Príloha č. 3a
1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: (návrh) zákona z 2023, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a šport Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
0
0
C. Nepriame finančné náklady
105 385
0
D. Administratívne náklady
460 477
0
Spolu = A+B+C+D
565 862
0
z toho
E. Vplyv na mikro, malé a stredné podniky
565 862
0
F. Úplná harmonizácia práva EÚ
0
0
VÝPOČET mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov
IN
OUT
G. Náklady okrem výnimiek = B+C+D-F
565 862
0
Príloha č. 3a
2
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie vyjadrujúci dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP
Číslo normy
(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia (§, ods.)
Pôvod regulácie:
SK/EÚ úplná harm./EÚ harm. s možnosťou voľby
Účinnosť
regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet subjektov v dotk. kategórii
Počet subjektov MSP v dotk. kategórii
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvu
In (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
1.
Administratívna záťaž pre súkromných zriaďovateľov v súvislosti s novými úpravami.
Zákon č. 245/2008 Z.z.
Nový § 145a a nový § 145b
SK
01.09.23
Zriaďovatelia súkromných škôl
375
375
1 228
460 477
In (zvyšuje náklady)
2.
Zvýšené riziko odhlásenia sa dieťaťa/žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami zo súkromnej školy v prípade, že súkromná škola nebude vedieť poskytnúť nárokované podporné opatrenia.
Zákon č. 245/2008 Z.z.
Nový § 145a a nový § 145b
SK
01.09.23
Zriaďovatelia súkromných škôl
35
35
3 011
105 385
In (zvyšuje náklady), resp. zníženie príjmov
Príloha č. 3a
3
Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Nepriame finančné náklady, D. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
Príspevok na podporné opatrenia vo výchove a vzdelávaní
Navrhovanou novelou školského zákona sa zavádza nový systém podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní a nový príspevok na podporné opatrenia, ktorý bude hradený zo štátneho rozpočtu a bude pre školy a školské zariadenia účelovo viazaný na poskytovanie podporných opatrení (viac k príspevku na podporné opatrenia nižšie v kapitole 3.4).
V rámci návrhu novely boli identifikované dva vplyvy regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov. Obe sa týkajú iba zriaďovateľov súkromných škôl a školských zariadení, pričom v súčasnosti je v SR 500 súkromných škôl:
o232 SMŠ – súkromné materské školy,
o87 SZŠ – súkromné základné školy,
o131 SSŠ – súkromné stredné školy,
o50 SŠŠ – súkromné špeciálne školy vrátane škôl pri zdravotn. zariadeniach.
1. Prvým dopadom je zvýšená administratívna záťaž pre súkromných zriaďovateľov v súvislosti s novými úpravami, napr. so zamestnávaním nových zamestnancov na podporné opatrenia. Odhadujeme náklady na 75% všetkých súkromných škôl, t.j. 375 škôl, v priemernom rozsahu administratívnej záťaže 10 hodín mesačne na jednu školu. Administratívna záťaž môže byť na niektorých školách vyššia, avšak iných škôl sa nebude týkať vôbec. Administratívne úkony budú zahŕňať najmä nasledujúce situácie:
- v prípade, že zákonný zástupca školy na základe diagnostickej správy zažiada o poskytnutie podporného opatrenia, riaditeľ školy môže podať žiadosť ministerstvu školstva o poskytnutie príspevku na podporné opatrenia;
-ak škola nebude mať finančné, personálne či iné kapacity na poskytovanie podporného opatrenia, riaditeľ školy sa o stave písomne vyjadrí. Zákonný zástupca následne môže podať žiadosť príslušnému orgánu miestnej štátnej správy v školstve (Regionálny úrad školskej správy - RÚŠS) o preskúmanie situácie a riaditeľ školy bude následne povinný svoje rozhodnutie zdôvodniť RÚŠS;
- ak na základe príspevku na podporné opatrenia škole budú pridelené nové finančné prostriedky na zamestnanie nového zamestnanca školy, bude potrebné zamestnať nového zamestnanca. Ak na základe príspevku na podporné opatrenia škole budú pridelené nové finančné prostriedky na materiálne zabezpečenie školy, napríklad
Príloha č. 3a
4
kompenzačnú pomôcku, bude potrebné pomôcku zabezpečiť.
2. Druhý dopad vznikne, ak sa žiak odhlási z kmeňovej, súkromnej školy z dôvodu, že škola mu nebude vedieť poskytnúť požadované podporné opatrenia, a škola v príjmoch zo štátneho rozpočtu príde o normatívne financovanie na daného žiaka.
Zavedenie nároku na podporné opatrenie pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (nový § 145a a nový § 145b zákona č. 245/2008 Z. z.) znamená, že dieťa alebo žiak, ktorému na základe diagnostiky vznikne nárok na podporné opatrenie, bude môcť o poskytnutie podporného opatrenia žiadať riaditeľa školy. Ak riaditeľ školy podporné opatrenie nebude vedieť poskytnúť, lebo na to škola nemá personálne, priestorové, materiálno-technické a finančné podmienky, zákonný zástupca žiaka sa bude môcť obrátiť na orgán miestnej štátnej správy v školstve a situácia môže vyústiť do riešenia, že žiak opustí kmeňovú školu a začne navštevovať inú školu, ktorá mu podporné opatrenia bude vedieť poskytnúť. Predpokladáme, že tento postup sa bude týkať najmä detí a žiakov s ťažším zdravotným znevýhodnením a vysokou potrebou o zabezpečenie podporných opatrení.
V aktuálnom školskom roku súkromné základné a stredné školy navštevuje 38 260 žiakov, z toho 1 171 žiakov je podľa zdravotného znevýhodnenia (v základných školách v skupine 3 a vyššie a v stredných školách v skupine 2 a 3 podľa Prílohy č. 8 a Prílohy č. 9 nariadenia vlády č. 630/2008 Z. z., ktorá uvádza klasifikáciu žiakov so zdravotným znevýhodnením). U týchto žiakov je zvýšená pravdepodobnosť, že by z dôvodu nároku na podporné opatrenia mohli meniť škôl. Keby 3% týchto žiakov odišlo zo súkromných škôl, súkromní zriaďovatelia by prišli cca o 105 tisíc Eur ročne z normatívnych finančných prostriedkov.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
K predkladanému materiálu sa nekonali konzultácie s podnikateľskými subjektmi, pretože súkromné školy a školské zariadenia nie zriaďované s cieľom vykonávania podnikateľskej činnosti.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Nie, nedochádza.
Zriaďovatelia súkromných materských škôl majú rovnaké možnosti ako ostatní zriaďovatelia na pokrytie nákladov spojených so zavedením právneho nároku na prijatie na predprimárne vzdelávanie v materskej škole požiadať o finančné prostriedky MŠVVaŠ SR, ako aj zapojiť sa do výziev podporovaných z POO a z EŠIF.
Taktiež bude súkromným zriaďovateľom škôl a školských zariadení príspevok na podporné opatrenia poskytovaný rovnako, ako iným zriaďovateľom. Rovnako iné nové právne ustanovenia nerozlišujú medzi súkromnými a inými zriaďovateľmi škôl a školských zariadení.
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Príloha č. 3a
5
Nie, nebude.
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Nie, neovplyvňuje.
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Nie neovplyvní.
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Nie, neovplyvňuje.
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Zmena nemá takýto dopad.
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje X nemení znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Nemá vplyv.
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje X nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)sankcie alebo pokuty, ako dôsledok porušenia právne záväzných ustanovení;
b)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci
a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným
javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo
zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
c)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
d)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.
Zavedením nového systému podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní sa zavádza aj nový príspevok na podporné opatrenia do zákona č. 597/2003 Z. z., na základe ktorého ministerstvo školstva bude môcť prideliť účelovo viazaný finančný príspevok všetkým zriaďovateľom škôl a školských zariadení, vrátane súkromných.
Príloha č. 3a
6
Finančne najrozsiahlejšie plánované dva príspevky: príspevok na financovanie pedagogických asistentov (nový §4e, ods. 1, písm. a)) a financovanie školských podporných tímov (nový §4e, ods. 1, písm. a)). Pri prideľovaní oboch príspevkov sa predpokladá prideľovanie finančných prostriedkov podľa druhu školy, veľkosti školy a podielu detí/žiakov so špeciálnymi výchovnými vzdelávacími potrebami (viď popisná časť Analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu). Na základe tohto ustanovenia zriaďovatelia súkromných škôl dostanú finančné prostriedky z príspevku na podporné opatrenia na základe rovnakých pravidiel, ako iní zriaďovatelia.
Na základe predbežných návrhov financovania pedagogických asistentov by z príspevku na podporné opatrenia súkromní zriaďovatelia základných, stredných a špeciálnych škôl získali od 1.9.2024 dokopy 955 tisíc Eur ročne zo štátneho rozpočtu a súkromní zriaďovatelia materských škôl od 1.9.2026 dokopy 764 475 Eur ročne navyše. Všetky tieto finančné prostriedky budú účelovo viazané na poskytovanie podporných opatrení.
Nový príspevok na pedagogických asistentov pre súkromných zriaďovateľov škôl
Termín zavedenia
Počet PA
FP na rok 2024
FP na rok 2025
FP na rok 2026
Súkr. zriaďovatelia ZŠ a SŠ
1.9.2024
50
318 531 €
955 594 €
955 594 €
Súkr. zriaďovatelia špec. škôl
1.9.2024
40
254 825 €
764 475
764 475
Súkr. zriaďovatelia materských škôl
1.9.2026
40
0
0
254 825 €
Súčet
573 356 €
1 720 069 €
1 974 894 €
Nový príspevok na zamestnanie školského špeciálneho pedagóga alebo odborného zamestnanca pre súkromných zriaďovateľov škôl
Termín zavedenia
Počet ŠPT
FP na rok 2024
FP na rok 2025
FP na rok 2026
Súkr. zriaďovatelia ZŠ a SŠ
1.9.2024
50
529 443 €
1 588 330 €
1 588 330 €
Súkr. zriaďovatelia špec. škôl
1.9.2024
7
74 122 €
222 366 €
222 366 €
Súkr. zriaďovatelia materských škôl
1.9.2026
20
0
0
211 777 €
Súčet
603 565 €
1 810 696 €
2 022 473 €
Modelový príklad súvisiaci s podpornými opatreniami
Súkromný zriaďovateľ prevádzkuje súkromnú základnú školu, v ktorej sa vzdeláva 300 žiakov.
Príloha č. 3a
7
Na základe zavedenia príspevku na podporné opatrenia by mu podľa návrhu MŠVVaŠ SR mali byť od 1.9.2024 pridelené účelovo viazané finančné prostriedky na zamestnanie 1,25 úväzku pedagogického asistenta v základnej škole, t.j. okolo 23 400 eur ročne, a na zamestnanie 0,75 úväzku školského špeciálneho pedagóga alebo odborného zamestnanca v základnej škole, t.j. okolo 23 800 Eur ročne.
Zároveň v danej škole je žiak, ktorý vyžaduje bezbariérový prístup a keďže danej škole nebol pridelený príspevok na odstraňovanie fyzických bariér v priestoroch školy alebo školského zariadenia, žiak sa rozhodol školu zmeniť. Kým škola voľné miesto obsadí iným žiakom, škola môže v ďalšom školskom roku prísť o normatívne finančné prostriedky na žiaka, ktoré vzhľadom na jeho zdravotné znevýhodnenie (žiak s telesným postihnutím nechodiaci žiak) sú vo výške 5 415 Eur.