1
Národná rada Slovenskej republiky
VIII. volebné obdobie
_____________________________________________________________________
1467
VLÁDNY NÁVRH
ZÁKON
z … 2023,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 462/2008 Z. z., zákona č. 37/2009 Z. z., zákona č. 184/2009 Z. z., zákona č. 37/2011 Z. z., zákona č. 390/2011 Z. z., zákona č. 324/2012 Z. z., zákona č. 125/2013 Z. z., zákona č. 464/2013 Z. z., zákona č. 307/2014 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 330/2014 Z. z., zákona č. 377/2014 Z. z., zákona č. 61/2015 Z. z., zákona č. 188/2015 Z. z., zákona č. 440/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 216/2016 Z. z., zákona č. 56/2017 Z. z., zákona č. 151/2017 Z. z., zákona č. 178/2017 Z. z., zákona č. 182/2017 Z. z., zákona č. 62/2018 Z. z., zákona č. 209/2018 Z. z., zákona č. 210/2018 Z. z., zákona č. 365/2018 Z. z., zákona č. 375/2018 Z. z., zákona č. 209/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 381/2019 Z. z., zákona č. 56/2020 Z. z., zákona č. 93/2020 Z. z., zákona č. 426/2020 Z. z., zákona č. 127/2021 Z. z., zákona č. 271/2021 Z. z., zákona č. 273/2021 Z. z., zákona č. 415/2021 Z. z., zákona č. 2/2022 Z. z., zákona č. 92/2022 Z. z., zákona č. 176/2022 Z. z., zákona č. 351/2022 Z. z. a zákona č. 394/2022 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 1 písm. g) sa slová „rodičov alebo inej fyzickej osoby než rodiča, ktorá dieťa zverené do osobnej starostlivosti alebo do pestúnskej starostlivosti na základe rozhodnutia súdu“ nahrádzajú slovami „rodičov, inej fyzickej osoby než rodiča, ktorá dieťa zverené do osobnej starostlivosti alebo do pestúnskej starostlivosti na základe rozhodnutia súdu, poručníka alebo opatrovníka“.
2.V § 2 písmeno i) znie:
„i) špeciálnou výchovno-vzdelávacou potrebou požiadavka určená diagnostikou v systéme poradenstva a prevencie na poskytnutie podporného opatrenia vo výchove a vzdelávaní (ďalej len „podporné opatrenie“) dieťaťu alebo žiakovi podľa písmen j) p) a dieťaťu alebo žiakovi, ktorého zdravotný stav, sociálne podmienky, jazykové schopnosti, nadanie, správanie,
2
kognitívne schopnosti, motivácia, emocionalita, tvorivosť alebo zručnosti vyžadujú poskytnutie podporného opatrenia,“.
3.V § 2 sa vypúšťa písmeno j).
Doterajšie písmená k) až ai) sa označujú ako písmená j) až ah).
4.V § 2 sa vypúšťa písmeno r).
Doterajšie písmená s) až ah) sa označujú ako písmená r) až ag).
5.V § 3 sa za písmeno a) vkladá nové písmeno b), ktoré znie:
„b) práva na prijatie na predprimárne vzdelávanie v materskej škole od školského roka nasledujúceho po školskom roku, v ktorom dieťa dovŕši tretí rok veku,“.
Doterajšie písmená b) až s) sa označujú ako písmená c) až t).
6.V § 6 ods. 4 písm. e) sa na konci pripájajú tieto slová: ak ide o základnú školu, aj dĺžku trvania prvého stupňa a druhého stupňa,“.
7.V § 6 ods. 4 písm. l) sa slová „špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami“ nahrádzajú slovami „zdravotným znevýhodnením, žiakov so zdravotným znevýhodnením, detí s nadaním a žiakov s nadaním“.
8.V § 7 odsek 5 znie:
„(5) Ak škola vzdeláva deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, vytvára pre ne podmienky na základe odporúčaní zariadenia poradenstva a prevencie prostredníctvom
a)individuálneho vzdelávacieho programu,
b)vzdelávacích programov pre deti so zdravotným znevýhodnením alebo pre žiakov so zdravotným znevýhodnením,
c)vzdelávacích programov zameraných na príslušné nadanie alebo
d)poskytovaných podporných opatrení.“.
9.V § 7a ods. 2 sa slová „v súlade s odporúčaniami“ nahrádzajú slovami „na základe odporúčaní“ a na konci sa bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „ak ide o žiaka základnej školy najmenej v piatom ročníku alebo o žiaka strednej školy, aj po konzultácii s týmto žiakom.“.
10.V § 7a ods. 3 sa za slovo „obsahuje“ vkladajú slová „podporné opatrenie a“.
11.V § 11 ods. 5 sa vypúšťajú slová „a ďalšia dokumentácia“.
12.V § 14 sa odsek 1 dopĺňa písmenom i), ktoré znie:
„i) oblasti výchovy a vzdelávania určené v podnete ministerstva školstva na experimentálne
3
overovanie, ktoré nie sú uvedené v písmenách a) až h).“.
13.V § 14 odsek 2 znie:
„(2) Cieľom experimentálneho overovania je získať a overiť poznatky, skúsenosti, podnety alebo zahraničné modely v oblasti výchovy a vzdelávania a ich následné uplatnenie v praxi.“.
14.V § 14 ods. 5 úvodnej vete sa za slovo „Návrh“ vkladajú slová „alebo podnet“.
15.V § 14 ods. 5 písmeno e) znie:
„e) dohodu medzi školou alebo školským zariadením, v ktorom sa experimentálne overovanie uskutočňuje, predkladateľom návrhu a garantom experimentálneho overovania,“.
16.V § 16 ods. 3 písm. b) sa za slová „ods. 9“ vkladá čiarka a slová „úspešným absolvovaním komisionálnej skúšky na získanie nižšieho stredného vzdelania podľa § 31a“.
17.V § 20 ods. 4 prvej vete a § 59 ods. 6 prvej vete sa slovo „šiesteho“ nahrádza slovom „siedmeho“.
18.V § 25 ods. 5 tretej vete sa vypúšťa slovo „úradný“.
19.V § 25 ods. 8 sa číslo „15“ nahrádza číslom „30“.
20.V § 28 ods. 8 druhá veta znie: „Deti so zdravotným znevýhodnením sa zaraďujú do tried spolu s ostatnými deťmi alebo do samostatných tried pre deti so zdravotným znevýhodnením; deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ktoré nie deťmi so zdravotným znevýhodnením, sa zaraďujú do tried spolu s ostatnými deťmi.“.
21.V § 28 ods. 10 sa vypúšťa písmeno b).
Doterajšie písmená c) a d) sa označujú ako písmená b) a c).
22.V § 28 odsek 12 znie:
„(12) O zaradení dieťaťa so zdravotným znevýhodnením rozhodne riaditeľ školy na základe odporúčania všeobecného lekára pre deti a dorast a zariadenia poradenstva a prevencie a na základe vopred prerokovaného informovaného súhlasu zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia. O zaradení dieťaťa s nadaním rozhodne riaditeľ školy na základe odporúčania zariadenia poradenstva a prevencie a na základe vopred prerokovaného informovaného súhlasu zákonného zástupcu. Počet detí v triede môže byť znížený najviac o dve za každé dieťa so zdravotným znevýhodnením a dieťa s nadaním. Maximálny počet zaradených detí so zdravotným znevýhodnením a detí s nadaním v jednej triede sú dve.“.
23.V § 28 sa vypúšťa odsek 13.
Doterajšie odseky 14 až 18 sa označujú ako odseky 13 až 17.
4
24.V § 28 sa vypúšťa odsek 16.
Doterajší odsek 17 sa označuje ako odsek 16.
25.V § 28a sa vypúšťa odsek 5.
Doterajší odsek 6 sa označuje ako odsek 5.
26.V § 28b ods. 8 písm. c) sa slovo „alebo“ nahrádza čiarkou.
27.V § 28b ods. 8 písm. d) sa na konci bodka nahrádza slovom „alebo“.
28.V § 28b sa odsek 8 dopĺňa písmenom e), ktoré znie:
„e) ak zákonný zástupca nezabezpečí účasť dieťaťa na povinnom predprimárnom vzdelávaní v kmeňovej materskej škole na účel posúdenia plnenia obsahu individuálneho vzdelávania podľa odseku 6.“.
29.Za § 28b sa vkladá § 28c, ktorý znie:
㤠28c
(1) V priebehu predprimárneho vzdelávania môže dieťa na základe písomnej žiadosti zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia prestúpiť do inej materskej školy. O prestupe dieťaťa rozhoduje rozhodnutím o prijatí dieťaťa prestupom riaditeľ materskej školy, do ktorej požiadal o prijatie dieťaťa prestupom zákonný zástupca alebo zástupca zariadenia. Rozhodnutie o prijatí dieťaťa prestupom nie je rozhodnutím o prijatí dieťaťa.
(2) Ak riaditeľ materskej školy prijme dieťa prestupom podľa odseku 1, je povinný bez zbytočného odkladu zaslať kópiu rozhodnutia o prijatí dieťaťa prestupom riaditeľovi materskej školy, z ktorej dieťa prestupuje. Riaditeľ materskej školy, z ktorej dieťa prestupuje, je povinný do 15 dní od doručenia kópie rozhodnutia zaslať riaditeľovi materskej školy, do ktorej bolo dieťa prijaté prestupom, kópiu osobného spisu dieťaťa a túto zmenu nahlásiť do Centrálneho registra detí, žiakov a poslucháčov (ďalej len „centrálny register“).
(3) V priebehu predprimárneho vzdelávania sa umožňuje zanechanie vzdelávania, ak nejde o povinné predprimárne vzdelávanie.
(4) Ak zákonný zástupca dieťaťa, pre ktoré predprimárne vzdelávanie nie je povinné, alebo zástupca zariadenia záujem o zanechanie vzdelávania dieťaťa v materskej škole, oznámi to písomne riaditeľovi materskej školy. Túto zmenu riaditeľ materskej školy nahlási do centrálneho registra a zaznamená ju do osobného spisu dieťaťa.
(5) Dieťa prestáva byť dieťaťom materskej školy podľa odseku 4 dňom, ktorý nasleduje po dni, keď riaditeľovi materskej školy bolo doručené oznámenie o zanechaní vzdelávania, alebo dňom uvedeným v oznámení o zanechaní vzdelávania, najskôr však dňom, ktorý nasleduje po dni, keď bolo doručené. Ak zákonný zástupca alebo zástupca zariadenia neoznámi riaditeľovi materskej školy zanechanie vzdelávania a dieťa sa neospravedlnene nezúčastňuje na výchovno-vzdelávacom procese, uplynutím 30. dňa od jeho poslednej účasti na výchovno-vzdelávacom procese prestáva byť dieťaťom príslušnej materskej školy.
5
(6) Riaditeľ materskej školy môže rozhodnúť o predčasnom skončení predprimárneho vzdelávania, ak nejde o povinné predprimárne vzdelávanie, ak
a) dieťa sústavne alebo závažným spôsobom porušuje školský poriadok,
b) zákonný zástupca dieťaťa alebo zástupca zariadenia nedodržiava podmienky predprimárneho vzdelávania dieťaťa určené školským poriadkom,
c) zákonný zástupca dieťaťa alebo zástupca zariadenia neinformuje materskú školu o zmene zdravotnej spôsobilosti dieťaťa, jeho zdravotných problémoch alebo iných závažných skutočnostiach, ktoré majú vplyv na priebeh výchovy a vzdelávania,
d) zákonný zástupca dieťaťa alebo zástupca zariadenia bezdôvodne odmietne s dieťaťom absolvovať diagnostické vyšetrenie, ak sa špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby dieťaťa prejavia po jeho prijatí do materskej školy a je potrebné zmeniť formu vzdelávania dieťa, alebo
e) predčasné skončenie predprimárneho vzdelávania odporučí zariadenie poradenstva a prevencie, všeobecný lekár pre deti a dorast alebo lekár so špecializáciou v inom špecializačnom odbore ako všeobecné lekárstvo alebo zubný lekár.“.
30.V § 29 odsek 4 znie:
(4) Základná škola deväť ročníkov. Člení sa na prvý stupeň a druhý stupeň v dĺžke určenej v štátnom vzdelávacom programe.“.
31.V § 29 sa za odsek 8 vkladajú nové odseky 9 až 11, ktoré znejú:
„(9) V základnej škole možno so súhlasom zriaďovateľa zriadiť úvodný ročník pre
a)žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou dočasného charakteru, ktorí k 1. septembru dosiahli fyzický vek šesť rokov, nepokračujú v plnení povinného predprimárneho vzdelávania a nie je u nich predpoklad zvládnutia prvého ročníka základnej školy, alebo
b)žiakov s vývinovými poruchami dočasného charakteru, ktorí k 1. septembru dosiahli fyzický vek šesť rokov, nepokračujú v plnení povinného predprimárneho vzdelávania a nie je u nich predpoklad zvládnutia prvého ročníka základnej školy.
(10) V základnej škole pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním možno so súhlasom zriaďovateľa zriadiť úvodný ročník pre
a)žiakov so všeobecným intelektovým nadaním, ktorí k 1. septembru dosiahli fyzický vek päť rokov, alebo
b)žiakov so všeobecným intelektovým nadaním, ktorí k 1. septembru dosiahli fyzický vek štyri roky a je u nich predpoklad zvládnutia prvého ročníka základnej školy pred dovŕšením šiesteho roku veku.
(11) Úvodný ročník možno zriadiť pre najmenej štyroch žiakov a najviac desiatich žiakov. Žiaka do úvodného ročníka zaraďuje riaditeľ školy na základe vyjadrenia zariadenia poradenstva a prevencie a s vopred prerokovaným informovaným súhlasom zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia. Na žiaka so všeobecným intelektovým nadaním, ktorý sa vzdeláva v úvodnom ročníku v škole pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním, sa nevzťahuje § 28a. Absolvovanie úvodného ročníka sa nepovažuje za prvý rok plnenia povinnej školskej dochádzky. Po absolvovaní úvodného ročníka žiak pokračuje v prvom ročníku základnej školy v triede spolu s ostatnými žiakmi.“.
6
Doterajšie odseky 9 až 18 sa označujú ako odseky 12 až 21.
32.V § 29 ods. 9 sa slová „špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami“ nahrádzajú slovami „zdravotným znevýhodnením alebo pre žiakov s nadaním“.
33.V § 29 odsek 10 znie:
„(10) Do triedy základnej školy možno zaradiť žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.“.
34.V § 29 ods. 19 sa číslo „15“ nahrádza číslom „18“.
35.V § 30 ods. 7 sa vypúšťajú slová „vrátane integrácie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami“.
36.V 31 ods. 1 prvej vete sa za slovo „zástupcu“ vkladajú slová „alebo zástupcu zariadenia“.
37.V § 31 ods. 2 druhej vete sa slová „Centrálneho registra detí, žiakov a poslucháčov (ďalej len „centrálny register“)“ nahrádzajú slovami „centrálneho registra“.
38.V § 31 ods. 3 sa za slová „zástupcu žiaka“ vkladajú slová „alebo zástupcu zariadenia“ a slová „špeciálnym výchovno-vzdelávacím potrebám“ sa nahrádzajú slovami „zdravotnému znevýhodneniu a nadaniu“.
39.V § 31 ods. 4 sa za slová „zástupcu žiaka“ vkladajú slová „alebo zástupcu zariadenia“.
40.V § 33 ods. 13 sa slová „špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami“ nahrádzajú slovami „zdravotným znevýhodnením a žiaka s nadaním“.
41.V § 33 ods. 14 sa slová „zamestnanci a školský podporný tím“ nahrádzajú slovami „zamestnanci, školský podporný tím a zdravotnícky pracovník podľa § 152a“.
42.V § 39 ods. 2 prvej vete sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „alebo dňom uvedeným v oznámení o zanechaní štúdia, najskôr však dňom, ktorý nasleduje po dni, keď bolo doručené.“.
43.V § 54 ods. 11 sa slová „individuálneho vzdelávania“ nahrádzajú slovami „osobitného spôsobu plnenia školskej dochádzky podľa § 23“.
44.V § 55 ods. 5 sa za slovo „ročníku“ vkladajú slová „alebo v úvodnom ročníku“.
45.V § 55 ods. 9 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta a tretia veta, ktoré znejú: Ak sa vyučovací predmet vyučuje len v prvom polroku, informácia sa uvádza na konci prvého polroka. Ak sa vyučovací predmet vyučuje v prvom polroku aj v druhom polroku alebo len v druhom polroku, informácia sa uvádza na konci druhého polroka.“.
7
46.V § 55 ods. 12 písm. b) sa na konci vypúšťa slovo „alebo“.
47.V § 55 ods. 12 písm. c) sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripája sa slovo „alebo“.
48.V § 55 sa odsek 12 dopĺňa písmenom d), ktoré znie:
d) „oslobodený“, ak bol žiak oslobodený od vzdelávania sa vo vyučovacom predmete v plnom rozsahu.“.
49.V § 55a ods. 2 sa číslo „10“ nahrádza číslom „11“.
50.V § 55a ods. 5 písm. b) sa na konci čiarka nahrádza slovom „alebo“.
51.V § 55a ods. 5 sa vypúšťa písmeno c).
Doterajšie písmeno d) sa označuje ako písmeno c).
52.V § 55a ods. 5 písm. c) sa slová „až c)“ nahrádzajú slovami „a b)“.
53.V § 55a ods. 6 sa na konci pripájajú tieto slová: „alebo z niektorého vyučovacieho predmetu má hodnotenie „neabsolvoval““.
54.V § 55a sa za odsek 6 vkladá nový odsek 7, ktorý znie:
„(7) Vyjadrenie podľa § 55 ods. 12 písm. a), b) alebo písm. d) sa v celkovom hodnotení nezohľadňuje.“.
Doterajšie odseky 7 až 13 sa označujú ako odseky 8 až 14.
55.V § 56 odsek 1 znie:
„(1) Ak nemožno žiaka vyskúšať a hodnotiť v riadnom termíne v prvom polroku, riaditeľ školy určí na jeho vyskúšanie a hodnotenie náhradný termín, a to spravidla tak, aby sa hodnotenie za prvý polrok mohlo uskutočniť najneskôr do dvoch mesiacov po skončení prvého polroka. Ak nemožno žiaka podľa § 19 ods. 5 vyskúšať a hodnotiť ani v náhradnom termíne, žiak sa za prvý polrok nehodnotí. Ak nemožno vyskúšať a hodnotiť v náhradnom termíne žiaka, ktorý nie je žiakom podľa § 19 ods. 5, a ide o vyučovací predmet vyučovaný iba v prvom polroku ani v náhradnom termíne, žiak z vyučovacieho predmetu neprospel.“.
56.V § 57 odsek 4 znie:
„(4) V jeden deň môže vykonať žiak komisionálne skúšky najviac z dvoch vyučovacích predmetov; z viac ako z dvoch vyučovacích predmetov ich môže vykonať, ak s tým zákonný zástupca neplnoletého žiaka, zástupca zariadenia alebo plnoletý žiak súhlasí.“.
57.V § 59 ods. 2 prvej vete sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: a následne deti, ktoré majú právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie.“.
58.V § 59 odsek 5 znie:
8
„(5) Ak ide o dieťa so zdravotným znevýhodnením, k žiadosti o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie sa prikladá aj vyjadrenie príslušného zariadenia poradenstva a prevencie a odporučenie všeobecného lekára pre deti a dorast. Ak ide o dieťa s nadaním, k žiadosti o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie sa prikladá aj vyjadrenie príslušného zariadenia poradenstva a prevencie.“.
59.V § 59 ods. 8 sa slová „dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami“ nahrádzajú slovami „dieťaťa so zdravotným znevýhodnením, dieťaťa zo sociálne znevýhodneného prostredia alebo dieťaťa s nadaním“.
60.V § 59 ods. 9 prvej vete sa slová „pokračuje v povinnom predprimárnom vzdelávaní“ nahrádzajú slovami „začne plniť povinné predprimárne vzdelávanie“.
61.V § 59a ods. 3 sa vypúšťa druhá veta.
62.V § 59a odsek 4 znie:
„(4) Orgán miestnej štátnej správy v školstve určí materskú školu, v ktorej bude plniť povinné predprimárne vzdelávanie dieťa, ktoré nie je možné prijať do materskej školy podľa odsekov 1 3. Určenie materskej školy orgán miestnej štátnej správy v školstve vopred prerokuje s riaditeľom tejto materskej školy a zriaďovateľom tejto materskej školy.“.
63.Za § 59a sa vkladá § 59b, ktorý znie:
㤠59b
(1) Právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie dieťa od začiatku školského roku nasledujúceho po školskom roku, v ktorom bola žiadosť o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie podaná riaditeľovi spádovej materskej školy v termíne podľa § 59 ods. 4.
(2) Ak dieťa právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie, žiadosť o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie podáva zákonný zástupca alebo zástupca zariadenia riaditeľovi spádovej materskej školy, ak nepodá žiadosť o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie riaditeľovi cirkevnej materskej školy alebo súkromnej materskej školy. Ak spádová materská škola nemá kapacitné možnosti na prijatie dieťaťa, riaditeľ túto skutočnosť uvedie v rozhodnutí o neprijatí na predprimárne vzdelávanie. Ak dieťa následne nie je prijaté na predprimárne vzdelávanie v cirkevnej materskej škole alebo v súkromnej materskej škole so sídlom v obci trvalého pobytu dieťaťa, obec vykoná všetky potrebné úkony, aby dieťa na predprimárne vzdelávanie prijal riaditeľ akejkoľvek materskej školy, ktorej je táto obec zriaďovateľom, vrátane spádovej materskej školy; na tento účel sa žiadosť o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie v spádovej materskej škole považuje za žiadosť o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie v materskej škole, ktorej zriaďovateľom je obec.
(3) Ak obec nie je zriaďovateľom inej materskej školy alebo ak iná materská škola, ktorej zriaďovateľom je obec, nemá kapacitné možnosti na prijatie dieťaťa, ktoré právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie, obec do 10. júla oznámi zákonnému zástupcovi alebo zástupcovi zariadenia názov materskej školy s kapacitnými možnosťami na prijatie dieťaťa, ktorej zriaďovateľom je iná obec alebo orgán miestnej štátnej správy v školstve, ktorá
a) je najbližšie k miestu trvalého pobytu dieťaťa alebo
9
b) má najlepšiu dostupnosť hromadnou dopravou z miesta trvalého pobytu dieťaťa.
(4) Žiadosť o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie v materskej škole podľa odseku 3 podáva zákonný zástupca dieťaťa alebo zástupca zariadenia do 20. júla.
(5) Ak ide o dieťa v zariadení, v ktorom sa pobytovou formou vykonáva ústavná starostlivosť, výchovné opatrenie, neodkladné opatrenie alebo ochranná výchova materskú školu, v ktorej dieťa právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie, určí orgán miestnej štátnej správy v školstve a túto skutočnosť oznámi zástupcovi zariadenia do 15. apríla. Žiadosť o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie v materskej škole podáva zástupca zariadenia v termíne podľa § 59 ods. 4.
(6) Riaditeľ materskej školy podľa odseku 3 písm. a) alebo písm. b) alebo odseku 5 je povinný prijať na predprimárne vzdelávanie dieťa, ktoré právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie.
(7) Ak zákonný zástupca alebo zástupca zariadenia nepostupoval podľa odseku 2, 4 alebo odseku 5 a dieťa bolo prijaté do súkromnej materskej školy, cirkevnej materskej školy alebo materskej školy, ktorej zriaďovateľom je samosprávny kraj, dieťa sa považuje za prijaté na základe práva na prijatie na predprimárne vzdelávanie.
(8) Materská škola poskytuje predprimárne vzdelávanie dieťaťu, ktoré právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie, v pracovných dňoch počas školského vyučovania v rozsahu najmenej štyri hodiny denne. Dieťaťu so zdravotným znevýhodnením, ktoré právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie, môže materská škola poskytovať predprimárne vzdelávanie v rozsahu menej ako štyri hodiny denne na základe žiadosti zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia; zákonný zástupca alebo zástupca zariadenia je povinný k žiadosti priložiť súhlasné vyjadrenie príslušného zariadenia poradenstva a prevencie.“.
64.V § 61 odsek 1 znie:
„(1) O prijatí dieťaťa so zdravotným znevýhodnením a dieťaťa s nadaním rozhoduje riaditeľ školy na základe písomnej žiadosti zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia a správy z diagnostického vyšetrenia vydanej zariadením poradenstva a prevencie, ktorá obsahuje návrh podporného opatrenia. Riaditeľ školy pred prijatím dieťaťa so zdravotným znevýhodnením a dieťaťa s nadaním do školy so vzdelávacím programom pre žiakov so zdravotným znevýhodnením alebo so vzdelávacím programom zameraným na príslušné nadanie poučí zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia o všetkých možnostiach vzdelávania jeho dieťaťa.“.
65.V § 61 ods. 3 druhej vete sa číslo „10“ nahrádza číslom „13“.
66.V § 63 odsek 6 znie:
„(6) Uchádzač so zdravotným znevýhodnením a uchádzač s nadaním pripojí k prihláške na vzdelávanie správu z diagnostického vyšetrenia vydanú zariadením poradenstva a prevencie, ktorá obsahuje návrh podporného opatrenia.“.
67.V § 68 ods. 1 tretej vete sa slová „konaní a informáciu“ nahrádzajú slovami „konaní, informáciu“ a na konci sa bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová:
10
„informáciu, či uchádzač bol prijatý alebo neprijatý, a nenaplnený počet miest pre žiakov, ktorých možno prijať do tried prvého ročníka príslušného odboru vzdelávania.“.
68.V § 68 odsek 2 znie:
„(2) Riaditeľ strednej školy odošle neprijatému uchádzačovi rozhodnutie o neprijatí najneskôr v termíne podľa odseku 1. Ak riaditeľ strednej školy rozhodne o prijatí uchádzača, informácia o jeho prijatí v zozname podľa odseku 1 sa považuje za rozhodnutie o prijatí a deň zverejnenia zoznamu sa považuje za deň doručenia rozhodnutia o prijatí.“.
69.V § 68 ods. 3 sa na konci pripája táto veta: „Po doručení písomného potvrdenia podľa prvej vety riaditeľ školy vyhotoví rozhodnutie o prijatí samostatne a odošle ho uchádzačovi do piatich pracovných dní od doručenia písomného potvrdenia.“.
70.§ 68 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
„(6) Uchádzač, ktorý na základe výsledkov prijímacej skúšky nebol prijatý na vzdelávanie v odbore vzdelávania uvedenom v prihláške na vzdelávanie len z dôvodu naplnenia počtu miest pre žiakov, ktorých možno prijať do tried prvého ročníka, môže byť v príslušnej strednej škole prijatý na vzdelávanie v odbore vzdelávania z rovnakej skupiny, ktorý nebol uvedený v prihláške na vzdelávanie, na nenaplnený počet miest, ak forma, obsah a rozsah prijímacej skúšky na vzdelávanie v tomto odbore vzdelávania rovnaké, ako forma, obsah a rozsah absolvovanej prijímacej skúšky. O prijatie na vzdelávanie podľa prvej vety môže uchádzač alebo zákonný zástupca neplnoletého uchádzača požiadať do dvoch pracovných dní od termínu podľa odseku 1; riaditeľ strednej školy rozhodne o prijatí bezodkladne.“.
71.Pred § 94 vrátane nadpisu prvého oddielu sa vkladá § 93a, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠93a
Školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Školami pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sú
a)školy pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením,
b)školy pre deti a žiakov s nadaním.“.
72.V § 94 ods. 1 písm. b) druhý bod znie:
„2. v triedach alebo výchovných skupinách spolu s ostatnými deťmi alebo žiakmi školy.“.
73.V § 94 ods. 2 úvodná veta znie: „Pri výchove a vzdelávaní v školách pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením a v špeciálnej triede sa vychádza zo vzdelávacích programov pre“ a vypúšťa sa druhá veta.
74.V § 94 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3) Vzdelávacie programy podľa odseku 2 vychádzajú zo štátnych vzdelávacích programov a obsahujú úpravy pre príslušné zdravotné znevýhodnenie. Vzdelávacie programy podľa odseku 2 vydáva a zverejňuje ministerstvo školstva.“.
11
Doterajšie odseky 3 a 4 sa označujú ako odseky 4 a 5.
75.V § 97 ods. 3 druhej vete sa slová „podľa § 2 písm. k)“ nahrádzajú slovami „so zdravotným znevýhodnením“.
76.§ 98 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4) V strednej škole pre žiakov so zdravotným znevýhodnením môže pôsobiť aj zdravotnícky pracovník podľa § 152a.“.
77.V § 105 ods. 3 sa na konci bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „psychodiagnostické vyšetrenie sa na prijatie do športovej triedy nevyžaduje.“.
78.V § 107 ods. 1 prvej vete sa na konci pripájajú tieto slová: v súlade s príslušným podporným opatrením“.
79.V § 108 sa vypúšťa odsek 1.
Doterajšie odseky 2 a 3 sa označujú ako odseky 1 a 2.
80.V § 110 ods. 5 a § 111 ods. 5 sa slová „ods. 12“ nahrádzajú slovami „ods. 13“.
81.V § 110 ods. 6 a § 111 ods. 6 sa slová „11 a ods. 13“ nahrádzajú slovami 12 a ods. 14“.
82.V § 114 ods. 2 a § 117 ods. 4 sa slová „špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami“ nahrádzajú slovami „zdravotným znevýhodnením a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia“.
83.V § 122 ods. 8 sa vypúšťajú slová „podľa § 2 písm. k)“.
84.V § 130 ods. 8 sa vypúšťajú slová „dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami“.
85.V § 131 ods. 3 sa za písmeno e) vkladá nové písmeno f), ktoré znie:
„f) terapiu,“.
Doterajšie písmená f) a g) sa označujú ako písmená g) a h).
86.V § 138 sa vypúšťa odsek 5.
87.V § 144 sa odsek 1 dopĺňa písmenom p), ktoré znie:
p) príslušné podporné opatrenie uvedené v správe z diagnostického vyšetrenia.“.
88.Za § 145 sa vkladajú § 145a a 145b, ktoré vrátane nadpisu nad § 145a znejú:
Podporné opatrenia
12
§ 145a
(1)Podporným opatrením je opatrenie poskytované školou alebo školským zariadením dieťaťu so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo žiakovi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami potrebné na jeho plnohodnotné zapájanie sa do výchovy a vzdelávania, rozvíjanie kompetencií a plnohodnotné zaradenie sa v škole alebo v školskom zariadení.
(2)Podpornými opatreniami sú
a)poskytovanie výchovy a vzdelávania na základe úpravy cieľov, metód, foriem a prístupov vo výchove a vzdelávaní; poskytovanie zabezpečuje škola, školské výchovno-vzdelávacie zariadenie alebo špeciálne výchovné zariadenia
b)poskytovanie výchovy a vzdelávania na základe úpravy obsahu výchovy a vzdelávania a hodnotenia výsledkov dosiahnutých deťmi alebo žiakmi vo výchove a vzdelávaní; poskytovanie zabezpečuje škola, školské výchovno-vzdelávacie zariadenie alebo špeciálne výchovné zariadenia,
c)zabezpečenie činností na rozvoj pohybovej schopnosti, zmyslového vnímania, komunikačnej schopnosti, kognitívnej schopnosti, sociálno-komunikačných zručností, emocionality a sebaobsluhy; poskytovanie zabezpečuje materská škola, materská škola pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, základná škola, základná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, stredná škola, stredná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo špeciálne výchovné zariadenie,
d)činnosť na podporu dosahovania školskej spôsobilosti; poskytovanie zabezpečuje materská škola, materská škola pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, zariadenie poradenstva a prevencie alebo liečebno-výchovné sanatórium,
e)zabezpečenie poskytovania kurzu vyučovacieho jazyka školy alebo inej podpory pri osvojovaní si vyučovacieho jazyka školy; poskytovanie zabezpečuje materská škola, materská škola pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, základná škola, základná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, stredná škola, stredná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami okrem bilingválneho vzdelávania alebo špeciálne výchovné zariadenie,
f)zabezpečenie doučovania; poskytovanie zabezpečuje materská škola, materská škola pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, základná škola, základná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, stredná škola, stredná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo špeciálne výchovné zariadenie,
g)skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia; poskytovanie zabezpečuje škola alebo školské zariadenie,
h)zabezpečenie vzdelávania sa vo vyučovacom predmete alebo vo vzdelávacej oblasti vo vyššom ročníku; poskytovanie zabezpečuje základná škola, základná škola pre žiakov s nadaním, stredná škola alebo stredná škola pre žiakov s nadaním,
i)zabezpečenie osobitných foriem komunikácie dieťaťa so zdravotným postihnutím alebo žiaka so zdravotným postihnutím so školou alebo so školským zariadením; poskytovanie zabezpečuje škola alebo školské zariadenie,
13
j)činnosť na podporu sociálneho zaradenia; poskytovanie zabezpečuje škola alebo školské zariadenie,
k)činnosť na podporu predchádzania ukončenia školskej dochádzky v nižšom ako poslednom ročníku základnej školy alebo strednej školy; poskytovanie zabezpečuje základná škola, základná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, stredná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, zariadenie poradenstva a prevencie alebo špeciálne výchovné zariadenie,
l)špecializované kariérové poradenstvo; poskytnutie zabezpečuje základná škola, základná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, stredná škola, stredná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo zariadenie poradenstva a prevencie.
m)zabezpečenie pôsobenia pedagogického asistenta v triede; poskytovanie zabezpečuje materská škola, materská škola pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, základná škola, základná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, stredná škola, stredná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo špeciálne výchovné zariadenie,
n)poskytovanie zdravotnej starostlivosti; poskytovanie zabezpečuje materská škola, materská škola pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, základná škola, základná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, stredná škola, stredná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo špeciálne výchovné zariadenie,
o)zabezpečenie sebaobslužných úkonov podľa osobitného predpisu80c) v čase výchovno-vzdelávacieho procesu; poskytovanie zabezpečuje škola alebo školské zariadenie,
p)poskytnutie špeciálnych edukačných publikácií a kompenzačných pomôcok; poskytovanie zabezpečuje materská škola, materská škola pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, základná škola, základná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, stredná škola, stredná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo špeciálne výchovné zariadenie,
q)zabezpečenie úpravy priestorov školy určených na podporu vnímania a nadobúdanie zručností; poskytovanie zabezpečuje škola alebo špeciálne výchovné zariadenie,
r)odstraňovanie fyzických bariér v priestoroch školy alebo školského zariadenia a organizačných bariér pri výchove a vzdelávaní; poskytovanie zabezpečuje škola alebo školské zariadenie,
s)zabezpečenie diétneho stravovania; poskytnutie zabezpečuje zariadenie školského stravovania.
(3)Ministerstvo školstva vedie a zverejňuje na ním určenom webovom sídle katalóg podporných opatrení. Katalóg podporných opatrení obsahuje najmä
a)názov podporného opatrenia,
b)opis podporného opatrenia,
c)cieľovú skupinu podporného opatrenia,
d)personálne zabezpečenie podporného opatrenia,
e)formu poskytovania podporného opatrenia,
f)odporúčaný rozsah podporného opatrenia.
§ 145b
14
(1)Podporné opatrenie sa poskytuje na základe diagnostiky špeciálnej výchovno-vzdelávacej potreby v systéme poradenstva a prevencie v rámci odbornej činnosti
a) tretieho stupňa, štvrtého stupňa alebo piateho stupňa, ak ide o podporné opatrenie podľa § 145a ods. 2 písm. b), d), g), h), i), l), m), o) alebo písm. p), alebo
b) prvého stupňa, druhého stupňa, tretieho stupňa, štvrtého stupňa alebo piateho stupňa, ak ide o podporné opatrenie podľa § 145a ods. 2 písm. a), c), e), f), j), k), n), q), r) alebo písm. s).
(2)O vykonanie diagnostiky na účel poskytnutia podporného opatrenia môže riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia požiadať zákonný zástupca dieťaťa alebo neplnoletého žiaka, plnoletý žiak, zástupca zariadenia alebo pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec. O vykonanie diagnostiky na účel poskytnutia podporného opatrenia a o poskytnutie podporného opatrenia možno požiadať písomne. Škola alebo školské zariadenie môže umožniť požiadať o vykonanie diagnostiky na účel poskytnutia podporného opatrenia alebo o poskytnutie podporného opatrenia aj elektronicky bez kvalifikovaného elektronického podpisu použitím informačného systému.
(3)Ak nie je možné vykonať diagnostiku na účel poskytnutia podporného opatrenia v škole alebo v školskom zariadení, ktoré nie je zariadením poradenstva a prevencie, riaditeľ školy alebo riaditeľ školského zariadenia požiada o vykonanie diagnostiky zariadenie poradenstva a prevencie.
(4)Výsledkom diagnostiky je správa z diagnostického vyšetrenia, ktorá obsahuje návrh podporného opatrenia spolu s navrhovaným rozsahom jeho poskytnutia. Správu z diagnostického vyšetrenia vypracúva škola, ak ide o diagnostiku v rámci odbornej činnosti podľa § 131 ods. 2 písm. a) alebo ods. 3 písm. a). Správu z diagnostického vyšetrenia vypracúva zariadenie poradenstva a prevencie, ak ide o diagnostiku v rámci odbornej činnosti podľa § 131 ods. 4 písm. a), ods. 5 písm. d) alebo ods. 6 písm. d). Správa z diagnostického vyšetrenia sa poskytuje žiadateľovi; ak o vykonanie diagnostiky požiadal pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec, poskytuje sa aj zákonnému zástupcovi dieťaťa alebo neplnoletého žiaka, zástupcovi zariadenia alebo plnoletému žiakovi.
(5)Ak ide o podporné opatrenie, ktorým je poskytnutie zdravotnej starostlivosti, v priebehu vykonávania diagnostiky sa vyžaduje aj písomné vyjadrenie všeobecného lekára pre deti a dorast.
(6)Dieťa alebo žiak právo na poskytnutie podporného opatrenia uvedeného v správe z diagnostického vyšetrenia.
(7)Na základe správy z diagnostického vyšetrenia môže riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia o poskytnutie podporného opatrenia požiadať ten, komu bola správa z diagnostického vyšetrenia poskytnutá.
15
(8)K návrhu podporného opatrenia uvedeného v správe z diagnostického vyšetrenia a k navrhovanému rozsahu jeho poskytovania sa riaditeľ školy alebo riaditeľ školského zariadenia písomne vyjadrí s ohľadom na personálne, priestorové, materiálno-technické a finančné podmienky školy alebo školského zariadenia na poskytnutie podporného opatrenia. Písomné vyjadrenie riaditeľ školy alebo riaditeľ školského zariadenia poskytuje osobám podľa odseku 7 do 10 dní odo dňa, kedy bol požiadaný o poskytnutie podporného opatrenia, v odôvodnenom prípade do 20 dní.
(9)Škola alebo školské zariadenie zabezpečí poskytnutie podporného opatrenia, ak podľa písomného vyjadrenia riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia na jeho poskytnutie v navrhovanom rozsahu personálne, priestorové, materiálno-technické a finančné podmienky. Ak škola alebo školské zariadenie podľa písomného vyjadrenia riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia nemá personálne, priestorové, materiálno-technické alebo finančné podmienky na poskytnutie podporného opatrenia v navrhovanom rozsahu a nemá možnosť ich zabezpečiť, ten, kto požiadal o poskytnutie podporného opatrenia, môže požiadať príslušný orgán miestnej štátnej správy v školstve o preskúmanie písomného vyjadrenia riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia. Orgán miestnej štátnej správy v školstve preskúma písomné vyjadrenie riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia do 30 dní odo dňa, kedy bol požiadaný o preskúmanie, a na tento účel si môže vyžiadať vyjadrenie zariadenia poradenstva a prevencie, ktoré v správe z diagnostického vyšetrenia uviedlo príslušné podporné opatrenie.
(10)Ak príslušný orgán miestnej štátnej správy v školstve zistí, že písomné vyjadrenie riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia
a)je opodstatnené, bezodkladne zabezpečí poskytnutie podporného opatrenia inou školou alebo iným školským zariadením,
b)nie je opodstatnené, určí, že škola alebo školské zariadenie je povinné poskytnúť podporné opatrenie v navrhovanom rozsahu.
(11)Poskytnuté podporné opatrenie možno prehodnotiť z hľadiska napĺňania jeho účelu. Pri prehodnotení poskytnutého podporného opatrenia sa postupuje podľa odsekov 2 až 10.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 80c znie:
80c) Časť I prílohy č. 4 k zákonu č. 448/2008 Z. z. v znení zákona č. 485/2013 Z. z.“.
89.V § 146 ods. 4 druhej vete sa na konci bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „na zaradenie do nižšieho ročníka sa vyžaduje informovaný súhlas zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia.“.
90.V § 160 sa číslo „9“ nahrádza číslom „10“.
91.Za § 161r sa vkladajú § 161s a 161t, ktoré vrátane nadpisov znejú:
㤠161s
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným dňom vyhlásenia
16
(1)O podporné opatrenie podľa predpisov účinných odo dňa účinnosti tohto zákona možno požiadať najskôr 1. septembra 2023.
(2)Činnosť vykonávaná školou alebo školským zariadením podľa predpisov účinných do dňa účinnosti tohto zákona, ktorej obsah zodpovedá niektorému podpornému opatreniu podľa predpisov účinných odo dňa účinnosti tohto zákona, sa považuje za poskytovanie podporného opatrenia podľa predpisov účinných odo dňa účinnosti tohto zákona.
§ 161t
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. septembra 2023
(1)Právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie podľa predpisov účinných od 1. septembra 2023 na školský rok 2024/2025 len dieťa, ktoré dovŕši štyri roky veku do 31. augusta 2024. Právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie podľa predpisov účinných od 1. septembra 2023 na školský rok 2024/2025 sa uplatňuje podaním žiadosti o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie v čase od 1. mája 2024 do 31. mája 2024.
(2)Ak riaditeľ materskej školy, ktorej zriaďovateľom je obec alebo orgán miestnej štátnej správy v školstve, rozhodne na školský rok 2024/2025 alebo 2025/2026 o neprijatí najmenej desiatich detí vo veku od troch rokov do piatich rokov a proti najmenej desiatim rozhodnutiam o neprijatí bolo podané odvolanie, v lokalitách s nedostatkom priestorových kapacít materských škôl sa predprimárne vzdelávanie na účel zabezpečenia práva na prijatie na predprimárne vzdelávanie podľa predpisov účinných od 1. septembra 2023 môže poskytovať od 1. septembra 2024 do 31. augusta 2026 aj v iných priestoroch zabezpečených príslušným zriaďovateľom alebo zriaďovateľom cirkevnej materskej školy alebo súkromnej materskej školy so sídlom na území príslušnej obce, a to len so súhlasom príslušného regionálneho úradu verejného zdravotníctva a príslušného orgánu miestnej štátnej správy v školstve. Tieto priestory sa nevedú v sieti škôl a školských zariadení ako elokované pracoviská a predprimárne vzdelávanie v nich poskytuje materská škola určená zriaďovateľom.“.
92.§ 163 sa dopĺňa bodom 42, ktorý znie:
„42. Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 305/2008 Z. z. o škole v prírode v znení vyhlášky č. 204/2015 Z. z. a vyhlášky č. 436/2020 Z. z.“.
93.V prílohe sa za prvý bod vkladá nový druhý bod, ktorý znie:
„2. Smernica Rady 2000/43/ES z 29. júna 2000, ktorou sa zavádza zásada rovnakého zaobchádzania s osobami bez ohľadu na rasový alebo etnický pôvod (Ú.v. ES L 180, 19. 7. 2000, Mimoriadne vydanie Ú.v. EÚ, kap. 20/zv. 001).“.
Doterajší druhý bod až šiesty bod sa označujú ako tretí bod až siedmy bod.
Čl. II
Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 564/2004 Z. z., zákona č. 5/2005 Z. z., zákona č. 475/2005 Z. z., zákona č. 279/2006 Z. z., zákona č. 689/2006 Z. z., zákona č. 245/2008 Z. z., zákona č. 462/2008 Z. z., zákona č. 179/2009 Z. z., zákona č.
17
184/2009 Z. z., zákona č. 214/2009 Z. z., zákona č. 38/2011 Z. z., zákona č. 325/2012 Z. z., zákona č. 345/2012 Z. z., zákona č. 312/2013 Z. z., zákona č. 464/2013 Z. z., zákona č. 61/2015 Z. z., zákona č. 188/2015 Z. z., zákona č. 422/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 177/2017 Z. z., zákona č. 182/2017 Z. z., zákona č. 54/2018 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 209/2018 Z. z., zákona č. 365/2018 Z. z., zákona č. 138/2019 Z. z., zákona č. 209/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 381/2019 Z. z., zákona č. 93/2020 Z. z., zákona č. 271/2021 Z. z., zákona č. 273/2021 Z. z., zákona č. 310/2021 Z. z., zákona č. 415/2021 Z. z., zákona č. 488/2021 Z. z., zákona č. 507/2021 Z. z., zákona č. 176/2022 Z. z., zákona č. 325/2022 Z. z., zákona č. 394/2022 Z. z. a zákona č. 396/2022 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 5 ods. 7 písm. a) sa za slovo „prijímaných“ vkladajú slová „detí a“.
2.V § 5 ods. 14 písmeno b) znie:
„b) prijatí dieťaťa do materskej školy s určením adaptačného pobytu alebo diagnostického pobytu,“.
3.V § 5 ods. 14 sa za písmeno b) vkladá nové písmeno c), ktoré znie:
„c) prijatí dieťaťa prestupom,“.
Doterajšie písmená c) až h) sa označujú ako písmená d) až i).
4.V § 6 ods. 3 písm. b) sa za slovo „vzdelávania“ vkladajú slová „a podmienky na prijímanie detí na predprimárne vzdelávanie, ktoré majú právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie podľa osobitného predpisu,23a)“
Poznámka pod čiarou k odkazu 23a znie:
23a) § 3 písm. b) zákona č. 245/2008 Z. z. v znení zákona č. .../2023 Z. z.“.
5.V § 6 ods. 3 písm. d) sa slová „špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami24)“ nahrádzajú slovami „zdravotným znevýhodnením“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 24 sa vypúšťa.
6.V § 6 ods. 3 písm. e) sa slová „mimoriadnym nadaním a talentom25)“ nahrádzajú slovom „nadaním“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 25 sa vypúšťa.
7.V § 6 ods. 8 písm. h) ôsmom bode sa slová „špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a deti a žiakov s mimoriadnym nadaním a talentom“ nahrádzajú slovami „zdravotným znevýhodnením a deti a žiakov s nadaním“.
8.V § 6 ods. 8 sa vypúšťa písmeno j).
9.V § 6 ods. 12 písmeno c) znie:
„c) určuje údaje, podľa ktorých financuje základné umelecké školy, jazykové školy, materské
18
školy a školské zariadenia vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti okrem údajov podľa osobitného predpisu, 30e) a lehotu na ich predloženie,“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 30d sa vypúšťa.
10.V § 6 ods. 12 písmeno g) znie:
„g) oznamuje základným umeleckým školám, jazykovým školám, materským školám a školským zariadeniam vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti do 31. januára príslušného kalendárneho roka
1. výšku finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku na kalendárny rok z príjmov obce podľa osobitného predpisu30a) a
2. deň v mesiaci, do ktorého bude mesačne tieto finančné prostriedky poskytovať,“.
11.V § 6 ods. 12 písm. h) prvom bode a § 9 ods. 12 písm. h) prvom bode sa slová „určenej všeobecne záväzným nariadením“ nahrádzajú slovami „podľa písmena g) druhého bodu“.
12.V § 6 ods. 12 písm. i) úvodnej vete a § 9 ods. 12 písm. i) úvodnej vete sa slová „písmena c) tretieho bodu môže zohľadniť“ nahrádzajú slovami písmena g) prvého bodu zohľadní“.
13.V § 6 ods. 12 písm. i) treťom bode a § 9 ods. 12 písm. i) treťom bode sa slová „špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami“ nahrádzajú slovami „zdravotným znevýhodnením alebo s nadaním“.
14.V § 6 ods. 12 písm. i) ôsmom bode sa slová „špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami“ nahrádzajú slovami „zdravotným znevýhodnením“.
15.V § 6 sa za odsek 19 vkladajú nové odseky 20 až 23, ktoré znejú:
„(20) Na účel výkonu práva na prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie podľa osobitného predpisu23a) obec vypracúva a každoročne aktualizuje odhad počtu detí vo veku od troch rokov do piatich rokov s trvalým pobytom v obci na nasledujúce tri roky.
(21) Ak riaditeľ spádovej materskej školy rozhodne na príslušný školský rok o neprijatí najmenej desiatich detí, ktoré do 31. augusta nasledujúceho po vydaní rozhodnutia dovŕšia vek najmenej tri roky, a proti najmenej desiatim rozhodnutiam o neprijatí bolo podané odvolanie, obec bezodkladne zabezpečí, aby riaditeľ tejto materskej školy, so súhlasom regionálneho úradu verejného zdravotníctva, zriadil na príslušný školský rok novú triedu. Ak nie je možné zriadenie novej triedy v tejto materskej škole a je to potrebné na prijatie detí, ktoré majú právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie na príslušný školský rok, obec bezodkladne, so súhlasom regionálneho úradu verejného zdravotníctva, zabezpečí kapacitné možnosti na ich prijatie v iných materských školách, ktorých zriaďovateľom je obec, alebo sa dohodne o prijatí detí do materskej školy, ktorej zriaďovateľom je iná obec alebo regionálny úrad.
(22) Ak riaditeľ materskej školy, ktorej zriaďovateľom je regionálny úrad, rozhodol na príslušný školský rok o neprijatí najmenej desiatich detí, ktoré do 31. augusta nasledujúceho po vydaní rozhodnutia dovŕšia vek najmenej tri roky, a proti najmenej desiatim rozhodnutiam o neprijatí bolo podané odvolanie, regionálny úrad bezodkladne zabezpečí, aby riaditeľ tejto
19
materskej školy, so súhlasom regionálneho úradu verejného zdravotníctva, zriadil na príslušný školský rok novú triedu. Ak nie je možné zriadenie novej triedy v tejto materskej škole a je to potrebné na prijatie detí, ktoré majú právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie na príslušný školský rok, regionálny úrad sa bezodkladne, so súhlasom regionálneho úradu verejného zdravotníctva, dohodne o prijatí detí do materskej školy zriadenej obcou.
(23) Ak obec neposkytla v predchádzajúcom kalendárnom roku z príjmov podľa osobitného predpisu30a) materským školám vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti plnú výšku finančných prostriedkov vypočítaných podľa osobitného predpisu30ea) na základe počtu detí materských škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, túto skutočnosť prerokuje obecné zastupiteľstvo do 30. júna príslušného kalendárneho roka.“.
Doterajšie odseky 20 až 25 sa označujú ako odseky 24 až 29.
16.V § 6 ods. 25 sa vypúšťa časť vety za bodkočiarkou.
17.Doterajší text § 8a sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekom 2, ktorý znie:
„(2) Spádová materská škola určená podľa odseku 1 sa považuje za spádovú materskú školu aj na účel výkonu práva na prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie.“.
18.V § 9 ods. 4 sa slová „špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,24) detí a žiakov s mimoriadnym nadaním a talentom25)“ nahrádzajú slovami „zdravotným znevýhodnením a detí a žiakov s nadaním“.
19.V § 9 ods. 8 sa vypúšťa písmeno n).
20.V § 9 ods. 12 písmeno c) znie:
„c) určuje údaje, podľa ktorých financuje základné umelecké školy, jazykové školy, materské školy a školské zariadenia vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti, a lehotu na ich predloženie,“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 30f sa vypúšťa.
21.V § 9 ods. 12 písmeno g) znie:
„g) oznamuje základným umeleckým školám, jazykovým školám, materským školám a školským zariadeniam vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti do 31. januára príslušného kalendárneho roka
1. výšku finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku na kalendárny rok z príjmov samosprávneho kraja podľa osobitného predpisu30a) a
2. deň v mesiaci, do ktorého bude mesačne tieto finančné prostriedky poskytovať,“.
22.V § 9 ods. 12 písmeno k) znie:
„k) poskytne na poslucháča cirkevnej jazykovej školy, poslucháča súkromnej jazykovej školy, dieťa cirkevného školského zariadenia a dieťa súkromného školského zariadenia okrem školy v prírode finančné prostriedky v plnej výške sumy poskytovanej obcou podľa § 6 ods. 12 písm. k); na dieťa cirkevnej školy v prírode a dieťa súkromnej školy v prírode ich poskytne v plnej výške sumy určenej na mzdy a prevádzku na dieťa školy v prírode v zriaďovateľskej pôsobnosti
20
samosprávneho kraja.“.
23.V § 9aa ods. 2 písm. c) sa za slová „roka a“ vkladajú slová „do 31. októbra príslušného rozpočtového roka“.
24.V § 13 sa za odsek 12 vkladá nový odsek 13, ktorý znie:
„(13) Štátna školská inšpekcia prostredníctvom svojich zamestnancov zabezpečuje zastúpenie Slovenskej republiky v rade inšpektorov v súlade s medzinárodnou zmluvou, ktorou je Slovenská republika viazaná.47)“.
Doterajšie odseky 13 až 19 sa označujú ako odseky 14 až 20.
Poznámka pod čiarou k odkazu 47 znie:
47) Dohovor, ktorým sa definuje štatút Európskych škôl (oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 597/2004 Z. z.).“.
25.§ 14 sa dopĺňa odsekom 14, ktorý znie:
„(14) Na účel výkonu práva na prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie podľa osobitného predpisu,23a) na účel vypracúvania koncepcií v oblasti predprimárneho vzdelávania a na štatistické účely, analytické účely a rozpočtové účely ministerstvo spracúva údaje o deťoch vo veku od dvoch rokov do piatich rokov veku, ktoré nie deťmi materských škôl, z registra fyzických osôb poskytované Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky v rozsahu, formáte a spôsobom určeným ministerstvom.“.
26.V § 19 ods. 2 sa vypúšťa písmeno f).
Doterajšie písmeno g) sa označuje ako písmeno f).
27.V § 19 odsek 10 znie:
„(10) Na financovanie materskej školy zriadenej ústredným orgánom štátnej správy sa nevzťahuje osobitný predpis.31)“.
28.§ 35a sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
„(6) Ministerstvo financií Slovenskej republiky poskytuje na základe písomnej dohody ministerstvu údaje o čerpaní finančných prostriedkov na predprimárne vzdelávanie v materských školách zriadených na území obce, ktoré financované podľa osobitného predpisu,30ea) každoročne do 31. marca v rozsahu, formáte a spôsobom podľa tejto dohody. Ministerstvo na základe údajov poskytnutých podľa prvej vety zverejňuje každoročne do 31. mája na svojom webovom sídle údaje, ktoré umožňujú overenie skutočností podľa § 6 ods. 23, o poskytovaní finančných prostriedkov obcami materským školám.“.
29.Za § 39hj sa vkladá § 39hk, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠39hk
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. septembra 2023
21
(1)Obecné zastupiteľstvo prerokuje skutočnosť, že obec neposkytla z príjmov z výnosu dane z príjmov fyzických osôb materským školám vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti plnú výšku finančných prostriedkov na základe počtu detí materských škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, podľa predpisov účinných od 1. septembra 2023, najskôr v kalendárnom roku 2025 vo vzťahu k finančným prostriedkom poskytnutým v kalendárnom roku 2024.
(2)Finančné prostriedky na mzdy a prevádzku na kalendárny rok 2023 zriaďovateľovi cirkevnej jazykovej školy, zriaďovateľovi cirkevného školského zariadenia, zriaďovateľovi súkromnej jazykovej školy a zriaďovateľovi súkromného školského zariadenia poskytuje samosprávny kraj podľa predpisov účinných do 31. augusta 2023.“.
Čl. III
Zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení zákona č. 523/2004 Z. z., zákona č. 564/2004 Z. z., zákona č. 689/2006 Z. z., zákona č. 245/2008 Z. z., zákona č. 462/2008 Z. z., zákona č. 179/2009 Z. z., zákona č. 184/2009 Z. z., zákona č. 38/2011 Z. z., zákona č. 390/2011 Z. z., zákona č. 325/2012 Z. z., zákona č. 345/2012 Z. z., zákona č. 81/2013 Z. z., zákona č. 464/2013 Z. z., zákona č. 307/2014 Z. z., zákona č. 377/2014 Z. z., zákona č. 61/2015 Z. z., zákona č. 188/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 182/2017 Z. z., zákona č. 209/2018 Z. z., zákona č. 367/2018 Z. z., zákona č. 209/2019 Z. z., zákona č. 381/2019 Z. z., zákona č. 93/2020 Z. z., zákona č. 371/2020 Z. z., zákona č. 271/2021 Z. z., zákona č. 273/2021 Z. z., zákona č. 415/2021 Z. z., zákona č. 507/2021 Z. z. a zákona č. 394/2022 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 1 ods. 3 sa vypúšťa druhá veta.
2.V § 3 ods. 2 písm. a) sa vypúšťa druhý bod.
Doterajší tretí bod až šestnásty bod sa označujú ako druhý bod až pätnásty bod.
3.V § 3 ods. 2 písm. a) desiaty bod znie:
„10. príspevok na podporné opatrenie vo výchove a vzdelávaní (ďalej len „podporné opatrenie“),“.
4.V § 3 ods. 2 sa vypúšťa písmeno e).
5.V § 4 ods. 12, § 6 ods. 1 a § 7 ods. 7 sa slová „§ 4a až“ nahrádzajú slovami „§ 4aa až“.
6.§ 4a sa vypúšťa.
Poznámka pod čiarou k odkazu 22b sa vypúšťa.
7.V § 4aa sa odsek 3 dopĺňa písmenom k), ktoré znie:
„k) školy a späť do miesta jeho trvalého pobytu, ak ide o školu, v ktorej výchovu a vzdelávanie dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami zabezpečil regionálny úrad podľa osobitného predpisu22daa)
22
na účel poskytovania podporného opatrenia.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 22daa znie:
22daa) § 145b ods. 10 písm. a) zákona č. 245/2008 Z. z. v znení zákona č. .../2023 Z. z.“.
8.§ 4e vrátane nadpisu znie:
㤠4e
Príspevok na podporné opatrenie
(1) Ministerstvo môže na účel poskytovania podporných opatrení prideliť podľa metodiky schválenej na príslušný školský rok z kapitoly ministerstva v priebehu kalendárneho roka zriaďovateľovi školy alebo zriaďovateľovi školského zariadenia príspevok na úhradu nákladov na
a) pedagogického asistenta,
b) školského špeciálneho pedagóga alebo odborného zamestnanca,
c) zamestnanca školy alebo školského zariadenia, ktorý nie je pedagogickým zamestnancom ani odborným zamestnancom, a v škole alebo v školskom zariadení zabezpečuje pre dieťa alebo pre žiaka vykonávanie sebaobslužných úkonov,
d) zdravotníckeho pracovníka,
e) vzdelávanie zamestnancov školy zamerané na poskytovanie podporných opatrení,
f) skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia.
(2) Ministerstvo môže na účel poskytovania podporných opatrení prideliť z kapitoly ministerstva v priebehu kalendárneho roka na základe skutočnej potreby zriaďovateľovi školy alebo školského zariadenia, ktorý o to požiada, príspevok na
a) špeciálne edukačné publikácie a kompenzačné pomôcky,
b) odstraňovanie fyzických bariér v priestoroch školy alebo školského zariadenia,
c) úpravy priestorov školy určených na podporu vnímania a nadobúdanie zručností,
d) zabezpečenie diétneho stravovania.
(3) Žiadosť podľa odseku 2, ktorú predkladá zriaďovateľ ministerstvu prostredníctvom príslušného regionálneho úradu, obsahuje najmä
a) návrh príslušného podporného opatrenia uvedený v správe z diagnostického vyšetrenia,
b) predpokladané náklady.
(4) Ministerstvo každoročne zverejňuje na svojom webovom sídle zoznam zriaďovateľov, ktorým boli pridelené finančné prostriedky podľa odseku 1 alebo odseku 2, ich výšku, konkrétny účel a názvy príslušných škôl a školských zariadení; ak ide o finančné prostriedky podľa odseku 1, zverejňuje aj metodiku prideľovania finančných prostriedkov.
(5) Finančné prostriedky podľa odsekov 1 a 2 možno použiť len na účel zverejnený podľa odseku 4.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 22g až 22i sa vypúšťajú.
9.V § 4e ods. 1 úvodnej vete sa slová „môže na účel poskytovania podporných opatrení prideliť“ nahrádzajú slovami „pridelí na účel poskytovania podporných opatrení“.
23
10.V § 6a ods. 1 sa slová „§ 4a, § 4ab až“ nahrádzajú slovami „§ 4ab až“.
11.V § 6b ods. 2 celom texte sa číslo „43,75“ nahrádza číslom „60“.
12.V § 6b ods. 3 celom texte sa číslo „15“ nahrádza číslom „30“.
13.V § 6b ods. 7 sa vypúšťa písmeno b).
Doterajšie písmená c) až h) sa označujú ako písmená b) až g).
14.V § 6b ods. 7 sa písmeno d) dopĺňa piatym bodom, ktorý znie:
„5. nábytkom na rozvíjanie schopností a zručností detí,“.
15.V § 6b ods. 7 písm. f) a ods. 8 písm. d) sa na konci pripájajú tieto slová: „vrátane hygienických prostriedkov pre deti a posteľného oblečenia“.
16.V § 6b sa odsek 7 dopĺňa písmenom h), ktoré znie:
„h) úhradu nákladov za odevy detí použité v materskej škole pri výchove a vzdelávaní detí.“.
17.V § 6b ods. 8 písm. b) sa za druhý bod vkladá nový tretí bod, ktorý znie:
„3. pracovnými zošitmi a pracovnými listami,“.
Doterajší tretí bod sa označuje ako štvrtý bod.
18.V § 6b sa odsek 8 dopĺňa písmenom e), ktoré znie:
„e) úhradu nákladov za odevy detí použité v materskej škole pri výchove a vzdelávaní detí.“.
19.V § 6b ods. 9 sa vypúšťajú slová „vysoká škola, ústredný orgán štátnej správy alebo“.
20.V § 7 ods. 8 sa vypúšťa písmeno b).
Doterajšie písmená c) až e) sa označujú ako písmená b) až d).
21.V § 7 ods. 11 sa slová „§ 4a až 4d“ nahrádzajú slovami „§ 4aa až 4e“.
22.V § 7 ods. 12 písm. a) a ods. 13 sa slová „§ 4a 4d“ nahrádzajú slovami „§ 4aa 4e“.
23.V § 7 ods. 16 sa slová „§ 4a, § 4aa, § 4c, § 4d,“ nahrádzajú slovami „§ 4aa, § 4c, § 4d, § 4e ods. 3“.
24.V § 7 ods. 17 sa slová „§ 4a až 4e“ nahrádzajú slovami „§ 4aa až 4d“.
25.V § 8b ods. 1 písm. a) sa vypúšťajú tretí bod až piaty bod.
Doterajší šiesty bod až desiaty bod sa označujú ako tretí bod až siedmy bod.
24
26.V § 8b ods. 1 písm. c) sa vypúšťa druhý bod.
Doterajší tretí bod až jedenásty bod sa označujú ako druhý bod až desiaty bod.
27.V § 8b ods. 1 písm. c) sa vypúšťa ôsmy bod.
Doterajší deviaty bod a desiaty bod sa označujú ako ôsmy bod a deviaty bod.
28.V § 8b ods. 1 sa písmeno d) dopĺňa štvrtým bodom, ktorý znie:
„4. príspevku na podporné opatrenie,“.
29.V § 8c sa odsek 1 dopĺňa písmenom c), ktoré znie:
„c) nákladov na podporné opatrenie, ktorým je doučovanie alebo poskytovanie kurzu vyučovacieho jazyka školy alebo inej podpory pri osvojovaní si vyučovacieho jazyka školy.“.
30.V § 8c sa za odsek 4 vkladá nový odsek 5, ktorý znie:
„(5) Žiadosť zriaďovateľa na úhradu nákladov podľa odseku 1 písm. c) obsahuje najmä
a) návrh príslušného podporného opatrenia uvedený v správe z diagnostického vyšetrenia,
b) predpokladané náklady.“.
Doterajšie odseky 5 až 9 sa označujú ako odseky 6 až 10.
31.V § 8c ods. 6 písm. a) a ods. 8 celom texte sa za slová „písm. a)“ vkladajú slová „alebo písm. c)“.
32.Za § 9o sa vkladá § 9p, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠9p
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným dňom vyhlásenia
(1)Finančné prostriedky na osobné náklady asistentov učiteľa pre žiakov so zdravotným znevýhodnením a príspevok na skvalitnenie podmienok na výchovu a vzdelávanie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia podľa predpisov účinných do dňa účinnosti tohto zákona sa do 31. augusta 2024 poskytujú podľa predpisov účinných do dňa účinnosti tohto zákona.
(2)Príspevok na výchovu a vzdelávanie na deti materskej školy, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné, je možné do 31. augusta 2024 použiť aj na zabezpečenie pedagogického asistenta pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami podľa predpisov účinných do dňa účinnosti tohto zákona.
(3)Príspevok na podporné opatrenie na úhradu nákladov na pedagogického asistenta a príspevok na podporné opatrenie na úhradu nákladov na skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia podľa predpisov účinných odo dňa účinnosti tohto zákona sa poskytujú od 1. septembra 2024.“.
Čl. IV
25
Zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 209/2019 Z. z., zákona č. 310/2019 Z. z., zákona č. 271/2021 Z. z., zákona č. 414/2021 Z. z., zákona č. 92/2022 Z. z. a zákona č. 128/2022 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 10 ods. 2 sa slová „školy, školského zariadenia a triedy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami“ nahrádzajú slovami „školy pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením, školského zariadenia, ktoré poskytuje výchovu a vzdelávanie pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením, alebo triedy pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením“.
2.V § 10 sa za odsek 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie:
„(4) Ak ide o učiteľa materskej školy, ktorý nezískal vysokoškolské vzdelanie, vyžaduje sa okrem splnenia kvalifikačných predpokladov podľa odseku 1 aj absolvovanie inovačného vzdelávania v oblasti pedagogiky predprimárneho vzdelávania v rozsahu 50 100 hodín; učiteľ materskej školy ho absolvuje do siedmich rokov od začiatku výkonu pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca. Inovačné vzdelávanie v oblasti pedagogiky predprimárneho vzdelávania učiteľ materskej školy absolvuje každých sedem rokov.“.
Doterajšie odseky 4 až 7 sa označujú ako odseky 5 až 8.
3.V § 10 ods. 7 úvodnej vete sa číslo „5“ nahrádza číslom „6“.
4.V § 11 ods. 2 sa slová „školy, školského zariadenia alebo triedy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami“ nahrádzajú slovami „školy pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením, školského zariadenia, ktoré poskytuje výchovu a vzdelávanie pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením, alebo triedy pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením“.
5.§ 11 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) V materskej škole pôsobí najmenej jeden pedagogický zamestnanec, ktorý najmenej vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa.“.
6.V § 21 ods. 3 písm. a) celom texte sa slová „špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami“ nahrádzajú slovami „zdravotným znevýhodnením alebo s nadaním“.
7.V § 43 ods. 1 písm. g) sa slová „špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami“ nahrádzajú slovami „zdravotným znevýhodnením“.
8.V § 64 ods. 2 písm. a) štvrtý bod znie:
„4. inovačného vzdelávania za každých 50 hodín; to neplatí, ak ide o inovačné vzdelávanie v oblasti pedagogiky predprimárneho vzdelávania absolvované učiteľom materskej školy,“.
26
9.V § 83 ods. 3 prvej vete sa slová „škole, školskom zariadení alebo v triede pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami“ nahrádzajú slovami „škole pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením, školskom zariadení, ktoré poskytuje výchovu a vzdelávanie pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením, alebo v triede pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením“.
10.Za § 90e sa vkladá § 90f, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠90f
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. septembra 2023
Učiteľ materskej školy absolvuje inovačné vzdelávanie v oblasti pedagogiky predprimárneho vzdelávania v rozsahu 50 až 100 hodín do 31. augusta 2030.“.
Čl. V
Zákon č. 415/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony sa mení takto:
V čl. V sa vypúšťajú slová „čl. I bodu 38 a“ a slová „bodov 77“ sa nahrádzajú slovami „bodov 38, 77“.
Čl. VI
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia okrem čl. I bodov 1, 5, 6, 11 19, 21, 24 31, 34, 37, 42 44, 56, 57, 60 63, 65, 67 70, 77, 86, 89, § 161t v bode 91 a bodu 92, čl. II bodov 1 4, 8 12, 15 17 a 19 29, čl. III bodov 1, 4, 11, 12 a 14 19, čl. IV bodov 2, 3, 8 a 10, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. septembra 2023, čl. III bodu 9, ktorý nadobúda účinnosť 1. septembra 2026 a čl. IV bodu 5, ktorý nadobúda účinnosť 1. septembra 2029.