Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Zavedením práva na prijatie na predprimárne vzdelávanie sa zlepší prístup detí ku vysokokvalitnému a cenovo dostupnému predprimárnemu vzdelávaniu.
Rozšíria sa možnosti rodičov uplatniť sa na trhu práce ako aj možnosti využívania flexibilného pracovného času.
Všetkým deťom, bez ohľadu na ich domáce prostredie sa bude zabezpečovať vysokokvalitné predprimárne vzdelávanie v zdravie podporujúcom prostredí s poskytovaním cenovo prístupnej stravy 3x denne.
Pozitívne ovplyvnenou skupinou sú všetky deti od 4 a postupne3 rokov veku, ktorých rodičia požiadajú o ich prijatie do materskej školy. Zavedením prednostného prijímania detí, ktoré budú mať právny nárok na prijatie na predprimárne vzdelávanie v materskej škole sa zlepší dostupnosť materskej školy pre všetky deti ods. 4 a postupne aj od 3 rokov, bez ohľadu na rodinné prostredie z ktorého pochádzajú.
Rodičia budú môcť využívať odborné poradenstvo pedagogických a odborných zamestnancov materských škôl a odborných zamestnancov zariadení poradenstva a prevencie.
Zavedením podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní sa zlepší prístup zákonných zástupcov na trh práce a perspektívne aj prístup detí/žiakov ku kvalitnému vzdelaniu a na trhu práce.
Ak škola po zavedení podporných opatrení bude vedieť prijať dieťa/žiaka so zdravotným postihnutím na celý výchovno-vzdelávací proces, pričom dieťa či sa žiak doteraz vzdelával výlučne alebo prevažne doma (na základe individuálneho vzdelávacieho programu), zvýši sa možnosť zákonných zástupcov zapojiť sa na trh práce. Tento dopad však nie je možné kvantifikovať.