Zbierka
zákonov
Slovenskej
r
e
p
u
b
l
i
k
y
a)
nehnuteľný
majetok
štátu
je
pre
správcu
prebytočným
majetkom
štátu
a
správca
s
ním
nenakladá
v
osobitnom
ponukovom
konaní
alebo
v
elektronickej
aukcii,
b)
zmena
správcu
alebo
iný
účel
využívania
je
vo
verejnom
z
á
u
j
m
e
.
(2)
Podnet
na
odňatie
správy
nehnuteľného
majetku
štátu
sa
predkladá
ministerstvu
financií.
Podnet
na
odňatie
správy
nehnuteľného
majetku
štátu
obsahuje
opis
skutkového
stavu,
uvedenie
dôvodov
odňatia
správy
majetku
štátu
a
návrh
na
určenie
nového
správcu.
Podnet
na
odňatie
správy
majetku
štátu
je
oprávnený
podať
zriaďovateľ,
a)
v
ktorého
prospech
by
tento
majetok
štátu
mohol
účelne
slúžiť
na
plnenie
úloh
v
rámci
predmetu
jeho
činnosti
alebo
v
súvislosti
s
ním
alebo
b)
do
ktorého
pôsobnosti
patrí
správca,
ktorému
by
tento
majetok
štátu
mohol
účelne
slúžiť
na
plnenie
úloh
v
rámci
predmetu
jeho
činnosti
alebo
v
súvislosti
s
ním.
(3)
Odňať
správu
majetku
štátu
nemožno
v
prospech
s
p
r
á
v
c
u
,
a)
ktorého
správa
nehnuteľného
majetku
štátu
prešla
do
správy
centrálneho
s
p
r
á
v
c
u
,
b)
ktorým
je
štátny
orgán
bez
právnej
s
u
b
j
e
k
t
i
v
i
t
y
.
(4)
Rozhodnutie
vlády
o
odňatí
správy
nehnuteľného
majetku
štátu
obsahuje
najmä
označenie
nehnuteľného
majetku
štátu,
ktorého
správa
sa
odníma,
označenie
doterajšieho
správcu
odnímaného
nehnuteľného
majetku
štátu,
označenie
nového
správcu
a
dôvody
odňatia
správy
majetku
štátu.
§ 3b
Centrálna správa majetku štátu
(1)
Centrálna
správa
majetku
štátu
je
správa
nehnuteľného
majetku
štátu
vykonávaná
centrálnym
správcom.
Centrálnym
správcom
môže
byť
zriaďovateľ
alebo
ním
určená
štátna
rozpočtová
organizácia
v
jeho
zriaďovateľskej
pôsobnosti.
Centrálny
správca
vykonáva
správu
zvereného
nehnuteľného
majetku
štátu
v
rozsahu
všetkých
práv
a
povinností
správcu
vrátane
jeho
opráv,
údržby,
zmien
a
nakladania
s
ním.
Centrálny
správca
je
povinný
nehnuteľný
majetok
štátu
udržiavať
v
stave
spôsobilom
na
riadne
užívanie.
Centrálny
správca
spravovaný
nehnuteľný
majetok
štátu
prenecháva
do
užívania
inému
správcovi
na
základe
zákonom
ustanovených
p
o
d
m
i
e
n
o
k
.
(2)
Zriaďovateľ
môže
rozhodnúť
o
prechode
správy
nehnuteľného
majetku
štátu
spravovaného
správcom
podľa
§
1
ods.
1
písm.
a)
a
b)
v
jeho
zriaďovateľskej
pôsobnosti
na
centrálneho
správcu.
Ak
to
vyžaduje
druh
nehnuteľného
majetku
štátu,
zriaďovateľ
je
oprávnený
určiť
viac
centrálnych
správcov.
Do
správy
centrálneho
správcu
neprechádza
nehnuteľný
majetok
štátu,
a)
ktorého
správcu
ustanovuje
osobitný
p
r
e
d
p
i
s
,
b)
ktorý
je
v
dočasnej
s
p
r
á
v
e
,
c)
ktorý
užíva
koncesionár
v
rozsahu,
za
podmienok
a
v
lehote
dohodnutej
v
koncesnej
zmluve
na
uskutočnenie
stavebných
prác
alebo
v
koncesnej
zmluve
na
poskytnutie
služby
uzatvorenej
podľa
osobitného
predpisu
20c
)
(ďalej
len
"koncesná
zmluva"),
ak
takýto
prechod
koncesná
zmluva
v
y
l
u
č
u
j
e
,
d)
ktorý
je
v
správe
zriaďovateľa,
Kancelárie
Národnej
rady
Slovenskej
republiky,
Kancelárie
prezidenta
Slovenskej
republiky,
Ústavného
súdu
Slovenskej
republiky,
Najvyššieho
kontrolného
úradu
Slovenskej
republiky,
Kancelárie
Najvyššieho
súdu
Slovenskej
republiky,
Kancelárie
Najvyššieho
správneho
súdu
Slovenskej
republiky
a
Slovenskej
informačnej
služby;
to
neplatí,
ak
títo
správcovia
rozhodnú
o
prechode
nimi
spravovaného
nehnuteľného
majetku
štátu
do
správy
centrálneho
správcu,
Zbierka
zákonov
Slovenskej
r
e
p
u
b
l
i
k
y
Centrálna evidencia majetku
(1)
Centrálna
evidencia
majetku
podľa
tohto
zákona
je
verejne
prístupná
evidencia
bytových
budov,
nebytových
budov,
bytov,
nebytových
priestorov
a
pozemkov
vo
vlastníctve
Slovenskej
republiky
v
správe
správcov
a
verejne
prístupná
evidencia
bytových
budov,
nebytových
budov,
bytov,
nebytových
priestorov
a
pozemkov
vo
vlastníctve
iných
vlastníkov,
ktoré
užívajú
správcovia
podľa
§
1
ods.
1
písm.
a)
a
b),
okrem
a)
líniových
stavieb
a
pozemkov
zastavaných
líniovými
s
t
a
v
b
a
m
i
,
b)
nehnuteľného
majetku
štátu,
ktorý
slúži
na
plnenie
úloh
na
úseku
ochrany
ústavného
zriadenia,
vnútorného
poriadku,
bezpečnosti
štátu
alebo
obrany
štátu
a
na
úseku
ochrany
utajovaných
skutočností
podľa
osobitného
predpisu,
10c
)
c)
nehnuteľného
majetku
štátu
a
nehnuteľného
majetku
vo
vlastníctve
inej
osoby,
ktorý
je
užívaný
správcom
v
zahraničí
a
slúži
výlučne
pre
potreby
ubytovania
zamestnancov
zastupiteľských
úradov
10d
)
Slovenskej
republiky.
(2)
Centrálnu
evidenciu
majetku
spravuje
ministerstvo
financií
a
o
b
s
a
h
u
j
e
b)
identifikáciu
nehnuteľného
majetku
š
t
á
t
u
,
c)
údaje
o
úžitkovej
ploche,
ktorou
sa
r
o
z
u
m
i
e
1.
výmera
pozemku
evidovaná
v
katastri
n
e
h
n
u
t
e
ľ
n
o
s
t
í
,
2.
súčet
plochy
všetkých
miestností,
ktoré
sú
využiteľné
v
súlade
s
účelom
s
t
a
v
b
y
,
3.
podlahová
plocha
bytu
a
podlahová
plocha
nebytového
priestoru
podľa
osobitného
p
r
e
d
p
i
s
u
,
2
4
)
d)
podiel
užívania
nehnuteľného
majetku
štátu
správcom
a
podiel
využívania
nehnuteľného
majetku
štátu
inými
osobami
okrem
prenechania
nehnuteľného
majetku
štátu
do
krátkodobého
nájmu,
krátkodobej
výpožičky
alebo
krátkodobého
podnájmu,
e)
identifikáciu
nehnuteľného
majetku
vo
vlastníctve
inej
osoby,
ktorý
je
užívaný
správcom,
údaje
o
úžitkovej
ploche
v
užívaní
správcu
a
označenie
vlastníka,
f)
údaje
o
energetickej
náročnosti,
ak
bol
pre
stavbu
vykonaný
energetický
a
u
d
i
t
.
(3)
Údaje
do
centrálnej
evidencie
majetku
alebo
ich
zmeny
vkladá
správca
do
30
dní
po
vzniku
skutočností
uvedených
v
odseku
2
alebo
ich
zmene.
(4) Ministerstvo financií je oprávnené získavať a používať údaje evidované v informačnom systéme katastra nehnuteľností, vrátane osobných údajov, v rozsahu nevyhnutnom na riadny výkon centrálnej evidencie majetku alebo jej zmeny, a to aj automatizovaným spôsobom, bezodplatne a bez súhlasu dotknutých osôb.
(1)
Majetok
štátu
môže
byť
v
spoločnej
správe
viacerých
s
p
r
á
v
c
o
v
.
(2)
Spoločná
správa
je
podielová.
Podiel
vyjadruje
mieru,
akou
sa
správcovia
podieľajú
na
právach
a
povinnostiach
vyplývajúcich
zo
spoločnej
správy
majetku
štátu.
Vzťahy
správcov
k
majetku
štátu
v
spoločnej
správe
sa
riadia
dohodou.
Ak
sa
správcovia
nedohodli
inak,
sú
podiely
všetkých
správcov
rovnaké.
(3)
Práva
a
povinnosti
uvedené
v
§
3
sa
vzťahujú
aj
na
spoločnú
s
p
r
á
v
u
.
(1)
Ak
osobitný
predpis
11
)
neustanovuje
inak,
majetok
štátu,
ktorý
prešiel
do
vlastníctva
š
t
á
t
u
Zbierka
zákonov
Slovenskej
r
e
p
u
b
l
i
k
y
podľa
osobitného
predpisu
12
)
a
ktorý
nie
je
v
správe
žiadneho
správcu
alebo
nie
je
možné
určiť
právneho
nástupcu
pôvodného
správcu
alebo
prešiel
do
vlastníctva
štátu
na
základe
darovania
alebo
dedenia
zo
závetu
a
správca
nie
je
v
darovacej
zmluve
alebo
v
závete
výslovne
uvedený,
spravuje
dočasný
správca,
ktorým
je
obvodný
úrad
v
sídle
kraja,
v
ktorého
územnom
obvode
sa
taký
majetok
štátu
nachádza
(ďalej
len
„dočasná
správa").
Majetok
v
dočasnej
správe,
ktorý
sa
nenachádza
na
území
Slovenskej
republiky,
spravuje
Obvodný
úrad
Bratislava.
Ak
dočasný
správca,
ktorý
sa
ujal
dočasnej
správy,
zistí,
že
majetok
bývalého
vlastníka
sa
nachádza
aj
v
územnom
obvode
iných
dočasných
správcov,
bezodkladne
o
tom
upovedomí
týchto
dočasných
správcov,
ktorí
sú
povinní
ujať
sa
dočasnej
správy.
Ak
nemožno
príslušnosť
na
dočasnú
správu
určiť,
určí
ju
ministerstvo
financií.
(2)
V
dočasnej
správe
je
aj
majetok
štátu,
ktorý
je
záhradou
12a
)
priľahlou
k
nehnuteľnému
majetku
štátu
v
dočasnej
správe.
(3)
Dočasný
správca,
ktorý
sa
ujal
dočasnej
správy,
vedie
osobitnú
evidenciu,
ktorá
vždy
obsahuje
doklad
preukazujúci
vlastnícke
právo
štátu,
právny
dôvod
nadobudnutia,
zoznam
vecí
s
uvedením
identifikačných
údajov,
odkaz
na
účtovný
zápis
a
spôsob
naloženia
s
majetkom
štátu
v
dočasnej
správe;
to
neplatí,
ak
ide
o
hnuteľný
majetok
štátu,
ktorý
pre
svoje
úplné
opotrebenie
alebo
poškodenie,
zrejmú
zastaranosť
alebo
nehospodárnosť
v
prevádzke
alebo
z
iných
závažných
dôvodov
nemôže
slúžiť
svojmu
účelu
alebo
určeniu.
Osobitnú
evidenciu
dočasný
správca
uschováva
počas
piatich
rokov
nasledujúcich
po
roku,
v
ktorom
s
takým
majetkom
štátu
naložil.
(4)
S
majetkom
štátu
v
dočasnej
správe
je
dočasný
správca
povinný
naložiť
bezodkladne
podľa
tohto
zákona
a
v
súlade
s
inými
všeobecne
záväznými
právnymi
predpismi.
Majetok
štátu
v
dočasnej
správe
môže
dočasný
správca
do
prevodu
vlastníckeho
práva
prenechať
do
nájmu
p
o
d
ľ
a
§
13.
Pri
nakladaní
s
majetkom
štátu
v
dočasnej
správe
sa
rozhodnutie
o
prebytočnosti
majetku
štátu
nevydáva.
(5)
Dočasný
správca
koná
za
štát
v
konaní
o
dedičstve,
ktoré
pripadlo
štátu
z
dôvodu,
že
ho
nenadobudol
žiadny
dedič.
Správu
majetku,
ktorý
štát
získal
ako
odúmrť
po
poručiteľovi,
ktorý
má
spravovať
správca
podľa
osobitného
predpisu,
12aa
)
dočasný
správca
bez
zbytočného
odkladu
odovzdá
správcovi
podľa
osobitného
predpisu.
12aa
)
Správcovia
zodpovedajú
za
poručiteľove
dlhy
a
za
primerané
náklady
spojené
s
pohrebom,
ktoré
na
štát
prešli
poručiteľovou
smrťou,
podľa
pomeru
toho,
čo
z
dedičstva
nadobudli,
k
celému
dedičstvu.
Spory o správu majetku štátu
(1)
Spor
o
tom,
ktorý
správca
je
oprávnený
alebo
povinný
majetok
štátu
spravovať,
je
sporom
o
správu
majetku
štátu.
(2)
Sporom
o
správu
majetku
štátu
je
aj
spor
medzi
správcami
o
veľkosti
ich
podielov
alebo
o
prednostnom
práve
na
prevod
správy
majetku
štátu
v
spoločnej
správe.
(3)
Podľa
tohto
zákona
sa
postupuje
aj
pri
rozhodovaní
sporov,
v
ktorých
jedným
z
účastníkov
sporu
je
štátny
podnik.
(4)
Účastníci
sporu
sú
povinní
do
60
dní
od
vzniku
sporu
písomne
požiadať
o
rozhodnutie
sporu.
Žiadosť
môže
podať
každý
z
účastníkov
sporu.
(5)
Žiadosť
o
rozhodnutie
sporu
podpísaná
štatutárnym
orgánom
musí
obsahovať
opis
skutkového
stavu,
doklady
preukazujúce
opísaný
skutkový
stav,
doklad
o
tom,
že
nedošlo
k
dohode
účastníkov
sporu,
a
návrh,
ako
sa
má
rozhodnúť.
(6)
O
spore
rozhoduje
zriaďovateľ
účastníkov
sporu;
ak
jedným
z
účastníkov
sporu
je
š
t
á
t
n
y
Zbierka
zákonov
Slovenskej
r
e
p
u
b
l
i
k
y
dohodnutej
v
koncesnej
zmluve
uzatvorenej
podľa
osobitného
p
r
e
d
p
i
s
u
.
2
0
c
)
(4)
Správca
nie
je
povinný
ponúknuť
prebytočný
nehnuteľný
majetok
štátu
iným
správcom
na
prevod
správy,
ak
prevádza
a)
pozemok
zastavaný
stavbou
13abf
)
vo
vlastníctve
kupujúceho
vrátane
priľahlej
plochy,
ktorá
svojím
umiestnením
a
využitím
tvorí
neoddeliteľný
celok
s
touto
stavbou,
b)
nehnuteľný
majetok
štátu,
ktorý
by
mohol
budúci
nadobúdateľ
nadobudnúť
podľa
osobitného
predpisu,
13ac
)
ak
sú
podľa
vyjadrenia
Ministerstva
dopravy,
výstavby
a
regionálneho
rozvoja
Slovenskej
republiky
splnené
podmienky
na
vyvlastnenie,
pričom
rozhodnutie
o
prebytočnosti
majetku
štátu
sa
nevydáva,
c)
majetok
štátu,
ktorý
správca
v
y
m
i
e
ň
a
,
d)
nehnuteľný
majetok
štátu
odplatne
do
vlastníctva
obce,
mestskej
časti
hlavného
mesta
Slovenskej
republiky
Bratislavy
a
mestskej
časti
mesta
Košice
(ďalej
len
„obec“),
vyššieho
územného
celku
alebo
verejnoprávnej
inštitúcie
zriadenej
zákonom.
(5)
Záujem
o
prebytočný
nehnuteľný
majetok
štátu
môže
prejaviť
len
správca,
ktorý
tento
majetok
štátu
nevyhnutne
potrebuje
na
plnenie
úloh
v
rámci
predmetu
jeho
činnosti
alebo
v
súvislosti
s
ním,
akceptuje
požadovanú
odplatu
a
má
aj
finančné
krytie
na
jeho
prevádzku;
to
neplatí,
ak
zriaďovateľ
správcu
alebo
centrálny
správca
nadobúda
tento
majetok
štátu
na
účely
ďalšieho
nakladania
s
ním.
(6)
Správcovia
si
z
dôvodu
účelnosti
môžu
aj
vzájomne
vymeniť
nehnuteľný
majetok
štátu
vo
svojej
správe,
pričom
rozhodnutie
o
prebytočnosti
majetku
štátu
sa
nevydáva.
(7)
Odseky
5
a
6
sa
nevzťahujú
na
správcu,
ktorým
je
štátny
orgán
bez
právnej
s
u
b
j
e
k
t
i
v
i
t
y
.
(8)
Ak
sa
prebytočný
nehnuteľný
majetok
štátu
neprevedie
do
správy
iného
správcu,
správca
prevedie
jeho
vlastníctvo,
ak
osobitný
predpis
9b
)
neustanovuje
inak.
Prebytočný
nehnuteľný
majetok
štátu
je
správca
povinný
ponúknuť
v
osobitnom
ponukovom
konaní
alebo
v
elektronickej
aukcii,
ak
§
8e
neustanovuje
inak.
Prebytočný
nehnuteľný
majetok
štátu,
ktorého
primeraná
cena
podľa
§
8a
ods.
3
presahuje
10
000
eur,
je
správca
povinný
ponúknuť
len
v
elektronickej
aukcii.
Vláda
je
oprávnená
do
dňa
platnosti
kúpnej
zmluvy,
ktorou
sa
prevádza
prebytočný
nehnuteľný
majetok
štátu,
rozhodnúť
o
zastavení
predaja
tohto
majetku
štátu.
Vláda
rozhodne
o
spôsobe
naloženia
s
týmto
nehnuteľným
majetkom
štátu.
§ 8a
Osobitné ponukové konanie
(1)
Osobitné
ponukové
konanie
sa
začína
dňom
zverejnenia
ponuky
v
registri.
Ponuka
v
registri
musí
obsahovať
najmä
identifikáciu
majetku
štátu
s
uvedením
jeho
charakteristiky,
primeranú
cenu
alebo
primeranú
cenu
zníženú
podľa
odsekov
8,
9
alebo
odseku
11,
lehotu
na
doručenie
cenových
ponúk
záujemcov,
ktorá
nesmie
byť
kratšia
ako
desať
pracovných
dní
odo
dňa
nasledujúceho
po
dni
zverejnenia
ponuky,
a
údaj
o
výške
a
spôsobe
zloženia
zábezpeky,
ak
ju
správca
požaduje.
Cenovú
ponuku
záujemcu
možno
akceptovať,
ak
bola
predložená
v
lehote
a
za
podmienok
určených
v
osobitnom
ponukovom
konaní.
(2)
Správca
nesmie
osobitné
ponukové
konanie
vykonať
spôsobom,
ktorý
by
bránil
vytvoreniu
čestného
súťažného
prostredia,
a
je
povinný
vylúčiť
z
osobitného
ponukového
konania
cenovú
ponuku
záujemcu,
a)
ktorý
je
spriaznenou
osobou
9c
)
s
iným
z
á
u
j
e
m
c
o
m
,
b)
ktorého
cenová
ponuka
nebola
v
lehote
určenej
správcom
doručená
alebo
ktorého
cenová
ponuka
nebola
vyjadrená
pevnou
sumou,
Zbierka
zákonov
Slovenskej
r
e
p
u
b
l
i
k
y
a)
fyzických
osobách
meno,
priezvisko
a
obec,
v
ktorej
má
fyzická
osoba
trvalý
p
o
b
y
t
,
b)
právnických
osobách
názov,
sídlo
a
identifikačné
číslo
o
r
g
a
n
i
z
á
c
i
e
.
(4)
Správca
je
povinný
zverejniť
zápis
údajov
podľa
odseku
2
písm.
f)
až
h)
v
registri
do
piatich
pracovných
dní
od
ich
vyhodnotenia.
(5)
Cenovú
ponuku
nemožno
uplatniť
prostredníctvom
registra.
Cenovú
ponuku
uplatňuje
záujemca
jej
doručením
správcovi
v
určenej
lehote.
(6)
Každý
správca
je
povinný
mať
na
svojom
webovom
sídle
odkaz
na
r
e
g
i
s
t
e
r
.
§ 8e
Správca
nie
je
povinný
vykonať
osobitné
ponukové
konanie
alebo
elektronickú
aukciu
pri
p
r
e
v
o
d
e
a)
nehnuteľného
majetku
štátu
uvedeného
v
§
8
ods.
4
,
b)
nezastavaného
pozemku
v
celkovej
výmere
do
200
m
2
,
ak
jeho
oddelením
nie
je
ohrozená
ďalšia
využiteľnosť
a
jednotková
hodnota
13b
)
pozemku,
ktorý
zostáva
vo
vlastníctve
štátu,
c)
podielu
štátu
na
nehnuteľnom
majetku,
ktorým
sa
realizuje
zákonné
predkupné
právo
s
p
o
l
u
v
l
a
s
t
n
í
k
a
,
1
3
c
)
d)
nehnuteľného
majetku
štátu
do
vlastníctva
obce,
vyššieho
územného
celku
alebo
verejnoprávnej
inštitúcie
zriadenej
zákonom
za
podmienky,
že
obec,
vyšší
územný
celok
alebo
nimi
zriadená
rozpočtová
organizácia
alebo
príspevková
organizácia,
alebo
verejnoprávna
inštitúcia
zriadená
zákonom
bude
tento
nehnuteľný
majetok
vo
svojom
mene
užívať
na
poskytovanie
všeobecne
prospešných
služieb
13ad
)
alebo
na
výstavbu
verejnoprospešných
s
t
a
v
i
e
b
,
1
3
a
c
)
e)
nehnuteľného
majetku
štátu
do
vlastníctva
cudzieho
štátu
pre
potreby
diplomatického
zastúpenia,
ak
Ministerstvo
zahraničných
vecí
a
európskych
záležitostí
Slovenskej
republiky
potvrdí,
že
je
zaručená
vzájomnosť,
f)
nehnuteľného
majetku
štátu
do
vlastníctva
registrovaného
sociálneho
podniku
ako
formy
investičnej
pomoci
podľa
osobitného
predpisu.
14b
)
§ 8f
Nakladanie s prebytočným hnuteľným majetkom štátu
(1)
Prebytočný
vymedzený
hnuteľný
majetok
štátu
je
správca
povinný
ponúknuť
na
prevod
správy
v
registri,
a
ak
predmetom
ponuky
je
hnuteľná
národná
kultúrna
pamiatka,
17a
)
písomne
aj
Ministerstvu
kultúry
Slovenskej
republiky.
Ponuka
v
registri
musí
obsahovať
najmä
identifikáciu
majetku
štátu
s
uvedením
jeho
charakteristiky,
požadovanú
odplatu,
ak
správca
požaduje
za
prevod
správy
odplatu,
a
lehotu
na
doručenie
ponúk,
ktorá
nesmie
byť
kratšia
ako
desať
dní
odo
dňa
nasledujúceho
po
dni
zverejnenia
ponuky.
Za
vymedzený
hnuteľný
majetok
štátu
sa
považuje
a)
výpočtová
a
telekomunikačná
technika,
ak
neuplynulo
viac
ako
dva
roky
od
dátumu
jej
prvého
uvedenia
do
prevádzky;
ak
nie
je
zrejmý
dátum
prvého
uvedenia
do
prevádzky,
lehota
dvoch
rokov
plynie
od
roku
výroby
tohto
hnuteľného
majetku
štátu,
b)
hnuteľný
majetok
štátu,
ktorý
sa
neodpisuje
podľa
osobitného
p
r
e
d
p
i
s
u
,
9
a
)
c)
výrobok
obranného
priemyslu,
9d
)
ktorého
obstarávacia
cena
9a
)
alebo
reprodukčná
obstarávacia
cena
9a
)
je
vyššia
ako
10
000
eur,
d)
iný
hnuteľný
majetok
štátu,
ako
je
uvedený
v
písmenách
a)
až
c),
ktorého
obstarávacia
cena
9a
)
alebo
reprodukčná
obstarávacia
cena
9a
)
je
vyššia
ako
10
000
eur,
a
ak
neuplynulo
viac
ako
päť
Zbierka
zákonov
Slovenskej
r
e
p
u
b
l
i
k
y
osobitného
predpisu
16a
)
sa
vyžaduje
súhlas
ministerstva
f
i
n
a
n
c
i
í
.
(3)
Správcovia
môžu
zmluvou
o
zámene
správy
majetku
štátu
vzájomne
vymeniť
majetok
štátu
vo
svojej
správe.
Ustanovenia
odsekov
1
a
2
sa
použijú
aj
na
zmluvu
o
zámene
správy
majetku
š
t
á
t
u
.
(4)
Prevod
správy
majetku
štátu
medzi
štátnymi
rozpočtovými
organizáciami
je
vždy
bezodplatný.
Štátne
rozpočtové
organizácie,
štátne
príspevkové
organizácie
a
štátne
fondy
môžu
nadobudnúť
do
správy
majetok
štátu
od
správcov
za
odplatu
najviac
vo
výške
primeranej
ceny.
Dohodnutá
odplata
pri
zámene
správy
majetku
štátu
medzi
štátnymi
rozpočtovými
organizáciami,
štátnymi
príspevkovými
organizáciami
a
štátnymi
fondmi
nesmie
byť
vyššia
ako
rozdiel
primeraných
cien
majetku
štátu,
ktorý
je
predmetom
zámeny
správy,
okrem
zámeny
správy
majetku
štátu
v
správe
štátnych
rozpočtových
organizácií,
ktorá
je
vždy
bezodplatná.
(5)
Dohodnutá
odplata
za
prevod
správy
nehnuteľného
majetku
štátu
medzi
správcom
podľa
§
1
ods.
1
písm.
a)
a
b)
a
správcom
podľa
§
1
ods.
1
písm.
c)
alebo
správcom
podľa
osobitného
predpisu
16a
)
môže
byť
dohodnutá
najmenej
vo
výške
primeranej
ceny.
Ak
primeraná
cena
vymieňaného
nehnuteľného
majetku
štátu
v
správe
správcu
podľa
§
1
ods.
1
písm.
a)
a
b)
a
správcu
podľa
§
1
ods.
1
písm.
c)
alebo
správcu
podľa
osobitného
predpisu
16a
)
nie
je
rovnaká,
zmluva
o
zámene
správy
musí
obsahovať
aj
dohodu
o
dobe
splatnosti
rozdielu
primeraných
cien.
K
prevodu
správy
nehnuteľného
majetku
štátu
medzi
správcom
podľa
§
1
ods.
1
písm.
a)
a
b)
a
správcom
podľa
§
1
ods.
1
písm.
c)
alebo
správcom
podľa
osobitného
predpisu
16a
)
môže
dôjsť
najskôr
dňom
zaplatenia
dohodnutej
odplaty
za
prevod
správy
nehnuteľného
majetku
štátu
alebo
najskôr
dňom
zaplatenia
rozdielu
primeraných
cien
majetku
štátu,
ktorý
je
predmetom
zámeny
s
p
r
á
v
y
.
(1)
Pri
prevode
podielu
majetku
štátu
v
spoločnej
správe
správcov
uvedených
v
§
1
ods.1
je
správca
povinný
prevádzaný
podiel
ponúknuť
ostatným
správcom,
ktorí
majú
prednostné
právo
na
prevod
správy
podielu
majetku
štátu
v
spoločnej
správe,
a
to
v
pomere
k
veľkosti
ich
podielov,
ak
sa
nedohodnú
inak.
(2)
Pri
prevode
správy
podielu
majetku
štátu
v
spoločnej
správe
sa
postupuje
podľa
§
9
.
P r e v o d v l a s t n í c t v a
(1)
Prevod
vlastníctva
majetku
štátu
sa
uskutočňuje
zmluvami
podľa
osobitných
predpisov.
17
)
Kúpne
zmluvy
musia
obsahovať
dohodu
o
účele,
na
ktorý
bude
majetok
štátu
slúžiť
jeho
nadobúdateľovi,
a
dohodu
o
dobe
splatnosti
ceny,
ktorá
nesmie
byť
dlhšia
ako
60
dní
odo
dňa
nadobudnutia
platnosti
kúpnej
zmluvy.
Dohodnutú
cenu
je
nadobúdateľ
povinný
zaplatiť
pred
podaním
návrhu
na
vklad
do
katastra
nehnuteľností;
návrh
na
vklad
vlastníctva
k
nehnuteľnosti
do
katastra
nehnuteľností
je
oprávnený
podať
len
správca,
a
to
až
po
zaplatení
dohodnutej
ceny.
Ak
nadobúdateľ
nezaplatí
dohodnutú
cenu
najneskôr
v
posledný
deň
dohodnutej
doby
splatnosti,
je
správca
povinný
odstúpiť
od
zmluvy.
(2)
Prevod
nehnuteľného
majetku
štátu
musí
byť
vždy
odplatný,
a
to
najmenej
za
primeranú
cenu
alebo
za
primeranú
cenu
zníženú
podľa
§
8a
ods.
8,
9
alebo
ods.
11,
okrem
prevodu
nehnuteľného
majetku
štátu
do
vlastníctva
a)
obce
alebo
vyššieho
územného
celku
podľa
§
8a
ods.
10
a
§
8e
písm.
d
)
,
b)
cudzieho
štátu
podľa
§
8e
písm.
e
)
,
Zbierka
zákonov
Slovenskej
r
e
p
u
b
l
i
k
y
(8)
Správca
môže
výmenou
získať
do
svojej
správy
majetok,
ktorý
mu
bude
slúžiť
na
plnenie
úloh
v
rámci
predmetu
jeho
činnosti
alebo
v
súvislosti
s
ním,
ak
nadobúdaný
majetok
bude
pre
správcu
vhodnejší
a
účelnejší
než
vymieňaný
majetok
štátu
a
hodnota
vzájomne
vymieňaného
majetku
stanovená
podľa
osobitného
predpisu
13b
)
je
porovnateľná;
rozhodnutie
o
prebytočnosti
majetku
štátu
sa
nevydáva.
Správca
nesmie
výmenou
do
vlastníctva
štátu
získať
majetok,
na
ktorom
viazne
záložné
právo,
okrem
zákonného
záložného
práva
podľa
osobitného
predpisu.
18ba
)
Nehnuteľný
majetok
štátu
možno
vymeniť
len
za
nehnuteľný
majetok.
(9)
Stanovenie
hodnoty
vymieňaného
nehnuteľného
majetku
sa
musí
vykonať
podľa
osobitného
predpisu.
13b
)
Ak
cena
zamieňaných
nehnuteľností
nie
je
rovnaká,
zmluva
musí
obsahovať
aj
dohodu
o
dobe
splatnosti
rozdielu
v
cene,
ktorú
je
nadobúdateľ
majetku
štátu
povinný
zaplatiť
správcovi
do
60
dní
odo
dňa
nadobudnutia
platnosti
zámennej
zmluvy.
Rozdiel
v
cene
zamieňaných
nehnuteľností
je
nadobúdateľ
majetku
štátu
povinný
zaplatiť
pred
podaním
návrhu
na
vklad
vlastníckeho
práva
do
katastra
nehnuteľností.
Návrh
na
vklad
vlastníckeho
práva
do
katastra
nehnuteľností
je
oprávnený
podať
len
správca,
a
to
až
po
zaplatení
rozdielu
v
cene.
Ak
nadobúdateľ
majetku
štátu
nezaplatí
rozdiel
v
cene
najneskôr
v
posledný
deň
dohodnutej
doby
splatnosti,
je
správca
povinný
odstúpiť
od
zmluvy.
Na
platnosť
zámennej
zmluvy,
ktorou
sa
výmenou
dáva
nehnuteľný
majetok
štátu,
sa
vyžaduje
súhlas
ministerstva
financií.
(10)
Správca
môže
uzatvoriť
zámennú
zmluvu,
ktorou
výmenou
dáva
hnuteľný
majetok
štátu
a
súčasne
výmenou
prijíma
nový
nepoužívaný
hnuteľný
majetok
do
vlastníctva
štátu,
ak
osobitný
predpis
neustanovuje
inak.
18c
)
Ocenenie
vymieňaného
hnuteľného
majetku
sa
musí
vykonať
podľa
osobitného
predpisu
13b
)
okrem
nového
nepoužívaného
hnuteľného
majetku
nadobúdaného
do
vlastníctva
štátu.
Ak
cena
zamieňaného
majetku
nie
je
rovnaká,
zmluva
musí
obsahovať
aj
dohodu
o
dobe
splatnosti
rozdielu
v
cene,
ktorú
je
nadobúdateľ
majetku
štátu
povinný
zaplatiť
správcovi
najneskôr
v
deň
nadobudnutia
platnosti
zámennej
zmluvy.
Nadobúdateľ
hnuteľného
majetku
štátu
je
povinný
zaplatiť
rozdiel
v
cene
zamieňaného
majetku
ešte
pred
prevodom
vlastníckeho
práva.
Na
platnosť
zámennej
zmluvy,
ktorou
sa
výmenou
dáva
vymedzený
hnuteľný
majetok
štátu,
sa
vyžaduje
súhlas
zriaďovateľa.
Ak
pri
prevode
majetku
štátu
na
iné
osoby
boli
porušené
ustanovenia
tohto
zákona
alebo
iných
všeobecne
záväzných
právnych
predpisov,
je
štát
oprávnený
podať
návrh
na
určenie
neplatnosti
prevodu
vlastníctva.
Pri
podaní
návrhu
a
v
konaní
pred
súdom
zastupuje
štát
prokurátor.
19
)
I n é s p ô s o b y n a k l a d a n i a s m a j e t k o m š t á t u
Nájom a výpožička
(1)
Správca
môže
dočasne
prebytočný
majetok
štátu
prenechať
do
nájmu
nájomcovi
nájomnou
zmluvou
20
)
len
za
nájomné
platené
v
peňažných
prostriedkoch.
Správca
je
povinný
ponúknuť
dočasne
prebytočný
nehnuteľný
majetok
štátu
v
registri
a
dohodnúť
také
nájomné,
za
aké
sa
v
tom
čase
a
na
tom
mieste
obvykle
prenechávajú
do
nájmu
na
dohodnutý
účel
také
alebo
porovnateľné
nehnuteľnosti
(ďalej
len
"trhové
nájomné").
Ponuka
musí
obsahovať
najmä
identifikáciu
dočasne
prebytočného
nehnuteľného
majetku
štátu,
lehotu
na
doručovanie
cenových
ponúk
a
požadované
trhové
nájomné.
Ak
cenová
ponuka
žiadneho
záujemcu
nedosiahne
trhové
nájomné,
je
správca
povinný
od
ponuky
odstúpiť.
Správca
je
povinný
akceptovať
len
cenové
ponuky
vyjadrené
pevnou
sumou.
Správca
je
povinný
vyhodnotiť
cenové
ponuky
záujemcov
v
komisii,
ktorej
členov
vymenúva
a
odvoláva
štatutárny
orgán
správcu
alebo
ním
poverená
osoba.
Správca
môže
uzatvoriť
nájomnú
zmluvu
len
s
tým
záujemcom,
ktorý
ponúkne
najvyššie
trhové
nájomné.
Za
rovnakých
podmienok
možno
prenajať
aj
prebytočný
nehnuteľný
majetok
štátu,
ak
správca
začal
v
y
k
o
n
á
v
a
ť
Zbierka
zákonov
Slovenskej
r
e
p
u
b
l
i
k
y
Poznámka
pod
čiarou
k
odkazu
11b
)
z
n
i
e
:
„11b)
§
18
ods.
3
zákona
Národnej
rady
Slovenskej
republiky
č.
278/1993
Z.
z.
o
správe
majetku
š
t
á
t
u
.
"
.
Čl. III
Zákon
č.
92/1991
Zb.
o
podmienkach
prevodu
majetku
štátu
na
iné
osoby
v
znení
zákona
č.
92/1992
Zb.,
zákona
č.
264/1992
Zb.,
zákona
č.
544/1992
Zb.,
ústavného
zákona
č.
541/1992
Zb.,
zákona
Národnej
rady
Slovenskej
republiky
č.
17/1993
Z.
z.
a
zákona
Národnej
rady
Slovenskej
republiky
č.
172/1993
Z.
z.
sa
mení
takto:
"(5)
Ustanovenia
odsekov
1
a
2
sa
nevzťahujú
na
právnické
osoby
uvedené
v
§
1
ods.
2
a
na
rozpočtové
a
príspevkové
organizácie.".
Čl. IV
Tento
zákon
nadobúda
účinnosť
1.
januárom
1
9
9
4
.
Michal Kováč v. r. Ivan Gašparovič v. r. Vladimír Mečiar v. r.