1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Vláda Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Rámcové rozhodnutie Rady 2009/315/SVV z 26. februára 2009 o organizácii a obsahu výmeny informácií z registra trestov medzi členskými štátmi (Ú. v. EÚ L 93, 7. 4. 2009),
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/93/EÚ z 13. decembra 2011 o boji proti sexuálnemu zneužívaniu a sexuálnemu vykorisťovaniu detí a proti detskej pornografii, ktorou sa nahrádza rámcové rozhodnutie Rady 2004/68/SVV (Ú. v. EÚ L 335, 17.12.2011),
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/884 zo 17. apríla 2019, ktorou sa mení rámcové rozhodnutie Rady 2009/315/SVV, pokiaľ ide o výmenu informácií o štátnych príslušníkoch tretích krajín a pokiaľ ide o Európsky informačný systém registrov trestov (ECRIS), a ktorou sa nahrádza rozhodnutie Rady 2009/316/SVV (Ú. v. EÚ L 151, 7.6.2019).
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
november 2021
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
2.Definovanie problému
Z Rámcového plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na VIII. volebné obdobie vyplynula v priebehu III. štvrťroku 2021 pre rezorty Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky a Generálnu prokuratúru Slovenskej republiky legislatívna úloha a to pripraviť nový Zákon o registri trestov, z dôvodu transpozície smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/884 zo 17. apríla 2019, ktorou sa mení rámcové rozhodnutie Rady 2009/315/SVV, pokiaľ ide o výmenu informácií o štátnych príslušníkoch tretích krajín a pokiaľ ide o Európsky informačný systém registrov trestov (ECRIS), a ktorou sa nahrádza rozhodnutie Rady 2009/316/SVV (ďalej len „smernica“). Rovnako sa zabezpečuje opätovná úplná transpozícia uvedeného rámcového rozhodnutia, nakoľko návrhom nového zákona o registri trestov dochádza k zrušeniu doterajšieho zákona č. 330/2007 Z. z., ktorý pôvodne transponoval rámcové rozhodnutie Rady 2009/315/SVV.
Zároveň 17. apríla 2019 nadobudlo účinnosť nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/816, ktorým sa zriaďuje centralizovaný systém na identifikáciu členských štátov, ktoré majú informácie o odsúdeniach štátnych príslušníkov tretích krajín a osôb bez štátnej príslušnosti (ECRIS-TCN), s cieľom doplniť Európsky informačný systém registrov trestov, a ktorým sa mení nariadenie (EÚ) 2018/1726 (ďalej len „nariadenie“). Na základe tohto nariadenia sa zriadil systém na identifikáciu členských štátov, ktoré disponujú informáciami o predošlých odsúdeniach osôb, ktoré štátnymi príslušníkmi tretích krajín a zároveň sa stanovili podmienky využívania systému ECRIS-TCN ústrednými orgánmi ako aj podmienky jeho využívania Eurojustom, Europolom a Európskou prokuratúrou. Vzhľadom na uvedené bola uznesením vlády Slovenskej republiky č. 491 z 2. októbra 2019, konkrétne v bode B.14., ministrovi spravodlivosti uložená úloha, aby predložil na rokovanie vlády právny predpis zabezpečujúci prebratie smernice Európskeho parlamentu a Rady a to v spolupráci s generálnym prokurátorom (bod C.2. predmetného uznesenia vlády).
3.Ciele a výsledný stav
2
Primárnym cieľom návrhu zákona je teda implementácia nariadenia a transpozícia smernice. Návrhom zákona sa súčasne precizuje transpozícia Európskeho parlamentu a Rady 2011/93/EÚ z 13. decembra 2011 o boji proti sexuálnemu zneužívaniu a sexuálnemu vykorisťovaniu detí a proti detskej pornografii, ktorou sa nahrádza rámcové rozhodnutie Rady 2004/68/SVV.
Kľúčovú zmenu predstavuje minimalizácia počtu oprávnených subjektov a účelov pre poskytovanie odpisu registra trestov, predovšetkým s poukazom na nález Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 15/06-95, ktorý poukazuje na nedôvodnosť široko nastaveného rozsahu preukazovania miery bezúhonnosti. Súčasne sa v súlade s predchádzajúcou vetou, judikatúrou Ústavného súdu Slovenskej republiky a zavedenou praxou explicitne stanovuje obsah špecializovaného výpisu z registra trestov, výpisu z registra trestov pre prácu s deťmi podľa osobitného predpisu a odpisu registra trestov pre vybrané povolania. Cieľom návrhu zákona je zúžiť okruh subjektov, ktoré v zmysle príslušných právnych predpisov vyžadujú na preukázanie bezúhonnosti údaje z odpisu registra trestov a oboznamujú sa s nimi. Samotné posudzovanie žiadostí v platnej právnej úprave odpisu registra trestov je personálne, časovo a ekonomicky náročné, a problémom sa javí byť aj kvalifikované posúdenie jednotlivých trestných činov vo vzťahu k posudzovanému úseku výkonu verejnej správy. V rámci výkonu verejnej správy sa v jednotlivých oblastiach a úsekoch verejnej správy rozhoduje o právach a povinnostiach fyzických a právnických osôb, pričom zmena právneho postavenia osoby je v mnohých prípadoch viazaná na preukázanie bezúhonnosti. Návrhom zákona sa docieli, že osoba, ktorá nie je v zmysle právnych predpisov upravujúcich konkrétny úsek výkonu verejnej správy bezúhonná, nebude môcť nadobudnúť nové práva a osobe, ktorá požíva určité oprávnenie, po strate bezúhonnosti takéto oprávnenie zanikne.
4.Dotknuté subjekty
štátne orgány, fyzické osoby, právnické osoby
5.Alternatívne riešenia
Alternatívnym riešením je nulový variant, t. j. neprijatie zákona a zachovanie súčasného stavu, čo by v praxi znamenalo neodstránenie problémov, na ktoré poukázala aplikačná prax a ktorých zmena je nevyhnutná.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Predpokladá sa prijatie vykonávacieho predpisu, ktorý ustanoví číselník trestných činov a trestov.
7.Transpozícia práva EÚ
Áno.
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Preskúmanie účelnosti navrhovaného predpisu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí jeho účinnosti, pričom sa budú zohľadňovať praktické skúsenosti dotknutých subjektov..
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
3
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Materiál môže mať potenciálne vplyvy na podnikateľské prostredie, napriek tomu, že nezavádza povinnosti pre podnikateľské subjekty. Register trestov bude registrovať aj právoplatne odsúdené právnické osoby a podnikateľské subjekty, ktoré budú môcť svoju bezúhonnosť preukazovať výpisom z registra trestov, čo môže predstavovať určitú záťaž najmä pri neelektronickom získavaní výpisu podnikateľských subjektov.
Materiál negatívny vplyv na rozpočet kapitol Generálna prokuratúra SR, Ministerstvo vnútra SR a Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR, ktorý je bližšie popísaný v analýze vplyvov na rozpočet, pričom zvýšenie výdavkov bude premetom rokovaní o návrhu rozpočtu kapitol na rok 2024 a ďalšie, financovanie nového informačného systému pre Generálnu prokuratúru SR sa predpokladá z Operačného programu „Program Slovensko“.
11.Kontakt na spracovateľa
Mgr. Martin Lipták, email:
martin.liptak@justice.sk
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, Račianska 71, 813 11 Bratislava
12.Zdroje
Návrh zákona je výstupom pracovnej skupiny zriadenej Generálnou prokuratúrou v spolupráci s Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky a Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča v Doložke vybraných vplyvov v bode 10.Poznámky uviesť, že materiál môže mať potenciálne vplyvy na podnikateľské prostredie, napriek tomu, že nezavádza povinnosti pre podnikateľské subjekty.
Doložka vybraných vplyvov bola upravená.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Podľa doložky vybraných vplyvov má materiál negatívny, rozpočtovo nekrytý vplyv na rozpočet verejnej správy. V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy sú kvantifikované celkové výdavky v sume 80 000 eur v roku 2021, v sume 4 973 635 eur v roku 2022 a v sume 21 735 eur každoročne v rokoch 2023 a 2024. Predkladateľ v časti 2.1.1. Financovanie návrhu uvádza, že „Zvýšenie výdavkov zohľadniť v záväzných ukazovateľoch rozpočtu kapitoly Generálnej prokuratúry SR v roku 2021 až 2024.“
Predkladateľ v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy v tabuľke č. 4 a 5 uvádza zvýšenie limitu počtu zamestnancov kapitoly Generálna prokuratúra SR o 1 osobu a zvýšenie osobných výdavkov v sume 19 542 eur, z toho miezd v sume 14 676 eur každoročne od roku 2022.
4
V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy je potrebné bližšie špecifikovať kvantifikovaný negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy vyplývajúci z tabuľky č. 1.
V návrhu zákona sa tiež zavádzajú nové druhy verejných listín, napr. špecializovaný výpis registra trestov. V nadväznosti na uvedené zastáva Komisia názor, že z predmetného opatrenia vyplýva pozitívny vplyv z titulu zvýšenia príjmov, ktorý žiada Komisia kvantifikovať v analýze vplyvov. V prípade, ak kvantifikácia nie je možná, Komisia žiada uviesť dôvod v analýze vplyvov.
Komisia žiada do analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy do tabuľky č. 1 doplniť subjekt verejnej správy.
Zároveň žiada Komisia zosúladiť tabuľku č. 1 s tabuľkami č. 4 a č. 5 a uviesť v nej vplyv na počet zamestnancov a vplyv na mzdové výdavky.
V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy žiada Komisia jednoznačne uviesť, či materiál nezakladá negatívny vplyv aj na iné kapitoly rozpočtu verejnej správy. Napr. vo vlastnom materiáli sa v článku 1 § 23 v ods. 7 uvádza, že biometrické údaje na účely iného ako trestného konania sa spracúvajú v informačnom systéme Generálnej prokuratúry SR podľa § 2 ods. 5, Ministerstva vnútra SR a Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí.
Všetky negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy vyplývajúce z návrhu zákona žiada Komisia zabezpečiť v rámci schválených limitov výdavkov a počtu zamestnancov dotknutých subjektov verejnej správy na príslušné rozpočtové roky bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy. V nadväznosti na uvedené je potrebné upraviť doložku vybraných vplyvov a analýzu vplyvov tak, aby z nich nevyplýval rozpočtovo nekrytý vplyv. Predmetné konštatovanie je potrebné uviesť v časti 2.1.1. analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy.
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy bola primerane upravená.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: