1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1023 z 20. júna 2019 o rámcoch preventívnej reštrukturalizácie, o oddlžení a diskvalifikácii a o opatreniach na zvýšenie účinnosti reštrukturalizačných, konkurzných a oddlžovacích konaní a o zmene smernice (EÚ) 2017/1132 (Smernica o reštrukturalizácii a insolvencii) (Ú. v. EÚ L 172, 26. 6. 2019)
Termín začiatku a ukončenia PPK
November 2022
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
December 2022
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
2.Definovanie problému
Slovenská republika sa v rámci Plánu obnovy a odolnosti (komponent 14) zaviazala prijať novú legislatívu pre zjednotenie a elektronizáciu procesov riešenia insolvenčných problémov, nakoľko aktuálne neexistuje právny rámec na zavedenie jednotného, plne digitalizovaného procesu riešenia insolvenčných problémov. Aktuálna právna úprava totiž vychádza z pravidla publikácie v Obchodnom vestníku, v ktorom sa povinne zverejňujú dokumenty v zmysle ustanovení zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 7/2005 Z. z.“), zákona č. 111/2022 Z. z. o riešení hroziaceho úpadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 111/2022 Z. z.“), ako aj v zmysle ustanovení niektorých ďalších súvisiacich právnych predpisov, napr. zákona č. 8/2005 Z. z. o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 8/2005 Z. z.“). Ďalej aktuálna právna úprava ukladá povinnosť zverejňovať v registri úpadcov (register zriadený zákonom č. 7/2005 Z. z.) údaje o konaniach vedených podľa zákona č. 7/2005 Z. z., pričom tieto sa zverejňujú v rozsahu, v ktorom ich konkrétne zákonné ustanovenie vymedzuje. Aktuálna podoba registra úpadcov a roztrieštenosť zverejňovania dokumentov v konaniach vedených podľa zákona č. 7/2005 Z. z. neposkytuje možnosti pre elektronizáciu daných procesov (vedenie konania elektronicky) na úkor transparentnosti týchto konaní. Ako vyplýva z uvedeného, absentuje centralizovaný elektronický systém, ktorého zmyslom by bol jednotný manažment insolvenčných procesov, a to najmä konkurzného konania vrátane malého konkurzu, reštrukturalizačného konania, konania o oddlžení, ako aj verejnej preventívnej reštrukturalizácie ako predinsolvenčného konania (registrovaného) a likvidácie nariadenej súdom ako aj dodatočnej likvidácie, v ktorej bol súdom ustanovený likvidátor. Je zrejmé, že neprepojené elektronické systémy vedú k strate relevantných informácií, prípadne k vzniku informácií, ktoré nie spracovateľné v informačných systémoch, alebo nie dostatočne odlíšiteľné na to, aby bolo možné medzi nimi vyhľadávať. Decentralizácia existujúcich elektronických systémov preto značne sťažuje a spomaľuje konania, ktoré je možné ich elektronizáciou stransparentniť. Vzhľadom na uvedené a najmä vzhľadom na účely plnenia Plánu obnovy a odolnosti (komponent 14) je nutné prijatie novej právnej úpravy pre zjednotenie predinsolvenčných, likvidačných a insolvenčných konaní v rámci jedného informačného systému, ktorý zabezpečí čo najväčšiu digitalizáciu týchto procesov.
3.Ciele a výsledný stav
Základným cieľom vládneho návrhu zákona je zavedenie centralizovaného elektronického systému pre vedenie konkurzného konania, reštrukturalizačného konania, konania o oddlžení, konania o verejnej preventívnej reštrukturalizácie ako aj likvidácie a dodatočnej likvidácie (ak ide o likvidáciu nariadenú súdom, v ktorej bol súdom ustanovený likvidátor). Elektronizácia týchto konaní za cieľ nielen zabezpečiť transparentné a rýchle konanie, ale aj zníženie času a nákladov potrebných na ukončenie podnikania, zlepšenie zberu údajov a kvality dát potrebných pre hodnotenie dotknutých procesov, vytvorenie transparentného a efektívneho procesného rámca predinsolvenčných, insolvenčných a reštrukturalizačných konaní. Okrem uvedeného je cieľom pripravovanej
2
právnej úpravy elektronizácia a unifikácia správcovského spisu (v čo najväčšom rozsahu) a informácií, ktoré sa v súčasnosti publikujú cez viaceré informačné systémy (register úpadcov a obchodný vestník). Zjednodušenie a zrýchlenie procesov zároveň prispeje k zníženiu administratívnych bariér v podnikaní na Slovensku. Na tento účel sa zavádza register predinsolvenčných, likvidačných a insolvenčných konaní (ďalej len „insolvenčný register“), ktorý vo svojej podstate nahrádza existujúce informačné systémy, vrátane účinkov spojených s publikáciou údajov a udalostí v týchto informačných systémoch. V súvislosti so zavedením nového insolvenčného registra dochádza k zmenám v dotknutých právnych predpisoch tak, aby doručovanie podaní, rozhodnutí a iných písomnosti v dotknutých konaniach, vrátane ich evidencie a zverejňovania a účinkov spojených s ich zverejnením bolo realizované prostredníctvom jedného informačného systému.
4.Dotknuté subjekty
Právnické osoby, fyzické osoby, správcovia, súdy, štát
5.Alternatívne riešenia
V prvom rade je potrebné uviesť, že aktuálna právna úprava neposkytuje priestor pre naplnenie podmienok a záväzkov v rámci Plánu obnovy a odolnosti (komponent 14), v ktorom sa Slovenská republika zaviazala prijať novú legislatívu pre zjednotenie a elektronizáciu procesov riešenia insolvenčných problémov. Z uvedeného dôvodu je nutné prijatie novej právnej úpravy, ktorá za cieľ zabezpečiť existenciu právneho rámca práve pre zavedenie jednotného a digitalizovaného procesu riešenia insolvenčných problémov. V rámci posudzovania alternatívnych riešení bola ako jedna z možností posudzovaná aj možnosť prijatia nového právneho predpisu, ktorý by obsahoval komplexnú právnu úpravu danej problematiky, avšak vzhľadom na roztrieštenosť právnej úpravy v tejto veci bolo ako vhodnejšie riešenie vyhodnotené prijatie návrhu zákona, ktorým sa novelizujú dotknuté právne predpisy v potrebnom rozsahu a právna úprava insolvenčného registra bola systematicky zaradená do právnej úpravy zákona č. 7/2005 Z. z., ktorá v plnom rozsahu nahrádza právnu úpravu registra úpadcov.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 665/2005 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 666/2005 Z. z. o Kancelárskom poriadku pre správcov v znení neskorších predpisov
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 195/2022 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 111/2022 Z. z. o riešení hroziaceho úpadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
Vládny návrhom zákona dochádza aj k zmene a doplneniu ustanovení, ktorými sa transponovala Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1023 z 20. júna 2019 o rámcoch preventívnej reštrukturalizácie, o oddlžení a diskvalifikácii a o opatreniach na zvýšenie účinnosti reštrukturalizačných, konkurzných a oddlžovacích konaní a o zmene smernice (EÚ) 2017/1132 (Smernica o reštrukturalizácii a insolvencii) (Ú. v. L 172, 26. 6. 2019), súčasťou materiálu je taktiež upravená tabuľka zhody, v ktorej zohľadnené taktiež zmeny realizované v rámci reformy súdnej mapy. V tomto prípade nebol zistený tzv. goldplating.
8.Preskúmanie účelnosti
K preskúmaniu účinnosti a účelnosti návrhu zákona dôjde po uplynutí dvoch rokov od nadobudnutia účinnosti návrhu zákona a to na základe údajov vedených v novom informačnom systéme insolvenčnom registri v porovnaní s údajmi dostupnými a zverejňovanými podľa aktuálnej právnej úpravy.
Kritéria:
-dĺžka konania,
-náklady na podnikateľské prostredie,
-dostupnosť údajov v IS.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
3
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Predkladaný návrh zákona predpokladá tak pozitívny, ako aj negatívny vplyv (negatívny vplyv však v zanedbateľnom rozsahu) na podnikateľské prostredie, pričom niektoré z vplyvov na podnikateľské prostredie nemožno kvantifikovať z dôvodu nedostupnosti údajov, príp. ide o zanedbateľné vplyvy.
11.Kontakt na spracovateľa
JUDr. Alena Hambáleková
Sekcia legislatívy občianskeho a obchodného práva
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
Tel.: 02/ 888 91 117
12.Zdroje
Informačné systémy Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 282/2022
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o dopracovanie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a vykonať objektívnejšiu kvantifikáciu vplyvov jednotlivých regulácií.
Odôvodnenie: K uvedeným reguláciám v bode 3.1 v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie je potrebné
objektívnejšie určiť počet dotknutých subjektov uvedených regulácií napr. pomocou dostupných údajov v registri úpadcov. Komisia odporúča vychádzať z údajov o počte ročne uskutočnených insolvenčných konaní pri určovaní
4
počtu dotknutých subjektov. V prípade potreby konzultovať vplyvy na podnikateľské prostredie sa predkladateľ môže obrátiť mailovej adrese: 1in2out@mhsr.sk
Vyhodnotenie pripomienky:
Pripomienka bola akceptovaná a analýza vplyvov na podnikateľské prostredie bola v dotknutej časti dopracovaná, pričom dopracovanie bolo konzultované.
Komisia žiada predkladateľa o dopracovanie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a zároveň vyznačenie aj negatívneho vplyvu na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie: Súčasťou predkladanej novely je mnoho ďalších vplyvov, ktoré nie uvedené v analýze. Ide
napríklad o nasledovné body dôvodovej správy:
bod 9 - upovedomenie o termíne pojednávania zverejňovať prostredníctvom insolvenčného registra
bod 22 a 23 vedenie zoznamu pohľadávok v insolvenčnom registri automatizovaným spôsobom
bod 33 až 35 – zvolávanie schôdze veriteľov prostredníctvom insolvenčného registra
bod 41 - právna úprava preddavku na úhradu paušálnej odmeny správcu
body 47 a 48 zverejnenie zápisnice zo zasadnutia veriteľského výboru v insolvenčnom registri
body 55 až 57, 59, 60 – elektronizácia súpisu majetku
body 61 až 63 – povinnosť správcu zverejňovať správy v insolvenčnom registri
bod 64 – elektronizácia dokumentu evidencia pohľadávok proti podstate
bod 68 - podania návrhu na vyhlásenie malého konkurzu elektronicky
bod 72 - vypustenie povinnosti vo vzťahu k doručovaniu uznesenia
bod 77 a 78 – elektronizácia zoznamu pohľadávok
bod 79 - vypustenie povinnosti písomne informovať podávateľa podnetu na popretie pohľadávky
bod 91 - zverejnenie oznamu o dni a miesta pokračovania schvaľovacej schôdze v insolvenčnom registri správcom
body 101 a 102 – evidovanie námietok v insolvenčnom registri správcom
body 105 až 107 a 109 – zverejňovanie všetkých oznámení v insolvenčnom registri
Čl. V bod 2 - povinnosť správcu bezodkladne vykonávať evidenciu a zverejňovanie údajov v insolvenčnom registri
Čl. V bod 6 - vypustenie povinnosti správcu umožniť nahliadanie do spisu
Vzhľadom na to, že na predložený materiál sa uplatňuje Mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov, predkladateľovi vyplýva povinnosť v zmysle bodu 6.7. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov, zaslať aktuálnu verziu časti 3.1 Náklady regulácie analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie Ministerstvu hospodárstva na adresu 1in2out@mhsr.sk najneskôr do 45 kalendárnych dní od vyhlásenia právneho predpisu v Zbierke zákonov SR.
Vyhodnotenie pripomienky:
Pripomienka bola čiastočne akceptovaná a analýza vplyvov na podnikateľské prostredie bola dopracovaná aj v časti 3.4.
Pri vyhodnotení pripomienky a dopracovaní analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie, vrátane kalkulačky nákladov predkladateľ zohľadnil aj Komisiou uvedené regulácie, avšak nesúhlasí s konštatovaním, že Komisiou uvedené regulácie (okrem vypustenia povinnosti správcu umožniť nahliadanie do spisu v tomto prípade ale len v časti vplyvov na podnikateľské prostredie, a právnej úpravy preddavku na úhradu paušálnej odmeny správcu, keďže ide o odmenu správcu a v tomto prípade správca postavenie samostatne zárobkovo činnej osoby) regulácie, ktoré by mali mať vplyv na náklady „podnikateľského subjektu“. V prvom rade, uvádzané regulácie sa dotýkajú činností a administratívy súdu a správcu, ktorí vedú konkrétne insolvenčné, resp. predinsolvenčné konania. Konajú tak na účely zabezpečenia riadneho, efektívneho a transparentného insolvenčného (súdneho) konania, ktoré slúžiť na vyriešenie insolvenčných problémov podnikateľa alebo podnikateľa v hroziacom úpadku a súčasne majú za cieľ zabezpečiť pomerné uspokojenie veriteľov, prípadne pokračovanie v podnikaní alebo zákonné a transparentné ukončenie podnikania (v prípade potreby). Súd a ani správca tak nemajú postavenie „podnikateľa“ v pravom zmysle slova, keďže ide o subjekty štátu a subjekty poverené súdom, ktoré splnomocnené na postup v týchto konaniach. Práve z uvedených dôvodov podľa názoru predkladateľa do kalkulačky nákladov „podnikateľa“ nepatria regulácie týkajúce sa činnosti súdu v dotknutých konaniach, ako zverejnenie upovedomenia o termíne pojednávania v insolvenčnom registri, vypustenie povinnosti vo vzťahu k doručovania súdnych rozhodnutí, zverejňovanie oznámení, napr. o právoplatnosti súdneho rozhodnutia súdom
5
a pod., nakoľko v tomto prípade ide výlučne o činnosť súdu ako orgánu verejnej moci. Vo vzťahu k reguláciám týkajúcim sa správcu ako vedenie virtualizovaných dokumentov ako zoznam pohľadávok, súpis majetku, evidencia pohľadávok proti podstate, zvolávanie schôdze veriteľov prostredníctvom insolvenčného registra, zverejňovania zápisníc zo zasadnutí veriteľského výboru, správ a oznámení správcu, oznamu o dni a mieste pokračovania schvaľovateľskej schôdze, evidencia námietok, povinnosť vykonávať bezodkladne evidenciu a zverejňovanie údajov v insolvenčnom registri a vypustenie povinnosti písomne informovať podávateľa podnetu na popretie pohľadávky (regulácie uvedené v pripomienke Komisie) je potrebné uviesť, že ide o činnosť správcu, ako osoby poverenej štátom pre výkon tejto konkrétnej správcovskej činnosti v „súdnom“ predinsolvenčnom alebo insolvenčnom konaní. V tomto prípade predkladateľ za to, že nejde pri výkone týchto konkrétnych činností o výkon „podnikateľskej činnosti“ správcu, preto tieto regulácie podľa jeho názoru nepatria do kalkulačky nákladov (správca koná na základe poverenia súdu a jeho cieľom nie je dosiahnutie zisku, ale vedenie efektívneho a transparentného konania, ktorého cieľom je vo väčšine prípadov zabezpečiť čo najrozsiahlejšie pomerné uspokojenie veriteľov a ukončenie podnikania podnikateľského subjektu v insolvencii, pričom za túto činnosť, na ktorú ho splnomocnil zákon a poveril súd, mu patrí odmena a v tejto časti možno správcu považovať výlučne za samostatne zárobkovú osobu).
Pre úplnosť predkladateľ uvádza, že regulácia úpravy preddavku na úhradu paušálnej odmeny správcu bola uvedená v časti 3.4 analýza vplyvov na podnikateľské prostredie ako potencionálne negatívny vplyv, avšak pri vyznačení negatívneho vplyvu postupoval v súlade s čl. II bodom 10 Jednotnej metodiky pre posudzovanie vybraných vplyvov.
Vo vzťahu k regulácii podania návrhu na vyhlásenie malého konkurzu elektronicky predkladateľ uvádza, že návrh zákona legislatívno-technicky upravuje znenie zákona, vecne k zmene nedochádza (návrh bol podávaný elektronicky aj doposiaľ).
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je označený negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý nie je rozpočtovo zabezpečený. V analýze vplyvov v tabuľke č.1 je kvantifikovaný nárast výdavkov v sume 1 520 526 eur v roku 2023 a v sume 2 823 834 eur v roku 2024, ktorý je však uvedený ako rozpočtovo zabezpečený. V bode 2.1.1. Financovanie návrhu sa uvádza, že rozpočtové prostriedky zabezpečené v rámci návrhu limitu kapitoly MS SR na príslušné rozpočtové roky, z Plánu obnovy a odolnosti a zo štátneho rozpočtu. V nadväznosti na uvedené Komisia žiada zosúladiť doložku vybraných vplyvov na rozpočet verejnej správy a analýzu vplyvov tak, aby z nich nevyplýval rozpočtovo nezabezpečený vplyv, t. j. všetky výdavky budú zabezpečené v rámci schválených limitov kapitoly MS SR na jednotlivé rozpočtové roky, bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy.
Komisia žiada doplniť zdroje vstupných hodnôt a prepočty, ktoré boli použité pri kvantifikácii dopadu na rozpočet verejnej správy a ostatných zdrojov financovania jednotlivých projektov.
Odôvodnenie: V doložke vybraných vplyvov na rozpočet verejnej správy nie uvedené odkazy na zdroje
vstupných hodnôt alebo konkrétne podklady, ktoré boli použité pri kvantifikácii dopadu na rozpočet verejnej správy. Bez uvedenia vstupných zdrojov nie je možné overiť odhadovaný dopad na rozpočet verejnej správy (štátny rozpočet, Plán obnovy a odolnosti). Komisia žiada doplniť zdroje vstupných hodnôt a spôsoby prepočtov výšky výdavkov. V prípade investície nad 1 mil. eur bude projekt úpravy IMS zaslaný na hodnotenie MF SR v súlade s úlohami C.5 a C.6 uznesenia vlády č. 649/2020.
Vyhodnotenie pripomienky:
Doložka vybraných vplyvov bola upravená tak, aby bolo zrejmé, že negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy je rozpočtovo zabezpečený, keďže rozpočtové prostriedky na financovanie návrhu zákona zabezpečené v rámci návrhu limitu kapitoly MS SR na príslušné rozpočtové roky, z Plánu obnovy a odolnosti a zo štátneho rozpočtu.
Vo vzťahu k druhej časti pripomienky predkladateľ uvádza, že pripomienka Komisie bola akceptovaná a zapracovanie zmien bolo konzultované s jednotlivými členmi Komisie.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
6
Analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Biznis vrstva
A – nová služba
B – zmena služby
Kód koncovej služby
Názov koncovej služby
Úroveň elektronizácie
A
ks_351901
Všeobecné podanie v súvislosti s predinsolvečnými konaniami
4
A
ks_351902
Všeobecné podanie v súvislosti s insolvečnými konaniami
4
A
ks_351903
Všeobecné podanie v súvislosti s likvidačným konaním
4
A
ks_351904
Evidovanie a zverejňovanie údajov a udalosti v registri predinsolvenčných, likvidačných a insolvenčných konaní - správca
5
A
ks_351905
Evidovanie a zverejňovanie údajov a udalosti v registri predinsolvenčných, likvidačných a insolvenčných konaní - likvidátor
5
A
ks_351906
Evidovanie a zverejňovanie údajov a udalosti v registri predinsolvenčných, likvidačných a insolvenčných konaní - súd
5
B
ks_340609
Podávanie návrhu na povolenie verejnej preventívnej reštrukturalizácie s možnosťou podania návrhu na poskytnutie dočasnej ochrany
4
6.1. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcich koncových služieb verejnej správy alebo vytvorenie nových služieb pre občana alebo podnikateľa?
B
ks_340610
Návrh dlžníka na potvrdenie plánu súdom - nahradenie
4
7
súhlasu skupiny rozhodnutím súdu
B
ks_ 340611
Návrh dlžníka na potvrdenie plánu súdom
4
B
ks_ 339296
Podávanie návrhu na predĺženie dočasnej ochrany podnikateľa (Podľa zákona č. 421/2020 Z. z.)
4
B
ks_339049
Podávanie žiadosti o ukončenie dočasnej ochrany podnikateľa (Podľa zákona č. 421/2020 Z. z.)
4
B
sluzba_egov_7850
Podávanie návrhu na vyhlásenie konkurzu
4
B
ks_339278
Podávanie návrhu na vyhlásenie malého konkurzu
4
B
ks_186518
Podávanie návrhu na povolenie reštrukturalizácie
4
B
ks_186519
Podávanie návrhu na oddlženie
4
A
ks_351467
BS25 - Podávanie prihlášky pohľadávky
5
B
ks_186520
Podávanie prihlášky zabezpečenej pohľadávky
5
A
ks_351451
BS11 - Podávanie súhrnnej prihlášky pohľadávok
5
A
ks_351471
BS29 - Popieranie pohľadávky v rámci konkurzného alebo reštrukturalizačného konania
5
A
ks_351460
BS19 - Podávanie návrhu na potvrdenie prevodu alebo prechodu pohľadávky
5
A
ks_351907
Virtuálne schôdzky veriteľov
5
Aplikačná a technologická vrstva
A – nový systém
B – zmena systému
Kód systému
Názov systému
Vo vládnom cloude – áno / nie
6.2. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúceho alebo vytvorenie nového
A
projekt_1751
Register predinsolvenčnýc
Nie
8
h, likvidačných a insolvenčných konaní
B
isvs_8351
Elektronické služby súdnictva – RESS
Nie
B
isvs_239
Internetové služby rezortu spravodlivosti (IS RS)
Áno
informačného systému verejnej správy? Predpokladá správca umiestnenie informačného systému vo vládnom cloude?
B
isvs_255
Informačný systém súdov Súdny manažment
Nie
B
isvs_5840
Informačný systém registra úpadcov
Nie
B
isvs_6117
Obchodný register
Nie
B
isvs_9771
Informačný systém Obchodného vestníka
Nie
Financovanie procesu informatizácie
Rezortná úroveň
Nadrezortná úroveň
A - z prostriedkov EÚ
6.3. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
X
Zjednodušenie prístupu ku konaniu a odstraňovanie byrokracie
Elektronické konanie
6.4.1. Predpokladá predložený návrh vedenie konania o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb?
Áno
Nie
Súčasný informačný systém Register úpadcov sa nahrádza informačným systémom Register predinsolvenčných, likvidačných a insolvenčných konaní. Tento register je stavaný na princípe verejnosti.
V insolvenčnom registri sa evidujú:
a)údaje o konkurznom konaní a udalostiach, ktoré nastali v konkurznom konaní od vydania uznesenia o začatí konkurzného konania; ak ide o malý konkurz, od vydania uznesenia o vyhlásení malého konkurzu,
b)údaje o reštrukturalizačnom konaní a udalostiach, ktoré nastali v reštrukturalizačnom konaní od vydania uznesenia o začatí reštrukturalizačného konania,
c)údaje o konaní o oddlžení a udalostiach, ktoré nastali v konaní o oddlžení od vydania uznesenia o vyhlásení konkurzu alebo uznesenia o povolení splátkového kalendára,
d)údaje o verejnej preventívnej reštrukturalizácii a udalostiach, ktoré nastali vo verejnej preventívnej reštrukturalizácii od vydania uznesenia o povolení verejnej preventívnej reštrukturalizácie,
e)údaje o likvidácii a dodatočnej likvidácii od vydania uznesenia súdu o ustanovení likvidátora,
f)ďalšie informácie o konaniach podľa písmena a) až e).
9
Áno
Nie
Podanie alebo iná písomnosť účastníka konania alebo inej osoby v konkurznom konaní, reštrukturalizačnom konaní a v konaní o oddlžení, ktorá je predmetom zverejňovania v insolvenčnom registri, sa doručuje elektronicky prostredníctvom na to určeného elektronického formulára špecializovaného portálu. Na to určeným formulárom sa rozumie aj všeobecné podanie v súvislosti s predinsolvenčnými konaniami, všeobecné podanie v súvislosti s insolvenčnými konaniami, ako aj všeobecné podanie v súvislosti s likvidačnými konaniami. V rámci konania o verejnej preventívnej reštrukturalizácii bude z pohľadu užívateľa zabezpečené vo väčšej miere konanie v elektronickej podobe. Podanie návrhu na povolenie verejnej preventívnej reštrukturalizácie vrátane žiadosti o poskytnutie dočasnej ochrany, žiadosti o jej predĺženie či žiadosti o jej ukončenie bude možné podať prostredníctvom na to určeného elektronického formulára.
6.4.2. Je dané konanie možné v celku vykonať elektronicky?
Áno
Nie
V rámci konania o neverejnej preventívnej reštrukturalizácii, zo samotného účelu neverejnej preventívnej reštrukturalizácie, tohto konanie je koncipované ako interné konanie, do ktorého vstupuje súd v minimálnej miere. Obdobne, aj v prípade komunikácie a hlasovania veriteľských výborov, ktoré majú interný charakter, tieto úkony sa nebudú realizovať prostredníctvom insolvenčného registra.
6.4.3. Je úprava konania kompatibilná s inštitútmi zákona o e-Governmente a je na dané konanie zákon o e-Governmente možné použiť?
Áno
Nie
Zásada „jedenkrát a dosť“
6.5.1. Predpokladá predložený návrh predkladanie dokumentov, informácií alebo preukazovanie skutočností (ďalej len „údaje“) orgánu, ktorý konanie vedie?
Áno
Nie
Rozhodnutia a iné písomnosti súdu a správcu sa v konkurznom konaní, reštrukturalizačnom konaní a v konaní o oddlžení doručujú ich zverejnením v insolvenčnom registri; to platí rovnako aj pre písomnosti správcu, ktoré podľa ustanovení tohto zákona predložiť, doručiť alebo zaslať súdu, a pre písomnosti, ktoré sa majú zverejniť podľa osobitného predpisu.
Ak návrh na vyhlásenie konkurzu podáva veriteľ, v návrhu je povinný uviesť skutočnosti, z ktorých možno odôvodnene predpokladať platobnú neschopnosť dlžníka, ako aj označiť svoju pohľadávku 90 dní po lehote splatnosti a označiť ďalšieho veriteľa s pohľadávkou 90 dní po lehote splatnosti. K návrhu je veriteľ povinný pripojiť listiny, ktoré dokladajú jeho pohľadávku označenú v návrhu.
Navrhovateľ pohľadávku doloží:
a) písomným uznaním dlžníka s úradne overeným podpisom dlžníka,
b) vykonateľným rozhodnutím alebo iným podkladom, na základe ktorého možno nariadiť výkon rozhodnutia alebo vykonať exekúciu,
c) potvrdením audítora, správcu alebo súdneho znalca, že navrhovateľ pohľadávku účtuje v účtovníctve v súlade s účtovnými predpismi, a v prípade, že ide o
10
pohľadávku nadobudnutú prevodom alebo prechodom, aj potvrdením audítora, správcu alebo súdneho znalca, že pohľadávka účtovaná v účtovníctve navrhovateľa doložený dôvod vzniku, ak podáva návrh voči právnickej osobe,
d) potvrdením Ministerstva financií Slovenskej republiky o existencii pohľadávky štátu z príspevku poskytnutého dlžníkovi z prostriedkov Európskej únie,
4a)
schváleného a účtovaného certifikačným orgánom,
4b)
alebo
e) písomným vyhlásením s úradne osvedčenými podpismi najmenej piatich zamestnancov alebo bývalých zamestnancov dlžníka, ktorí nie jeho spriaznenými osobami, o nesplnení ich pohľadávky na mzde, odstupnom alebo odchodnom 30 dní po lehote splatnosti; navrhovateľom v tomto prípade môže byť len zamestnanec alebo bývalý zamestnanec dlžníka, ktorý nie je osobou spriaznenou s dlžníkom, a ktorý je zastúpený odborovou organizáciou, aj keď nie je jej členom.
Návrh na vyhlásenie malého konkurzu podáva dlžník vrátane osôb oprávnených ho podať v mene dlžníka elektronicky prostredníctvom na to určeného elektronického formulára. Dlžník je povinný pripojiť k návrhu na vyhlásenie malého konkurzu
a) zoznam svojho majetku,
b) zoznam svojich záväzkov,
c) zoznam svojich spriaznených osôb.
d) účtovné závierky vyhotovené počas uplynulých piatich kalendárnych rokov, ak ich mal povinnosť vyhotoviť.
Návrh na povolenie reštrukturalizácie sa podáva elektronicky prostredníctvom na to určeného elektronického formulára do elektronickej schránky súdu, ktorý musí byť autorizovaný navrhovateľom, inak sa naň neprihliada. Navrhovateľ je povinný k návrhu na povolenie reštrukturalizácie pripojiť
a) posudok správcu,
b) zoznam majetku dlžníka,
c) zoznam záväzkov dlžníka,
d) zoznam osôb spriaznených s dlžníkom,
e) zoznam právnych úkonov dlžníka so spriaznenými osobami, uskutočnených v posledných dvoch rokoch, týkajúcich sa majetku dlžníka v hodnote
1. vyššej ako 10 % hodnoty základného imania dlžníka,
2. vyššej ako 5 % najnižšej hodnoty základného imania pre akciovú spoločnosť, ak dlžník nevytvára základné imanie,
f) poslednú riadnu individuálnu účtovnú závierku dlžníka spolu s mimoriadnou individuálnou účtovnou závierkou, ak bola vyhotovená neskôr ako posledná riadna individuálna účtovná závierka; ak bola individuálna účtovná závierka predmetom overovania audítorom, k návrhu je povinný pripojiť aj správu audítora.
V konaní o verejnej preventívnej reštrukturalizácii - koncept plánu a prílohy:
- zoznam veriteľov,
11
- zoznam majetku so stanovením hodnôt,
- zoznam ručiteľov a iných garantov,
- zoznam spriaznených osôb,
- zoznam úkonov so spriaznenými osobami za
posledné tri roky,
- zoznam zamestnancov,
- test hroziaceho úpadku,
- test najlepšieho záujmu veriteľov,
- test pravidla relatívnej priority,
- test životaschopnosti.
Súd poskytne dlžníkovi dočasnú ochranu v rozhodnutí o povolení verejnej preventívnej reštrukturalizácie na obdobie
a) troch mesiacov, ak s jej poskytnutím vyjadrila súhlas väčšina veriteľov počítaná podľa výšky ich nespriaznených pohľadávok, alebo
b) jedného mesiaca, ak s jej poskytnutím vyjadril súhlas relevantný veriteľ.
V tomto prípade sa k návrhu na povolenie verejnej preventívnej reštrukturalizácie prikladajú aj
- priebežná účtovná závierka k rozhodnému dňu a
- súhlas väčšiny veriteľov nie starší ako 30 dní pred
podaním návrhu alebo súhlas relevantného veriteľa.
V prípade, ak poskytnutie dočasnej ochrany nie je možné alebo potrebné, k návrhu na povolenie verejnej preventívnej reštrukturalizácie sa prikladá vyjadrenie poradcu o dôvodoch, pre ktoré takýto súhlas nebolo možné alebo potrebné získať.
6.5.2. Predpokladá predložený návrh, aby sa predkladali údaje, ktoré sa nachádzajú v zákonom ustanovenej evidencii vedenej orgánom, ktorý konanie vedie alebo iným orgánom?
Áno
Nie
6.5.3. Budú údaje poskytované režimom podľa zákona č. 177/2018 Z. z. v znení neskorších predpisov alebo iným obdobným spôsobom, ktorý zabezpečí, aby si údaje orgán, ktorý konanie vedie, získaval z úradnej moci a nemuseli mu byť predkladané subjektom súkromného práva, navrhovateľom, žiadateľom, účastníkom konania (ďalej len „účastník konania“)?
Áno
Nie
Požiadavka na zachovanie zásady znižovania administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy na základe zákona proti byrokracii, bude zachovaná pri tých údajoch a vyžadovaných prílohách, ktoré vedené v informačných systémoch verejnej správy, na ktoré sa vzťahuje zákon proti byrokracii. Uvedené však nie je možné využívať pri povinnosti prikladať súkromnoprávne listiny a povinnosti uvádzať údaje, ktoré v týchto evidenciách a informačných systémoch vedené nie sú.
6.5.4. Ak si orgán, ktorý konanie vedie, údaje nebude získavať z úradnej moci ale mu budú predkladané účastníkom konania, je v návrhu upravené prechodné obdobie, po ktorého uplynutí si údaje orgán, ktorý konanie vedie, bude získavať z úradnej moci?
Áno
Nie
Požiadavka na zachovanie zásady znižovania administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy na základe zákona proti byrokracii, bude zachovaná pri tých údajoch a vyžadovaných prílohách, ktoré vedené v informačných systémoch verejnej správy, na ktoré sa vzťahuje zákon proti byrokracii. Uvedené však nie je možné využívať pri povinnosti prikladať súkromnoprávne listiny a povinnosti uvádzať údaje,
12
ktoré v týchto evidenciách a informačných systémoch vedené nie sú.
Výmena údajov medzi orgánmi verejnej moci
6.6.1. Predpokladá predložený návrh zriadenie novej evidencie údajov alebo upravuje vedenie evidencie údajov?
Áno
Nie
Informačný systém Register predinsolvenčných, likvidačných a insolvenčných konaní
6.6.2. Umožňuje predložený návrh poskytovanie údajov z evidencie iným orgánom verejnej moci, resp. iným osobám na plnenie ich zákonom ustanovených úloh bez obmedzenia subjektu (teda vo všetkých prípadoch, kedy tieto údaje na plnenie zákonom ustanovených úloh potrebujú)?
Áno
Nie
Údaje zverejnené v insolvenčnom registri majú štruktúrovanú podobu, ktorá umožňuje ich vyhľadávanie a automatizované spracovanie.
6.6.3. Je zabezpečené poskytovanie údajov z evidencie elektronicky a automatizovaným spôsobom?
Áno
Nie
6.6.4. Je na poskytovanie údajov z evidencie využitý režim podľa zákona č. 177/2018 Z. z. v znení neskorších predpisov?
Áno
Nie
Referenčné údaje
6.7.1. Predpokladá predložený návrh zriadenie novej evidencie údajov alebo upravuje vedenie evidencie údajov, ktoré budú navrhnuté na zaradenie do zoznamu referenčných údajov podľa § 51 zákona č. 305/2013 Z .z. o e-Governmente?
Áno
Nie
Predkladaný návrh zákona upravuje vedenie existujúcej evidencie údajov.
6.7.2. Kedy je plánované zaradenie údajov z evidencie do zoznamu referenčných údajov podľa § 51 zákona č. 305/2013 Z. z. o e-Governmente?
13
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ: Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
0
0
C. Nepriame finančné náklady
0
0
D. Administratívne náklady
0
5 828 854
Spolu = A+B+C+D
0
5 828 854
z toho
E. Vplyv na mikro, malé a stredné podniky
0
0
F. Úplná harmonizácia práva EÚ
0
0
VÝPOČET mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov
IN
OUT
G. Náklady okrem výnimiek = B+C+D-F
0
5 828 854
14
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie vyjadrujúci dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP
Číslo normy
(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia (§, ods.)
Pôvod regulácie:
SK/EÚ úplná harm./EÚ harm. s možnosťou voľby
Účinnosť
regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet subjektov v dotk. kategórii
Počet subjektov MSP v dotk. kategórii
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvu
In (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
1
Zrušenie písomnej formy informovania správcu veriteľom o skutočnosti zakladajúcej zánik účastníctva
z. č. 7/2005
§ 27 ods. 2
SK
01.07.24
veritelia
2 617
N
9
22 316
Out (znižuje náklady)
2
Zrušenie písomnej formy popretia prihlásenej pohľadávky veriteľom
z. č. 7/2005
§ 32 ods.2
SK
01.07.24
veritelia
2 136
N
9
18 214
Out (znižuje náklady)
3
Zverejnenie zápisnice zo schôdze veriteľov počas konkurzu bez nutnosti nahliadať do nej v kancelárii správcu
z. č. 7/2005
§ 35 ods. 6 a 7
SK
01.07.24
veritelia
2 136
N
17
36 429
Out (znižuje náklady)
4
Zrušenie vydávania písomných potvrdení o zapísanom majetku v súpise
z. č. 7/2005
§ 76 ods. 4
SK
01.07.24
všetky kategórie
100
N
9
853
Out (znižuje náklady)
5
Zrušenie vydávania potvrdení správcu o zapísaní pohľadávky do zoznamu pohľadávok
z. č. 7/2005
§ 122 ods. 3
SK
01.07.24
veritelia
480
N
9
4 093
Out (znižuje náklady)
6
Zverejnenie zápisnice zo schôdze veriteľov počas reštrukturalizácie bez nutnosti nahliadať do nej v kancelárii správcu
z. č. 7/2005
§ 126 ods. 4
SK
01.07.24
veritelia
480
N
17
8 186
Out (znižuje náklady)
7
Zverejnenie zoznamu žiadostí účastníkov reštrukturalizačného plánu v insolvenčnom registri
z. č. 7/2005
§ 145 ods. 2
SK
01.07.24
účastníci plánu
100
N
17
1 705
Out (znižuje náklady)
8
Zverejnenie zápisnice zo schvaľovacej schôdze počas reštrukturalizácie
z. č. 7/2005
§ 150 ods. 4
SK
01.07.24
účastníci plánu
100
N
17
1 705
Out (znižuje náklady)
15
9
Zverejnenie reštrukturalizačného plánu v insolvenčnom registri bez nutnosti fyzického nazerania do súdneho spisu
z. č. 7/2005
§ 153 ods. 2
SK
01.07.24
účastníci plánu
100
N
17
1 705
Out (znižuje náklady)
10
Zverejnenie návrhu splátkového kalendára bez nutnosti fyzického nahliadania u správcu
z. č. 7/2005
§ 168d
SK
01.07.24
veritelia
100
N
17
1 705
Out (znižuje náklady)
11
Zavedenie elektronického doručovania podaní a iných písomností v konkurznom, reštrukturalizačnom a oddlžovacom konaní
z. č. 7/2005
§ 197a
SK
01.07.24
dlžníci, veritelia
152 769
N
20
3 126 513
Out (znižuje náklady)
12
Zrušenie povinnosti správcu umožniť nahliadanie do spisu
z. č. 8/2005
§ 8 ods. 4
SK
01.07.24
dlžníci, veritelia
152 769
N
17
2 605 428
Out (znižuje náklady)
16
Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Nepriame finančné náklady, D. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
1.Zrušenie písomnej formy informovania správcu veriteľom o skutočnosti zakladajúcej zánik
účastníctva
Navrhovaná úprava ruší nutnosť písomného informovania správcu veriteľom o skutočnosti zakladajúcej zánik účastníctva. Táto regulácia je vyhodnotená ako znižujúca náklady z dôvodu zjednodušenia úkonu. Počet dotknutých subjektov vychádza z priemerného počtu veriteľov v konkurze a v reštrukturalizácii za roky 2019-2021 z dát Registra úpadcov (z konaní, kde tieto dáta boli dostupné), vynásobeného priemerným počtom konaní (dáta rezortnej štatistiky), v ktorých bol za roky 2019-2021 vyhlásený konkurz alebo povolená reštrukturalizácia. Frekvencia bola zvolená ako 1-krát ročne. Pri kvantifikácii bol použitý postup na základe alternatívy č. 2 pre administratívne náklady, kedy bola podľa povahy regulácie zvolená hodnota z preddefinovaného číselníka. V tomto prípade to bolo predloženie dokladu/dokumentu papierovo.
2.Zrušenie písomnej formy popretia prihlásenej pohľadávky veriteľom
Navrhovaná úprava ruší nutnosť písomnej formy popretia prihlásenej pohľadávky veriteľom. Táto regulácia je vyhodnotená ako znižujúca náklady z dôvodu zjednodušenia úkonu jeho elektronizáciou. Počet dotknutých subjektov bol určený prostredníctvom priemerného počtu veriteľov na jeden konkurz za roky 2019-2021 (dáta Registra úpadcov tam, kde bol tento údaj dostupný) vynásobeného priemerným počtom konaní (dáta rezortnej štatistiky), v ktorých bol za roky 2019-2021 vyhlásený konkurz. Frekvencia bola zvolená ako 1-krát ročne. Pri kvantifikácii bol použitý postup na základe alternatívy č. 2 pre administratívne náklady, kedy bola podľa povahy regulácie zvolená hodnota z preddefinovaného číselníka. V tomto prípade to bolo predloženie dokladu/dokumentu papierovo.
3.Zverejnenie zápisnice zo schôdze veriteľov počas konkurzu bez nutnosti nahliadať do nej v
kancelárii správcu
Navrhovaná úprava zavádza povinnosť zverejniť zápisnicu zo schôdze veriteľov počas konkurzu. V prípade, že do nej budú chcieť veritelia nahliadnuť, nebudú tak musieť urobiť fyzicky v kancelárii správcu. Z tohto dôvodu bola regulácia vyhodnotená ako znižujúca náklady. Počet dotknutých subjektov bol určený prostredníctvom priemerného počtu veriteľov na jeden konkurz za roky 2019-2021 (dáta Registra úpadcov tam, kde bol tento údaj dostupný) vynásobeného priemerným počtom konaní (dáta rezortnej štatistiky), v ktorých bol za roky 2019-2021 vyhlásený konkurz. Frekvencia bola zvolená ako 1-krát ročne. Navrhovaná regulácia bola vyhodnotená ako administratívna. Pri kvantifikácii administratívnych nákladov bola pritom zvolená alternatíva č. 2 a z číselníka vybraná povinnosť poskytnutie súčinnosti, ktorá už nebude po zavedení úpravy nutná.
17
4.Zrušenie vydávania písomných potvrdení o zapísanom majetku v súpise
Navrhovaná úprava ruší pre dotknuté subjekty nutnosť požiadať o vydanie písomného potvrdenia o zapísanom majetku v súpise. Z tohto dôvodu bola predmetná regulácia vyhodnotená ako znižujúca náklady. Na kvantifikáciu nákladov, ktoré navrhovaná úprava ruší bol z dôvodu nedostupnosti dát zvolený modelový príklad na 100 podnikateľských subjektov. Frekvencia bola zvolená 1- krát ročne. Navrhovaná regulácia bola vyhodnotená ako administratívna, pričom pre kvantifikáciu nákladov bola zvolená alternatíva č. 2 a z číselníka vybraná povinnosť predloženie dokladu/dokumentu papierovo.
5.Zrušenie vydávania potvrdení správcu o zapísaní pohľadávky do zoznamu pohľadávok
Podobne ako pri predošlej regulácii navrhovaná úprava ruší pre dotknuté subjekty (veriteľov) nutnosť požiadať o vydanie potvrdenia správcu o zapísaní pohľadávky do zoznamu pohľadávok. Táto regulácia bola preto rovnako vyhodnotená ako znižujúca náklady. Počet dotknutých subjektov bol kvantifikovaný za využitia dát Registra úpadcov, kde bol za roky 2019-2021 vypočítaný priemerný počet veriteľov na jednu reštrukturalizáciu (v tých reštrukturalizáciách, kde bol tento údaj prítomný), ktorý bol prenásobený dátami rezortnej štatistiky o priemernom počte povolených reštrukturalizácií za roky 2019-2021. Frekvencia bola zvolená 1- krát ročne. Navrhovaná regulácia bola vyhodnotená ako administratívna, pričom pre kvantifikáciu nákladov bola zvolená alternatíva č. 2 a z číselníka vybraná povinnosť predloženie dokladu/dokumentu papierovo.
6.Zverejnenie zápisnice zo schôdze veriteľov počas reštrukturalizácie bez nutnosti nahliadať
do nej v kancelárii správcu
Navrhovaná úprava zavádza povinnosť zverejniť zápisnicu zo schôdze veriteľov počas reštrukturalizácie. V prípade, že do nej budú chcieť veritelia nahliadnuť, nebudú tak musieť urobiť fyzicky v kancelárii správcu. Z tohto dôvodu bola regulácia vyhodnotená ako znižujúca náklady. Počet dotknutých subjektov bol kvantifikovaný za využitia dát Registra úpadcov, kde bol za roky 2019-2021 vypočítaný priemerný počet veriteľov na jednu reštrukturalizáciu (v tých reštrukturalizáciách, kde bol tento údaj dostupný), ktorý bol prenásobený dátami rezortnej štatistiky o priemernom počte povolených reštrukturalizácií za roky 2019-2021. Frekvencia bola zvolená ako 1-krát ročne. Navrhovaná regulácia bola vyhodnotená ako administratívna. Pri kvantifikácii administratívnych nákladov bola pritom zvolená alternatíva č. 2 a z číselníka vybraná povinnosť poskytnutie súčinnosti, ktorá už nebude po zavedení úpravy nutná.
7.Zverejnenie zoznamu žiadostí účastníkov reštrukturalizačného plánu v insolvenčnom
registri
Navrhovaná úprava zavádza povinnosť správcu zverejňovať zoznam žiadostí účastníkov reštrukturalizačného plánu v insolvenčnom registri. Dotknuté subjekty tak nebudú musieť nahliadať do spisu v kancelárii správcu. Z tohto dôvodu je regulácia vyhodnotená ako znižujúca náklady. Na kvantifikáciu nákladov, ktoré navrhovaná úprava ruší, bol z dôvodu nedostupnosti údajov o počte dotknutých subjektov zvolený modelový príklad na 100 podnikateľských subjektov. Frekvencia bola zvolená ako 1-krát ročne. Navrhovaná regulácia bola vyhodnotená ako administratívna. Pri kvantifikácii administratívnych nákladov bola pritom zvolená alternatíva č. 2 a z číselníka vybraná povinnosť poskytnutie súčinnosti, ktoré nebude po zavedení úpravy nutné.
18
8.Zverejnenie zápisnice zo schvaľovacej schôdze počas reštrukturalizácie
Navrhovaná úprava zavádza povinnosť zverejniť zápisnicu zo schvaľovacej schôdze počas reštrukturalizácie. V prípade, že do nej budú chcieť dotknuté subjekty nahliadnuť, nebudú tak musieť urobiť fyzicky v kancelárii správcu. Z tohto dôvodu bola regulácia vyhodnotená ako znižujúca náklady. Na kvantifikáciu nákladov, ktoré navrhovaná úprava ruší, bol z dôvodu nedostupnosti údajov o počte dotknutých subjektov zvolený modelový príklad na 100 podnikateľských subjektov. Frekvencia bola zvolená ako 1-krát ročne. Navrhovaná regulácia bola vyhodnotená ako administratívna. Pri kvantifikácii administratívnych nákladov bola pritom zvolená alternatíva č. 2 a z číselníka vybraná povinnosť poskytnutie súčinnosti, ktoré nebude po zavedení úpravy nutné.
9.Zverejnenie reštrukturalizačného plánu v insolvenčnom registri bez nutnosti fyzického
nazerania do súdneho spisu
Navrhovaná úprava zavádza povinnosť zverejniť reštrukturalizačný plán v insolvenčnom registri. V prípade, že do neho budú chcieť dotknuté subjekty nahliadnuť, nebudú tak musieť urobiť fyzicky v kancelárii správcu. Z tohto dôvodu bola regulácia vyhodnotená ako znižujúca náklady. Na kvantifikáciu nákladov, ktoré navrhovaná úprava ruší, bol z dôvodu nedostupnosti údajov o počte dotknutých subjektov zvolený modelový príklad na 100 podnikateľských subjektov. Frekvencia bola zvolená ako 1-krát ročne. Navrhovaná regulácia bola vyhodnotená ako administratívna. Pri kvantifikácii administratívnych nákladov bola pritom zvolená alternatíva č. 2 a z číselníka vybraná povinnosť poskytnutie súčinnosti, ktorá nebude po zavedení úpravy nutná.
10.Zverejnenie návrhu splátkového kalendára bez nutnosti fyzického nahliadania u správcu
Navrhovaná úprava zavádza povinnosť zverejniť návrh splátkového kalendára. V prípade, že do neho budú chcieť dotknuté subjekty nahliadnuť, nebudú tak musieť urobiť fyzicky v kancelárii správcu. Z tohto dôvodu bola regulácia vyhodnotená ako znižujúca náklady. Na kvantifikáciu nákladov, ktoré navrhovaná úprava ruší, bol z dôvodu nedostupnosti údajov o počte dotknutých subjektov zvolený modelový príklad na 100 podnikateľských subjektov. Frekvencia bola zvolená ako 1-krát ročne. Navrhovaná regulácia bola vyhodnotená ako administratívna. Pri kvantifikácii administratívnych nákladov bola pritom zvolená alternatíva č. 2 a z číselníka vybraná povinnosť poskytnutie súčinnosti, ktorá nebude po zavedení úpravy nutná.
11.Zavedenie elektronického doručovania podaní a iných písomností v konkurznom,
reštrukturalizačnom a oddlžovacom konaní
Navrhovanou úpravou sa zavedie elektronické doručovanie podaní a iných písomností v konkurznom, reštrukturalizačnom a oddlžovacom konaní, čo zníži náklady dotknutým subjektom. Počet dotknutých subjektov vychádza z priemerného počtu veriteľov na jeden konkurz (9,3 veriteľov) a reštrukturalizáciu (27,2 veriteľov) za roky 2019-2021 z dát Registra úpadcov (z konaní, kde tieto dáta boli dostupné) vynásobeného priemerným počtom konaní (dáta rezortnej štatistiky), v ktorých bol za roky 2019-2021 vyhlásený konkurz (229) alebo povolená reštrukturalizácia (17,67). Zároveň bol podobným spôsobom určený a pripočítaný počet veriteľov v oddlžení konkurzom, keď sa za roky 2019-2021 vypočítal priemerný počet veriteľov (12,35), ktorí právnickými osobami a fyzickými osobami podnikateľmi, na jedno oddlženie konkurzom (dáta Registra úpadcov pre konania, kde boli dostupné), a tento počet sa následne prenásobil priemerným počtom oddlžovacích konaní (12 020,66) za roky 2019-2021,
19
kde bol vyhlásený konkurz (rezortná štatistika). K týmto dvom údajom bol následne pripočítaný priemerný počet dlžníkov za roky 2019-2021, kde bol vyhlásený konkurz (229) alebo povolená reštrukturalizácia (17,67), ako aj počet dlžníkov fyzických osôb podnikateľov, na ktorých bol v oddlžovacom konaní vyhlásený konkurz (1414). Frekvencia bola zvolená ako 4-krát ročne, nakoľko účastníci konania počas prebiehajúceho konania realizujú viacero úkonov (napr. podanie návrhu, popretie pohľadávky, podanie námietky, podanie odvolania). Navrhovaná regulácia bola vyhodnotená ako administratívna. Pri kvantifikácii administratívnych nákladov bola pritom zvolená alternatíva č. 2 a z číselníka vybraná povinnosť predloženie dokladu/dokumentu písomne, ktoré už nebude po zavedení úpravy nutné.
12.Zrušenie povinnosti správcu umožniť nahliadanie do spisu
Navrhovaná úprava ruší povinnosti správcu umožniť nahliadanie do spisu, keďže jednotlivé dokumenty budú správcom zverejňované. V prípade, že budú chcieť dlžníci alebo veritelia do spisu nahliadnuť, nebudú tak musieť urobiť fyzicky v kancelárii správcu. Z tohto dôvodu bola regulácia vyhodnotená ako znižujúca náklady. Počet dotknutých subjektov vychádza z priemerného počtu veriteľov na jeden konkurz (9,3 veriteľov) a reštrukturalizáciu (27,2 veriteľov) za roky 2019-2021 z dát Registra úpadcov (z konaní, kde tieto dáta boli dostupné) vynásobeného priemerným počtom konaní (dáta rezortnej štatistiky), v ktorých bol za roky 2019-2021 vyhlásený konkurz (229) alebo povolená reštrukturalizácia (17,67). Zároveň bol podobným spôsobom určený a pripočítaný počet veriteľov v oddlžení konkurzom, keď sa za roky 2019-2021 vypočítal priemerný počet veriteľov (12,35), ktorí právnickými osobami a fyzickými osobami podnikateľmi, na jedno oddlženie konkurzom (dáta Registra úpadcov pre konania, kde boli dostupné), a tento počet sa následne prenásobil priemerným počtom oddlžovacích konaní (12 020,66) za roky 2019-2021, kde bol vyhlásený konkurz (rezortná štatistika). K týmto dvom údajom bol následne pripočítaný priemerný počet dlžníkov za roky 2019-2021, kde bol vyhlásený konkurz (229) alebo povolená reštrukturalizácia (17,67), ako aj počet dlžníkov fyzických osôb podnikateľov, na ktorých bol v oddlžovacom konaní vyhlásený konkurz (1414). Frekvencia bola zvolená ako 1-krát ročne. Navrhovaná regulácia bola vyhodnotená ako administratívna. Pri kvantifikácii administratívnych nákladov bola pritom zvolená alternatíva č. 2 a z číselníka vybraná povinnosť poskytnutie súčinnosti, ktorá nebude po zavedení úpravy nutná.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Uveďte formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu a trvanie konzultácií, termíny stretnutí. Uveďte spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Uveďte hlavné body konzultácií a ich závery.
Uveďte zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov, ako aj návrhy od konzultujúcich subjektov na zníženie nákladov regulácií na PP, ktoré neboli akceptované a dôvod neakceptovania.
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môžete uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií obsahujúci požadované informácie.
Zúčastnené subjekty:
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
Slovenská banková asociácia
20
Centrum lepšej regulácie
Asociácia inkasných spoločností
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
Dňa 23. mája 2022 bola zverejnená predbežná informácia podľa § 9 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony alternatívne prijatie nového právneho predpisu s cieľom prijatia novej legislatívy pre zjednotenie a elektronizáciu procesov riešenia insolvenčných problémov v súlade s cieľmi Plánu obnovy a odolnosti (komponent 14).
Dňa 14. septembra 2022 sa uskutočnili konzultácie so subjektmi, ktoré vyjadrili záujem o konzultácie na základe zverejnenej predbežnej informácie.
Zástupcovia Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky v úvode prezentovali základné úvahy a náčrty (predstavy) novej právnej úpravy, ktorá by mala byť začlenená do zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Základný koncept novej právnej úpravy mal pozostávať z vytvorenia nového informačného systému, tzv. register predinsolvenčných a insolvenčných konaní, ktorý by v sebe zastrešoval zverejňovanie (vrátane právnych účinkov) údajov a udalostí v rámci konkurzných konaní, reštrukturalizačných konaní a likvidácie, ktoré sa aktuálne zverejňujú v Registri úpadcov a v Obchodnom vestníku. ísť o komplexný informačný zdroj s právnymi účinkami o predinsolvenčných a insolvenčných konaniach, pričom systém napĺňať tak súd, ako aj správca. Dispozícia s údajmi v insolvenčnom registra a naplnenie insolvenčného registra relevantnými údajmi inými subjektmi zatiaľ nie je realizovateľná.
Na základe prezentácie konceptu a úvah jednotlivé subjekty uviedli, že riešenie tejto problematiky vítajú. Vo vzťahu k navrhovanému riešeniu ďalej jednotlivé subjekty v zhode uvádzajú nasledovné:
-nový informačný systém by mal byť aktívny nielen voči súdu, ale aj voči správcovi, veriteľom a všetkým účastníkom konania a vo vzťahu ku všetkým častiam konania (výsledok konzultácie - nateraz vzhľadom na legislatívne a časové možnosti ostáva
zachovaná úprava a koncept, ktorý uprednostňuje len dvoch administrátorov, a to správcu a súd),
- byť prostredníctvom neho zabezpečená aktívna aj pasívna komunikácia (výsledok
konzultácie - táto problematika bude závisieť od reálnych možností architektov
informačného systému),
-malo by ísť o automatizovaný systém, ktorý by mal odbúrať nadmernú administratívnu záťaž, napr. by mal byť schopný vytvoriť sám napr. zoznam pohľadávok, prostredníctvom neho by mali byť zvolávané veriteľské schôdze a pod. (výsledok
konzultácie - problematika funkcionality bude riešená priamo pri tvorbe informačného
systému; na účely legislatívy nie je táto funkcionalita nateraz relevantná),
-je nutné vyriešiť otázku publicity údajov (výsledok konzultácie nateraz budú všetky údaje z nového informačného systému všeobecne verejne dostupné),
-z obsahového hľadiska je vhodné, aby systém obsahoval aj údaje o poradcoch, auditóroch a iných osobách, ktoré v rámci riešenia stavu podnikateľa môžu poskytnúť
21
svoje služby, (výsledok konzultácie tieto možnosti úpravy budú prehodnotené
a v prípade potreby doplnené aj do legislatívneho textu)
-je vhodné riešiť a následne aj zbierať podnety od aktívnych užívateľov, najmä správcov (výsledok konzultácie podnety samozrejme budú vítané, avšak nový informačný
systém neslúži na zber podnetov a návrhov na jeho úpravu, tieto podnetu môžu byť však samozrejme smerované správcovi informačného systému a následne prípadne pretransformované do funkcionality systému alebo prípadne aj do legislatívy).
K obsahovému spektru nového informačného systému bolo uvedené, aby systém poskytoval komplexný prehľad o udalostiach (viditeľný sled udalostí podľa vzoru českého insolvenčného registra), aby bola umožnená dátová kompatibilita a je nutné zabezpečiť čo najširší rozsah údaj pre právne a ekonomické analýzy, ktoré by mali byť verejne dostupné, pričom tento systém musí obsahovať verifikované údaje.
Problematika migrácie údajov z Registra úpadcov a Obchodného vestníka nateraz nebola riešená.
Následne bol predostrený návrh na rozšírenie právnej úpravy na komplexne speňažovanie majetku aj v exekúciách a dražbách, avšak uvedené bolo vyhodnotené ako nateraz neuskutočniteľné z časových dôvodov.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Navrhovanou právnou úpravou sa zjednodušujú a zrýchľujú procesy ukončenia podnikania na Slovensku, čo prispeje k zníženiu časových a administratívnych bariér v podnikateľskom prostredí.
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Nie.
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Efektívnejšie a transparentnejšie procesy ukončenia podnikania zvyšujú (dorovnávajú) konkurencieschopnosť domáceho podnikateľského prostredia vo vzťahu k zahraničným trhom.
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Nie.
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Nie.
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje nemení znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
22
Návrhom zákona sa elektronizáciou procesov znižujú časové a administratívne náklady pre podniky.
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)sankcie alebo pokuty, ako dôsledok porušenia právne záväzných ustanovení;
b)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
c)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
d)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.
V prvom rade si dovoľujeme uviesť, že predkladaný návrh zákona predpokladá tak pozitívny, ako aj negatívny vplyv (negatívny vplyv však v zanedbateľnom rozsahu) na podnikateľské prostredie, pričom niektoré z vplyvov na podnikateľské prostredie nemožno kvantifikovať z dôvodu nedostupnosti údajov, príp. ide o zanedbateľné vplyvy.
Zároveň ide o právnu úpravu, ktorá sa vo väčšej časti dotýka vzťahov podnikateľ štát, kde štát je zastúpený osobou správcu (v tomto prípade správca vystupuje ako orgán verejnej moci) a súdom a to pri riešení insolvenčných problémov subjektu, ktorý je platobne neschopný alebo mu platobná neschopnosť hrozí, je v predlžení alebo v likvidácii, pričom vo všetkých uvedených prípadoch je práve záujem štátu na tom, aby všetky konania, v rámci ktorých sa tieto „insolvenčné“ situácie podnikateľských subjektov, prípadne aj fyzických osôb (napr. v prípade oddlženia) riešia, mali za cieľ uspokojiť veriteľov takéhoto subjektu v insolvencii alebo hroziacej insolvencii, pričom toto uspokojenie je priamo závislé od majetku subjektu, ktorý sa v nepriaznivej situácii nachádza. Všetky dotknuté konania aktuálne vedené podľa nastavených procesných pravidiel, ktoré vzhľadom na vývoj elektronizácie a vývoj informačných systémov, ako aj vzhľadom na požiadavky Európskej únie na elektronizáciu uvedených procesov, pomerne zastaralé a nezodpovedajúce požiadavkám na procesné pravidlá využívané v moderných informačných systémoch. Práve z uvedeného dôvodu a v súlade s cieľmi a zámermi Plánu obnovy a odolnosti (komponent 14) sa navrhuje centralizácia uvedených procesov riešenia predinsolvenčných a insolvenčných problémov podnikateľských subjektov v rámci jedného informačného systému, ktorý ma zastrešovať nielen vedenie týchto konaní, ale aj evidenciu všetkých potrebných a nevyhnutných údajov a udalostí, ktoré je potrebné monitorovať a zbierať aj na štatistické účely. Uvedené je potrebné aj z hľadiska užívateľskej prívetivosti vo vzťahu k veriteľom, ktorí budú môcť nájsť všetky relevantné údaje vo vopred predvídateľnej a stanovenej forme na jednom mieste bez potreby vyhľadávania informácií na iných webových sídlach či v iných registroch.
Práve z uvedených dôvodov dochádza k rozsiahlym zmenám v jednotlivých procesoch, ktoré súvisia s Registrom predinsolvenčných, insolvenčných a likvidačných konaní, prostredníctvom ktorého sa tieto konania majú viesť a evidovať (vrátane zverejňovania údajov a udalostí o týchto konaniach). Vo všetkých uvedených procesoch tak dochádza k rozsiahlej pozitívnej zmene spočívajúcej v opustení tzv. tlačenej formy dokumentácie v dotknutých
23
konaniach, t. j. dochádza nielen k odstráneniu administratívnej záťaže pri spracovávaní, evidovaní, vytváraní a prípadnom doručovaní a zverejňovaní potrebných listín a dokumentov, ale rovnako ku stransparentneniu a urýchleniu konaní práve v dôsledku ich elektronizácie a centralizácie. Napr. dochádza k zavedeniu všeobecného pravidla o doručovaní a zverejňovaní súdnych a iných písomností súdu, správcu a likvidátora (v prípade súdom nariadenej likvidácie) prostredníctvom Registra predinsolvenčných, likvidačných a insolvenčných konaní, k virtualizácii zoznamu pohľadávok, súpisu majetku, evidencie pohľadávok proti podstate, k zavedeniu elektronického doručovania písomností účastníkov konaní a ďalších zúčastnených osôb súdu a správcovi, prípadne likvidátorovi, k elektronizácii (vo väčšom rozsahu) správcovského spisu, atď. Navrhované zmeny zároveň správcovi zjednodušia a zefektívnia realizovanie zákonom predpokladaných úkonov ako aj prácu v informačnom systéme v porovnaní so súčasným informačným systémom registra úpadcov (napr. vedenie zoznamu pohľadávok automatizovaným spôsobom, elektronizácia súpisu majetku, zverejňovanie správ o postupe speňažovania a plánovaných úkonoch, virtualizácia zoznamu pohľadávok proti podstate, informovanie o spôsobe vybavenia podnetu na popretie pohľadávky, elektronické vedenie evidencie žiadostí účastníkov plánu, zverejnenie oznamu o dni a mieste pokračovania schvaľovacej schôdze). Je tiež potrebné uviesť, že údaje zverejnené v insolvenčnom registri nie je potrebné pred orgánmi verejnej moci a v obchodnom styku preukazovať, čím sa rovnako tak odbremeňujú podnikateľské subjekty od povinnosti preukazovať tieto skutočnosti.
Vzhľadom na uvedené možno jednoznačne konštatovať, že predkladaný návrh zákona bude mať výrazne pozitívny vplyv nielen na podnikateľské prostredie, a to z dôvodu, že navrhovaná právna úprava výrazným spôsobom zníži čas a náklady potrebné pre ukončenie podnikania, zlepší zber a kvalitu údajov potrebných pre hodnotenie dotknutých konaní a v neposlednom rade vytvorí transparentný a efektívny procesný rámec predinsolvenčných, likvidačných a insolvenčných konaní. Navrhovaná právna úprava rovnako tak prispieva k odstráneniu značnej administratívnej záťaže, ktorá je spojená s tzv. „fyzickým alebo listinným“ vedením dotknutých konaní.
24
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
1 520 526
2 823 834
0
v tom: MS SR/0EK0C - IT financované zo ŠR – MS SR
0
1 520 526
2 823 834
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
1 520 526
2 823 834
0
Rozpočtové prostriedky
0
1 520 526
2 823 834
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
1 520 526
2 823 834
0
v tom: MS SR/0EK0C - IT financované zo ŠR – MS SR
0
1 520 526
2 823 834
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
25
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Rozpočtové prostriedky zabezpečené v rámci návrhu limitu výdavkov kapitoly Ministerstvo spravodlivosti SR na príslušné roky, z Plánu obnovy a odolnosti SR. aj zo štátneho rozpočtu.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“).
Návrh zákona bude implementovať Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky.
Návrhom zákona sa realizujú požiadavky vyplývajúce z komponentu č. 14 v Pláne obnovy a odolnosti SR a týkajúce sa reformy insolvenčného rámca v oblasti digitalizácie za účelom zjednotenia a elektronizácie procesov konkurzného konania, vrátane malého konkurzu, reštrukturalizačného konania, konania o oddlžení, konania o verejnej preventívnej reštrukturalizácii a likvidácii a dodatočnej likvidácii.
Návrhom zákona sa zriaďuje nový Register predinsolvenčných, likvidačných a insolvenčných konaní, ktorý nahradí informačný systém Register úpadcov.
V novom informačnom systéme sa budú evidovať a zverejňovať údaje o
konkurznom konaní a udalostiach, ktoré nastali v konkurznom konaní od vydania uznesenia o začatí konkurzného konania. V prípade malého konkurzu, od vydania uznesenia o vyhlásení malého konkurzu,
reštrukturalizačnom konaní a udalostiach, ktoré nastali v reštrukturalizačnom konaní od vydania uznesenia o začatí reštrukturalizačného konania,
konaní o oddlžení a udalostiach, ktoré nastali v konaní o oddlžení od vydania uznesenia o vyhlásení konkurzu alebo uznesenia o povolení splátkového kalendára,
verejnej preventívnej reštrukturalizácii a udalostiach, ktoré nastali vo verejnej preventívnej reštrukturalizácii od vydania uznesenia o povolení verejnej preventívnej reštrukturalizácie a
likvidácii a dodatočnej likvidácii od vydania uznesenia súdu o ustanovení likvidátora.
Nový informačný systém bude tvorený tak, aby digitalizácia vyššie uvedených konaní mohla byť zavedená v čo najširšej miere, vrátane doručovania, evidencie a zverejňovania podaní, rozhodnutí a iných písomností v dotknutých konaniach. Doručovanie prostredníctvom informačného systému Obchodného vestníka sa nahradí doručovaním prostredníctvom nového informačného systému. Dotknuté konania a údaje o nich, vrátane udalostí v týchto konaniach, budú tak evidované v jednom centralizovanom informačnom systéme, ktorý zabezpečí nielen zrýchlenie konaní v dôsledku umožnenia elektronizácie konaní a elektronického doručovania, ale zvýši aj ich transparentnosť.
Návrh zákona bude mať dopad na viaceré informačné systémy, najmä na informačný systém Elektronické služby súdnictva RESS (isvs_8351), informačný systém Súdny manažment (isvs_255) na Identifikačný a autentifikačný modul IAM (isvs_6021).
26
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2022
2023
2024
2025
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
V oblasti výdavkov predmetný návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet kapitoly Ministerstvo spravodlivosti SR v súvislosti s vplyvmi na vytvorenie informačného systému Register predinsolvenčných, likvidačných a insolvenčných konaní (projekt_1751), ktorý je podľa analýzy vyplývajúcej z projektovej dokumentácie v celkovej výške 4 086 578,40 eur s DPH, z toho predpokladané výdavky na IT programátor/vývojár (1 171 680 eur, 2441 MD), IT architekt (405 000 eur, 675 MD), IT analytik (591 300 eur, 1095 MD), IT tester (351 576 eur, 771 MD), Špecialista pre bezpečnosť IT (265 922 eur, 358MD), Špecialista pre infraštruktúrny/HW špecialista (255 420 eur, 473 MD), Projektový manažér IT projektu (160 800 eur, 268 MD), Odborník pre IT dohľad/Quality Assurance (233 386 eur, 302 MD), Špecialista pre databázy (213 254 eur, 383 MD), Školiteľ pre IT systémy (90 240 eur, 188 MD) a výdavky na obstaranie licencií a SW (348 000 eur). Kvantifikácia výdavkov na Register predinsolvenčných, likvidačných a insolvenčných konaní bola uskutočnená prepočtom MD na základe katalógu požiadaviek metódou Use case Points v súlade s dokumentom Ministerstva investícií a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky „Metodika MIRRI pre vypĺňanie CBA/TCO“. Náklady na vytvorenie informačného systému rozpočtovo zabezpečené z prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti SR. Finálne výška výdavkov bude známa po ukončení hodnotenia projektu zo strany Ministerstva financií Slovenskej republiky (uznesenie vlády SR č. 649/2020).
Návrh zákona negatívny vplyv aj na informačný systém Elektronické služby súdnictva RESS (isvs_8351), ktorý je podľa analýzy dodávateľa v celkovej výške 142 560 eur s DPH (180 MD). Náklady na predmetné zmeny zabezpečené zo štátneho rozpočtu a z prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti SR.
Návrh zákona bude mať negatívny dopad aj na informačný systém Súdny manažment (isvs_255), ktorý je podľa analýzy dodávateľa v celkovej výške 35 193,60 eur s DPH (77,5 MD) a na Identifikačný a autentifikačný modul IAM (isvs_6021), ktorý je podľa analýzy dodávateľa v celkovej výške 80 028 eur s DPH (117 MD). Náklady na predmetné zmeny zabezpečené zo štátneho rozpočtu a z prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti SR.
27
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka: Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách) – Ministerstvo spravodlivosti SR
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
1 520 526
2 823 834
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2 - 711
1 520 526
2 823 834
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
1 520 526
2 823 834
0
28
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka: Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2022
2023
2024
2025
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.