Príloha č. 1
1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona z...2023, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2013/33/EÚ z 26. júna 2013, ktorou sa stanovujú normy pre prijímanie žiadateľov o medzinárodnú ochranu (prepracované znenie) (Ú.v. EÚ L 180, 29.6.2013)
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
január 2023
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
február 2023
2.Definovanie problému
Plnenie úloh Plánu obnovy a odolnosti SR, Komponent 6 Reforma 1: Zabezpečenie podmienok na implementáciu povinného predprimárneho vzdelávania pre deti od 5 rokov a zavedenie právneho nároku na miesto v materskej škole alebo u iných poskytovateľov predprimárneho vzdelávania od 3 rokov a Komponentu 6 Reforma 2: Definícia konceptu špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb detí a žiakov a vypracovanie modelu nárokovateľných podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní, vrátane systému ich financovania.
3.Ciele a výsledný stav
Ciele uvedené v bode 2 sa splnia:
1. Novelizovaním ustanovení o povinnom predprimárnom vzdelávaní tak, aby sa zvýšila zaškolenosť detí v materskej škole alebo zariadení predprimárneho vzdelávania na úroveň minimálne 95 % a dosiahne sa udržateľnosť tohto stavu.
2.Zavedie sa právo na prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie ako jeden zo základných princípov výchovy a vzdelávania.
3. Sprehľadní sa financovanie materských škôl a odstránia sa finančné bariéry v prístupe ku predprimárnemu vzdelávaniu zvýšením príspevku na výchovu a vzdelávanie pre deti, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné a tiež pre deti, ktoré sú členmi domácnosti, ktorej členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi.
4. Redefinuje sa koncept špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb detí a žiakov.
5. Zavedie sa model nárokovateľných podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní, vrátane systému ich financovania.
4.Dotknuté subjekty
Deti, žiaci, poslucháči škôl a školských zariadení, zákonní zástupcovia a zástupcovia zariadení, zriaďovatelia škôl a školských zariadení, školy a školské zariadenia, pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci škôl a školských zariadení.
5.Alternatívne riešenia
Alternatívou je nulový variant, t .j. neprijatie predkladaného návrhu, čo by znamenalo, že:
- SR nesplní záväzky z POO dosiahnuť a dlhodobo udržať minimálne 95 % zaškolenosť detí v materských školách a v prechodnom období aj zariadeniach predprimárneho vzdelávania,
- nesplnenie Reformy 1 Komponentu 6 z POO tým, že sa nezabezpečia podmienky na dôslednú implementáciu povinného predprimárneho vzdelávania pre deti od 5 rokov a nezavedie sa právny nárok na miesto v materskej škole od 3 rokov dieťaťa, čo by znamenalo, že SR bude patriť k štátom, v ktorých sa podpore predprimárneho vzdelávania detí nevenuje dostatočná pozornosť aj napriek dlhoročnej tradícii kvalitného predprimárneho vzdelávania
Príloha č. 1
2
-nesplnenie Reformy 2 K6: Definícia konceptu špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb detí a žiakov a vypracovanie modelu nárokovateľných podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní, vrátane systému ich financovania.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
-Vyhlášky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 21/2022 Z. z. o pedagogickej dokumentácii a ďalšej dokumentácii v znení vyhlášky č. 68/2022 Z. z.
Vyhlášky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 22/2022 Z. z. o školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody.
Áno Nie
8.Preskúmanie účelnosti
Účelnosť navrhovanej novely zákona bude preskúmavaná po nadobudnutí účinnosti zákona od t. j. od školského roku 2023/2024 a následne každý rok v rôznych termínoch.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Pozn. k vplyvom na podnikateľské prostredie Zvýšenie nákladov resp. zníženie príjmov súkromných zriaďovateľov škôl bolo kvantifikované na 565 862 €. Zvýšenie účelovo viazaných príspevkov bolo kvantifikované na pedagogických asistentov a školské podporné tímy s medziročne rastúcou tendenciou k roku 2026 v celkovej sume 3 997 367 €.
Príloha č. 1
3
11.Kontakt na spracovateľa
Alexander Ludva, sekcia legislatívno-právna,
alexander.ludva@minedu.sk
Viera Hajdúková, sekcia predprimárneho a základného vzdelávania,
viera.hajdukova@minedu.sk
Zuzana Tokárová, sekcia legislatívno-právna,
zuzana.tokarova@minedu.sk
Jana Merašická, odbor inkluzívneho vzdelávania,
jana.merasicka @minedu.sk
12.Zdroje
-Plán obnovy a odolnosti SR,
-Požiadavky aplikačnej praxe komunikované najmä profesijnými organizáciami z oblasti predprimárneho vzdelávania,
-Správa Štátnej školskej inšpekcie: Stav zavedenia povinného predprimárneho vzdelávania a výchovno-vzdelávacej činnosti detí v materskej škole (správa z tematickej inšpekcie), dostupná na:
https://www.ssi.sk/wp-content/uploads/2022/10/1_2_PPV_MS_WEB-002.pdf
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.