1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh na aktualizáciu vojenského zastúpenia Slovenskej republiky pri orgánoch NATO/EÚ a návrh na vyslanie príslušníkov Ozbrojených síl Slovenskej republiky do orgánov vojenského zastúpenia pri NATO/EÚ a do vojenských štruktúr NATO/EÚ
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo obrany Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
december 2022 – január 2023
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
január 2023
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
február 2023
2.Definovanie problému
Návrh bol spracovaný v súlade s čl. 86 písm. l) Ústavy Slovenskej republiky, na základe ktorého podlieha súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky každé vyslanie príslušníka Ozbrojených síl Slovenskej republiky na plnenie úloh mimo územia Slovenskej republiky, ak toto vyslanie nepatrí podľa Ústavy Slovenskej republiky do vymedzenej právomoci vlády Slovenskej republiky.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom materiálu je realizácia rozšírenia vojenského zastúpenia Slovenskej republiky pri orgánoch NATO a EÚ. Tieto opatrenia reflektujú požiadavky partnerov Slovenskej republiky a súčasne majú prispieť k implementácii opatrení v oblasti odstrašenia a obrany na východnom krídle NATO súvislosti so zhoršeným bezpečnostným prostredím v Európe.
4.Dotknuté subjekty
Návrh sa týka výhradne a priamo pôsobnosti Ministerstva obrany SR a Ozbrojených síl Slovenskej republiky.
5.Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenia neboli zvažované, keďže predmetom tohto návrhu nie je odstránenie identifikovaného problému, ale aktuálne zabezpečenie vojenského zastúpenia Slovenskej republiky pri orgánoch NATO/EÚ a návrh na vyslanie príslušníkov Ozbrojených síl Slovenskej republiky do orgánov vojenského zastúpenia pri NATO/EÚ a do vojenských štruktúr NATO/EÚ. Nulový variant by znamenal, že by nedošlo k naplneniu vojenského zastúpenia Slovenskej republiky pri orgánoch NATO/EÚ.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
8.Preskúmanie účelnosti
Účelnosť predkladaného návrhu bude preskúmaná v hodnotiacich správach po skončení mandátu, prípadne v iných hodnotiacich materiáloch MO SR najneskôr do jedného roka od schválenia materiálu v NR SR.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
2
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Mgr. Tomáš Tatinec,
tomas.tatinec@mod.gov.sk
Mgr. Pavla Obertová,
pavla.obertova@mod.gov.sk
12.Zdroje
Materiál bol spracovaný na základe podkladov Generálneho štábu OS SR.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 308/2022
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
Podľa doložky vybraných vplyvov materiál negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý je rozpočtovo zabezpečený.
V analýze vplyvov v tabuľke č. 1 je uvedené, že financovanie je zabezpečené v rozpočte v sume 867 940 eur a zároveň v časti 2.1.1. Financovanie návrhu sa uvádza, že financovanie návrhu je zabezpečené v rámci rozpočtu kapitoly MO SR v programe 096 Obrana. Komisia upozorňuje, že v tabuľke č. 1 v riadku „Výdavky verejnej
3
správy celkom“ (aj v riadkoch „v tom: MO SR/program 096 Obrana“, „vplyv na ŠR“ a „Rozpočtové prostriedky“) a takisto v tabuľke č. 4 je uvedená suma 867 941 eur. Uvedené sumy žiada Komisia navzájom zosúladiť.
Komisia žiada zosúladiť tabuľku č. 5 s tabuľkou č. 1 (v tabuľke č. 1 doplniť vplyv na počet zamestnancov, vplyv na ŠR, v rámci mzdových výdavkov doplniť vplyv na ŠR).
V tabuľke č. 5 žiada Komisia uviesť priemerný mzdový výdavok v prepočte na jeden mesiac, nie na celý rok.
V predkladacej správe v treťom odseku zdola žiada Komisia prvú vetu doplniť o konštatovanie, že negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy bude v plnom rozsahu zabezpečený v rámci limitov výdavkov a počtu zamestnancov stanovených kapitole MO SR v rozpočte verejnej správy 2023 a roky nasledujúce.
Keďže z materiálu nevyplýva, že navýšenie počtu skutočne vyslaných profesionálnych vojakov do orgánov vojenského zastúpenia o 13 osôb by sa malo uskutočniť iba v roku 2023, žiada Komisia analýzu vplyvov na rozpočet verejnej správy upraviť tak, aby obsahovala údaje o vplyve na rozpočet verejnej správy aj na roky 2024 a nasledujúce. Ak by sa vyslanie týchto 13 profesionálnych vojakov týkalo iba roku 2023 a tým aj uvedená kvantifikácia, Komisia žiada tieto skutočnosti výslovne uviesť v celom materiáli.
Vyhodnotenie: Pripomienky Komisie boli akceptovaná a údaje boli doplnené a upravené v súlade so znesenými pripomienkami.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
4
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2023
2024
2025
2026
Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
z toho:
- vplyv na ŠR
Rozpočtové prostriedky
EÚ zdroje
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
867 941
v tom: MO SR / program 096 Obrana
867 941
z toho:
- vplyv na ŠR
867 941
Rozpočtové prostriedky
867 941
EÚ zdroje
spolufinancovanie
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
13
- vplyv na ŠR
13
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na mzdové výdavky
469 410
- vplyv na ŠR
469 410
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
867 941
v tom: MO SR / program 096 Obrana
867 941
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
5
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Financovanie návrhu je zabezpečené v rámci rozpočtu kapitoly MO SR v programe 096 Obrana.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrhom sa dopĺňa určenie orgánov a vojenských štruktúr NATO a EÚ na účel vojenského zastúpenia SR. Súčasne sa materiálom zabezpečuje i krátkodobé vyslanie personálu Ozbrojených síl Slovenskej republiky do veliteľských štruktúr NATO a EÚ v roku 2023. Následná realizácia v súlade s návrhom je v pôsobnosti Ministerstva obrany SR a Ozbrojených síl Slovenskej republiky.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2023
2024
2025
2026
Krátkodobé vyslanie personálu OS SR
13
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4 Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
6
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt
Vplyv na rozpočet verejnej správy
2023
2024
2025
2026
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Poplatky a platby (223)
Za predaj výrobkov, tovar (223001)
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
7
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2023
2024
2025
2026
poznámka
Bežné výdavky (600)
867 941
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
469 410
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
96 021
Tovary a služby (630)2
301 964
631 Cestovné náhrady
26 000
633 Materiál
634 Dopravné
636 Prenájom
273 000
637 Služby
2964
Bežné transfery (640)
546
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
867 941
8
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2023
2024
2025
2026
poznámka
Počet zamestnancov celkom
13
z toho vplyv na ŠR
13
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
3009
z toho vplyv na ŠR
3009
Osobné výdavky celkom (v eurách)
565 431
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
469 410
z toho vplyv na ŠR
469 410
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
96 021
z toho vplyv na ŠR
96 021
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.