D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 394/2012 Z. z. o obmedzení platieb v hotovosti predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Marián Viskupič a Ján Oravec.
Cieľom predloženého návrhu je zjednotenie súm, do výšky ktorých umožnené platby v hotovosti a to na úrovni jednotnej sumy 15 000 eur bez ohľadu na to, či ide o fyzickú osobu alebo o právnickú osobu. V súčasnosti právna úprava neumožňuje platby v hotovosti nad sumu 5 000 eur pre právnické osoby a fyzické osoby-podnikateľov a takisto súčasná právna úprava neumožňuje platby v hotovosti nad sumu 15 000 eur pre fyzické osoby – nepodnikateľov.
V procese schvaľovania vládneho návrhu zákona o obmedzení platieb v hotovosti v roku 2012 vtedajšia vláda odôvodňovala potrebu jeho schválenia bojom proti daňovým únikom a kreatívnemu účtovníctvu. Z dôvodovej správy z r. 2012 (tlač 265, VI. volebné obdobie): V Slovenskej republike identifikujeme pomerne rozsiahly hotovostný platobný styk, ktorý je bežnou súčasťou každodenného života. V tejto súvislosti bolo identifikované, že aj legálne podnikajúce daňové subjekty čiastočne „optimalizujú“ svoju daňovú povinnosť vystavovaním fiktívnych faktúr. Opatrením obmedzenia platieb v hotovosti by sa zabránilo fiktívnemu vystavovaniu príjmových a výdavkových dokladov bez reálneho toku finančných prostriedkov, „kreatívnemu účtovníctvu“ na konci účtovného/zdaňovacieho obdobia podľa toho, aký základ dane daňový subjekt vykazuje. Daňový úrad by mal zároveň lepší prehľad o aktivitách podnikateľov a lepšie by vedel koncentrovať svoju pozornosť na podozrivé operácie. Najväčšie škody na očakávaných príjmoch štátneho rozpočtu spôsobujú umelo a účelovo vytvárané reťazce obchodníkov, ktorí si medzi sebou vystavujú fiktívne faktúry bez reálneho plnenia, následne platby buď neprebehnú alebo príjmovými a výdavkovými pokladničnými dokladmi deklarované hotovostné platby rádovo v sumách niekoľko stotisíc eur (fikcia zaplatenia), pričom posledný článok reťazca uplatňuje vysoký nadmerný odpočet dane z pridanej hodnoty.“. Koniec citátu.
Zákon č. 394/2012 Z. z. o obmedzení platieb v hotovosti bol Národnou radou Slovenskej republiky schválený 29. novembra 2012 a účinnosť nadobudol 1. januára 2013. Od tohto dňa dodnes nebol ani raz novelizovaný. Uplynulé desaťročie umožňuje tento zákon spätne hodnotiť, pričom možno konštatovať, že jeho deklarovaný cieľ, ktorým bola eliminácia daňových podvodov, sa nenaplnil. Tak ako pred účinnosťou zákona, tak aj po roku 2013 sa daňové podvody s nadmerným odpočtom vyskytovali a viaceré z nich dokonca prerástli aj do medializovaných káuz s politickým presahom. Naopak v čase pandémie COVID-19 sa na uplatňovanie zákona vzťahovala výnimka podľa § 8 písm. h) zákona a žiadne väčšie daňové podvody zatiaľ medializované neboli. Možno z toho všeobecne vyvodzovať záver, že osem rokov trvajúci zákaz na boj s daňovými únikmi vplyv nemal.
Zatiaľ čo podnikatelia s nepoctivými úmyslami zákon jednoducho odignorovali a v kreatívnom účtovníctve pokračovali, poctivým podnikateľom zákon priniesol komplikáciu napr. pri obchodnom styku s fyzickými osobami napr. pri kúpe motorového vozidla museli klienta posielať faktúru bezhotovostne uhradiť (do banky alebo na poštu) a až potom mohli kupujúcemu vydať tovar, čo bolo často o niekoľko dní. Zbytočne zákon pre fyzické osoby-nepodnikateľov umožňuje limit pre hotovostnú platbu do 15 000 eur, keď predajca právnická
osoba nesmie prijať platbu v hotovosti nad 5 000 eur bez ohľadu na to, či ju prijíma od fyzickej osoby – nepodnikateľa alebo od právnickej osoby, prípadne od fyzickej osoby - podnikateľa.
Odhliadnuc od vyššie uvedených aplikačných problémov je pre predkladaný návrh potrebné spomenúť aj rast mzdovej a cenovej hladiny od roku 2013, kedy zákon začal platiť. Suma 5000 eur v roku 2013 jednoducho nie je istá suma aj v roku 2023. Pri zvažovaní viacerých variantov (či percentuálne zvýšiť aj hranicu 5 000 eur aj hranicu 15 000 eur približne o mieru inflácie alebo nastaviť jednu spoločnú hranicu pre fyzické aj právnické osoby, sa predkladatelia zhodli na vytvorení jednej spoločnej hranice; rozhodli sa nezvyšovať pätnásťtisícovú hranicu a dorovnať na túto hranicu aj hranicu právnické osoby a fyzické osoby - podnikateľov.
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nebude mať negatívne sociálne vplyvy ani vplyv na životné prostredie a rovnako ani vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona nebude mať ďalej vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa nové znenie § 4, ktoré zjednocuje doterajšiu právnu úpravu obmedzenia platieb v hotovosti; podľa súčasného znenia je zákaz platieb v hotovosti dvojaký; zatiaľ čo pre fyzické osoby nepodnikateľov platí hranica 15 000 eur, nad ktorú platby v hotovosti zakázané, pre ostatné subjekty, teda pre právnické osoby a fyzické osoby - podnikateľov platí nižšia, prísnejšia hranica, a síce 5 000 eur. Podľa navrhovanej zmeny sa zákaz platieb v hotovosti bude nastavený jednotne, a síce na hranici 15 000 eur a bude sa vzťahovať tak na fyzické osoby – podnikateľov aj nepodnikateľov, ako aj na právnické osoby.
K čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti zákona na 1. júla 2023.