počtu dotknutých subjektov. V prípade potreby konzultovať vplyvy na podnikateľské prostredie sa predkladateľ môže obrátiť mailovej adrese: 1in2out@mhsr.sk
Vyhodnotenie pripomienky: Pripomienka bola akceptovaná a analýza vplyvov na podnikateľské prostredie bola v dotknutej časti dopracovaná, pričom dopracovanie bolo konzultované.
Komisia žiada predkladateľa o dopracovanie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a zároveň vyznačenie aj negatívneho vplyvu na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie: Súčasťou predkladanej novely je mnoho ďalších vplyvov, ktoré nie sú uvedené v analýze. Ide napríklad o nasledovné body dôvodovej správy: •bod 9 - upovedomenie o termíne pojednávania zverejňovať prostredníctvom insolvenčného registra
•bod 22 a 23 – vedenie zoznamu pohľadávok v insolvenčnom registri automatizovaným spôsobom
•bod 33 až 35 – zvolávanie schôdze veriteľov prostredníctvom insolvenčného registra
•bod 41 - právna úprava preddavku na úhradu paušálnej odmeny správcu
•body 47 a 48 – zverejnenie zápisnice zo zasadnutia veriteľského výboru v insolvenčnom registri
•body 55 až 57, 59, 60 – elektronizácia súpisu majetku
•body 61 až 63 – povinnosť správcu zverejňovať správy v insolvenčnom registri
•bod 64 – elektronizácia dokumentu evidencia pohľadávok proti podstate
•bod 68 - podania návrhu na vyhlásenie malého konkurzu elektronicky
•bod 72 - vypustenie povinnosti vo vzťahu k doručovaniu uznesenia
•bod 77 a 78 – elektronizácia zoznamu pohľadávok
•bod 79 - vypustenie povinnosti písomne informovať podávateľa podnetu na popretie pohľadávky
•bod 91 - zverejnenie oznamu o dni a miesta pokračovania schvaľovacej schôdze v insolvenčnom registri správcom
•body 101 a 102 – evidovanie námietok v insolvenčnom registri správcom
•body 105 až 107 a 109 – zverejňovanie všetkých oznámení v insolvenčnom registri
•Čl. V bod 2 - povinnosť správcu bezodkladne vykonávať evidenciu a zverejňovanie údajov v insolvenčnom registri
•Čl. V bod 6 - vypustenie povinnosti správcu umožniť nahliadanie do spisu
Vzhľadom na to, že na predložený materiál sa uplatňuje Mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov, predkladateľovi vyplýva povinnosť v zmysle bodu 6.7. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov, zaslať aktuálnu verziu časti 3.1 Náklady regulácie analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie Ministerstvu hospodárstva na adresu 1in2out@mhsr.sk najneskôr do 45 kalendárnych dní od vyhlásenia právneho predpisu v Zbierke zákonov SR.
Vyhodnotenie pripomienky: Pripomienka bola čiastočne akceptovaná a analýza vplyvov na podnikateľské prostredie bola dopracovaná aj v časti 3.4.
Pri vyhodnotení pripomienky a dopracovaní analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie, vrátane kalkulačky nákladov predkladateľ zohľadnil aj Komisiou uvedené regulácie, avšak nesúhlasí s konštatovaním, že Komisiou uvedené regulácie (okrem vypustenia povinnosti správcu umožniť nahliadanie do spisu – v tomto prípade ale len v časti vplyvov na podnikateľské prostredie, a právnej úpravy preddavku na úhradu paušálnej odmeny správcu, keďže ide o odmenu správcu a v tomto prípade má správca postavenie samostatne zárobkovo činnej osoby) sú regulácie, ktoré by mali mať vplyv na náklady „podnikateľského subjektu“. V prvom rade, uvádzané regulácie sa dotýkajú činností a administratívy súdu a správcu, ktorí vedú konkrétne insolvenčné, resp. predinsolvenčné konania. Konajú tak na účely zabezpečenia riadneho, efektívneho a transparentného insolvenčného (súdneho) konania, ktoré má slúžiť na vyriešenie insolvenčných problémov podnikateľa alebo podnikateľa v hroziacom úpadku a súčasne majú za cieľ zabezpečiť pomerné uspokojenie veriteľov, prípadne pokračovanie v podnikaní alebo zákonné a transparentné ukončenie podnikania (v prípade potreby). Súd a ani správca tak nemajú postavenie „podnikateľa“ v pravom zmysle slova, keďže ide o subjekty štátu a subjekty poverené súdom, ktoré sú splnomocnené na postup v týchto konaniach. Práve z uvedených dôvodov podľa názoru predkladateľa do kalkulačky nákladov „podnikateľa“ nepatria regulácie týkajúce sa činnosti súdu v dotknutých konaniach, ako zverejnenie upovedomenia o termíne pojednávania v insolvenčnom registri, vypustenie povinnosti vo vzťahu k doručovania súdnych rozhodnutí, zverejňovanie oznámení, napr. o právoplatnosti súdneho rozhodnutia súdom