.
K bodu novely podporné opatrenia vo výchove a vzdelávaní
Pozitívny vplyv bude mať aj zavedenie podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP). Rozšírenie a skvalitnenie podpory pre deti a žiakov so ŠVVP môže mať na vybrané rodiny nasledujúci pozitívny dopad:
-Ak škola po zavedení podporných opatrení bude vedieť prijať dieťa/žiaka so zdravotným postihnutím na celý výchovno-vzdelávací proces, pričom dieťa či sa žiak doteraz vzdelával výlučne alebo prevažne doma (na základe individuálneho vzdelávacieho programu), zvýši sa možnosť zákonných zástupcov zapojiť sa na trh práce.
-Na základe cielenejšej a kvalitnejšej podpory pre deti a žiakov so ŠVVP sa zvyšuje ich šanca úspešne ukončiť školskú dochádzku a začleniť sa do ďalšieho štúdia alebo na trh práce.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1. rodiny, ktorých aspoň jeden člen je poberateľom dávky v hmotnej núdzi
c)
Ovplyvnená skupina č. 3 viacdetné rodiny
Ovplyvnená skupina č. 2 rodiny z MRK
Ovplyvnená skupina č. 4 Deti a žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami vrátane detí a žiakov so zdravotným znevýhodnením, detí a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a ich rodiny.
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
Kvantifikáciu nie je možné vykonať, keďže pozitívne dopady sú primárne nefinančného charakteru (kvalitnejšie vzdelávanie pre deti od skorého veku a podpora pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami) a sekundárne pozitívne dopady na príjmy a výdavky domácností (napr. vyššie zapojenie rodičov na trhu práce) nie je možné presne predvídať.
Príloha č. 4
2
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Oba hlavné body predloženej novely budú mať pozitívny dopad na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia a to z dôvodov:
-lepšieho prístupu k predprimárnemu vzdelávaniu, ktoré má dokázateľne pozitívny vplyv na celú vzdelávaciu dráhu dieťaťa
-cielenejšej a kvalitnejšej podpory vo výchove a vzdelávaní, ktoré pomôže aj deťom a žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia byť úspešnejší vo vzdelávacej dráhe. Napríklad podporné opatrenie Doučovanie môže mať pozitívny dopad na zníženie počtu žiakov, ktorým hrozí riziko opakovania ročníka alebo predčasného ukončenia školskej dochádzky.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
Kvantifikáciu nie je možné vykonať, keďže pozitívne dopady sú primárne nefinančného charakteru (kvalitnejšie vzdelávanie pre deti od skorého veku a podpora pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami) a sekundárne pozitívne dopady na príjmy a výdavky domácností (napr. vyššie zapojenie rodičov na trhu práce) nie je možné presne predvídať.
a)
4.1.2 Negatívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Bez vplyvu
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
d)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
Príloha č. 4
3
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
Príloha č. 4
4
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Popíšte hodnotené opatrenie, špecifikujte ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
a)
Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Zavedením práva na prijatie na predprimárne vzdelávanie sa zlepší prístup detí ku vysokokvalitnému a cenovo dostupnému predprimárnemu vzdelávaniu.
Rozšíria sa možnosti rodičov uplatniť sa na trhu práce ako aj možnosti využívania flexibilného pracovného času.
Všetkým deťom, bez ohľadu na ich domáce prostredie sa bude zabezpečovať vysokokvalitné predprimárne vzdelávanie v zdravie podporujúcom prostredí s poskytovaním cenovo prístupnej stravy 3x denne.
Pozitívne ovplyvnenou skupinou sú všetky deti od 4 a postupne3 rokov veku, ktorých rodičia požiadajú o ich prijatie do materskej školy. Zavedením prednostného prijímania detí, ktoré budú mať právny nárok na prijatie na predprimárne vzdelávanie v materskej škole sa zlepší dostupnosť materskej školy pre všetky deti ods. 4 a postupne aj od 3 rokov, bez ohľadu na rodinné prostredie z ktorého pochádzajú.
Rodičia budú môcť využívať odborné poradenstvo pedagogických a odborných zamestnancov materských škôl a odborných zamestnancov zariadení poradenstva a prevencie.
Zavedením podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní sa zlepší prístup zákonných zástupcov na trh práce a perspektívne aj prístup detí/žiakov ku kvalitnému vzdelaniu a na trhu práce.
Ak škola po zavedení podporných opatrení bude vedieť prijať dieťa/žiaka so zdravotným postihnutím na celý výchovno-vzdelávací proces, pričom dieťa či sa žiak doteraz vzdelával výlučne alebo prevažne doma (na základe individuálneho vzdelávacieho programu), zvýši sa možnosť zákonných zástupcov zapojiť sa na trh práce. Tento dopad však nie je možné kvantifikovať.
b)
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
c)
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
-domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
-nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
-deti (0 – 17),
-mladí ľudia (18 – 25 rokov),
-starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
-ľudia so zdravotným postihnutím,
-marginalizované rómske komunity
Návrh je zacielený aj na domácnosti s nízkym príjmom a tiež na domácnosti, v ktorých sa jeden z rodičov nemôže zamestnať kvôli neprijatiu dieťaťa do materskej školy.
Návrh je zacielený aj na jednorodičovské domácnosti a domácnosti s deťmi so zdravotným znevýhodnením.
Návrh má prostredníctvom zavedenia podporných opatrení významný pozitívny vplyv na deti a žiakov so ŠVVP a ich rodiny, vrátane zraniteľných skupín:
-domácnosti s nízkym príjmom,
-ľudia so zdravotným postihnutím,
-marginalizované rómske komunity
-príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
Príloha č. 4
5
-domácnosti s 3 a viac deťmi,
-jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
-príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
-iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
Podľa štatistík rezortu školstva sa podporné opatrenia budú týkať najmä nasledovných skupín:
Počet detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP): so zdravotným
znevýhodnením, s nadaním, zo sociálne znevýhodneného prostredia, v bežných školách:
so zdrav. znevýhodnením/ nadaním
zo sociálne znevýhodneného prostredia
Spolu
Celkový počet detí/žiakov
Podiel z celkového počtu
Materské školy
1 026
2 239
3 265
178 830
1,9%
Základné školy
34 707
30 283
64 990
482 426
13,5%
Stredné školy
12 488
1 030
13 518
209 616
6,5%
Zdroj: Dáta CVTI SR k 15.9.2022
Príloha č. 4
6
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rovnosť žien a mužov.
a)
4.3.1 Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie alebo iného statusu? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Ak áno, ktoré skupiny sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
b)
Návrh zákona je vo veci zavedenia právneho nároku na prijatie dieťaťa do materskej školy, vo veci zavedenia nového príspevku na podporné opatrenia ako aj zavedenia nároku na podporné opatrenie pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v súlade s princípmi rovnosti príležitostí a práva každého dieťaťa na vysokokvalitné a cenovo dostupné predprimárne vzdelávanie bez ohľadu na pohlavie, rasu, etnicitu, náboženstvo alebo vieru, zdravotné postihnutie alebo iný status.
c)
4.3.2 Môže návrh viesť k zväčšovaniu nerovností medzi ženami a mužmi? Podporuje návrh rovnosť príležitostí? Má návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Popíšte vplyvy.
d)
Popíšte riziká návrhu, ktoré môžu viesť k zväčšovaniu nerovností:
Bez rizík.
e)
Popíšte pozitívne vplyvy návrhu na dosahovanie rovnosti žien a mužov, rovnosti príležitostí žien a mužov, prípadne vplyvy na ženy a mužov, ak sú odlišné:
Návrh vo veci zavedenia právneho nároku na prijatie dieťaťa do materskej školy, vo veci zavedenia nového príspevku na podporné opatrenia ako aj zavedenia nároku na podporné opatrenie pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami cieli na podporu detí bez rozdielu pohlavia.
f)
návrh významné vplyvy na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva? Ak áno, aké? Akým spôsobom? Zraniteľnou skupinou obyvateľstva sa rozumejú najmä ženy ohrozené viacnásobnou diskrimináciou, tehotné matky, seniorky, ženy patriace do marginalizovaných skupín obyvateľstva, migrantky, ženy a dievčatá so zdravotným postihnutím, obete násilia a pod.
Novela zákona cieli na poskytovanie predprimárneho vzdelávania všetkým deťom od 4 a postupne od 3 rokov, ktorých rodičia požiadajú o prijatie do materskej školy.
Zároveň sa návrhom zabezpečí cielenejšia a kvalitnejšia podpora pre všetky deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
g)
Pri identifikovaní vplyvov na rovnosť žien a mužov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi ženami a mužmi, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rovnosti žien a mužov nespočíva len v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti ako aj rodinnom živote, ale taktiež v podpore rovnosti medzi nimi.
V ktorých oblastiach podpory rovnosti žien a mužov návrh odstraňuje prekážky a/alebo podporuje rovnosť žien a mužov? Medzi oblasti podpory rovnosti žien a mužov okrem iného patria:
-podpora slobodného výberu povolania a ekonomickej činnosti
-podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
-zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
-podpora rovnosti príležitostí pri participácii na rozhodovaní,
-boj proti domácemu násiliu, násiliu na ženách a obchodovaniu s ľuďmi,
-podpora vnímania osobnej starostlivosti o dieťa za rovnocennú s ekonomickou činnosťou a podpora neviditeľnej práce v domácnosti ako takej,
-rešpektovanie osobných preferencií pri výbere povolania a zosúlaďovania pracovného a rodinného života.
Návrh zákona vo veci zavedenia právneho nároku na prijatie dieťaťa do materskej školy, vo veci zavedenia nového príspevku na podporné opatrenia ako aj zavedenia nároku na podporné opatrenie pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami cieli na podporu detí bez rozdielu pohlavia.
Príloha č. 4
7
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
a)
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
b)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Návrh zákona bude mať vplyv na vznik nových pracovných miest na pozícii učiteľ materskej školy, pedagogický asistent, školský špeciálny pedagóg, odborný zamestnanec školy, pomocný vychovávateľ a školský zdravotník..
Vytvorí sa možnosť zamestnať aj odborných zamestnancov poskytujúcich podporné odborné činnosti priamo v materských školách. Pôjde najmä o školských špeciálnych pedagógov, školských psychológov, sociálnych pedagógov, liečebných pedagógov, logopédov.
Na základe návrh vznikne v priebehu rokov 2023-2025 dokopy 6 906 nových pracovných pozícií v školstve, pričom regionálne rozdelenie týchto pozícií bude veľmi rovnomerné – pozície budú vznikať všade tam, kde sú školy a v závislosti od veľkosti školy a počtu detí v regióne. Pracovné pozície teda budú vznikať aj v okresoch s vysokou nezamestnanosťou.
Pozície budú vznikať s rôznymi kvalifikačnými predpokladmi, od pomocných vychovávateľov s kvalifikačnou požiadavkou stredné vzdelanie (vrátane nižšieho stredného odborného vzdelania) až po odborných zamestnancov s kvalifikačnou požiadavkou vysokoškolského vzdelania vo vybraných odboroch.
2023
2024
2025
2026
Počet nových pracovných miest zo štátneho rozpočtu
0
5 185
5 662
6 296
c)
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu
d)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Bez vplyvu.
e)
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
f)
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Návrh zákona v oblasti dopytu po práci rozšíri ponuku pracovných miest v materských, základných, stredných aj špeciálnych školách vo všetkých regiónoch Slovenska, t. j. aj v tých oblastiach, v ktorých nových pracovných miest nie je veľa
g)
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
h)
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Návrh zákona vo veci zavedenia právneho nároku na prijatie dieťaťa do materskej školy, vo veci zavedenia nového príspevku na podporné opatrenia ako aj zavedenia nároku na podporné opatrenie pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami má pozitívny vplyv na zvýšenie zamestnanosti najmä v regiónoch so zvýšenou nezamestnanosťou, v ktorých je o.i. zvýšený dopyt po prijatí detí do materských škôl.
i)
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
j)
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Bez vplyvu.
k)
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
l)
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.
Bez vplyvu.
Príloha č. 4
8