Povinnosť konzultácie pred podaním žaloby môže predstavovať efektívny nástroj, ktorým sa dosiahne mimosúdna dohoda s cieľom zabezpečiť včasnú ochranu kolektívnych práv spotrebiteľov. S uvedenou úpravou súhlasili v rámci rozporových konaní aj podnikateľské subjekty. Predkladateľ má za to, že je to plne s ratio legis smernice, a uvedenú úpravu vníma ako pozitívny goldplating.Článok 9, ods. 2 smernice je transponovaný aj prostredníctvom čl. I, § 15 ods. 1, 2 a 3 a § 16 ods. 1 návrhu zákona.
Odôvodnenie goldplatingu:
Smernica (EÚ) 2020/1828 zaväzuje členské štáty, aby stanovili pravidlá zapojenia sa spotrebiteľov do konania. Ratio legis navrhovaného zákona je, aby bol čo najširší okruh spotrebiteľov informovaný o tom, že sa ide podať kolektívna žaloba. Taktiež je potrebné ustáliť moment, ku ktorému bola žalobný zámer zverejnený, aby bolo možné ustáliť, či sa v lehote do dvoch mesiacov prihlásil potrebný počet spotrebiteľov.
Predkladateľ má za to, že je to plne s ratio legis smernice, a nevidí uvedenú úpravu ako goldplating. Predkladateľ má za to, že je to plne s ratio legis smernice, a nevidí uvedenú úpravu ako goldplating.
Článok 9, ods. 2 smernice je transponovaný aj prostredníctvom čl. I, § 16 ods.2, 5 a 6 návrhu zákona.
Odôvodnenie goldplatingu:
Poplatok/úhrada za prihlásenie sa k žalobnému zámeru vo výške 20 eur a za odvolanie súhlasu k žalobnému zámeru vo výške 10 eur bol zavedený kvôli tomu, aby nedochádzalo k svojvoľnému a početnému odhlasovaniu sa spotrebiteľov z už začatého konania, a aby bola evidencia v počte aktuálne prihlásených spotrebiteľov v konaní. Výška týchto úhrad je podľa predkladateľa marginálna a preto vyhodnotil tento goldplating ako marginálny.
Článok 10, ods. 1 ods. a) smernice je transponovaný aj prostredníctvom čl. I, § 20 ods. 1, 2 a 5 návrhu zákona.
Odôvodnenie goldplatingu:
Uvedená úprava je transpozíciou čl. 8 ods. 4 smernice 2020/1828/ES, pričom môže ísť o efektívny nástroj, ktorým sa dosiahne aj mimosúdna dohoda s cieľom zabezpečiť včasnú ochranu kolektívnych práv spotrebiteľov. S uvedenou úpravou súhlasili v rámci rozporových konaní aj podnikateľské subjekty. Predkladateľ má za to, že je to plne s ratio legis smernice, a vidí uvedenú úpravu ako pozitívny goldplating a ako efektívny nástroj, ktorý môže mať preventívnu funkciu a ktorý môže umožniť mimosúdne riešenia sporov a odškodnení.
Článok 13, ods. 1 ods. c) smernice je transponovaný aj prostredníctvom čl. I, § 11 ods. 1 písm. c) a d) návrhu zákona.
Odôvodnenie goldplatingu:
Predkladateľ zvolil túto úpravu v zmysle ratio legis smernice ktorá nabáda k nezávislosti a k transparentnosti a nezávislosti oprávnených osôb v konaní, a z tohto dôvodu takúto úpravu identifikoval ako pozitívny goldplating.
Článok 13, ods. 2 smernice je transponovaný aj prostredníctvom čl. I, § 11 ods. 4 návrhu zákona.
Odôvodnenie goldplatingu:
Táto úprava je povinnou transpozíciou čl. 13 ods. 2 smernice 2020/1828/ES sa tým, že je to práve oprávnená osoba, ktorá ma mať najvyšší záujem na tom, aby boli spotrebitelia informovaní o pripravovanej alebo prebiehajúcej žalobe. Preto túto povinnosť ustanovil predkladateľ práve jej a takúto úpravu identifikoval ako pozitívny goldplating.
Článok 13, ods. 3 a Článok 13, ods. 3 veta tretia smernice je transponovaný aj prostredníctvom čl. I, § 11 ods. 5 návrhu zákona.
Odôvodnenie goldplatingu:
Predkladateľ úpravu identifikoval ako pozitívny goldplating, pretože nepôjde o všeobecnú informačné povinnosť ale bude aktivovaná len na návrh oprávnenej osoby.
Článok 20, ods. 1 smernice je transponovaný aj prostredníctvom čl. I, § 13 ods. 6 a čl. III § 4, ods. 2 písm. w) návrhu zákona.
Odôvodnenie goldplatingu: