aby nedochádzalo k svojvoľnému a početnému odhlasovaniu sa spotrebiteľov z už začatého konania, a aby bola evidencia v počte aktuálne prihlásených spotrebiteľov v konaní. Výška týchto úhrad je podľa predkladateľa marginálna a preto vyhodnotil tento goldplating ako marginálny.
Navrhovaná právna úprava v § 20 navrhuje úpravu zmieru. Uvedená úprava je transpozíciou čl. 8 ods. 4 smernice 2020/1828/ES, pričom môže ísť o efektívny nástroj, ktorým sa dosiahne aj mimosúdna dohoda s cieľom zabezpečiť včasnú ochranu kolektívnych práv spotrebiteľov. S uvedenou úpravou súhlasili v rámci rozporových konaní aj podnikateľské subjekty. Predkladateľ má za to, že je to plne s ratio legis smernice, a vidí uvedenú úpravu ako pozitívny goldplating a ako efektívny nástroj, ktorý môže mať preventívnu funkciu a ktorý môže umožniť mimosúdne riešenia sporov a odškodnení.
Smernica v článku 13 ods. 2 ukladá členským štátom, aby zabezpečili čo najväčšiu informovanosť spotrebiteľov o prebiehajúcich žalobách tak, aby sa mohli do nich zapojiť.
Navrhovaná právna úprava na tieto účely zavádza inštitút tzv. žalobného zámeru, ktorý musí oprávnené osoba zverejniť v Obchodnom vestníku, pričom môže využiť aj iné dostupné komunikačné médiá. Vzhľadom na to, že cieľom zákona je, aby bol čo najširší okruh spotrebiteľov informovaný o tom, že sa ide podať kolektívna žaloba a taktiež je potrebné ustáliť moment, ku ktorému bol žalobný zámer zverejnený, kvôli ustáleniu, či sa v lehote do dvoch mesiacov prihlásil potrebný počet spotrebiteľov, predkladateľ má za to, že je to plne s ratio legis smernice, a ide o pozitívny goldplating. Okrem tejto úpravy predkladateľ zavádza všeobecnú informačnú povinnosť oprávnenej osoby (§ 11 ods. 4), pričom táto môže použiť akékoľvek vhodné prostriedky. Aj túto právnu úpravu považuje predkladateľ za pozitívny goldplating.
Smernica v čl. 13 ods. 3 v 3 stanovuje, že Členské štáty môžu stanoviť pravidlá, podľa ktorých by obchodník mal povinnosť poskytnúť takéto informácie spotrebiteľom len vtedy, ak by o to požiadal oprávnený subjekt. Predkladateľ úpravu identifikoval ako pozitívny goldplating, pretože nepôjde o všeobecnú informačné povinnosť ale bude aktivovaná len na návrh oprávnenej osoby.
Smernica v článku 20 nabáda členské štáty, aby prijali opatrenia na to, aby oprávnené osoby neniesli náklady spojené s konaním, resp. aby boli čo najmenšie, inými slovami nabáda na podporu oprávnených osôb, aby boli motivované podávať kolektívne žaloby, pričom výpočet foriem podpory je príkladmý. Vzhľadom na to, že dotačný systém pre oprávnené osoby nie je postačujúci, predkladateľ pristúpil k schéme systému odmeny pre úspešnú oprávnenú osobu v súdnom konaní, oslobodenia od súdneho poplatku a možnosti priznania trov v prípade dôvodu hodného osobitného zreteľa. Predkladateľ má za to, že je to plne s ratio legis smernice, a identifikovaný goldplating má pozitívny sociálny vplyv.
Smernica v čl. 20 ods. 2 stanovuje, že Opatrenia uvedené v odseku 1 môžu mať napríklad podobu verejného financovania vrátane štrukturálnej podpory pre oprávnené subjekty, obmedzenia uplatniteľných súdnych alebo správnych poplatkov, alebo priznania prístupu k právnej pomoci. Smernica 2020/1828/ES nabáda členské štáty na podporu oprávnených osôb, aby boli motivované podávať kolektívne žaloby, pričom výpočet foriem podpory je príkladmý. Vzhľadom na to, že dotačný systém pre oprávnené osoby nie je postačujúci, predkladateľ pristúpil k schéme systému odmeny pre úspešnú oprávnenú osobu v súdnom konaní. Predkladateľ má za to, že je to plne s ratio legis smernice, a tento goldplating považuje za pozitívny.
Smernica v čl. 20 ods. 3 stanovuje, že Členské štáty môžu stanoviť pravidlá, ktoré oprávneným subjektom umožňujú žiadať od tých spotrebiteľov, ktorí výslovne vyjadrili svoju vôľu byť zastúpení oprávneným subjektom v rámci konkrétnej žaloby v zastúpení o vydanie nápravných opatrení, aby zaplatili primeraný vstupný poplatok alebo podobný poplatok za účasť v rámci uvedenej žaloby v zastúpení. Zavedenie poplatku za prihlásenie sa do konania a za odvolanie súhlasu k žalobnému zámeru voči notárovi zo strany spotrebiteľov sa zavádzajú kvôli tomu, aby jednak združenia neniesli náklady a administratívnu záťaž, a aby nedochádzalo k svojvoľnému a početnému odhlasovaniu sa spotrebiteľov z už začatého konania, a aby bola evidencia v počte aktuálne prihlásených spotrebiteľov v konaní. Predkladateľ má za to, že je to plne s ratio legis smernice, a identifikovaný goldplating má marginálny negatívny sociálny vplyv.
V čl. 23 ods. 2 písm. a) smernica stanovuje, že členské štáty Komisii prvýkrát do 26. júna 2027 a potom každý rok poskytnú tieto informácie potrebné na prípravu správy podľa odseku 1: a) počet a druh konaní o žalobách v zastúpení, ktoré boli skončené pred ich súdmi alebo správnymi orgánmi. Pokiaľ má byť naplnený čl. 23 ods. 2 smernice 2020/1828/ES je potrebné mať k tomu aj dostatok podkladov a dát, preto sa zavádza povinnosť oprávnenej osoby notifikovať uvedené údaje ministerstvu. Predkladateľ uvedené považuje za marginálny negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.