DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z.z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom návrhu zákona je:
- riešenie úlohy C.24 z uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 8 z 12. januára 2022 k Akčnému plánu boja proti legalizácii výnosov z trestnej činnosti, financovaniu terorizmu a financovaniu proliferácie zbraní hromadného ničenia s výhľadom do roku 2024, v rámci ktorej vyplýva Ministerstvu financií Slovenskej republiky v spolupráci s Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky vykonať opatrenia na zníženie rizika v oblasti legalizácie výnosov z trestnej činnosti a financovania terorizmu pri emitovaní dlhopisov nevyžadujúcich predloženie prospektu takou právnickou osobou, ktorá nie je regulovaným subjektom alebo subjektom, ktorého akcie nie verejne obchodovateľné,
- implementácia článku 18 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/858 z 30. mája 2022 o pilotnom režime pre trhové infraštruktúry založené na technológii distribuovanej databázy transakcií a o zmene nariadení (EÚ) č. 600/2014 a (EÚ) č. 909/2014 a smernice 2014/65/EÚ (Ú. v. L 151, 2.6.2022) , pričom sa rozširuje súbor finančných nástrojov aj o DLT finančné nástroje. Dôsledkom takejto úpravy sa bude súčasný regulačný mechanizmus pre finančné nástroje v plnej miere vzťahovať aj na DLT finančné nástroje,
- ďalšie legislatívne úpravy vyplývajúce z aplikačnej praxe, ako napríklad doplnenie ďalšej alternatívy výpočtu ročných príspevkov obchodníkov s cennými papiermi do Garančného fondu investícií ako aj poznatky týkajúce sa aplikačnej praxe súvisiace s implementáciou smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/65/EÚ z 15. mája 2014 o trhoch s finančnými nástrojmi, ktorou sa mení smernica 2002/92/ES a smernica 2011/61/EÚ (Ú. v. L 173, 12.6.2014) a s formálnym zosúladením s delegovaným nariadením Komisie (EÚ) 2017/584 zo 14. júla 2016, ktorým sa dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/65/EÚ, pokiaľ ide o regulačné technické predpisy bližšie určujúce organizačné požiadavky na obchodné miesta (Ú. v. L 87, 31.3.2017). Zároveň v nadväznosti na úpravu dlhopisov sa umožňuje burze obchodovať s cennými papiermi s nízkym rizikovým profilom, ktoré sa neobchodujú na regulovanom trhu alebo mnohostrannom obchodnom systéme organizovanom burzou.
Prijatie navrhovaného zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy ani vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana, na informatizáciu spoločnosti a nemá vplyvy ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi, nálezmi ústavného súdu, inými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/858 z 30. mája 2022 o pilotnom režime pre trhové infraštruktúry založené na technológii distribuovanej databázy transakcií a o zmene nariadení (EÚ) č. 600/2014 a (EÚ) č. 909/2014 a smernice 2014/65/EÚ (čl. 18 – zmeny smernice 2014/65/EÚ)
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
November – december 2022
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
Február 2023
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Cieľom návrhu zákona je:
- riešenie úlohy C.24 z uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 8 z 12. januára 2022 k Akčnému plánu boja proti legalizácii výnosov z trestnej činnosti, financovaniu terorizmu a financovaniu proliferácie zbraní hromadného ničenia s výhľadom do roku 2024, v rámci ktorej vyplýva Ministerstvu financií Slovenskej republiky v spolupráci s Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky vykonať opatrenia na zníženie rizika v oblasti legalizácie výnosov z trestnej činnosti a financovania terorizmu pri emitovaní dlhopisov nevyžadujúcich predloženie prospektu takou právnickou osobou, ktorá nie je regulovaným subjektom alebo subjektom, ktorého akcie nie verejne obchodovateľné,
- implementácia článku 18 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/858 z 30. mája 2022 o pilotnom režime pre trhové infraštruktúry založené na technológii distribuovanej databázy transakcií a o zmene nariadení (EÚ) č. 600/2014 a (EÚ) č. 909/2014 a smernice 2014/65/EÚ (Ú. v. L 151, 2.6.2022) (ďalej len „nariadenie o DLT“), pričom sa rozširuje súbor finančných nástrojov aj o DLT finančné nástroje. Dôsledkom takejto úpravy sa bude súčasný regulačný mechanizmus pre finančné nástroje v plnej miere vzťahovať aj na DLT finančné nástroje,
- ďalšie legislatívne úpravy vyplývajúce z aplikačnej praxe, ako napríklad doplnenie ďalšej alternatívy výpočtu ročných príspevkov obchodníkov s cennými papiermi do Garančného fondu investícií (ďalej len „GFI“) ako aj poznatky týkajúce sa aplikačnej praxe súvisiace s implementáciou smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/65/EÚ z 15. mája 2014 o trhoch s finančnými nástrojmi, ktorou sa mení smernica 2002/92/ES a smernica 2011/61/EÚ (Ú. v. EÚ L 173, 12.6.2014).
- formálne zosúladenie s delegovaným nariadením (EÚ) 2017/584 zo 14. júla 2016, ktorým sa dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/65/EÚ, pokiaľ ide o regulačné technické predpisy bližšie určujúce organizačné požiadavky na obchodné miesta (Ú. v. EÚ L 87, 31.3.2017).
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom riešenia úlohy C. 24 uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 8 a zároveň návrhu zákona je zníženie rizika v oblasti legalizácie výnosov z trestnej činnosti a financovania terorizmu.
Cieľom implementácie čl. 18 nariadenia o DLT je posilnenie regulačného rámca v oblasti DLT.
Cieľom úprav vyplývajúcich z aplikačnej praxe je vyprecizovanie legislatívneho textu z dôvodu posilnenia právnej istoty pre obchodníkov s cennými papiermi.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
banky (8),
obchodníci s cennými papiermi (24)
správcovské spoločnosti (28)
podnikateľské subjekty so záujmom emitovať dlhopisy (počet týchto podnikateľských subjektov nie je možné v súčasnosti určiť)
burza (1)
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Alternatívne riešenia v súvislosti so zmenou podoby dlhopisu neboli zvažované. Nulový variant znamená, že by nedošlo k zmene podoby dlhopisu a teda by bolo možné vydávať dlhopisy v listinnej a zaknihovanej podobe. Cieľom návrhu je zmena podoby emitovaných dlhopisov a to z dôvodu zníženia rizika v oblasti legalizácie výnosov z trestnej činnosti a financovania terorizmu.
Alternatívne riešenia pri implementácii čl. 18 nariadenia o DLT neboli zvažované. Nulový variant nie je možné realizovať, nakoľko ide o transpozíciu smernice zmeny smernice 2014/65/EÚ a v prípade nesplnenia povinnosti transpozície, Európska komisia začne voči Slovenskej republike konanie o porušení podľa Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
Pri úprave výpočtu ročných príspevkov obchodníkov s cennými papiermi do Garančného fondu investícií neboli zvažované alternatívne riešenia. Nulový variant znamená, že by do zákona nebola doplnená ďalšia alternatíva výpočtu ročných príspevkov obchodníkov s cennými papiermi do GFI. Cieľom návrhu je stanovenie poplatkov do GFI na základe celkového objemu chráneného klientskeho majetku, čo by malo mať za následok odstránenie nerovnováhy medzi uhradeným príspevkom obchodníkom s cennými papiermi a podielom na chránenom majetku.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
Národná úprava nejde nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Z návrhu zákona nevyplývajú žiadne termíny a kritériá preskúmania účelnosti predkladaného materiálu.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
V súvislosti s legislatívnou úpravou podoby dlhopisov nie je možné určiť počet subjektov, ktoré budú navrhovanou zmenou dotknuté, nakoľko táto forma získavania kapitálu nie je obvyklá, väčšina podnikateľských subjektov preferuje ako formu financovania napr. úver. Nepredpokladáme vplyv na podnikateľské prostredie, nakoľko listinná aj zaknihovaná podoba dlhopisu vyžaduje náklady v porovnateľnej výške.
V súvislosti s legislatívnou úpravou doplnenia ďalšej alternatívy spôsobu výpočtu ročných príspevkov obchodníkov s cennými papiermi do Garančného fondu investícií je v zmysle zákona o cenných papieroch stanovenie výšky ročných príspevkov do GFI v kompetencii riadiaceho orgánu GFI, a preto v súčasnosti nie je možné určiť ani predpokladať výšku príspevkov jednotlivých subjektov na základe rozhodnutia riadiaceho orgánu GFI. Výšku príspevkov obchodníkov s cennými papiermi nie je možné určiť, nakoľko je ich výška pohyblivá v závislosti od výšky klientskeho majetku resp. chráneného klientskeho majetku.
Keďže neboli identifikované vybrané vplyvy predmetného materiálu, tento materiál nebol predložený do predbežného pripomienkového konania a z uvedeného dôvodu sa v bode 13 stanovisko Komisie neuvádza.
Materiál nepodlieha záverečnému posúdeniu vybraných vplyvov.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Ing. Ján Kaššovič, PhD.
02/5958 2529, jan.kassovic@mfsr.sk
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona
s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve
-čl. 3 ods. 1 písm. b), čl. 4, čl. 26 ods. 2, čl. 54 66 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 202, 7.6. 2016) v platnom znení.
b)v sekundárnom práve
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/858 z 30. mája 2022 o pilotnom režime pre trhové infraštruktúry založené na technológii distribuovanej databázy transakcií a o zmene nariadení (EÚ) č. 600/2014 a (EÚ) č. 909/2014 a smernice 2014/65/EÚ (Ú. v. EÚ L 151, 2.6.2022), gestor: nebol zatiaľ určený,
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/65/EÚ z 15. mája 2014 o trhoch s finančnými nástrojmi, ktorou sa mení smernica 2002/92/ES a smernica 2011/61/EÚ (prepracované znenie) (Ú. v. L 173, 12.6.2014) v platnom znení, gestor: MF SR, spolugestor: NBS,
-Delegovaná smernica Komisie (EÚ) 2017/593 zo 7. apríla 2016, ktorou sa dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/65/EÚ, pokiaľ ide o ochranu finančných nástrojov a finančných prostriedkov patriacich klientom, povinnosti v oblasti riadenia produktov a pravidlá uplatniteľné na poskytovanie alebo prijímanie poplatkov, provízií alebo akýchkoľvek peňažných alebo nepeňažných benefitov (Ú. v. EÚ L 87, 31.3.2017), gestor: MF SR, spolugestor: NBS.
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
- rozsudok Súdneho dvora vo veci C-95/20, „Varčev Finans“ EOOD proti Komisija za finansov nadzor, za účasti Okrăžna prokuratura – Varna [2022].
Výrok rozhodnutia:
Článok 56 ods. 2 a článok 72 ods. 2 delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) 2017/565 z 25. apríla 2016, ktorým sa dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/65/EÚ, pokiaľ ide o organizačné požiadavky a podmienky výkonu činnosti investičných spoločností, ako aj o vymedzené pojmy na účely uvedenej smernice v spojení s prílohou I k tomuto delegovanému nariadeniu sa majú vykladať v tom zmysle, že investičné spoločnosti nie povinné uchovávať záznamy týkajúce sa posúdenia vhodnosti a primeranosti investičných produktov alebo služieb pre každého klienta a informácie poskytované každému klientovi
o nákladoch a poplatkoch spojených s investičnými službami v samostatných nezávislých registroch, najmä v podobe počítačovej databázy, pričom spôsob uchovávania takýchto záznamov si môžu zvoliť ľubovoľne za predpokladu, že spĺňa všetky požiadavky stanovené v článku 72 ods. 1 uvedeného delegovaného nariadenia.
- rozsudok Súdneho dvora vo veci C 15/16, Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht proti Ewaldovi Baumeisterovi, [2018].
Výrok rozhodnutia:
1. Článok 54 ods. 1 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2004/39/ES z 21. apríla 2004 o trhoch s finančnými nástrojmi, o zmene a doplnení smerníc Rady 85/611/EHS a 93/6/EHS a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2000/12/ES a o zrušení smernice Rady 93/22/EHS, sa vykladať v tom zmysle, že všetky informácie týkajúce sa podniku, nad ktorým sa vykonáva dohľad, ktoré tento podnik poskytne príslušnému orgánu, ako aj všetky vyhlásenia toho orgánu uvedené v jeho dokumentácii o dohľade, vrátane jeho korešpondencie s inými orgánmi, nie bezpodmienečne dôvernými informáciami, na ktoré sa teda vzťahuje povinnosť zachovávať služobné tajomstvo, ktorá je stanovená v tomto ustanovení. Táto kvalifikácia sa vzťahuje na informácie, ktoré majú k dispozícii orgány určené členskými štátmi na to, aby plnili úlohy stanovené touto smernicou, a ktoré jednak nemajú verejnú povahu a jednak ich sprístupnenie by mohlo poškodiť záujmy fyzickej či právnickej osoby, ktorá ich poskytla, alebo tretej osoby, alebo aj riadne fungovanie systému monitorovania činností investičných podnikov, ktorý normotvorca Únie zaviedol prijatím smernice 2004/39.
2. Preto treba na druhú otázku odpovedať tak, že článok 54 ods. 1 smernice 2004/39 sa vykladať v tom zmysle, že dôverná povaha informácií týkajúcich sa podniku, nad ktorým sa vykonáva dohľad, ktoré boli poskytnuté orgánom určeným členskými štátmi na to, aby plnili úlohy stanovené touto smernicou, sa musí posúdiť ku dňu preskúmania, ktoré majú tieto orgány vykonať pri rozhodovaní o žiadosti o sprístupnenie uvedených informácií, bez ohľadu na to, ako boli kvalifikované v okamihu, keď boli uvedeným orgánom poskytnuté.
3. V dôsledku toho treba na tretiu otázku odpovedať tak, že článok 54 ods. 1 smernice 2004/39 sa vykladať v tom zmysle, že informácie, ktoré majú k dispozícii orgány určené členskými štátmi na to, aby plnili úlohy stanovené touto smernicou, a ktoré môžu predstavovať obchodné tajomstvo, no staré päť a viac rokov, sa v dôsledku uplynutia času v zásade považujú za zastarané, a z tohto dôvodu stratili svoj tajný charakter, ibaže by účastník konania, ktorý sa odvoláva na tento charakter, výnimočne preukázal, že tieto informácie napriek ich veku stále predstavujú podstatné prvky jeho obchodného postavenia alebo postavenia tretej osoby. Takéto úvahy neplatia v prípade informácií, ktoré majú k dispozícií tieto orgány a ktorých dôvernosť možno odôvodniť inými dôvodmi, než je ich význam pre obchodné postavenie dotknutých podnikov.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) Lehota na prebratie smernice 2014/65/EÚ bola stanovená do 3. júla 2017.
Lehota na prebranie delegovanej smernice 2017/593 bola stanovená do 3. júla 2017.
Lehota na prebratie čl.18 nariadenia (EÚ) 2022/858 (čl. 18 novelizuje smernicu 2014/65/EÚ) bola stanovená do 23. marca 2023 resp. 23. septembra 2023.
b)Proti SR nebolo začaté konanie v rámci „EÚ Pilot“, ani nebol začatý postup Európskej komisie, alebo konanie Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v platnom znení.
c)Smernica 2014/65/EÚ bola prebratá do zákona č. 566/2001 Z.z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov, do zákona č. 429/2002 Z.z. o burze cenných papierov v znení neskorších predpisov, do zákona č. 747/2004 Z.z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, do zákona č. 186/2009 Z.z. o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, do zákona č. 203/2011 Z.z. o kolektívnom investovaní v znení neskorších predpisov, do zákona č. 483/2001 Z.z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, do zákona č. 250/2007 Z.z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a do zákona č. č. 423/2015 Z.z. o štatutárnom audite a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
Delegovaná smernica Komisie 2017/593 bola prebratá do zákona č. 566/2001 Z.z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
a)úplne.
Osobitná časť
Čl. I – zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách
K bodu 1 [§ 5 ods. 2]
Ide o implementáciu článku 18 nariadenia (EÚ) 2022/858 z 30. mája 2022 o pilotnom režime pre trhové infraštruktúry založené na technológii distribuovanej databázy transakcií a o zmene nariadení (EÚ) č. 600/2014 a (EÚ) č. 909/2014 a smernice 2014/65/EÚ (Ú. v. L 151, 2.6.2022) (ďalej len „nariadenie o DLT“). Súbor finančných nástrojov sa rozširuje o DLT finančné nástroje, na ktoré sa budú vzťahovať všetky požiadavky smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/65/EÚ z 15. mája 2014 o trhoch s finančnými nástrojmi, ktorou sa mení smernica 2002/92/ES a smernica 2011/61/EÚ (Ú. v. L 173, 12.6.2014) (ďalej len „smernica 2014/65“).
K bodu 2 [§ 10 ods. 3]
Navrhuje sa zmena podoby dlhopisov z listinnej na zaknihovanú podobu s výnimkou napr. pre štátne dlhopisy a komunálne obligácie.
K bodu 3 [§ 13 ods. 1]
Ide o spresnenie z dôvodu právnej istoty reagujúce na súčasnú prax vydávania cenných papierov, ktorá sa realizuje s cieľom rýchlosti a jednoduchosti procesu vydávania cenných papierov. Navrhované spresnenie sa považuje za nevyhnutné pre dosiahnutie právnej istoty pri vydávaní cenných papierov v záujme vylúčenia interpretačných problémov a výkladových nejasností, nejedná sa o vytvorenie nového špecifického účtu emitenta; týmto účtom sa rozumejú výlučne uvedené existujúce kodifikované účty, teda účet majiteľa 105), držiteľský účet (§ 105a) a klientsky účet (§ 106), ktoré sú uvedené v texte § 13 ods. 1.
K bodom 4 a 5 [§ 71n ods. 11 a § 71n ods. 13]
Navrhovaná úprava vyplynula z aplikačnej praxe a z potreby zosúladenia znenia príslušných ustanovení zákona s ustanovením čl. 10 ods. 8 a 10 delegovanej smernice Komisie (EÚ) 2017/593 zo 7. apríla 2016, ktorou sa dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/65/EÚ, pokiaľ ide o ochranu finančných nástrojov a finančných prostriedkov patriacich klientom, povinnosti v oblasti riadenia produktov a pravidlá uplatniteľné na poskytovanie alebo prijímanie poplatkov, provízií alebo akýchkoľvek peňažných alebo nepeňažných benefitov (Ú. v. L 87, 31.3.2017). Spresňuje sa, že ustanovená povinnosť sa týkať všetkých povinností (činností) pri správe produktov (t. j. pri ich vytváraní a súčasne aj distribúcii, nielen pri vytváraní).
K bodom 6 až 12 [§ 84 ods. 6 a 8]
Navrhujú sa upraviť parametre výpočtu ročných príspevkov do Garančného fondu investícií (ďalej len „fond“) a dopĺňa sa ďalšia alternatíva určenia ročného príspevku obchodníkov s cennými papiermi do fondu. Navrhované úpravy zohľadňujú aktuálny vývoj obchodných modelov súvisiacich s poskytovaním investičných služieb, keďže vplyvom aktuálneho vývoja doterajšie alternatívy výpočtu ročných príspevkov do fondu a ich parametre spôsobujú značnú nerovnováhu medzi uhradeným príspevkom obchodníkom s cennými papiermi a podielom na chránenom majetku.
K bodu 13 [§ 85 ods. 7]
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na bod 16 (§ 156 ods. 1).
K bodu 14 [§ 91 ods. 5 písm. a) ]
Navrhuje sa, aby sa peňažné prostriedky fondu mohli použiť na nákup štátnych cenných papierov so splatnosťou do desiatich rokov.
K bodu 15 [§ 107 ods. 5 písm. a)]
Ide o vyprecizovanie na základe aplikačnej praxe.
K bodom 16 a 17 [§ 156]
Ustanovuje sa, že Národná banka Slovenska môže v zmysle smernice 2014/65 odobrať povolenie na poskytovanie investičných služieb, ak obchodník s cennými papiermi alebo zahraničný obchodník s cennými papiermi nezačne do 12 mesiacov od právoplatnosti povolenia vykonávať investičné služby alebo činnosti alebo počas predchádzajúcich šiestich mesiacov neposkytoval tieto investičné služby alebo nevykonával tieto investičné činnosti.
K bodu 18 [ § 173zh]
Zavádza sa prechodné ustanovenie v nadväznosti na bod 2 10 ods. 3) v súvislosti so zmenou podoby dlhopisov.
K bodu 19
Dopĺňa sa prílohami nariadením o DLT.
Čl. II – zákon č. 429/2002 Z. z. o burze cenných papierov
K bodu 1 [§ 2 ods. 5]
Upravujú sa podmienky správy vlastného majetku burzy. Zámerom je umožniť burze cenných papierov nadobúdať do vlastného majetku za účelom jeho efektívnejšej správy finančné nástroje, ktoré však nemôžu byť obchodované na žiadnom z regulovaných trhov, mnohostrannom obchodnom systéme alebo organizovanom obchodnom systéme, ktoré burza organizuje; to sa týka aj finančných nástrojov obchodovaných na zahraničných obchodných miestach, ak zároveň obchodované na niektorom z uvedených trhov, ktoré organizuje burza cenných papierov.
K bodom 2až 5 a 7 až 15
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na bod 6 (§ 13).
K bodu 6 [§ 13]
Ide o formálne zosúladenie s delegovaným nariadením Komisie (EÚ) 2017/584 zo 14. júla 2016, ktorým sa dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/65/EÚ, pokiaľ ide o regulačné technické predpisy bližšie určujúce organizačné požiadavky na obchodné miesta (Ú. v. L 87, 31.3.2017) (ďalej len „delegované nariadenie“) pre kontrolu burzových obchodov zamestnancami zodpovednými za kontrolu burzových obchodov.
Uvedené delegované nariadenie neobsahuje požiadavku, aby kontrolu burzových obchodov vykonávala osobitne určená osoba alebo osobitne vymedzený organizačný útvar, a pre tento prípad preto postačuje organizačné vymedzenie kompetencií zamestnanca alebo zamestnancov, ktorí zodpovedajú za kontrolu burzových obchodov. Návrh zákona ponecháva možnosť voľby burze cenných papierov, či za účelom kontroly burzových obchodov bude určený jeden alebo viacero kompetentných zamestnancov, prípadne či takýto zamestnanci budú organizačne vymedzení v samostatnom útvare alebo či budú organizačne podliehať priamo pod generálneho riaditeľa.
Ustanovuje sa povinnosť burzy cenných papierov zabezpečiť kontrolu burzových obchodov zamestnancom, ktorý zodpovedá za výkon kontroly burzových obchodov, taktiež sa ustanovuje povinnosť zamestnanca zodpovedného za kontrolu burzových obchodov burzové obchody systematicky sledovať a pripravovať podklady pre Národnú banku Slovenska a spoluprácu s ňou. Ďalej sa rozširuje kontrola burzových obchodov aj na mnohostranný obchodný systém (MTF).
Čl. III– zákon č. 371/2014 Z. z. o riešení krízových situácií na finančnom trhu
K bodom 1 a 2
Legislatívno-technická zmena, oprava nesprávnych odkazov na základe aplikačnej praxe.
Čl. IV - účinnosť
Účinnosť sa navrhuje 1. júla 2023 a taktiež s dostatočne dlhou legisvakančnou lehotouod 1. januára 2024.
Schválené vládou Slovenskej republiky dňa 8. februára 2023.
Eduard H e g e r v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Eduard H e g e r v. r.
predseda vlády poverený riadením Ministerstva financií Slovenskej republiky