DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov sa predkladá ako návrh skupiny poslancov NRSR.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je dodatočne upresniť ustanovenie zákona o určení ročnej sadby dane zo stavieb, presnejšie upresniť povinnosť správcu dane upraviť rozdiel medzi sadbami tejto dane na 10-násobok medzi najvyššou a najnižšou ročnou sadzbou dane. Týmto návrhom sa určuje, že uvedený násobok najnižšej ročnej sadzby dane sa vzťahuje na sadzby dane určené v jednotlivej časti obce, ak má obec určené jednotlivé časti v zmysle § 17a zákona, resp. na sadzby dane určené v jednotlivom katastrálnom území, ak má obec viac katastrálnych území. Uvedené riešenie ochráni najmä menej ekonomicky alebo sociálne slabších občanov, u ktorých by naplnenie tejto povinnosti v zmysle doterajšieho znenia spôsobilo dosť značný nárast tejto daňovej povinnosti, čo nie je vhodné ani vzhľadom na aktuálnu ekonomickú situáciu na Slovensku.
Zároveň sa navrhuje posunúť splnenie povinnosti zavedenia upraviť rozdiel medzi ročnými sadbami tejto dane na 10-násobok medzi najvyššou a najnižšou ročnou sadzbou dane zo zdaňovacie obdobia 2024 na zdaňovacie obdobie 2027. Odloženie uvedenej povinnosti o 3 roky umožní sa obciam a mestám lepšie pripraviť na túto novú skutočnosť. Uvedené riešenie ochráni najmä menej ekonomicky alebo sociálne slabších občanov, u ktorých by naplnenie tejto povinnosti v zmysle doterajšieho znenia zákona spôsobilo dosť značný nárast tejto daňovej povinnosti už od 1. januára 2024.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhované ustanovenie určuje, že uvedený 10-násobok najnižšej ročnej sadzby dane sa má vzťahovať na sadzby dane určené v jednotlivej časti obce, ak má obec určené jednotlivé časti v zmysle § 17a zákona, resp. na sadzby dane určené v jednotlivom katastrálnom území, ak má obec viac katastrálnych území. V praxi mestá a obce ako správcovia dane majú aj väčšie rozdiely medzi sadzami dane ako desaťnásobok, ale aj to spôsobené tým, že ide o kvalitatívne rozdielne časti obce (napr. centrálna časť a okrajová časť obce alebo turisticky významný časť obce) alebo rozdielne katastrálne územia. Preto je potrebné doplniť súčasné znenie tejto zákonnej povinnosti tak, že uvedené maximálne rozpätie (10 -násobok) medzi sadzbami tejto dane posudzovať v rámci jednotlivej časti obce (ak sú správcom dane určené) alebo jednotlivé katastrálne územie, ak má obec viac katastrálnych území.
K bodu 2
Návrh zákona navrhuje posunúť povinnosť upraviť rozdiel medzi ročnými sadzbami dane zo stavieb na uvedený 10-násobok medzi najvyššou a najnižšou ročnou sadzbou dane z zdaňovacieho obdobia 2024 na zdaňovacie obdobie 2027. Týmto sa umožní mestám a obciam ako správcom dane dlhší čas
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. októbra 2023, aby bola dostatočná doba na úpravu všeobecne záväzných nariadení obcí pred koncom tohto roka.