1 z 25
TABUĽKA ZHODY
právneho predpisu s právom Európskej únie
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1023 z 20. júna 2019 o rámcoch preventívnej reštrukturalizácie, o oddlžení a diskvalifikácii a o opatreniach na zvýšenie účinnosti reštrukturalizačných, konkurzných a oddlžovacích konaní a o zmene smernice (EÚ) 2017/1132 (Smernica o reštrukturalizácii a insolvencii)
(Ú. v. EÚ L 172, 26.6.2019)
1. Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“)
(gestor : Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky)
2. Zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 385/2000 Z. z.“)
(gestor : Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky)
3. Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej aj ako „zákon č. 7/2005 Z. z.“)
(gestor : Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky)
4. Zákon č. 8/2005 Z. z. o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej aj ako „zákon č. 8/2005“)
(gestor: Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky)
5. Zákon č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový priadok v znení neskorších predpisov (ďalej len ako „Civilný mimosporový poriadok“)
(gestor: Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky)
6. Zákon č. 111/2022 Z. z. o riešení hroziaceho úpadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 111/2022 Z. z.“)
(gestor: Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky)
1
2
3
4
5
6
7
8
Článok
Text
Spôsob transp.
Číslo
Článok
Text
Zhoda
Poznámky
Č: 3
O: 3
3.Členské štáty zabezpečia, aby mali dlžníci a zástupcovia zamestnancov prístup k relevantným a aktuálnym informáciám o dostupnosti nástrojov včasného varovania, ako aj o konaniach a opatreniach týkajúcich sa reštrukturalizácie a oddlženia.
N
Zákon č. 7/2005 Z. z.
§: 4a
O: 2
(2) Ak je dlžník vedený v zozname dlžníkov podľa osobitných predpisov,1c) ide o okolnosť, ktorá signalizuje, že dlžníkovi môže hroziť úpadok a dlžník je povinný posúdiť, či mu úpadok hrozí.
Poznámka pod čiarou k odkazu 1c) znie:
1c) § 171 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.“.
§ 25a zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 52 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov).“.
Ú
Zákon č. 111/2022 Z. z. o riešení hroziaceho úpadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov zabezpečuje prístup k nástrojom včasného varovania prostredníctvom zaradenia do zoznamu dlžníkov Sociálnej poisťovne, zdravotnej poisťovne a zoznamu daňových dlžníkov.
Prístup zástupcov zamestnancov k potrebným informáciám je zabezpečený rovnako, ako prístup dlžníka k nástrojom včasného varovania, pričom prístup k informáciám zabezpečuje aj Zákonník práce už v súčasnom znení.
2 z 25
Zákonník práce
Zákonník práce
Zákonník práce
Návrh zákona
Čl.: 4
§: 229
O: 2
§: 238
O: 2, 3
Č: I
§: 203b
O: 1, 2
Zamestnanci alebo zástupcovia zamestnancov majú právo na poskytovanie informácií o hospodárskej a finančnej situácii zamestnávateľa a o predpokladanom vývoji jeho činnosti, a to zrozumiteľným spôsobom a vo vhodnom čase. Zamestnanci sa môžu vyjadrovať a predkladať svoje návrhy k pripravovaným rozhodnutiam zamestnávateľa, ktoré môžu ovplyvniť ich postavenie v pracovnoprávnych vzťahoch.
(2) Zamestnanci majú právo na poskytovanie informácií o hospodárskej a finančnej situácii zamestnávateľa a o predpokladanom vývoji jeho činnosti, a to zrozumiteľným spôsobom a vo vhodnom čase. Zamestnanci majú právo vyjadrovať sa k týmto informáciám a k pripravovaným rozhodnutiam, ku ktorým môžu podávať svoje návrhy.
(2) Zamestnávateľ informuje zrozumiteľným spôsobom a vo vhodnom čase zástupcov zamestnancov o svojej hospodárskej a finančnej situácii a o predpokladanom vývoji jeho činnosti.
(3) Zamestnávateľ môže odmietnuť poskytnúť informácie, ktoré by mohli poškodiť zamestnávateľa, alebo môže vyžadovať, aby sa tieto informácie považovali za dôverné.
§ 203b
Insolvenčný register
(1) Insolvenčný register je informačný systém verejnej správy,3a) ktorý obsahuje údaje podľa tohto zákona, a ktorého správcom a prevádzkovateľom je Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“). Insolvenčný register je sprístupnený na webovom sídle ministerstva.
(2) V insolvenčnom registri sa evidujú
a)údaje o konkurznom konaní a udalostiach, ktoré nastali v konkurznom konaní od vydania uznesenia o začatí konkurzného konania; ak ide o malý konkurz, od vydania uznesenia o vyhlásení malého konkurzu,
b)údaje o reštrukturalizačnom konaní a udalostiach,
Informácie o konaniach a opatreniach týkajúcich sa reštrukturalizácie a oddlženia aktuálne súčasťou Registra úpadcov, ktorý je informačným registrom verejnej správy, je verejne dostupný. S účinnosťou od 1. júla 2024 však dochádza k zmene a zavedeniu nového, centralizovaného informačného systému registra predinsolvenčných, likvidačných a insolvenčných konaní (ďalej len „insolvenčný register“). Nový informačný systém sa za cieľ zabezpečiť jednotný, plne digitalizovaný proces riešenia insolvenčných problémov v konkurznom, reštrukturalizačnom konaní, v konaní o oddlžení, vo verejnej preventívnej reštrukturalizácii a v likvidácii a dodatočnej likvidácii (nariadenej súdom). Insolvenčný register tak predstavovať špecializovaný portál, ktorý bude slúžiť nielen na doručovanie všetkých potrebných písomností v uvedených konaniach, ale aj na evidenciu a samozrejme zverejňovanie všetkých potrebných údajov a udalostí, ktoré v jednotlivých procesoch chronologicky nastávajú, pričom jeho funkcionalita zabezpečiť aj virtualizáciu potrebných a nevyhnutných dokumentov v jednotlivých procesoch, napr. zoznamu pohľadávok, zoznamu veriteľov a pod. Nový insolvenčný register za cieľ nielen znížiť čas a náklady potrebné na ukončenie podnikania, ale aj zlepšiť zber údajov a kvalitu dát potrebných pre hodnotenie dotknutých procesov a v neposledom rade vytvoriť transparentný a efektívny procesný rámec pre vedenie uvedených procesov. V insolvenčnom registri sa budú evidovať a zverejňovať všetky údaje
3 z 25
ktoré nastali v reštrukturalizačnom konaní od vydania uznesenia o začatí reštrukturalizačného konania,
c)údaje o konaní o oddlžení a udalostiach, ktoré nastali v konaní o oddlžení od vydania uznesenia o vyhlásení konkurzu alebo uznesenia o povolení splátkového kalendára,
d)údaje o verejnej preventívnej reštrukturalizácii a udalosti, ktoré nastali vo verejnej preventívnej reštrukturalizácii od vydania uznesenia o povolení verejnej preventívnej reštrukturalizácie,
e)údaje o likvidácii a dodatočnej likvidácii od vydania uznesenia súdu o ustanovení likvidátora,
f)ďalšie informácie o konaniach podľa písmena a) až e).
Poznámka pod čiarou k odkazu 3a znie:
3a)
§ 2 písm. b) zákona č. 275/2006 Z. z.
o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 570/2009 Z. z.“.
a udalosti, vrátane vytváraných dokumentov, ktoré sa dotýkajú daného procesu. Do nadobudnutia účinnosti novej právnej úpravy bude uvedené zverejňovanie údajov naďalej zabezpečené prostredníctvom Registra úpadcov, pričom údaje z tohto registra budú následne obsiahnuté aj v novom insolvenčnom registri.
Č: 7
O: 7
7.Členské štáty zabezpečia, aby skončenie prerušenia jednotlivých konaní bez prijatia reštrukturalizačného plánu samo osebe neviedlo k začatiu insolvenčného konania, ktorý by mohol skončiť konkurzom dlžníka, pokiaľ nie na takéto začatie splnené ostatné podmienky podľa vnútroštátnych právnych predpisov.
N
Zákon č. 111/2022 Z. z.
(Návrh zákona)
Zákon č. 7/2005 Z. z.
§: 16
§: 11a
O: 2
Štatutárny orgán dlžníka je povinný do 15 dní od skončenia verejnej preventívnej reštrukturalizácie bez potvrdenia verejného plánu súdom zverejniť v insolvenčnom registri vyhlásenie, že nie je v úpadku; to neplatí, ak v tejto lehote podá návrh na vyhlásenie konkurzu podľa všeobecného predpisu o konkurznom konaní,12) na základe ktorého sa neskôr začalo konkurzné konanie.
Poznámka pod čiarou na odkaz 12) znie:
12) § 11 zákona č. 7/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
(2) Na účel uplatnenia zodpovednosti podľa odseku 1 sa predpokladá, že návrh na vyhlásenie konkurzu nebol podaný včas aj vtedy, ak konkurz na majetok dlžníka nebol pre nedostatok majetku vyhlásený, bol z takéhoto dôvodu zrušený, ak exekúcia alebo obdobné vykonávacie konanie vedené voči dlžníkovi bolo z takéhoto dôvodu ukončené, alebo ak štatutárny orgán dlžníka poruší povinnosť zverejniť vyhlásenie podľa osobitného predpisu.
3d)
Ú
Skončenie preventívneho konania bez potvrdenia plánu súdom nie je dôvodom pre začatie konania podľa zákona č. 7/2005 Z. z. Upravuje sa však osobitná povinnosť dlžníka zverejniť vyhlásenie o tom, že nie je v úpadku, porušenie ktorej sa sankcionuje ako porušenie povinnosti podať návrh na vyhlásenie konkurzu podľa zákona č. 7/2005 Z. z., pričom toto vyhlásenie sa zverení s účinnosťou od 1. júla 2024 v insolvenčnom registri.
Zmena právnej úpravy je obsiahnutá v návrhu zákona v čl. IV, novelizačnom bode 3:
3. Slová „Obchodný vestník“ vo všetkých tvaroch sa v celom texte zákona
4 z 25
Poznámka pod čiarou k odkazu 3d znie:
3d) § 16 zákona č. 111/2022 Z. z.“.
nahrádzajú slovami „insolvenčný register“, okrem § 11 ods. 5.
Č: 26
O: 1
P: a)
Článok 26
Správcovia v reštrukturalizačných, konkurzných a oddlžovacích konaniach
1.Členské štáty zabezpečia,
aby:
a)správcovia vymenovaní súdnym alebo správnym orgánom v rámci reštrukturalizačných, konkurzných a oddlžovacích konaní (ďalej len „správcovia“) absolvovali vhodnú odbornú prípravu a mali odborné znalosti potrebné na plnenie svojich povinností;
N
Zákon č. 8/2005 Z. z.
Zákon č. 8/2005 Z. z. (Návrh zákona)
§: 16
§: 16a
(1) Účelom správcovskej skúšky je zistiť odborné právne a ekonomické vedomosti a schopnosti uchádzača potrebné na riadny výkon správcovskej činnosti.
(2) Správcovská skúška sa koná v štátnom jazyku pred trojčlennou skúšobnou komisiou. Členov skúšobnej komisie, ich náhradníkov a predsedu vymenúva a odvoláva minister spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len „minister“).
(3) Správcovskú skúšku možno vykonať po riadnom absolvovaní odbornej prípravy, najneskôr do jedného roka od jej ukončenia. Opakovanú správcovskú skúšku možno bez opätovného absolvovania odbornej prípravy vykonať len raz, a to najneskôr do dvoch rokov od ukončenia odbornej prípravy.
(1) Účelom špeciálnej správcovskej skúšky je posúdiť skúsenosti a zistiť odborné právne a ekonomické vedomosti uchádzača, ktoré potrebné na riadny výkon správcovskej činnosti správcu zapísaného v oddiele špeciálnych správcov zoznamu správcov, vrátane overenia znalostí v oblasti finančnej analýzy a riadenia podnikov.
(2) Špeciálna správcovská skúška je verejná a koná sa v štátnom jazyku pred päťčlennou skúšobnou komisiou (ďalej len „špeciálna komisia“). Členov špeciálnej komisie a náhradníkov vymenúva a odvoláva minister. Predsedu špeciálnej komisie vymenúva minister z členov špeciálnej komisie a odvoláva ho.
(3) Po jednom členovi špeciálnej komisie minister vymenuje
a)zo zamestnancov ministerstva,
b)z odborníkov, ktorí pôsobia v oblasti konkurzov a reštrukturalizácií, navrhnutých Radou Justičnej akadémie Slovenskej republiky,
c)zo sudcov, u ktorých prevažujúci obsah ich rozhodovacej činnosti tvorí agenda konkurzov a reštrukturalizácií, navrhnutých predsedami súdov, ktoré kauzálne príslušné na konania podľa § 20a písm. c),
Ú
Povinnosť v písm. a) je zabezpečená § 16 až 18 zákona o správcoch.
V konaniach, ktoré si vyžadujú vyššiu kvalifikáciu a dôveryhodnosť sa zavádza inštitút špeciálneho správcu, ktorý musí absolvovať špeciálnu správcovskú skúšku.
Okrem toho sa pre všetkých správcov zavádza povinnosť absolvovať prax v oblasti práva alebo ekonómie v dĺžke troch rokov. Prax musí prebehnúť po ukončení vysokej školy.
Návrhom zákona dochádza v dotknutých ustanoveniach len k zmene počtu náhradníkov špeciálnej komisie a súčasne z zmene ich nominácie, t. j. nebudú nominovaní len zo sudcov, ale zo všetkých dotknutých skupín, z ktorých sa menujú aj členovia špeciálnej komisie.
5 z 25
Zákon č. 8/2005 Z. z.
§: 17
d)z osôb navrhnutých záujmovým združením bánk a pobočiek zahraničných bánk, ktoré sa venujú problematike zlyhaných úverov, a
e)z osôb navrhnutých záujmovým združením bánk, ktoré sa venujú právnej problematike v oblasti konkurzov a reštrukturalizácií.
(4) Náhradníkov vymenuje minister z nominantov navrhnutých podľa odseku 3.
(5) Špeciálnu správcovskú skúšku možno vykonať po zaplatení poplatku podľa osobitného predpisu10aab) a najskôr po piatich rokoch riadneho výkonu správcovskej činnosti podľa osobitného predpisu.1) Za riadny výkon správcovskej činnosti sa považuje aj pozastavený výkon správcovskej činnosti podľa § 25 ods. 1 písm. d).
(6) Špeciálna správcovská skúška sa koná podľa potreby, najmenej raz za päť rokov; špeciálnu správcovskú skúšku je potrebné uskutočniť vždy, ak v oddiele špeciálnych správcov klesne počet zapísaných správcov pod desať. Úspešné vykonanie špeciálnej správcovskej skúšky je predpokladom pre zápis do oddielu špeciálnych správcov najdlhšie do najbližšieho termínu konania ďalšej špeciálnej správcovskej skúšky po uplynutí piatich rokov od jej posledného úspešného absolvovania; inak ministerstvo správcu z oddielu špeciálnych správcov vyčiarkne.
(7) Zvukový záznam zo špeciálnej správcovskej skúšky zverejní ministerstvo bezodkladne na svojom webovom sídle; nie však na obdobie dlhšie ako 180 dní.
Poznámky pod čiarou k odkazom 1 a 10aab znejú:
1) Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 7 49 zákona č. 111/2022 Z. z. o riešení hroziaceho úpadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
10aab) Položka 5 písm. n) Prílohy zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení zákona č. 111/2022 Z. z.“.
(1) Správca-fyzická osoba je povinný si priebežne prehlbovať a rozširovať odborné vedomosti a schopnosti potrebné na riadny výkon správcovskej činnosti, najmä s
6 z 25
Zákon č. 8/2005 Z. z.
§: 18
ohľadom na zmeny a rozvoj v oblastiach dotýkajúcich sa výkonu správcovskej činnosti (ďalej len „ďalšie vzdelávanie“).
(2) Ďalšie vzdelávanie správcov pozostáva z ich účasti na prednáškach, seminároch a vedeckých konferenciách, prednáškovej činnosti, publikačnej činnosti, samostatného štúdia a praktického výkonu správcovskej činnosti.
(3) Riadne vykonávanie ďalšieho vzdelávania správca preukazuje získanými kreditnými bodmi. Riadne vykonanie ďalšieho vzdelávania vyhodnocuje ministerstvo k 31. januáru párneho kalendárneho roka. Ak správca za hodnotené obdobie nepreukáže získanie potrebného počtu kreditných bodov, ministerstvo nariadi preskúšanie správcu.
(4) Ministerstvo môže nariadiť preskúšanie všetkých správcov, ak nastali zásadné zmeny právnej úpravy týkajúcej sa výkonu správcovskej činnosti. Pri správcoch zapísaných v oddiele špeciálnych správcov ministerstvo nariadi preskúšanie pravidelne a to vždy bez zbytočného odkladu po uplynutí piatich rokov od zápisu správcu do oddielu špeciálnych správcov alebo jeho predchádzajúceho preskúšania tak, aby sa preskúšanie vykonalo najneskôr do 180 dní od zápisu správcu do oddielu špeciálnych správcov alebo jeho predchádzajúceho preskúšania.
(5) Účelom preskúšania je zistiť, či správca potrebné odborné vedomosti a schopnosti na riadny výkon správcovskej činnosti. Preskúšanie sa vykoná rovnako ako správcovská skúška.
(6) Ak ministerstvo nariadi preskúšanie, správca je povinný zúčastniť sa na preskúšaní v termíne určenom ministerstvom; ak pri preskúšaní správca nevyhovie, môže preskúšanie v termíne určenom ministerstvom zopakovať. Ak správca preskúšanie v termíne určenom ministerstvom nevykoná alebo pri opakovanom preskúšaní nevyhovie, ministerstvo správcu vyčiarkne zo zoznamu správcov.
Odbornú prípravu a ďalšie vzdelávanie správcov zabezpečuje ministerstvo prostredníctvom poverenej osoby. Správcovskú skúšku zabezpečuje ministerstvo alebo ním poverená právnická osoba; ak ide o špeciálnu
7 z 25
Zákon 8/2005 Z. z.
§ 21
O: 1
správcovskú skúšku, poverenou právnickou osobou je Justičná akadémia Slovenskej republiky.10aac)
Poznámka pod čiarou k odkazu 10aac znie:
10aac) § 3 ods. 10 zákona č. 548/2003 Z. z. o Justičnej akadémii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 111/2022 Z. z.“.
(1) Do zoznamu správcov možno zapísať fyzickú osobu, ktorá
a) je občanom Slovenskej republiky, iného členského štátu Európskej únie alebo iného zmluvného štátu Dohody o Európskom hospodárskom priestore (ďalej len „iný členský štát“),
b) je spôsobilá na právne úkony v plnom rozsahu,
c) trvalý pobyt na území Slovenskej republiky alebo na území iného členského štátu,
d) je bezúhonná a dôveryhodná,
e) je odborne spôsobilá.
f) aspoň tri roky vykonávala odbornú prax v oblasti práva alebo ekonómie,
g) nebola v posledných piatich rokoch vyčiarknutá zo zoznamu správcov podľa § 26 ods. 1 alebo § 35 ods. 1 písm. b).
Č: 26
O: 1
P: b)
b) podmienky oprávnenosti, ako aj proces vymenovania, odvolania a odstúpenia správcov boli jasné, transparentné a spravodlivé;
N
Zákon č. 8/2005 Z. z.
(Návrh zákona)
§: 3
(1) Správca je povinný vykonávať správcovskú činnosť čestne, zodpovedne a svedomito; správca je povinný dohliadať aj na čestnosť, zodpovednosť a svedomitosť konania svojich zamestnancov, ako aj osôb, ktoré poveril vykonaním jednotlivých úkonov správcovskej činnosti.
(2) Správca je povinný vykonávať správcovskú činnosť s odbornou starostlivosťou, s využitím všetkých svojich skúseností a odborných vedomostí. Ak správca nemá potrebné skúsenosti alebo odborné vedomosti na riadne vykonanie niektorého úkonu správcovskej činnosti, je povinný požiadať o pomoc odborníka; ak vzhľadom na obtiažnosť prípadu by pomoc odborníka nebola účelná alebo hospodárna, je povinný odmietnuť výkon správcovskej činnosti alebo požiadať súd o odvolanie z funkcie v príslušnom konaní podľa osobitného predpisu.
Ú
Povinnosť v písm. b) je zabezpečená pre podmienky oprávnenosti výkonu funkcie správcu prostredníctvom druhej a štvrtej časti zákona o správcoch.
Pre proces vymenovania, odvolania a odstúpenia správcu transparentné a spravodlivé podmienky zabezpečené systémom náhodného výberu správcu, jasnými a racionálnymi pravidlami o odvolaní správcu, vylúčení správcu a možnostiach správcu vzdať sa v určitých prípadoch funkcie vo všetkých druhoch insolvenčných konaní.
Návrh zákona mení a dopĺňa dotknuté ustanovenia zákona č. 8/2005 Z. z. ako aj
8 z 25
(3) Správca je povinný vykonávať správcovskú činnosť bez zbytočných prieťahov.
(4) Ak správcovi bránia v riadnom výkone správcovskej činnosti zdravotné alebo iné závažné dôvody, je povinný požiadať súd o odvolanie z funkcie vo všetkých veciach, v ktorých vykonáva správcovskú činnosť.
(5) Správca nesmie ovplyvňovať výber správcov pri ich ustanovovaní do funkcie v príslušných konaniach podľa osobitného predpisu1) ani poskytnúť alebo sľúbiť veriteľovi alebo inej osobe províziu ani žiadnu inú výhodu za vyvíjanie činnosti smerujúcej k jeho ustanoveniu do funkcie v príslušnom konaní podľa osobitného predpisu.1)
(6) Správca nesmie od osoby zúčastnenej na veci, v ktorej vykonáva správcovskú činnosť, prijať dar ani inú výhodu. Správca je povinný odmietnuť dar alebo inú výhodu od každého, ak možno odôvodnene predpokladať, že dar alebo iná výhoda je poskytnutá s úmyslom ovplyvniť nestrannosť jeho rozhodovania alebo úsudku.
(7) Správca môže požiadať o odvolanie z funkcie v príslušnom konaní podľa osobitného predpisu1) len z dôvodov uvedených v tomto zákone. Správca je povinný odmietnuť poverenie na vypracovanie reštrukturalizačného posudku alebo požiadať o odvolanie z funkcie v príslušnom konaní podľa osobitného predpisu1) vždy, ak to ustanovuje tento zákon.
(8) Správca je povinný používať pri výkone správcovskej činnosti programové a technické prostriedky schválené ministerstvom; elektronická schránka správcu sa na účely tohto zákona považuje za elektronickú schránku orgánu verejnej moci.2a)
(9) Zverejňovanie údajov a udalostí v konaniach v registri predinsolvenčných, likvidačných a insolvenčných konaní (ďalej len „insolvenčný register“) podľa osobitného predpisu1) bezodkladne vykonáva správca podľa osobitných predpisov, ktorý zodpovedá za ich správnosť a úplnosť.
Poznámky pod čiarou k odkazom 1 a 2a znejú:
1) Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
zákona č. 7/2005 Z. z. tak, aby zodpovedali novej právnej úprave navrhovanej v súvislosti so zriadením nového insolvenčného registra.
9 z 25
Zákon č. 8/2005 Z. z.
§: 4
2a) Zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov.“.
(1) Správca je vylúčený z výkonu správcovskej činnosti, ak so zreteľom na jeho pomer k veci, v ktorej vykonáva správcovskú činnosť, možno mať pochybnosti o jeho nezaujatosti. Svoj možný pomer k veci správca posudzuje sústavne a s odbornou starostlivosťou; ak sa pritom dozvie o skutočnostiach, pre ktoré možno mať pochybnosti o jeho nezaujatosti, bez zbytočného odkladu o tom informuje súd.
(2) Správca je vylúčený z výkonu správcovskej činnosti vždy, ak
a) je spriaznenou osobou veriteľa prihlásenej pohľadávky,
b) je spriaznenou osobou dlžníka alebo osoby, ktorá je spriaznenou osobou dlžníka,
c) s ním spriaznená osoba je spriaznenou osobou dlžníka alebo osoby, ktorá je spriaznenou osobou dlžníka,
d) je veriteľom alebo dlžníkom dlžníka alebo osoby spriaznenej s dlžníkom,
e) s ním spriaznená osoba je veriteľom alebo dlžníkom dlžníka alebo veriteľom alebo dlžníkom osoby spriaznenej s dlžníkom,
f) v posledných troch rokoch zabezpečil záväzky dlžníka,
g) v posledných troch rokoch s ním spriaznená osoba zabezpečovala záväzky dlžníka alebo záväzky s dlžníkom spriaznenej osoby,
h) je s dlžníkom v súdnom alebo inom konaní, v ktorom sa má rozhodnúť ich spor,
i) poskytol dlžníkovi vklad alebo sa podieľal na jeho podnikaní alebo zisku, alebo akékoľvek práva alebo povinnosti k cennému papieru, s ktorým spojené práva alebo povinnosti dlžníka,
j) poskytol dlžníkovi audítorské služby alebo právne služby,
k) s ním spriaznená osoba v posledných troch rokoch poskytla dlžníkovi audítorské služby alebo právne služby,
l) v posledných troch rokoch prijal od dlžníka dar alebo inú výhodu,
m) v posledných dvoch rokoch bol zamestnancom dlžníka,
10 z 25
Zákon č. 8/2005 Z. z
§: 5
§: 20a
n) v posledných dvoch rokoch bola s ním spriaznená osoba vedúcim zamestnancom dlžníka.
(3) Ak správca vykonáva správcovskú činnosť vo viacerých veciach, je vylúčený z výkonu správcovskej činnosti v tých veciach, v ktorých spoločné záujmy veriteľov v jednotlivých veciach môžu byť vo vzájomnom rozpore.
(4) Ak ide o banku, inštitúciu elektronických peňazí, obchodníka s cennými papiermi, správcovskú spoločnosť, poisťovňu, zaisťovňu, dôchodkovú správcovskú spoločnosť, doplnkovú dôchodkovú spoločnosť alebo o pobočku obdobnej zahraničnej finančnej inštitúcie, správca je vylúčený z výkonu správcovskej činnosti aj vtedy, ak nespĺňa požiadavky podľa osobitného predpisu3) na správcu pre výkon nútenej správy.
(5) Spriaznenou osobou na účely tohto zákona sa rozumie osoba podľa osobitného predpisu4).
Poznámky pod čiarou k odkazom 3 a 4 znejú:
3) Napríklad § 54 ods. 3 5 zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 603/2003 Z. z., § 148 ods. 2 a 3 zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch), § 52 ods. 3 a 4 zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 7/2005 Z. z., § 110 zákona č. 594/2003 Z. z. o kolektívnom investovaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
4) § 9 zákona č. 7/2005 Z. z.“.
(1) Správca je povinný bez zbytočného odkladu oznámiť ministerstvu každú skutočnosť, ktorá môže byť dôvodom na pozastavenie výkonu správcovskej činnosti alebo vyčiarknutie zo zoznamu správcov.
(2) Správca, ktorý pri výkone správcovskej činnosti zistí skutočnosti nasvedčujúce, že bol spáchaný trestný čin, je povinný tieto skutočnosti bez zbytočného odkladu oznámiť príslušnému orgánu činnému v trestnom konaní.
11 z 25
Zákon 8/2005 Z. z.
Zákon 7/2005 Z. z.
(Návrh zákona)
§: 40
Ak osobitný predpis10a) ustanovuje, že správcu súd ustanoví na základe náhodného výberu pomocou technických a programových prostriedkov schválených ministerstvom, pre náhodný výber platia tieto pravidlá:
a) v konkurznom konaní voči právnickej osobe, okrem konaní podľa písmena c), sa náhodný výber uskutoční iba zo správcov, ktorí majú zriadenú kanceláriu v obvode krajského súdu, v ktorom sídli príslušný konkurzný súd, a zaradení do oddielu správcov pre právnické osoby; ak by sa náhodný výber pre takéto konanie mal uskutočniť z menej ako troch správcov, uskutoční sa aj zo správcov podľa písmena b),
b) v konkurznom konaní voči fyzickej osobe a v konaní o oddlžení sa náhodný výber uskutoční iba zo správcov, ktorí majú zriadenú kanceláriu v obvode krajského súdu, v ktorom sídli príslušný konkurzný súd, a zaradení do oddielu správcov pre fyzické osoby; ak by sa náhodný výber pre takéto konanie mal uskutočniť z menej ako troch správcov, uskutoční sa aj zo správcov podľa písmena a).
c) náhodný výber sa uskutoční iba zo správcov, ktorí zapísaní v oddiele špeciálnych správcov, ak ide o konanie voči právnickej osobe,
1. ktorá je finančnou inštitúciou podľa § 4 ods. 4,
2. ktorej obrat v poslednom kalendárnom roku pred vyhlásením konkurzu prekročil 10 000 000 eur,
3. ktorej majetok podľa poslednej účtovnej závierky presiahol 10 000 000 eur,
4. ktorej úpadok sa rieši reštrukturalizáciou,10b) alebo
5. ktorej hroziaci úpadok sa rieši verejnou preventívnou reštrukturalizáciou.10c)
Poznámky pod čiarou k odkazom 10a až 10c znejú:
10a) § 40 ods. 1 zákona č. 7/2005 Z. z.
10b) § 108 165 zákona č. 7/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov.
10c) § 7 až 49 zákona č. 111/2022 Z. z.“.
(1) Správcu v konkurznom konaní ustanovuje súd uznesením; za správcu môže ustanoviť len osobu zapísanú do zoznamu správcov. Súd ustanoví správcu na základe náhodného výberu pomocou technických a programových
12 z 25
Zákon 7/2005 Z. z.
(Návrh zákona)
§: 42
prostriedkov schválených ministerstvom; to neplatí, ak tento zákon ustanovuje inak.
(2) Správca počas konkurzu vykonáva správu majetku podliehajúceho konkurzu, speňažuje majetok podliehajúci konkurzu a z výťažku zo speňaženia tohto majetku v súlade s týmto zákonom uspokojuje veriteľov úpadcu a vykonáva aj ďalšie práva a povinnosti v priebehu konkurzu v súlade s týmto zákonom.
(1) Súd aj bez návrhu odvolá správcu, ak opakovane alebo závažne porušil povinnosti ustanovené týmto zákonom alebo osobitným predpisom9) alebo mu vo výkone funkcie bráni zákonná prekážka; zákonnou prekážkou sa rozumie aj vylúčenie správcu podľa osobitného predpisu.9) Pred odvolaním správcu počas konkurzu súd vypočuje členov veriteľského výboru a aspoň troch zabezpečených veriteľov s najvyšším počtom hlasov počítaných podľa zistenej sumy ich zistených zabezpečených pohľadávok.
(2 )Návrh na odvolanie správcu je oprávnený podať veriteľský výbor alebo zabezpečený veriteľ zistenej zabezpečenej pohľadávky. Z dôvodov ustanovených osobitným predpisom9) je oprávnený podať návrh na svoje odvolanie aj správca; ak súd dôvody správcu uzná, bezodkladne správcu z funkcie odvolá.
(3) V uznesení o odvolaní správcu súd môže odvolanému správcovi určiť rozsah činnosti a s tým súvisiace oprávnenia, ktoré bude odvolaný správca vykonávať do ustanovenia nového správcu.
(4) Ak súd odvolá správcu počas konkurzu mimo schôdze veriteľov, bezodkladne zvolá schôdzu veriteľov na účely schválenia návrhu na nového správcu; ustanovenia § 36 ods. 2 4 sa použijú primerane. Ak schôdza veriteľov návrh na nového správcu neschváli, súd ustanoví správcu bez návrhu schôdze veriteľov.
(5) Odvolaný správca je povinný do 30 dní od ustanovenia nového správcu predložiť veriteľskému výboru a novému správcovi podrobnú správu o svojej činnosti; novému správcovi je tiež povinný poskytnúť všetku potrebnú súčinnosť tak, aby sa nový správca mohol riadne ujať výkonu svojej funkcie.
13 z 25
Zákon 7/2005 Z. z.
(Návrh zákona)
Zákon 7/2005 Z. z.
(Návrh zákona)
§ 116
O: 4
§: 166j
O: 1 až 3
(6) Ak správca zomrie, súd správcu bez zbytočného odkladu odvolá a ustanoví správcu postupom podľa § 40 ods. 1; pri vykonávaní funkcie správcu vo viacerých konkurzných konaniach súd ustanoví totožného správcu do všetkých týchto konaní. Ustanovenia odsekov 1 5 sa nepoužijú.
Poznámka pod čiarou k odkazu 9 znie:
9) Zákon č. 8/2005 Z. z. o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“
(4) V uznesení o povolení reštrukturalizácie súd ustanoví správcu na základe náhodného výberu pomocou technických a programových prostriedkov schválených ministerstvom, vyzve veriteľov, aby v zákonnej lehote prihlásili pohľadávky, a určí rozsah právnych úkonov dlžníka, ktoré majú počas reštrukturalizácie podliehať súhlasu správcu; v uznesení tiež poučí veriteľov o spôsobe prihlasovania pohľadávok, následkoch nedodržania lehoty na prihlasovanie pohľadávok a následkoch nesprávneho prihlásenia pohľadávok. Správca v reštrukturalizácii nárok na paušálnu odmenu a náhradu nevyhnutných výdavkov spojených s vedením konania. Tieto nároky uhrádza dlžník.
(1) Správcu ustanovuje súd na základe náhodného výberu pomocou technických a programových prostriedkov schválených ministerstvom. Ak je však vyhlásený konkurz alebo sa vedie konanie o určení splátkového kalendára ohľadom manžela dlžníka a táto okolnosť vyplýva z návrhu na vyhlásenie konkurzu alebo návrhu na určenie splátkového kalendára, súd druhému z manželov ustanoví totožného správcu. Správcu súd odvolá, ak opakovane alebo závažne porušil svoje povinnosti alebo mu vo výkone funkcie bráni zákonná prekážka. Ustanovenie § 42 ods. 6 sa použije rovnako.
(2) Opakovaným porušením povinnosti správcu sa rozumie, ak správca napriek písomnému upozorneniu súdom naďalej porušuje povinnosť, na ktorej porušenie bol upozornený.
14 z 25
(3) V uznesení o odvolaní správcu súd zároveň ustanoví nového správcu. Proti uzneseniu o odvolaní správcu z dôvodu opakovaného alebo závažného porušenia povinnosti je odvolaný správca oprávnený podať odvolanie.
Č: 26
O: 1
P: c)
c) sa pri vymenúvaní správcu pre konkrétny prípad vrátane prípadov s cezhraničnými prvkami venovala náležitá pozornosť skúsenostiam a odborným znalostiam správcu a špecifikám prípadu; a
N
Zákon 8/2005 Z. z.
Zákon č. 8/2005 Z. z.
(Návrh zákona)
§: 16
§: 16a
(1) Účelom správcovskej skúšky je zistiť odborné právne a ekonomické vedomosti a schopnosti uchádzača potrebné na riadny výkon správcovskej činnosti.
(2) Správcovská skúška sa koná v štátnom jazyku pred trojčlennou skúšobnou komisiou. Členov skúšobnej komisie, ich náhradníkov a predsedu vymenúva a odvoláva minister spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len „minister“).
(3) Správcovskú skúšku možno vykonať po riadnom absolvovaní odbornej prípravy, najneskôr do jedného roka od jej ukončenia. Opakovanú správcovskú skúšku možno bez opätovného absolvovania odbornej prípravy vykonať len raz, a to najneskôr do dvoch rokov od ukončenia odbornej prípravy.
(1) Účelom špeciálnej správcovskej skúšky je posúdiť skúsenosti a zistiť odborné právne a ekonomické vedomosti uchádzača, ktoré potrebné na riadny výkon správcovskej činnosti správcu zapísaného v oddiele špeciálnych správcov zoznamu správcov, vrátane overenia znalostí v oblasti finančnej analýzy a riadenia podnikov.
(2) Špeciálna správcovská skúška je verejná a koná sa v štátnom jazyku pred päťčlennou skúšobnou komisiou (ďalej len „špeciálna komisia“). Členov špeciálnej komisie a náhradníkov vymenúva a odvoláva minister. Predsedu špeciálnej komisie vymenúva minister z členov špeciálnej komisie a odvoláva ho.
(3) Po jednom členovi špeciálnej komisie minister vymenuje
a)zo zamestnancov ministerstva,
b)z odborníkov, ktorí pôsobia v oblasti konkurzov a reštrukturalizácií, navrhnutých Radou Justičnej akadémie Slovenskej republiky,
c)zo sudcov, u ktorých prevažujúci obsah ich rozhodovacej činnosti tvorí agenda konkurzov a reštrukturalizácií, navrhnutých predsedami
n. a.
Slovenská republika opustila na základe negatívnych skúseností z minulosti menovanie správcu na základe výberu sudcu. Vymenovanie správcu je ponechané na náhodný výber, pri ktorom je však v každom prípade nutné zaručiť odbornosť správcu a jeho dostatočné skúsenosti.
Za týmto účelom nová úprava zavádza povinnú prax správcu v oblasti práva alebo ekonómie, ktorá sa vykonáva po ukončení vysokoškolského štúdia. Úprava ďalej obmedzuje možnosť opakovať správcovskú skúšku bez obmedzenia a napokon nepripúšťa zápis osoby za správcu po piatich rokoch od jeho vyčiarknutia zo zoznamu správcov.
Pre skupinovo určené prípady, v ktorých sa predpokladá potreba vyšších nárokov na vzdelanie a skúsenosti správcu, bolo zvolené riešenie z Českej republiky a to inštitút špeciálneho správcu. Špeciálny správca musí splniť náročnejšiu skúšku, ktorá je presne špecifikovaná v novej vyhláške o špeciálnej skúške a špeciálnej komisii. Skúška bude zahŕňať i jazykové znalosti potrebné pre cezhraničné prípady.
Návrhom zákona dochádza k úprave nominovania a menovania náhradníkov členov špeciálnej komisie, k iným zmenám nedochádza (§ 16a ods. 2 a 4).
15 z 25
súdov, ktoré kauzálne príslušné na konania podľa § 20a písm. c),
d)z osôb navrhnutých záujmovým združením bánk a pobočiek zahraničných bánk, ktoré sa venujú problematike zlyhaných úverov, a
e)z osôb navrhnutých záujmovým združením bánk, ktoré sa venujú právnej problematike v oblasti konkurzov a reštrukturalizácií.
(4) Náhradníkov vymenuje minister z osôb navrhnutých podľa odseku 3; náhradníkom člena špeciálnej komisie vymenovaného
a)podľa odseku 3 písm. a) až c) môže byť sudca navrhnutý za člena špeciálnej komisie podľa odseku 3 písm. c),
b)podľa odseku 3 písm. d) môže byť osoba navrhnutá za člena špeciálnej komisie podľa odseku 3 písm. d) alebo
c)podľa odseku3 písm. e) môže byť osoba navrhnutá za člena špeciálnej komisie podľa odseku 3 písm. e).
(5) Špeciálnu správcovskú skúšku možno vykonať po zaplatení poplatku podľa osobitného predpisu10aab) a najskôr po piatich rokoch riadneho výkonu správcovskej činnosti podľa osobitného predpisu.1) Za riadny výkon správcovskej činnosti sa považuje aj pozastavený výkon správcovskej činnosti podľa § 25 ods. 1 písm. d).
(6) Špeciálna správcovská skúška sa koná podľa potreby, najmenej raz za päť rokov. Úspešné vykonanie špeciálnej správcovskej skúšky je predpokladom pre zápis do oddielu špeciálnych správcov najdlhšie do najbližšieho termínu konania ďalšej špeciálnej správcovskej skúšky po uplynutí piatich rokov od jej posledného úspešného absolvovania; inak ministerstvo správcu z oddielu špeciálnych správcov vyčiarkne.
(7) Zvukový záznam zo špeciálnej správcovskej skúšky zverejní ministerstvo bezodkladne na svojom webovom sídle; nie však na obdobie dlhšie ako 180 dní.
Poznámky pod čiarou k odkazom 1 a 10aab znejú:
16 z 25
Zákon 8/2005 Z. z
§: 17
1) Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 7 49 zákona č. .../2022 Z. z. o riešení hroziaceho úpadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
10aab) Položka 5 písm. n) Prílohy zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení zákona č. .../2022 Z. z.“.
(1) Správca-fyzická osoba je povinný si priebežne prehlbovať a rozširovať odborné vedomosti a schopnosti potrebné na riadny výkon správcovskej činnosti, najmä s ohľadom na zmeny a rozvoj v oblastiach dotýkajúcich sa výkonu správcovskej činnosti (ďalej len „ďalšie vzdelávanie“).
(2) Ďalšie vzdelávanie správcov pozostáva z ich účasti na prednáškach, seminároch a vedeckých konferenciách, prednáškovej činnosti, publikačnej činnosti, samostatného štúdia a praktického výkonu správcovskej činnosti.
(3) Riadne vykonávanie ďalšieho vzdelávania správca preukazuje získanými kreditnými bodmi. Riadne vykonanie ďalšieho vzdelávania vyhodnocuje ministerstvo k 31. januáru párneho kalendárneho roka. Ak správca za hodnotené obdobie nepreukáže získanie potrebného počtu kreditných bodov, ministerstvo nariadi preskúšanie správcu.
(4) Ministerstvo môže nariadiť preskúšanie všetkých správcov, ak nastali zásadné zmeny právnej úpravy týkajúcej sa výkonu správcovskej činnosti. Pri správcoch zapísaných v oddiele špeciálnych správcov ministerstvo nariadi preskúšanie pravidelne a to vždy bez zbytočného odkladu po uplynutí piatich rokov od zápisu správcu do oddielu špeciálnych správcov alebo jeho predchádzajúceho preskúšania tak, aby sa preskúšanie vykonalo najneskôr do 180 dní od zápisu správcu do oddielu špeciálnych správcov alebo jeho predchádzajúceho preskúšania.
(5) Účelom preskúšania je zistiť, či správca potrebné odborné vedomosti a schopnosti na riadny výkon správcovskej činnosti. Preskúšanie sa vykoná rovnako ako správcovská skúška.
17 z 25
Zákon 8/2005 Z. z.
§: 21
O: 1
(6) Ak ministerstvo nariadi preskúšanie, správca je povinný zúčastniť sa na preskúšaní v termíne určenom ministerstvom; ak pri preskúšaní správca nevyhovie, môže preskúšanie v termíne určenom ministerstvom zopakovať. Ak správca preskúšanie v termíne určenom ministerstvom nevykoná alebo pri opakovanom preskúšaní nevyhovie, ministerstvo správcu vyčiarkne zo zoznamu správcov.
Odbornú prípravu a ďalšie vzdelávanie správcov zabezpečuje ministerstvo prostredníctvom poverenej osoby. Správcovskú skúšku zabezpečuje ministerstvo alebo ním poverená právnická osoba.
(1) Do zoznamu správcov možno zapísať fyzickú osobu, ktorá
a) je občanom Slovenskej republiky, iného členského štátu Európskej únie alebo iného zmluvného štátu Dohody o Európskom hospodárskom priestore (ďalej len „iný členský štát“),
b) je spôsobilá na právne úkony v plnom rozsahu,
c) trvalý pobyt na území Slovenskej republiky alebo na území iného členského štátu,
d) je bezúhonná a dôveryhodná,
e) je odborne spôsobilá.
f) aspoň tri roky vykonávala odbornú prax v oblasti práva alebo ekonómie,
g) nebola v posledných piatich rokoch vyčiarknutá zo zoznamu správcov podľa § 26 ods. 1 alebo § 35 ods. 1 písm. b).
Č: 28
Použitie prostriedkov elektronickej komunikácie
Členské štáty zabezpečia, aby pri reštrukturalizačných, konkurzných a oddlžovacích konaniach mohli účastníci konaní, správca a súdny alebo správny orgán vykonávať využívaním elektronických prostriedkov komunikácie, a to aj v cezhraničných situáciách, aspoň tieto kroky:
a)prihlásenie pohľadávok;
N
Zákon č. 7/2005 Z. z.
(Návrh zákona)
§: 197a
§ 197a
Doručovanie písomností
(1) Podanie alebo iná písomnosť účastníka konania alebo inej osoby v konkurznom konaní, reštrukturalizačnom konaní a v konaní o oddlžení, ktorá je predmetom zverejňovania v insolvenčnom registri sa doručuje súdu alebo správcovi elektronicky prostredníctvom na to určeného elektronického formulára špecializovaného portálu;33k) to neplatí, ak tento zákon alebo osobitný predpis33l) ustanovuje inak. Na podania alebo iné písomnosti podané súdu alebo správcovi iným spôsobom
Ú
Návrhom zákona dochádza k elektronizácii konkurzného, reštrukturalizačného a oddlžovacieho konania, čo v konečnom dôsledku v zmysle navrhovanej právnej úpravy znamená, že doručovanie podaní, písomností, rozhodnutí a pod. bude v týchto konaniach zabezpečené elektronickou formou. Pokiaľ však bude potrebné, najmä ak sa adresátovi písomnosti ukladá povinnosť alebo sa vyzýva na určitý úkon, písomnosť je
18 z 25
b)predloženie reštrukturalizačného plánu alebo splátkového kalendára;
c)oznámenia pre veriteľov;
d)podanie námietok a odvolaní.
Zákon č. 7/2005 Z. z.
§: 198
O: 1
sa neprihliada, ak tento zákon alebo osobitný predpis neustanovuje inak.33l)
(2) Podanie alebo iná písomnosť účastníka konania podľa odseku 1 musia byť autorizované účastníkom konania alebo jeho zástupcom, inak sa na ne neprihliada.
(3) Prílohy, ktoré je potrebné pripojiť k podaniu alebo inej písomnosti účastníka konania podľa odseku 1, vrátane prílohy, pre ktorú sa vyžaduje úradné osvedčenie podpisu, musia byť podané v elektronickej podobe spolu s týmto podaním alebo inou písomnosťou, inak sa na podanie alebo inú písomnosť podľa odseku 1 neprihliada. Ak je príloha vyhotovená v listinnej podobe, doručuje sa elektronicky tak, že sa prevedie do elektronickej podoby a pripojí sa k podaniu alebo inej písomnosti podľa odseku 1; ustanovenia osobitného predpisu o zaručenej konverzii33m) sa nepoužijú. To neplatí, ak je príloha k podaniu alebo inej písomnosti podľa odseku 1 vyhotovená ako autorizovaný elektronický úradný dokument.33n)
(4) Ak podanie alebo inú písomnosť podľa odseku 1 nemožno preukázateľne doručiť spôsobom podľa odsekov 1 a 2 z dôvodov, ktoré nenastali na strane podávajúcej osoby, lehota ustanovená pre doručenie podania alebo inej písomnosti podľa odseku 1 sa považuje za zachovanú, ak sa písomnosť doručí príslušnému orgánu najneskôr do troch pracovných dní po uplynutí lehoty podľa tohto zákona.
Poznámky pod čiarou k odkazom 33k až 33n znejú:
33k) § 5 ods. 3 zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení zákona č. 273/2015 Z. z.
33l) Napríklad zákon č. 8/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 111/2022 Z. z.
33m)§ 35 39 zákona č. 305/2013 Z. z. v znení neskorších predpisov.
33n) § 23 ods. 1 písm. b) zákona č. 305/2013 Z. z. v znení zákona č. 211/2019 Z. z.“.
§ 198
Rozhodovanie súdu
potrebné doručiť aj iným spôsobom, t. j. použijú sa ustanovenia Civilného sporového poriadku o doručovaní.
19 z 25
(Návrh zákona)
Zákon č. 7/2005 Z. z.
(Návrh zákona)
§: 199
(1) Súd v konaní podľa tohto zákona rozhoduje uznesením. Proti uzneseniu vydanom v konkurznom konaní, v reštrukturalizačnom konaní alebo v konaní o oddlžení je odvolanie prípustné, len ak to ustanovuje tento zákon; ustanovenie § 197a pre podanie odvolania platí rovnako. Dovolanie ani dovolanie generálneho prokurátora proti uzneseniu vydanému v konaní podľa tohto zákona nie je prípustné.
§ 199
Doručovanie a zverejňovanie súdnych rozhodnutí a iných písomností
(1) Ak tento zákon neustanovuje inak, rozhodnutia a iné písomnosti súdu a správcu sa v konkurznom konaní, reštrukturalizačnom konaní a v konaní o oddlžení doručujú ich zverejnením v insolvenčnom registri; to platí rovnako aj pre písomnosti správcu, ktoré podľa ustanovení tohto zákona predložiť, doručiť alebo zaslať súdu, a pre písomnosti, ktoré sa majú zverejniť podľa osobitného predpisu.33b)
(2) Ak ide o doručenie rozhodnutia alebo inej písomnosti súdu alebo správcu v konkurznom konaní, reštrukturalizačnom konaní a v konaní o oddlžení, ktorým sa ukladá povinnosť alebo ktorým sa adresát vyzýva, takéto rozhodnutie alebo písomnosť sa doručí aj iným spôsobom ako zverejnením v insolvenčnom registri; tým nie je dotknuté doručovanie podľa odseku 1.
(3) Rozhodnutie sa v konaní podľa tohto zákona doručí aj iným spôsobom ako zverejnením v insolvenčnom registri aj vtedy, ak tento zákon ustanovuje, aby sa písomnosť určitej osobe doručila, alebo ak je to potrebné pre vedenie konania; tým nie je dotknuté doručovanie podľa odseku 1.
(4) Ak je prípadný začiatok plynutia lehoty na podanie odvolania alebo urobenie iného procesného úkonu spojený so zverejnením doručovanej písomnosti v insolvenčnom registri a listina sa doručuje aj iným spôsobom ako zverejnením v insolvenčnom registri, adresát písomnosti sa o tom poučí.
(5) Ak je to účelné vzhľadom na počet účastníkov alebo povahu veci, súd môže popri zverejnení písomnosti v
20 z 25
Civilný sporový poriadok
Civilný sporový poriadok
§: 125
§: 105
O: 1, 2
insolvenčnom registri zverejniť obsah písomnosti alebo niektoré údaje z nej aj prostredníctvom hromadných informačných prostriedkov, tlače alebo služieb poskytovaných elektronickou formou.
(6) Súd môže podľa okolnosti doručiť písomnosti aj prostredníctvom správcu.
(7) Ak tento zákon neustanovuje inak, za deň doručenia súdneho rozhodnutia alebo inej písomnosti sa považuje nasledujúci deň po zverejnení súdneho rozhodnutia alebo inej súdnej písomnosti v insolvenčnom registri. Rovnako písomnosti, ktoré sa podľa tohto zákona zverejňujú v insolvenčnom registri, sa považujú na účely tohto zákona za zverejnené nasledujúci deň po ich zverejnení v insolvenčnom registri.
Poznámka pod čiarou k odkazu 33b znie:
33b) § 67 až 82 zákona č. 483/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
(1) Podanie možno urobiť písomne, a to v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe.
(2) Podanie vo veci samej urobené v elektronickej podobe bez autorizácie podľa osobitného predpisu treba dodatočne doručiť v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe autorizované podľa osobitného predpisu; ak sa dodatočne nedoručí súdu do desiatich dní, na podanie sa neprihliada. Súd na dodatočné doručenie podania nevyzýva.
(3) Podanie urobené v listinnej podobe treba predložiť v potrebnom počte rovnopisov s prílohami tak, aby sa jeden rovnopis s prílohami mohol založiť do súdneho spisu a aby každý ďalší subjekt dostal jeden rovnopis s prílohami. Ak sa nepredloží potrebný počet rovnopisov a príloh, súd vyhotoví kópie podania na trovy toho, kto podanie urobil.
(1) Súd doručuje písomnosť na pojednávaní alebo pri inom úkone súdu; tým nie je dotknutá povinnosť súdu doručovať písomnosť do elektronickej schránky podľa osobitného predpisu.
(2)Ak nemožno doručiť písomnosť podľa odseku 1 a ak nejde o doručenie písomnosti do vlastných rúk, súd na žiadosť strany doručí písomnosť na elektronickú adresu.
21 z 25
Zákon č. 7/2005 Z. z.
§: 196
Písomnosť súdu sa považuje za doručenú po troch dňoch od jej odoslania, aj keď ju adresát neprečítal.
§ 196 Použitie Civilného sporového poriadku
Ak tento zákon neustanovuje inak, na začatie konkurzného konania, na konkurzné konanie, na začatie reštrukturalizačného konania, na reštrukturalizačné konanie a konanie o oddlžení (ďalej len „konanie podľa tohto zákona“) sa primerane použijú ustanovenia Civilného sporového poriadku.
Č: 29
O: 1
P: a)
HLAVA V
MONITOROVANIE REŠTRUKTURALIZAČNÝCH, KONKURZNÝCH A ODDLŽOVACÍCH KONANÍ
Článok 29
Zber údajov
1.Členské štáty zbierajú a zhromažďujú na ročnom základe na vnútroštátnej úrovni údaje o reštrukturalizačných, konkurzných a oddlžovacích konaniach, rozdelené podľa jednotlivých konaní, aspoň pokiaľ ide o tieto prvky:
a)počet konaní, o ktoré sa požiadalo alebo ktoré sa začali, ak sa takéto začatie ustanovuje vo vnútroštátneho práva a konaní, ktoré prebiehajú alebo boli ukončené;
b) priemerná dĺžka konaní od predloženia žiadosti alebo od ich začatia, ak sa takéto začatie ustanovuje vo vnútroštátnych právnych predpisoch, do ich ukončenia;
c) počet konaní, ktoré sa nepožadujú podľa písmena d), rozdelený podľa druhu výsledku;
d) počet žiadostí o reštrukturalizačné konanie, ktoré boli vyhlásené za neprípustné, boli zamietnuté alebo boli späťvzaté ešte pred začatím konania.
N
Návrh zákona
Návrh zákona
Č: I
§: 203b
O: 2
Č: I
§: 203b
O: 9
(2) V insolvenčnom registri sa evidujú
a)údaje o konkurznom konaní a udalostiach, ktoré nastali v konkurznom konaní od vydania uznesenia o začatí konkurzného konania po jeho ukončenie; ak ide o malý konkurz, od vydania uznesenia o vyhlásení malého konkurzu až po jeho ukončenie,
b)údaje o reštrukturalizačnom konaní a udalostiach, ktoré nastali v reštrukturalizačnom konaní od vydania uznesenia o začatí reštrukturalizačného konania až po jeho ukončenie,
c)údaje o konaní o oddlžení a udalostiach, ktoré nastali v konaní o oddlžení od vydania uznesenia o vyhlásení konkurzu alebo uznesenia o povolení splátkového kalendára až po jeho ukončenie,
d)údaje o verejnej preventívnej reštrukturalizácii a udalostiach, ktoré nastali vo verejnej preventívnej reštrukturalizácii od vydania uznesenia o povolení verejnej preventívnej reštrukturalizácie až po jej ukončenie,
e)údaje o likvidácii a dodatočnej likvidácii od vydania uznesenia súdu o ustanovení likvidátora až po jej ukončenie,
f)ďalšie informácie o konaniach podľa písmen a) e).
(9) Ministerstvo zverejňuje na svojom webovom sídle štatistické údaje o konaniach podľa tohto zákona a osobitného zákona,1b) a to najmä údaje o priemernej dĺžke týchto konaní, priemernej miere uspokojenia veriteľov a priemerných nákladoch týchto konaní.
Ú
Návrh zákona zabezpečiť existenciu právneho rámca pre zavedenie jednotného, plne digitalizovaného procesu riešenia insolvenčných problémov v konkurznom konaní, reštrukturalizačnom konaní, konaní o oddlžení, vo verejnej preventívnej reštrukturalizácii a v likvidácii a dodatočnej likvidácii nariadenej súdom, v ktorej likvidátora ustanovil súd. Všetky uvedené procesy sa preto navrhuje viesť prostredníctvom jedného špecializovaného portálu registra predinsolvenčných, likvidačných a insolvenčných konaní, ktorý bude slúžiť nielen na doručovanie, ale aj na evidenciu a samozrejme zverejňovanie všetkých potrebných údajov a udalostí, ktoré v jednotlivých procesoch chronologicky nastávajú.
Tento insolvečný register bude evidovať všetky potrebné informácie a údaje v zmysle uvedeného článku smernice podrobnosti o vedení insolvečného registra a o rozsahu a obsahu údajov a udalostí v ňom zverejňovaných ustanoví vykonávací predpis.
Konkrétne požadované údaje a informácie smernicou budú riešené
22 z 25
Návrh zákona
Č: I
§: 204
P: p)
p) podrobnosti o vedení insolvenčného registra a o rozsahu a obsahu údajov a udalostí zverejňovaných v insolvenčnom registri podľa § 203b,
aj funkcionalitou insolvenčného registra a ostatných informačných systémov ministerstva.
Č: 29
O: 1
P: b)
b) priemerná dĺžka konaní od predloženia žiadosti alebo od ich začatia, ak sa takéto začatie ustanovuje vo vnútroštátnych právnych predpisoch, do ich ukončenia;
N
Návrh zákona
Návrh zákona
Návrh zákona
Č: I
§: 203b
O: 2
Č: I
§: 203b
O: 9
Č: I
§: 204
P: p)
(2) V insolvenčnom registri sa evidujú
a)údaje o konkurznom konaní a udalostiach, ktoré nastali v konkurznom konaní od vydania uznesenia o začatí konkurzného konania po jeho ukončenie; ak ide o malý konkurz, od vydania uznesenia o vyhlásení malého konkurzu až po jeho ukončenie,
b)údaje o reštrukturalizačnom konaní a udalostiach, ktoré nastali v reštrukturalizačnom konaní od vydania uznesenia o začatí reštrukturalizačného konania až po jeho ukončenie,
c)údaje o konaní o oddlžení a udalostiach, ktoré nastali v konaní o oddlžení od vydania uznesenia o vyhlásení konkurzu alebo uznesenia o povolení splátkového kalendára až po jeho ukončenie,
d)údaje o verejnej preventívnej reštrukturalizácii a udalostiach, ktoré nastali vo verejnej preventívnej reštrukturalizácii od vydania uznesenia o povolení verejnej preventívnej reštrukturalizácie až po jej ukončenie,
e)údaje o likvidácii a dodatočnej likvidácii od vydania uznesenia súdu o ustanovení likvidátora až po jej ukončenie,
f)ďalšie informácie o konaniach podľa písmen a) e).
(9) Ministerstvo zverejňuje na svojom webovom sídle štatistické údaje o konaniach podľa tohto zákona a osobitného zákona,1b) a to najmä údaje o priemernej dĺžke týchto konaní, priemernej miere uspokojenia veriteľov a priemerných nákladoch týchto konaní.
p) podrobnosti o vedení insolvenčného registra a o rozsahu a obsahu údajov a udalostí zverejňovaných v insolvenčnom registri podľa § 203b,
Ú
Rovnako ako doposiaľ, aj nová právna úprava bude evidovať požadované údaje v insolvenčnom registri.
Konkrétne požadované údaje a informácie smernicou budú riešené aj funkcionalitou insolvenčného registra a ostatných informačných systémov ministerstva.
23 z 25
Č: 29
O: 1
P: c)
c) počet konaní, ktoré sa nepožadujú podľa písmena d), rozdelený podľa druhu výsledku;
N
Návrh zákona
Č: I
§: 203b
O: 9
(9) Ministerstvo zverejňuje na svojom webovom sídle štatistické údaje o konaniach podľa tohto zákona a osobitného zákona,1b) a to najmä údaje o priemernej dĺžke týchto konaní, priemernej miere uspokojenia veriteľov a priemerných nákladoch týchto konaní.
Ú
Rovnako ako doposiaľ, aj v rámci insolvenčného registra budú príslušné štatistické údaje dostupné a evidované.
Konkrétne požadované údaje a informácie smernicou budú riešené aj funkcionalitou insolvenčného registra a ostatných informačných systémov ministerstva.
Č: 29
O: 1
P: d)
d) počet žiadostí o reštrukturalizačné konanie, ktoré boli vyhlásené za neprípustné, boli zamietnuté alebo boli späťvzaté ešte pred začatím konania.
N
Návrh zákona
Č: I
§: 203b
O: 9
(9) Ministerstvo zverejňuje na svojom webovom sídle štatistické údaje o konaniach podľa tohto zákona a osobitného zákona,1b) a to najmä údaje o priemernej dĺžke týchto konaní, priemernej miere uspokojenia veriteľov a priemerných nákladoch týchto konaní.
Ú
Rovnako ako doposiaľ, aj v tomto prípade sa údaje budú evidovať, avšak nie v registri úpadcov, ale v insolvenčnom registri.
Konkrétne požadované údaje a informácie smernicou budú riešené aj funkcionalitou insolvenčného registra a ostatných informačných systémov ministerstva.
Č: 29
O: 2
2.Členské štáty zbierajú a zhromažďujú na ročnom základe na vnútroštátnej úrovni údaje o počte dlžníkov, ktorí podliehali reštrukturalizačnému alebo konkurznému konaniu a ktorým bol v priebehu troch rokov pred podaním žiadosti alebo začatím takýchto konaní, ak sa takéto začatie ustanovuje vo vnútroštátnych právnych predpisoch, potvrdený reštrukturalizačný plán v rámci predošlého reštrukturalizačného konania, ktorým sa implementuje hlava II.
N
Návrh zákona
Návrh zákona
Č: I
§: 203b
O: 2
Č: I
(2) V insolvenčnom registri sa evidujú
a)údaje o konkurznom konaní a udalostiach, ktoré nastali v konkurznom konaní od vydania uznesenia o začatí konkurzného konania; ak ide o malý konkurz, od vydania uznesenia o vyhlásení malého konkurzu,
b)údaje o reštrukturalizačnom konaní a udalostiach, ktoré nastali v reštrukturalizačnom konaní od vydania uznesenia o začatí reštrukturalizačného konania,
c)údaje o konaní o oddlžení a udalostiach, ktoré nastali v konaní o oddlžení od vydania uznesenia o vyhlásení konkurzu alebo uznesenia o povolení splátkového kalendára,
d)údaje o verejnej preventívnej reštrukturalizácii a udalosti, ktoré nastali vo verejnej preventívnej reštrukturalizácii od vydania uznesenia o povolení verejnej preventívnej reštrukturalizácie,
e)údaje o likvidácii a dodatočnej likvidácii od vydania uznesenia súdu o ustanovení likvidátora,
f)ďalšie informácie o konaniach podľa písmena a) až e).
Ú
Návrh zákona zabezpečiť existenciu právneho rámca pre zavedenie jednotného, plne digitalizovaného procesu riešenia insolvenčných problémov v konkurznom konaní, reštrukturalizačnom konaní, konaní o oddlžení, vo verejnej preventívnej reštrukturalizácii a v likvidácii a dodatočnej likvidácii nariadenej súdom, v ktorej likvidátora ustanovil súd. Všetky uvedené procesy sa preto navrhuje viesť prostredníctvom jedného špecializovaného portálu registra predinsolvenčných, likvidačných a insolvenčných konaní, ktorý bude slúžiť nielen na doručovanie, ale aj na evidenciu a samozrejme zverejňovanie všetkých potrebných údajov a udalostí, ktoré v jednotlivých procesoch chronologicky nastávajú.
Tento insolvečný register bude evidovať všetky potrebné informácie
24 z 25
Návrh zákona
Návrh zákona
§: 203b
O: 9
Č: I
§: 204
P: p)
Č: I
§: 206p
O: 2
(9) Ministerstvo zverejňuje na svojom webovom sídle štatistické údaje o konaniach podľa tohto zákona a osobitného zákona,1b) a to najmä údaje o priemernej dĺžke týchto konaní, priemernej miere uspokojenia veriteľov a priemerných nákladoch týchto konaní.
p) podrobnosti o vedení insolvenčného registra a o rozsahu a obsahu údajov a udalostí zverejňovaných v insolvenčnom registri podľa § 203b,
(2) Súčasťou insolvenčného registra vedeného podľa predpisov účinných od 1. júla 2024 aj údaje, ktoré boli zverejnené v registri úpadcov podľa predpisov účinných do 30. júna 2024“.
a údaje v zmysle uvedeného článku smernice podrobnosti o vedení insolvečného registra a o rozsahu a obsahu údajov a udalostí v ňom zverejňovaných ustanoví vykonávací predpis.
Súčasťou insolvenčného registra budú aj všetky údaje, ktoré boli doposiaľ evidované v registri úpadcov podľa doterajšej právnej úpravy.
Č: 29
O: 4
4.Členské štáty rozčlenia údaje uvedené v odseku 1 písm. a) c) a v príslušných prípadoch aj údaje uvedené v odseku 3 podľa:
a)veľkosti dlžníkov, ktorí nie fyzickými osobami;
b)toho, či dlžníci, ktorí podliehajú reštrukturalizačným alebo konkurzným konaniam, fyzickými alebo právnickými osobami; a
c)toho, či sa oddlžovacie konania týkajú iba podnikateľov alebo všetkých fyzických osôb.
N
Návrh zákona
Č: I
§: 203b
O: 2
(2) V insolvenčnom registri sa evidujú
g)údaje o konkurznom konaní a udalostiach, ktoré nastali v konkurznom konaní od vydania uznesenia o začatí konkurzného konania; ak ide o malý konkurz, od vydania uznesenia o vyhlásení malého konkurzu,
h)údaje o reštrukturalizačnom konaní a udalostiach, ktoré nastali v reštrukturalizačnom konaní od vydania uznesenia o začatí reštrukturalizačného konania,
i)údaje o konaní o oddlžení a udalostiach, ktoré nastali v konaní o oddlžení od vydania uznesenia o vyhlásení konkurzu alebo uznesenia o povolení splátkového kalendára,
j)údaje o verejnej preventívnej reštrukturalizácii a udalosti, ktoré nastali vo verejnej preventívnej reštrukturalizácii od vydania uznesenia o povolení verejnej preventívnej reštrukturalizácie,
k)údaje o likvidácii a dodatočnej likvidácii od vydania uznesenia súdu o ustanovení likvidátora,
l)ďalšie informácie o konaniach podľa písmena a) až e).
Ú
Návrh zákona zabezpečiť existenciu právneho rámca pre zavedenie jednotného, plne digitalizovaného procesu riešenia insolvenčných problémov v konkurznom konaní, reštrukturalizačnom konaní, konaní o oddlžení, vo verejnej preventívnej reštrukturalizácii a v likvidácii a dodatočnej likvidácii nariadenej súdom, v ktorej likvidátora ustanovil súd. Všetky uvedené procesy sa preto navrhuje viesť prostredníctvom jedného špecializovaného portálu registra predinsolvenčných, likvidačných a insolvenčných konaní, ktorý bude slúžiť nielen na doručovanie, ale aj na evidenciu a samozrejme zverejňovanie všetkých potrebných údajov a udalostí, ktoré v jednotlivých procesoch chronologicky nastávajú.
25 z 25
Návrh zákona
Návrh zákona
Návrh zákona
Č: I
§: 203b
O: 9
Č: I
§: 204
P: p)
Č: I
§: 206p
O: 2
(9) Ministerstvo zverejňuje na svojom webovom sídle štatistické údaje o konaniach podľa tohto zákona a osobitného zákona,1b) a to najmä údaje o priemernej dĺžke týchto konaní, priemernej miere uspokojenia veriteľov a priemerných nákladoch týchto konaní.
p) podrobnosti o vedení insolvenčného registra a o rozsahu a obsahu údajov a udalostí zverejňovaných v insolvenčnom registri podľa § 203b,
(2) Súčasťou insolvenčného registra vedeného podľa predpisov účinných od 1. júla 2024 aj údaje, ktoré boli zverejnené v registri úpadcov podľa predpisov účinných do 30. júna 2024“.
Tento insolvečný register bude evidovať všetky potrebné informácie a údaje v zmysle uvedeného článku smernice podrobnosti o vedení insolvečného registra a o rozsahu a obsahu údajov a udalostí v ňom zverejňovaných ustanoví vykonávací predpis.
Súčasťou insolvenčného registra budú aj všetky údaje, ktoré boli doposiaľ evidované v registri úpadcov podľa doterajšej právnej úpravy.
LEGENDA:
V stĺpci (1):
Č – článok
O – odsek
V – veta
P – písmeno (číslo)
PP – podpísmeno (číslo)
nový článok vo vzťahu k novelizovanej smernici
B - bod
V stĺpci (3):
N – bežná transpozícia
O – transpozícia s možnosťou voľby
D – transpozícia podľa úvahy (dobrovoľná)
n.a. – transpozícia sa neuskutočňuje
V stĺpci (5):
Č – článok
§ – paragraf
O – odsek
V – veta
P – písmeno (číslo)
V stĺpci (7):
Ú – úplná zhoda
Č – čiastočná zhoda
Ž žiadna zhoda (ak nebola dosiahnutá ani čiast. ani úplná zhoda alebo k prebratiu dôjde v budúcnosti)
n.a. neaplikovateľnosť (ak sa ustanovenie smernice netýka SR alebo nie je potrebné ho prebrať)
Zoznam všeobecne záväzných právnych predpisov, ktorými bola smernica transponovaná:
1.Návrh zákona č. 111/2022 Z. z. o riešení hroziaceho úpadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
2.Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3.Zákon č. 8/2005 Z. z. o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.