roku 2024.Zároveň sa zohľadňuje pri financovaní na rok 2023 zmena v § 9 ods. 12 písm. k)
K čl. III
K bodom 1, 4 a 19 [§ 1 ods. 3, § 3 ods. 2 písm. e) a § 6b ods. 9]
Úprava súvisí s vypustením a vysokých škôl ako zriaďovateľov materských škôl (v čl. II) a skutočnosťou, že na financovanie materských škôl zriaďovaných ústrednými orgánmi štátnej správy sa zákon č. 597/2003 Z. z. nemá vzťahovať vôbec. Preto je potrebné vypustiť ustanovenia, ktoré sa týkajú financovania týchto materských škôl.
K bodom 2, 3, 5 a 6, 10, 13, 20 až 28 a 31 [§ 3 ods. 2 písm. a), § 4 ods. 12, § 6 ods. 1, § 7 ods. 7, § 6a ods. 1, § 4a, § 6b ods. 7 písm. b), § 7 ods. 8, 11, 12, 16 a 17, § 8b ods. 1 a 8c ods. 6]
Úpravy súvisiace s bodom 8.
K bodu 7 (§ 4aa ods. 3)
Navrhuje sa rozšírenie príspevku na dopravu v nadväznosti na zavedenie systému podporných opatrení.
Môže totiž vzniknúť situácia, v ktorej regionálny úrad školskej správy zabezpečí poskytnutie podporného opatrenia dieťaťu alebo žiakovi inou školou alebo iným školským zariadením, ako tú, ktorú dieťa alebo žiak navštevoval. V takom prípade na základe rozšírenia príspevku na dopravu zákonný zástupca získa právo na úhradu cestovných nákladov na dopravu dieťaťa alebo žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami do školy a späť do miesta jeho trvalého pobytu.
K bodom 8 a 9 (§ 4e)
Zavádza sa nový príspevok na podporné opatrenia, ktorým bude môcť ministerstvo školstva zo svojej rozpočtovej kapitoly financovať viaceré podporné opatrenia. Príspevok sa rozčleňuje na príspevok na žiadosť a príspevok bez žiadosti. Ministerstvo školstva bude zverejňovať metodiku prideľovania finančných prostriedkov, pričom návrh prideľovania je zahrnutý aj v doložke vplyvov.
Vzhľadom na to, že podporným opatrením je aj pedagogický asistent a špeciálnou výchovno-vzdelávacou potrebou je aj sociálne znevýhodnené prostredie, oba príspevky sa presúvajú do príspevku na podporné opatrenia, keďže nie je opodstatnené, aby boli podporné opatrenia financované duplicitne (dvojakým spôsobom).
Zároveň s účinnosťou od 1. 9. 2026 sa navrhuje zmena v odseku 1, ktorá zmení fakultatívne financovanie na obligatórne za podmienok uvedených zákonom.
K bodom 11, 12 a 14 až 18 [§ 6b ods. 2, 3, 7 písm. d), f), h), ods. 8 písm. b), d), e)]
Zvýšenie koeficientov sa navrhuje v súvislosti so zavedením práva na prijatie na predprimárne vzdelávanie. Týmto sa napĺňa úmysel uľahčiť sprístupnenie práva na prijatie na predprimárne vzdelávanie najmä pre deti z marginalizovaných rómskych komunít a zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Zvýšenie súvisí aj so záväzkom Slovenskej republiky nielen dosiahnuť ale aj udržať minimálne 95 % zaškolenosti 5-ročných detí aj v budúcnosti. Ako sa uvádza v Systéme implementácie