1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Igor Matovič.
Občania Slovenskej republiky od jari 2020 sústavne prežívajú jednu traumu za druhou. V marci 2020 najprv začala celosvetovo najväčšia zdravotná kríza od čias španielskej chrípky po I. svetovej vojne. Objektívny pocit nepohody prameniaci z epidemiologických obmedzení medzi ľuďmi dramaticky zvyšovali šírené hoaxy či konšpirácie rôznymi bludármi a najmä opozičnými predstaviteľmi. Následne výrazne znížená dôvera v opodstatnenosť opatrení prispela k zbytočne ťažkému priebehu epidémie na Slovensku.
Jedna veľká kríza ani nestačila doznieť a na ľudí na Slovensku doľahli dôsledky vojny, ktorú sa rozhodol viesť agresor z Ruska proti Ukrajine. Prudké zvýšenie cien potravín, historické mnohonásobné zvýšenie cien energií a následne ostatných tovarov a služieb či utečenecká kríza boli a ešte aj ďalšími ranami, ktorým ľudia na Slovensku počas posledných rokov vystavení.
Bohužiaľ, nielen tieto mimoriadne ťažké krízy, hysterická štvanica opozície, ale aj vnútorná opozícia voči vláde zo strany bývalého koaličného partnera, opakované protivládne kroky prezidentky a najmä sústredený lynč niektorých vládnych politikov zo strany zaujatých či úplatných novinárov z médií v rukách oligarchov, dosiahli svoj cieľ. Vládu sa im podarilo najprv zdiskreditovať, povaliť a tak Slovensko stojí pred predčasnými voľbami.
História dokazuje, že v čase veľkých kríz, ľudia náchylní voliť skratkovité ľúbivé riešenia, ktoré sa však následne preukážu ako tie najhoršie možné. Bolo to tak v 30-tich rokoch minulého storočia v Nemecku a reálne hrozí, že si takú skúsenosť vyskúšame aj na vlastnej koži.
Vzhľadom na vyššie napísané, dnes Slovensku reálne hrozia voľby, ku ktorým príde historicky najmenej voličov. Reálne hrozí, že milión demokraticky cítiacich voličov zostane frustrovaných doma a v rozhodujúcej chvíli nechá rozhodnutie o osude Slovenska v rukách tri roky huckaných ľudí. Reálne hrozí povolebné vytrhnutie Slovenska z európskych a euroatlantických štruktúr a pripútanie Slovenska k Rusku. Úplne reálne hrozí, že sa zo Slovenska na desaťročia opäť stane čierna diera Európy.
Ak sa Slovensko rozhodnúť pre takúto samovražednú misiu, je správne, aby o prípadnej zásadnej zmene orientácie Slovenska rozhodlo maximum zo všetkých potenciálnych voličov.
Preto navrhujem, aby Slovenská republika vyplatila každému zúčastnenému občanovi Slovenskej republiky na predčasných parlamentných voľbách 2023 odmenu za účasť 500 EUR,
2
ktoré nebudú podliehať zdaneniu. V prípade predpokladanej účasti cca 3 milióny ľudí, by náklady štátu na vyplatenú odmenu dosiahli cca 1,5 miliardy eur.
Samozrejme, nejde o zanedbateľnú sumu. Na druhej strane v porovnaní s 30 miliardami eur, o ktoré mali podľa rôznych odhadov pripraviť Slovensko ľudia Roberta Fica a Petra Pellegriniho počas 12 rokov ich vlád, ide len o cca 5% z ich lupu. Zároveň platí, že kým 30 miliárd eur lupu si rozdelilo niekoľko desiatok skorumpovaných ľudí ako členovia organizovanej zločineckej skupiny, v tomto prípade by si 1,5 miliardy eur rozdelili 3 milióny zväčša úplne obyčajných ľudí. Preto ide o spravodlivú investíciu s mimoriadne rýchlou návratnosťou.
Tridsať rokov po vzniku Slovenskej republiky je existencia demokratickej Slovenskej republiky najzásadnejšie ohrozená. Preto je v súlade s verejným záujmom, aby sme spoločne urobili všetko možné pre zachovanie demokratického charakteru štátu a pozvali ku kľúčovému rozhodnutiu čo najviac ľudí, aby prejavili svoju vôľu v rozhodujúcich parlamentných voľbách.
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívne sociálne vplyvy, žiaden vplyv na manželstvo, rodičovstvo, rodinu, vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie ani vplyvy na služby pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.
3
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa právna úprava, ktorou sa zavádza právo na odmenu za účasť voľbách pre voliča, ktorý preukázateľne odovzdal hlasovací lístok vo voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky, a to vo výške 500 eur.
Odmenu bude vyplácať ministerstvo vnútra prostredníctvom poskytovateľa univerzálnej služby podľa § 3 ods. 1 zákona č. 324/2011 Z. z. o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Ministerstvo vnútra na zabezpečenie vyplácania odmeny za účasť vo voľbách môže spracovávať niektoré osobné údaje v zmysle návrhu zákona a vyžadovať ich poskytnutie od subjektov, ktoré ich majú k dispozícii v rozsahu, aby bolo ministerstvo vnútra schopné určiť voliča a vyplatiť mu odmenu.
K bodu 2
Navrhuje sa prechodné ustanovenie, ktorým sa spresňuje, že odmena za účasť vo voľbách sa bude vyplácať len za účasť tých vo voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sa budú konať ako prvé po nadobudnutí účinnosti tohto zákona, t.j. dňa 30. septembra 2023.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona na 1. júna 2023.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Igor Matovič
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
5
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
6
A.3. Poznámky
Ak by bola účasť rovnaká ako v posledných voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sa konali 29. februára 2020 a ktorých sa zúčastnilo 2 916 840 voličov, negatívny vplyv návrhu zákona na štátny rozpočet by bol vo výške 1 458 420 000 eur. Ide o jednorazový výdavok zo štátneho rozpočtu, ktorý by mal dosah len na štátny rozpočet a len v roku 2023 a ktorý by mal byť pokrytý zdrojmi zo všeobecnej pokladničnej správy.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.