K bodu 52 (§ 46 ods. 9) V nadväznosti na zavedenie evidovania ruín v katastri nehnuteľností sa upravuje zápis vlastníckeho práva k ruine. Návrh na zápis vlastníckeho práva k ruine bude oprávnený podať vlastník pozemku, na ktorom sa ruina nachádza alebo Pamiatkový úrad Slovenskej republiky.
K bodu 53 (§ 57)
Precizuje sa právna úprava prešetrovania správnosti údajov zapísaných v katastri.
Návrh na začatie konania môže podať ten, koho práva, právom chránené záujmy alebo povinnosti sú údajmi katastra dotknuté alebo údaje katastra môže prešetriť okresný úrad aj z vlastného podnetu. Podnet na prešetrenie údajov katastra môže osoba vykonávajúca geodetické a kartografické činnosti, v takom prípade začne konanie okresný úrad z vlastného podnetu.
Doterajší katastrálny zákon toto konanie precízne neupravoval. Nová právna úprava má za cieľ eliminovať neodôvodené podania na opravu chyby, a to najmä tým, že konanie o prešetrenie údajov môže predchádzať konaniu o oprave chyby, a zároveň toto konanie bude spoplatnené.
Ustanovuje sa okamih skončenia konania o prešetrení údajov katastra.
Ustanovuje sa, v akej lehote okresný úrad prešetrí údaje katastra na návrh alebo ak podnet na prešetrenie údajov katastra podá osoba vykonávajúca geodetické a kartografické činnosti.
Konanie o prešetrovaní údajov katastra nie je konaním v zmysle správneho poriadku, nevzťahujú sa naň všeobecné predpisy o správnom konaní. V konaní sa nevydáva rozhodnutie, nie je možné podať opravný prostriedok.
V odseku 6 sa ustanovuje právomoc okresného úradu zlúčiť pozemky, z dôvodu odstránenia rozdrobenosti katastrálneho operátu zápisom geometrického plánu evidenčným spôsobom podľa § 67 ods. 2. Podrobnosti upraví všeobecne záväzný právny predpis.
V odseku 7 sa upravuje aktualizácia údajov katastra automatizovaným spôsobom preberaním údajov z referenčných registrov a iných registrov podľa zákona proti byrokracii.
K bodu 54 a 55 (§ 58 ods. 5)
Ustanovenie znamená odstránenie byrokratickej záťaže. Údaje platného stavu katastra si vie správny orgán pozrieť cez centrálnu správu referenčných údajov. Navyše sa konanie deje v okrese svojej pôsobnosti, teda vedomosť o stave katastrálnej mapy a vektorovej mapy určeného operátu tu je príkladná.
Navrhuje sa vypustenie slov „ak bolo potrebné vykonať meranie“, nakoľko geometrický plán je v tomto prípade potrebný vždy, či sa meria, alebo nie.
K bodu 56 [§ 58 ods. 5 písm. e)]
Navrhovaná právna úprava súvisí so zámerom umožniť poskytovanie širšej škály výstupov z katastra nehnuteľností.
K bodu 57 a 58 [§ 59 ods. 2 písm. e) a f)]
Navrhuje sa precizovanie právnej úpravy opravy chyby v katastri v nadväznosti na možnosť vykonania záznamu v časti verejnej alebo inej listiny, v ktorej sú splnené podmienky na vykonanie záznamu. Vykonanie takéhoto záznamu sa nepovažuje za rozpor údajov evidovaných v katastri s listinou, ktorá bola podkladom na ich zápis.
Navrhuje sa precizovanie právnej úpravy opravy chýb v katastri nehnuteľností súvisiacich s konaním o obnove evidencie niektorých pozemkov. V záujme predchádzania interpretačným sporom sa výslovne ustanoví, že okresný úrad, katastrálny odbor opraví údaje katastra nehnuteľností zapísané na základe rozhodnutia o schválení registra obnovenej evidencie pozemkov, ak ich nie je možné opraviť v lehote podľa zákona č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov, a ak