Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“). Návrh zákona sa predkladá v súvislosti s plnením záväzkov vyplývajúcich s Plánu obnovy a odolnosti (komponent 14).
Slovenská republika sa v rámci Plánu obnovy a odolnosti (komponent 14) zaviazala prijať novú legislatívu pre zjednotenie a elektronizáciu procesov riešenia insolvenčných problémov, nakoľko aktuálne neexistuje právny rámec na zavedenie jednotného, plne digitalizovaného procesu riešenia insolvenčných problémov. Absentuje centralizovaný elektronický systém, ktorého zmyslom by bol jednotný manažment insolvenčných procesov, a to konkurzného konania vrátane malého konkurzu, reštrukturalizačného konania, konania o oddlžení, ako aj verejnej preventívnej reštrukturalizácie ako predinsolvenčného konania (registrovaného) a likvidácie a dodatočnej likvidácie nariadenej súdom, v ktorej bol súdom ustanovený likvidátor. Decentralizácia existujúcich elektronických systémov značne sťažuje a spomaľuje uvedené konania, ktoré je možné ich elektronizáciou stransparentniť. Vzhľadom na uvedené a najmä vzhľadom na účely plnenia Plánu obnovy a odolnosti (komponent 14) je potrebné prijatie novej právnej úpravy pre zjednotenie predinsolvenčných, likvidačných a insolvenčných konaní v rámci jedného informačného systému, ktorý zabezpečí čo najväčšiu digitalizáciu týchto procesov.
Na účely zjednotenia a elektronizácie konkurzného konania vrátane malého konkurzu, reštrukturalizačného konania, konania o oddlžení, konania o verejnej preventívnej reštrukturalizácii a likvidácie a dodatočnej likvidácie (ak ide o likvidáciu nariadenú súdom) sa návrhom zákona zriaďuje register predinsolvenčných, likvidačných a insolvenčných konaní (ďalej len „insolvenčný register“), ktorý nahrádza nielen register úpadcov a doručovanie písomností prostredníctvom Obchodného vestníka, ale zabezpečiť aj čo najrozsiahlejšiu elektronizáciu dotknutých konaní. Všetky uvedené konania a údaje o nich, vrátane udalostí v týchto konaniach, budú tak evidované v jednom centralizovanom informačnom systéme, ktorý zabezpečiť zrýchlenie a transparentnosť konaní v dôsledku umožnenia elektronizácie konaní a elektronického doručovania. Návrhom zákona sa tak zavádza právny rámec pre zavedenie jednotného, plne digitalizovaného procesu riešenia insolvenčných problémov. Všetky uvedené konania sa navrhuje viesť prostredníctvom jedného špecializovaného portálu - insolvenčného registra, ktorý bude slúžiť, ako bolo uvedené, nielen na doručovanie, ale aj na evidenciu a samozrejme zverejňovanie všetkých potrebných údajov a udalostí, ktoré v jednotlivých procesoch chronologicky nastávajú, pričom jeho funkcionalita zabezpečí aj virtualizáciu niektorých nevyhnutných dokumentov v jednotlivých procesoch, napr. virtualizovaný zoznam pohľadávok, zoznam veriteľov a pod., v dôsledku čoho sa rovnako tak odstráni administratívna záťaž nielen správcov, ale aj súdu a ostatných zúčastnených subjektov v konaniach. Navrhovaná právna úprava je spôsobilá znížiť čas a náklady potrebné na ukončenie podnikania, zlepšiť zber údajov a kvalitu dát potrebných pre hodnotenie dotknutých procesov a v neposlednom rade vytvoriť transparentný a efektívny procesný rámec predinsolvenčných, likvidačných a insolvenčných konaní. Je potrebné uviesť, že zjednodušenie
2
a zrýchlenie uvedených procesov prispeje aj k zníženiu administratívnych bariér v podnikaní na Slovensku. Keďže sa navrhovaná právna úprava dotýka viacerých „konaní“, je potrebná novelizácia viacerých právnych predpisov.
Navrhuje sa delená účinnosť predkladaného návrhu zákona tak, aby návrh zákona nadobudol účinnosť 1. apríla 2023, okrem čl. I bodov 1, 5 12, 14 43, 45 48, 54 56, 58 79, 82 98, 100 102, 104 111, 113 129, 133 143, § 206r v bode 144, čl. II, čl. III, čl. IV bodov 1, 3 a 4 a čl. V bodov 2, 4 7 a 14, ktoré nadobúdajú účinnosť dňa 1. júla 2024. Delená účinnosť sa navrhuje z dôvodu nevyhnutnosti odkladu účinnosti tých ustanovení, ktoré sú závislé od existencie plne funkčného informačného systému.
Návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny a negatívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona nezakladá vplyvy na životné prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
3
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1 (§ 1)
Na účely centralizácie a elektronizácie konkurzného konania, vrátane malého konkurzu, reštrukturalizačného konania, konania o oddlžení, konania o verejnej preventívnej reštrukturalizácii a likvidácie a dodatočnej likvidácie (ak ide o likvidáciu nariadenú súdom) sa návrhom zákona zriaďuje insolvenčný register, ktorý nahrádza nielen register úpadcov, ale zabezpečiť aj čo najrozsiahlejšiu elektronizáciu dotknutých konaní, vrátane doručovania, evidencie a zverejňovania podaní, rozhodnutí a iných písomností v dotknutých konaniach (doručovanie prostredníctvom Obchodného vestníka sa práve z uvedených dôvodov vypúšťa, avšak štandard poskytovaný prostredníctvom Obchodného vestníka poskytovaný veriteľom tým nie je dotknutý). Dotknuté konania a údaje o nich, vrátane udalostí v týchto konaniach, budú tak evidované v jednom centralizovanom informačnom systéme, ktorý zabezpečiť nielen zrýchlenie dotknutých konaní v dôsledku umožnenia elektronizácie dotknutých konaní a elektronického doručovania, ale aj ich transparentnosť.
K bodu 2 [§ 3 ods. 4 písm. a)]
Ide o spresnenie právnej úpravy. Momentom úpadku nastáva vo vzťahu majetkovej štruktúre dlžníka situácia, že na majetku (majetkových hodnotách) dlžníka sa presadia chránené majetkové záujmy veriteľov. Stav úpadku sa objektivizuje neskôr a to súdnym rozhodnutím, ktoré ho môže deklarovať. Medzi úpadkom a jeho zistením tak vzniká medziobdobie, počas ktorého vo vzťahu k tretím osobám vystupuje dlžník (štatutárny orgán dlžníka) ako ten, kto je oprávnený nakladať s majetkom. Pravidlá pre nakladanie s majetkom však v tomto stave nie svojvoľné a ich porušenie je dokonca sankcionované normami trestného práva (zvýhodňovanie veriteľa). Pre dlžníka by tieto pravidlá mali znamenať „standstill“ t. j. dôvod, pre ktorý obmedziť majetkové dispozície, keďže sa môže dopustiť trestného činu zvýhodňovania veriteľa. S dôkazným bremenom zaťažujúcim dlžníka by však mali existovať určité výnimky, konkrétne dve, ktoré nemajú byť usporiadané kumulatívne. Prvá výnimka sa týka riešenia hroziaceho úpadku v rámci verejnej preventívnej reštrukturalizácie. V rámci tohto osobitného procesu zavedené osobitné pravidlá pre standstill. Druhá sa týka pohľadávky nevyhnutne potrebnej na zachovanie prevádzky podniku dlžníka s obmedzením, že musí ísť o plnenie, ktoré rešpektuje insolvenčné pravidlá, a teda aj prednosť uspokojenia nespriazneného dlhu pred spriazneným.
K bodu 3 (§ 9 ods. 4)
Ide o gramatické spresnenie právnej úpravy za účelom odstránenia výkladových nejasností. Nemalo by byť pochýb, že veriteľ poskytujúci finančné služby dlžníkovi na základe zmluvy alebo zákona voči dlžníkovi niektoré oprávnenia súvisiace s možnosťou sledovania jeho finančnej situácie a vyvodzovania dôsledkov z preddefinovaných parametrov určitej situácie, vrátane prípadného výkonu záložného práva, či inej formy zábezpeky (porovnaj §555 Občianskeho zákonníka). Takéto oprávnenia však nezakladajú vzťah spriaznenosti s dlžníkom. Inak povedané, ak veriteľ (zmluvné alebo zákonné) oprávnenie uplatňovať, resp. možnosť uplatňovať vplyv na riadenie právnickej osoby prostredníctvom svojich zmluvných alebo zákonných oprávnení dojednaných v zmluvách o finančných službách alebo
4
zabezpečovanej dokumentácie a zabezpečovacích prostriedkov slúžiacich na zabezpečenie jeho pohľadávok zo zmlúv o finančných službách, nemožno takéhoto veriteľa považovať za spriaznenú osobu, najmä ak je účelom uvedených oprávnení zabezpečenie splnenia záväzku z poskytovanej finančnej služby a plnenie s tým súvisiacich podmienok. Záujmy takéhoto veriteľa na splnení pohľadávky zo zmluvy o finančnej službe časovo obmedzené a zásadne odlišné od záujmov spriaznenej osoby, ktorá ovláda alebo možnosť ovládať dlžníka cez kvalifikovanú účasť v ňom.
K bodu 4 (§ 9 ods. 5)
Aj v tomto prípade ide o gramatické spresnenie právnej úpravy vo vzťahu k jednoznačnejšiemu špecifikovaniu výnimky pre banky, ktorou sa rozumie a vždy aj rozumela nielen slovenská banka, ale aj pobočka zahraničnej banky alebo zahraničná banka so sídlom v zmluvnom štáte Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj.
K bodu 5 (§ 10a)
V súlade s cieľmi a účelom návrhu zákona sa vypúšťa právna úprava registra úpadcov, ktorú v celom rozsahu nahrádza a súčasne s cieľmi navrhovanej právnej úpravy aj dopĺňa právna úprava nového informačného systému insolvenčného registra, ktorá je systematicky začlenená do ôsmej časti zákona ako jeho samostatná časť.
K bodu 6 (§ 12 ods. 1)
Vzhľadom na elektronizáciu insolvenčných procesov sa v súlade s účelom navrhovanej právnej úpravy upravuje aj spôsob podania návrhu na vyhlásenie konkurzu tak, aby bola následne zabezpečená jeho jednoznačná evidencia a zverejnenie v insolvenčnom registri v štruktúrovanej podobe, ak samozrejme dôjde k začatiu konkurzného konania. Pokiaľ k samotnému začatiu konkurzného konania nedôjde (nenastanú účinky začatia konkurzného konania), tento návrh sa v insolvenčnom registri nezverejňuje. Aj z uvedeného dôvodu sa explicitne ustanovuje, že návrh na vyhlásenie konkurzu je možné podať len elektronicky prostredníctvom na to určeného elektronického formulára, ktorý musí byť (na účely jednoznačnej identifikácie oprávnenia pre jeho podanie) autorizovaný navrhovateľom, inak sa na takýto návrh nebude prihliadať. Návrh na vyhlásenie konkurzu sa samozrejme podáva (aj keď prostredníctvom špecializovaného portálu) priamo do elektronickej schránky súdu.
K bodu 7 (§ 12 ods. 3)
Veriteľ podávajúci návrh na vyhlásenie konkurzu z dôvodu predpokladu úpadku dlžníka nemusí poukazovať na druhého veriteľa, keďže veriteľ by mal mať možnosť po 30 mesiacoch bezúspešného vedenia exekúcie (ako aj v prípade oznámenia súdu o predpoklade úpadku) podať návrh na konkurz priamo, bez potreby a nevyhnutnosti hľadania a označovania ďalšieho veriteľa s pohľadávkou po lehote splatnosti.
K bodom 8 a 9 (§ 14 ods. 1 a 3)
V zmysle všeobecného pravidla o doručovaní rozhodnutí a iných písomností súdu a správcu v ustanovených konaniach, vrátane konkurzného konania, prostredníctvom insolvenčného registra sa samozrejme aj uznesenie o začatí konkurzného konania bude doručovať jeho zverejnením v insolvenčnom registri (od jeho zverejnenia sa odvíjajú aj jeho
5
účinky). Na právnej úprave okamihu začatia konkurzného konania sa v tomto rozsahu nemení nič, okrem zmeny informačného systému, v ktorom sa rozhodnutie zverejňuje. Súd tak v prípade vydania rozhodnutia o začatí konkurzného konania toto rozhodnutie bezodkladne zaeviduje v insolvenčnom registri (jeho vytvorením) a zverejní ho bezodkladne po jeho vydaní. Od momentu zverejnenia uznesenia súdu o začatí konkurzného konania (deň po zverejnení v súlade s právnou úpravou vzniku účinkov vydávaných a zverejňovaných rozhodnutí v konkurznom konaní) sa začína konkurzné konanie, ktoré sa následne eviduje v insolvenčnom registri, prostredníctvom ktorého sa aj vedie transparentným spôsobom, keďže prostredníctvom neho sa evidujú a zverejňujú všetky podania, rozhodnutia a písomnosti v konkurznom konaní, ktorých obsah sa v tomto registri eviduje a to po ukončenie konkurzného konania (vrátane). Nakoľko k evidencii konkurzného konania dochádza evidenciou a zverejnením rozhodnutia o začatí konkurzného konania, uznesenie súdu o odmietnutí návrhu na vyhlásenie konkurzného konania sa v insolvenčnom registri nezverejňuje (je nadbytočné viesť verejnú evidenciu návrhov na vyhlásenie konkurzu, ktoré neboli odôvodnené) a preto je takéto rozhodnutie potrebné doručovať iným spôsobom.
K bodu 10 (§ 14 ods. 6)
Všeobecné pravidlo o doručovaní súdnych rozhodnutí a iných písomností súdu ako aj správcu prostredníctvom insolvenčného registra explicitne vyjadruje povinnosť doručovať a teda zverejňovať tieto „dokumenty“ v insolvenčnom registri, preto dochádza k vypusteniu nadbytočnej právnej úpravy o ich zverejňovaní v Obchodnom vestníku. Zverejňovanie súdnych rozhodnutí v Obchodnom vestníku, vzhľadom na účel novej právnej úpravy, sa tak stáva nadbytočným, keďže konkurzné konanie sa bude evidovať centralizovaným spôsobom v jednom informačnom systéme.
K bodu 11
Vzhľadom na všeobecné pravidlo o doručovaní súdnych rozhodnutí a iných písomností súdu ako aj správcovi prostredníctvom insolvenčného registra, vrátane pravidla o doručovaní písomností, ktorými sa ukladá povinnosť alebo ktorým sa adresát písomnosti vyzýva, aj iným spôsobom, sa vypúšťajú nadbytočné pravidlá o doručovaní konkrétnych písomností aj iným spôsobom. Vo vzťahu k zverejňovaniu napríklad uznesenia o uložení pokuty je potrebné uviesť, že aj toto rozhodnutie bude evidované a zverejnené v insolvenčnom registri, pričom aj vo vzťahu k tomuto rozhodnutiu je potrebné posudzovať účinky jeho doručenia podľa všeobecných ustanovení.
Súčasne sa vypúšťajú aj niektoré nadbytočné pravidlá o „informovaní“ niektorých subjektov v insolvenčnom konaní o konkrétnych skutočnostiach, keďže všetky podstatné informácie budú zrejmé z dokumentácie a virtualizovaných zoznamov evidovaných a zverejnených v insolvenčnom registri (napr. vypustenie povinnosti informovať o opätovnom stanovení hodnoty majetku podľa § 77 ods. 6).
K bodu 12 [§ 19 ods. 1 písm. a) bod 2]
Vo vzťahu k určeniu termínu pojednávania sa právna úprava vecne nemení. Dochádza však k upresneniu postupu, akým sa na pojednávanie dlžník predvolá, a to spolu s doručením návrhu na vyhlásenie konkurzu a uznesenia o začatí konkurzného konania (na návrh veriteľa). Vo vzťahu k veriteľom sa upovedomenie o termíne pojednávania bude zverejňovať v insolvenčnom registri (nie v Obchodnom vestníku, ako doposiaľ).
6
K bodu 13 (§ 19 ods. 4)
V rámci právnej úpravy malého konkurzu bolo úmyslom zákonodarcu umožniť vyhlásiť malý konkurz aj v prípade veriteľského návrhu na vyhlásenie konkurzu, čomu však podľa aktuálnej právnej úpravy bráni podmienka, že voči dlžníkovi nesmú pôsobiť účinky začatia konkurzného konania podľa § 106c ods. 1 písm. h), ktoré však v čase posudzovania návrhu budú pôsobiť stále, nakoľko konkurzné konanie musí byť v takomto prípade začaté. Z uvedeného dôvodu sa odstraňuje prekážka pre vyhlásenie malého konkurzu aj v prípade veriteľského návrhu na vyhlásenie konkurzu tak, ako zamýšľal aj pôvodne zákonodarca (spresnenie právnej úpravy).
K bodom 14, 16, 76, 87
Všeobecné pravidlo o doručovaní súdnych rozhodnutí a iných písomností súdu ako aj správcu prostredníctvom insolvenčného registra explicitne vyjadruje povinnosť doručovať a teda zverejňovať tieto „dokumenty“, vrátane všetkých súdnych rozhodnutí v insolvenčnom registri. Práve z uvedeného dôvodu dochádza k vypusteniu nadbytočnej právnej úpravy o ich zverejňovaní v Obchodnom vestníku, nakoľko sa budú automaticky evidovať a zverejňovať v insolvenčnom registri. Súčasne dochádza k sprecizovaniu niektorých dotknutých ustanovení tak, aby bolo zrejmé, voči akému konkrétnemu uzneseniu súdu je v zmysle dotknutého ustanovenia prípustné odvolanie. K inej zmene právnej úpravy v dotknutých ustanoveniach nedochádza.
K bodu 15 (§ 20 ods. 5)
Vzhľadom na všeobecné pravidlo o doručovaní súdnych rozhodnutí a iných písomností súdu ako aj správcu prostredníctvom insolvenčného registra sa vypúšťa nadbytočné pravidlo o zverejňovaní uznesenia o zastavení konkurzného konania pre nedostatok majetku v Obchodnom vestníku, avšak explicitne sa vyjadruje skutočnosť, že oznámenie o nadobudnutí právoplatnosti tohto rozhodnutia musí byť zverejnené v insolvenčnom registri (čo v zásade platí pri každom osobitnom rozhodnutí súdu, nakoľko zverejnenie informácie o nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia je nevyhnutné pre ďalší postup v konaní). Súčasne sa vypúšťa nadbytočné pravidlo o doručovaní tohto rozhodnutia registrovému súdu.
K bodu 17 (§ 22)
Vypúšťajú sa nadbytočné pravidlá o doručovaní uznesenia o vyhlásení konkurzu osobitne ustanoveným subjektom, a to vzhľadom na všeobecné pravidlá o doručovaní písomností v konkurznom konaní, nakoľko vyhlásenie konkurzu bude zrejmé z insolvenčného registra. Uvedené rozhodnutie samozrejme musí obsahovať zákonné poučenie o možnosti a spôsoboch prihlasovania pohľadávok, avšak nie je potrebné odkazovať na konkrétne ustanovenia zákona upravujúce spôsob prihlasovania pohľadávok, nakoľko prihlasovanie pohľadávok bude možné len elektronicky (samozrejme je však potrebné v tomto prípade rešpektovať aj právnu úpravu prihlasovania pohľadávok, pokiaľ ide o zahraničného veriteľa). Z uvedeného dôvodu dochádza aj k vypusteniu tohto explicitne daného pravidla. Navrhovaná právna úprava okrem iného za cieľ odstrániť nadmernú administratívnu záťaž súdu spojenú s doručovaním dotknutého uznesenia, ktoré je dostupné širokej verejnosti, a naviac ktorého účinky sú spojené práve so zverejnením tohto rozhodnutia súdu v insolvenčnom registri.
7
K bodu 18 (§ 23 ods. 1)
Vzhľadom na všeobecné pravidlo o doručovaní súdnych rozhodnutí a iných písomností súdu ako aj správcu prostredníctvom insolvenčného registra a účinky zverejnenia súdnych rozhodnutí sa navrhuje úprava dotknutého ustanovenia. Vecne k zmene okamihu vyhlásenia konkurzu nedochádza, konkurz sa naďalej považuje za vyhlásený zverejnením uznesenia o vyhlásení konkurzu, avšak v insolvenčnom registri a dlžník sa stáva úpadcom. Právna úprava zverejňovania konkrétnych rozhodnutí v Obchodnom vestníku sa vypúšťa ako nadbytočná.
K bodu 19 (§ 27)
Pre potreby virtualizovania zoznamu veriteľov, t. j. výlučného vedenia takéhoto zoznamu prostredníctvom insolvenčného registra, je potrebné rozlíšiť veriteľa ako osobu, ktorá (resp. o sebe tvrdí, že má) nárok voči konkurznej podstate (hmotné právo), a veriteľa ako účastníka konania (procesné právo). V dotknutom ustanovení sa typovo vyjadrujú skutkové podstaty situácií, na základe ktorých je potrebné vykonať zmenu v zozname veriteľov, keďže predpoklady pre vedenie veriteľa v tomto zozname zanikli. Správca je tak povinný konať s odbornou starostlivosťou pri vedení zoznamu veriteľov, a každú zmenu bezodkladne zaevidovať a zverejniť, pričom tak koná či na návrh alebo podnet veriteľa, alebo na základe vlastných poznatkov a zistených informácií. Veriteľ, ktorého sa skutočnosť, ktorá vplyv na jeho účastníctvo a teda aj jeho vedenie v zozname veriteľov, týka, notifikačnú povinnosť voči správcovi, pričom aj táto notifikácia sa realizuje elektronicky pričom prípadné porušenie notifikačnej povinnosti veriteľa môže zakladať zodpovednosť za škodu spôsobenú jej porušením.
Ostáva zachované právo obrátiť sa na súd v prípade, ak existujú pochybnosti o tom, či veriteľ byť vedený v zozname pohľadávok alebo nie, prípadne v akom rozsahu byť v tomto zozname vedená jeho pohľadávka. Voči rozhodnutiu súdu je v tomto prípade prípustné odvolanie, ktoré môže podať správca, ako aj ten, o koho právach bolo týmto rozhodnutím súdu rozhodnuté.
K bodu 20 (§ 28 ods. 2)
Vzhľadom na to, že sa zavádza všeobecná právna úprava pre doručovanie podaní a iných písomností účastníka konania alebo inej osoby v konkurznom konaní, v zmysle ktorej sa tieto podania a iné písomnosti doručujú prostredníctvom na to určeného elektronického formulára špecializovaného portálu a ďalšie podmienky pre doručovanie, dochádza k zmenám aj v dotknutom ustanovení. Prihláška sa v zmysle novej právnej úpravy bude podávať správcovi ako doposiaľ, prostredníctvom na to určeného elektronického formulára elektronicky (musí byť súčasne autorizovaná), pričom základná prihlasovacia lehota ostáva nezmenená. Vo vzťahu k prihláškam podávaným zahraničným veriteľom podľa osobitného predpisu sa precizuje právna úprava v tom zmysle, že tieto prihlášky možno podať akýmikoľvek elektronickými prostriedkami (čo platí aj pre aktuálnu právnu úpravu), teda sa nevyžaduje explicitne forma doručenia elektronicky.
K bodu 21 (§ 28 ods. 3)
Oznámenie o zámere zostaviť rozvrh všeobecnej podstaty sa zverejňovať, rovnako ako všetky ostatné písomnosti správcu, v insolvenčnom registri, pričom v prípade zapísania neskôr prihlásenej pohľadávky sa táto zapisuje do zoznamu pohľadávok (vedenom
8
v insolvenčnom registri) s poznámkou o tom, že prihláška bola podaná po uplynutí základnej prihlasovacej lehoty. Účelom tejto právnej úpravy je v zásade transparentné vedenie zoznamu pohľadávok v insolvenčnom registri tak, aby všetky údaje o prihlásených pohľadávkach boli aktuálne a úplné.
K bodom 22 a 23 (§ 28 ods. 6 a § 29 ods. 1)
Ide o legislatívno-technickú zmenu spojenú so zmenou právnej úpravy doručovania, resp. podávania prihlášok v konkurze. Inak povedané, podanie prihlášky zákonom ustanoveným spôsobom (t. j. elektronicky prostredníctvom na to určeného elektronického formulára špecializovaného portálu podľa § 197a a v základnej prihlasovacej lehote, alt. elektronickými prostriedkami, ak ide o podanie prihlášky podľa nariadenia (EÚ) č. 2015/848) je podmienkou pre naplnenie dispozície dotknutých právnych noriem.
K bodu 24
Ide o legislatívno-technickú zmenu príslušných ustanovení súvisiacu so zmenou zverejňovania všetkých rozhodnutí a iných písomností súdu a správcu v dotknutých konaniach v Obchodnom vestníku, keď sa tieto majú zverejňovať výlučne v novozavádzanom insolvenčnom registri a v súvislosti s potrebou explicitného vyjadrenia, že konkrétne rozhodnutie sa v insolvenčnom registri nezverejňuje.
K bodom 25 a 26 (§ 31)
V súlade s účelom novej právnej úpravy sa ustanovuje, že zoznam pohľadávok bude viesť správca v insolvenčnom registri automatizovaným spôsobom, t. j. správca sa vzhľadom na elektronizáciu procesu odbremení od fyzickej evidencie prihlásených pohľadávok v zozname pohľadávok a ich zmien, pričom táto evidencia bude automatizovaným spôsobom vedená v insolvenčnom registri a správca bude zodpovedať za aktuálnosť a správnosť údajov v tomto zozname pohľadávok. Zoznam pohľadávok je virtuálnym, verejne dostupným zoznamom, preto sa v tomto prípade vypúšťa aj povinnosť správcu oznámiť súdu, že prihlásené pohľadávky boli zapísané do zoznamu pohľadávok, nakoľko vzhľadom na povinnosti správcu a automatizovaný spôsob vedenia zoznamu pohľadávok v insolvenčnom registri, resp. vzhľadom na elektronizáciu konkurzného konania, je táto povinnosť nadbytočná.
K bodom 27 až 35 (§ 32)
Rovnako ako prihlasovanie pohľadávky, aj popieranie pohľadávky sa v zmysle novej právnej úpravy realizovať elektronickým spôsobom prostredníctvom špecializovaného portálu. Inak povedané každé popretie pohľadávky musí byť síce doručené správcovi, pričom doručovanie do elektronickej schránky správcu je zabezpečené prostredníctvom špecializovaného portálu. Poprieť pohľadávku tak bude možné len elektronicky prostredníctvom na to určeného elektronického formulára špecializovaného portálu v súlade s novými všeobecnými pravidlami pre doručovanie písomností v konkurznom konaní. Každé popretie pohľadávky správca bez zbytočného odkladu zaeviduje v zozname pohľadávok za zákonom ustanovených podmienok tak, aby zoznam pohľadávok vedený v insolvenčnom registri bol vždy zverejnený v aktuálnom znení. Od okamihu zverejnenia popretia pohľadávky v zozname pohľadávok sa následne počíta aj lehota pre podanie žaloby na určenie popretej pohľadávky. Tieto pravidlá rovnako platia aj pre námietku úpadcu, ktorá môže byť taktiež podaná len elektronicky podľa všeobecných pravidiel, pričom aj tieto doručené námietky
9
správca eviduje a zverejňuje v zozname pohľadávok bezodkladne. Súčasne v dotknutom ustanovení dochádza aj k nevyhnutným legislatívno-technickým zmenám.
K bodom 36 až 40 (§ 32a) a bodom 95 až 97 (§ 125)
Vzhľadom na elektronizáciu konkurzného konania je potrebné upraviť aj procesný postup v prípade potreby vydania uznesenia súdu vo veci priznania hlasovacích práv. V tomto prípade správca súdu nepredkladá prihlášky a ďalšie listiny (tieto súčasťou zverejnených dokumentov v insolvenčnom registri), ale len požiada súd o vydanie potrebného rozhodnutia, pričom k tejto žiadosti správca prikladá svoje stanovisko tak, ako doposiaľ. Je potrebné uviesť, že aj v tomto prípade sa žiadosť správcu o vydanie uznesenia vo veci priznania hlasovacích práv súdu doručuje elektronicky v súlade so všeobecnými ustanoveniami o doručovaní podaní a iných písomností súdu (t. j. elektronicky prostredníctvom insolvenčného registra). Rozhodnutie súdu sa následne zverejní v insolvenčnom registri, voči ktorému je samozrejme prípustné odvolanie. Pokiaľ toto rozhodnutie nenadobudne právoplatnosť, resp. pokiaľ súd nezverejní (a nezaeviduje) oznámenie o nadobudnutí právoplatnosti tohto rozhodnutia, zmenu nie je možné v zozname pohľadávok vyznačiť (zmenu po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia eviduje správca bezodkladne). Rovnaký postup sa aplikuje aj v prípade rozhodovania a evidencie hlasovacích práv v reštrukturalizačnom konaní.
K bodom 41 až 43 (§ 33 a 34) a bodu 98 (§ 126 ods. 1)
Elektronizácia konkurzného konania, ako aj reštrukturalizačného konania sa vzťahuje aj na zvolávanie schôdze veriteľov, ktoré sa budú zvolávať výlučne prostredníctvom insolvenčného registra, čo za cieľ zrýchliť a zabezpečiť lepšiu transparentnosť konania, ako aj komunikácie veriteľov.
K bodom 44 (§ 35 ods. 4) a bodu 99 (§ 126 ods. 3, § 146 ods. 5)
Navrhuje sa vypustiť duplicitnú právnu úpravu povinnosti podmieneného veriteľa informovať správcu o nemožnosti vzniku ním prihlásenej podmienenej pohľadávky, nakoľko v prípade, ak sa vznik podmienenej pohľadávky stane nemožným, takémuto veriteľovi zaniká postavenie účastníka konania. Povinnosť podmieneného veriteľa túto skutočnosť oznámiť správcovi rovnako tak vyplýva u právnej úpravy zániku účastníctva 27), pričom v prípade vzniku škody takýto veriteľ zodpovedá za škodu podľa všeobecnej právnej úpravy o zodpovednosti za škodu.
K bodom 45 a 46 (§ 35 ods. 6 a 7) a bodu 100 (§ 126 ods. 4 a 5)
V prípade vyhotovovania zápisnice zo schôdze veriteľov, prípadne audiovizuálneho záznamu, sa podľa novej právnej úpravy bude oznámenie o tom, kde je audiovizuálny záznam zo schôdze veriteľov uložený, zverejňovať správcom v insolvenčnom registri. Audiovizuálny záznam zo schôdze veriteľov sa totiž v insolvenčnom registri nezverejňuje (ochrana osobnostných práv a osobných údajov), avšak je súčasťou správcovského spisu, pričom tento záznam je správca povinný sprístupniť každému veriteľovi prihlásenej pohľadávky na požiadanie a to za úhradu vecných nákladov potrebných pre vyhotovenie jeho kópie. V insolvenčnom registri sa zverejňuje zápisnica zo schôdze veriteľov, ktorú v tomto registri eviduje správca po tom, ako mu je táto zápisnica predsedom schôdze veriteľov predložená (elektronicky, v súlade so všeobecnými ustanoveniami o doručovaní podaní a iných písomností správcovi) a v reštrukturalizačnom konaní ju eviduje bezodkladne.
10
K bodom 47, 48, 114, 119, 129, 139, 143
Legislatívno-technické úpravy.
K bodom 49 a 50 (§ 36 ods. 4 a 5)
Precizuje a dopĺňa sa ustanovenie o dôvodoch odmietnutia návrhu schôdze veriteľov na výmenu správcu. Ako dôvod odmietnutia návrhu schôdze veriteľov na výmenu správcu sa dopĺňa dôvod, ktorý vyplýva z právnej úpravy účinnej od 17. júla 2022, ktorá upravila náhodný výber správcov v prípade konaní voči tzv. špeciálnym alebo osobitným subjektom, t. j. dlžníkov, ktorí svojím osobitným predmetom činnosti, veľkosťou alebo spôsobom riešenia úpadku vyžadujú špeciálnu „správu“, na ktoré potrebné špeciálne odborné znalosti a prax, pričom tieto predpoklady musia spĺňať správcovia zapísaní do oddielu špeciálnych správcov. V prípade týchto špeciálnych subjektov sa tak náhodným výberom ustanovuje správca, ktorý je zapísaný v zozname správcov v oddiele špeciálnych správcov. V konkurznom konaní však možno na rokovaní schôdze veriteľov hlasovať o výmene správcu, pričom aktuálna právna úprava nezohľadňuje v tomto prípade potrebu špeciálnej „správy“, resp. umožňuje obchádzanie pravidla o ustanovení tzv. špeciálneho správcu (čo však nebolo úmyslom zákonodarcu). Z uvedeného dôvodu je potrebné aj v prípade výmeny správcu v týchto špecifických konkurzných a reštrukturalizačných konaniach zohľadniť vyššie uvedené požiadavky, preto sa v tomto prípade explicitne upravuje, že dôvodom pre odmietnutie návrhu schôdze veriteľov na výmenu správcu je aj skutočnosť, že novým správcom, ak ide o konanie, v ktorom bol ustanovený správca z oddielu špeciálnych správcov, nie je správca zapísaný v oddiele špeciálnych správcov (čo aj z logického výkladu príslušných ustanovení vyplýva). V týchto špecifických konaniach tak ani prostredníctvom inštitútu výmeny správcu nemožno ustanoviť do funkcie iného správcu, ako správcu zapísaného v oddiele špeciálnych správcov.
Voči uzneseniu o odmietnutí návrhu schôdze veriteľov na výmenu správcu je prípustné odvolanie.
K bodom 51, 52 a 57 (§ 37 ods. 1, § 38 ods. 1 a § 39)
V prvom rade je nutné v rámci právnej úpravy členstva vo veriteľskom výbore zohľadniť postoj samotného veriteľa, ktorý ma byť do tejto funkcie ustanovený, resp. je potrebné zohľadniť jeho súhlas s ustanovením do tejto funkcie, nakoľko ide o funkciu dobrovoľnú. Okrem uvedeného sa navrhuje v prípade, ak nie je zvolený dostatočný zákonný počet členov veriteľského výboru, aby funkciu veriteľského výboru vykonával veriteľ prihlásenej pohľadávky s najvyšším počtom hlasov, ak samozrejme s ustanovením do takejto funkcie súhlasí. Ak však nie je zabezpečená činnosť veriteľského výboru ani takýmto spôsobom, v konkurze sa postupuje bez veriteľského výboru, avšak aj v tomto prípade je súd oprávnený vykonávať funkciu veriteľského výboru (či v plnom rozsahu alebo obmedzenom) a to v závislosti od jeho rozhodnutia, ktoré by malo zohľadňovať najmä okolnosti konkrétneho prípadu najmä prípadnú existenciu majetku, z ktorého by mali byť veritelia uspokojený. Navrhovaná právna úprava zohľadňuje záujem veriteľov na riešení úpadku dlžníka a na uspokojení pohľadávok veriteľov, nakoľko práve veritelia majú byť v tomto konaní aktívni a javiť záujem o uspokojenie svojich pohľadávok.
11
K bodu 53 (§ 38 ods. 2)
Ide o zosúladenie právnej úpravy.
K bodu 54 (§ 38 ods. 3, § 145 ods. 1) a bodu 128 (§ 169 ods. 3)
Vypúšťa sa nadbytočná právna úprava v dôsledku elektronizácie procesu konkurzného konania (umožňuje sa tým aj realizácia niektorých úkonov elektronicky bez podmienky písomnej formy realizovania úkonu) a vzhľadom na všeobecné pravidlá počítania hlasovacích práv (voľba a odvolávanie členov veriteľského výboru je v tomto prípade bezpredmetná).
K bodom 55 a 56 (§ 38 ods. 6 a 7)
Rovnako ako v prípade zápisnice zo schôdze veriteľov, aj v prípade zápisnice zo zasadnutia veriteľského výboru ide o písomnosť, ktorá sa zverejňuje v insolvenčnom registri, a to vrátane uznesení prijatých veriteľským výborom. Zápisnicu, vrátane prijatých uznesení, ktoré jej súčasťou, eviduje v insolvenčnom registri správca, pričom od zverejnenia tejto zápisnice v insolvenčnom registri plynie aj lehota na podanie návrhu na zrušenie uznesenia veriteľského výboru.
K bodu 58 (§ 40 ods. 1)
Precizuje sa ustanovenie o výnimke z náhodného výberu správcu, kedy výnimky z náhodného výberu ustanovuje tento zákon nielen pri výmene správcu na návrh schôdze veriteľov.
K bodom 59 až 61 (§ 42)
Ide o legislatívno-technické úpravy súvisiace so zmenami obsiahnutými v návrhu zákona. Rovnako sa vypúšťajú nadbytočné normy o doručovaní uznesení o odvolaní správcu a ustanovení nového správcu a ich zverejňovaní v Obchodnom vestníku, a to vzhľadom na všeobecnú úpravu doručovania súdnych rozhodnutí v konaniach podľa tohto zákona. Všetky vydávané súdne rozhodnutia sa budú bezodkladne zverejňovať v insolvenčnom registri.
K bodom 62 a 63 (§ 43)
Vo vzťahu k určeniu paušálnej odmeny správcu do konania prvej schôdze veriteľov je potrebné rovnako tak zohľadniť novú právnu úpravu súvisiacu so zavedením nového insolvenčného registra a zverejňovaným údajov a udalostí v konkurznom konaní v tomto registri. Práve v súvislosti s uvedeným sa vypúšťa úprava, ktorá pre vydanie rozhodnutia o výške paušálnej odmeny v tomto prípade vyžaduje návrh správcu, nakoľko okamih, kedy je potrebné vydanie takéhoto rozhodnutia bude jednoznačne daný zverejnením zápisnice z prvej schôdze veriteľov v insolvenčnom registri, o čom bude súd notifikovaný.
Rovnako sa navrhuje vypustenie právnej úpravy upravujúcej splatnosť paušálnej odmeny, ktorá bola viazaná na zverejňovanie údajov v registri úpadcov, nakoľko táto právna úprava je nadbytočná, keďže insolvenčné procesy bude nutné realizovať elektronicky, s čím spojené aj účinky jednotlivých úkonov a postup v konaní. Zverejňovanie údajov bude teda pre rýchle, efektívne a transparentné vedenie konania nevyhnutnosťou, s čím je spojená taktiež povinnosť správcu konať riadne, včas a s odbornou starostlivosťou. Pravidlo o prednostnom
12
uspokojovaní paušálnej odmeny ostáva nezmenené.
K bodom 64 až 66, 68 a 69 (§ 76, § 81)
Rovnako ako v prípade zoznamu pohľadávok, aj v prípade súpisu majetku sa tento bude virtualizovať, t. j. bude zostavovaný, evidovaný a aktualizovaný priamo v insolvenčnom registri správcom, pričom správca je povinný tento súpis majetku zostaviť v súlade so zákonom a bezodkladne v ňom zaevidovať (zverejniť) každú zmenu (aktualizáciu). Takto zostavený súpis majetku je podkladom aj pre konanie orgánu verejnej správy, ktorý vedie osobitný register evidujúci majetok, t. j. tento orgán neskúma splnenie podmienok na zápis zmeny vlastníctva v tomto registri, ak je prevodcom úpadca zastúpený správcom, pokiaľ nie je evidentne zrejmé, že ide o exces. Virtualizácia súpisu majetku tak odôvodňuje aj vypustenie nadbytočných povinností súvisiacich so zmenami v súpise majetku, napr. vydať každému písomné potvrdenie o tom, či majetok je alebo nie je zaevidovaný v súpise, bezodkladne informovať o vylúčení majetku zo súpisu a pod., nakoľko tento bude verejne dostupný v insolvenčnom registri v aktuálnom znení a teda osobitný výkon doterajších povinností s tým súvisiacich nie je potrebný.
Rovnako je potrebné tieto skutočnosti zohľadniť aj pri vedení správcovského spisu, nakoľko nebude potrebné tento dokument viesť v správcovskom spise v tlačenej podobe (postačí elektronická forma), nakoľko všetky „dokumenty“ evidované a zverejnené v insolvenčnom registri súčasťou elektronického správcovského spisu. Účelom tejto právnej úpravy je predovšetkým odstrániť administratívnu záťaž predovšetkým správcov a zjednodušiť proces vytvárania a aktualizovania súpisu majetku.
K bodu 67
V súvislosti so zriadením insolvenčného registra dochádza k legislatívnym úpravám smerujúcim k odstráneniu funkcie Obchodného vestníka v konaniach, ktoré budú vedené elektronicky v insolvenčnom registri. Všetky údaje a písomnosti, ktoré podľa aktuálnej právnej úpravy zverejňované v Obchodnom vestníku sa automaticky budú podľa novej právnej úpravy zverejňovať v insolvenčnom registri, ak sa neustanovujú osobitné pravidlá prípadne výnimky z tohto pravidla.
K bodu 70
V súvislosti s novou všeobecnou právnou úpravou doručovania súdnych rozhodnutí a iných písomnosti súdu a správcu v dotknutých konaniach dochádza k vypusteniu nadbytočných pravidiel o doručovaní týchto „dokumentov“.
K bodom 71 až 73 (§ 85)
Na účely zabezpečenia transparentnosti sa navrhuje zmeniť pravidlá pre prístup k správam správcu o postupe speňažovania a plánovaných úkonoch. V tomto smere sa navrhuje zaviesť povinnosť správcu tieto správy zverejniť v insolvenčnom registri, v dôsledku čoho nie je potrebná právna úprava doručovania týchto správ príslušným orgánom a rovnako tak ani nahliadanie účastníkov konania do spisu v súvislosti so získaním informácií z týchto správ. Uvedená právna úprava zabezpečí nielen transparentnosť procesu a získavania informácií, ale tiež odstráni nadmernú a vzhľadom na zavedenie insolvenčného registra aj nadbytočnú administratívnu záťaž spojenú s doručovaním správ príslušným orgánom, ako aj so
13
zabezpečovaním nahliadania do spisu (informácie budú verejne dostupné v insolvenčnom registri). Tieto správy tak vzhľadom na uvedené nebudú súčasťou spisu v tlačenej podobe, nakoľko budú evidované v elektronickej podobe priamo v insolvenčnom registri a teda budú súčasťou elektronického správcovského spisu.
K bodu 74 (§ 87 ods. 10)
Ďalším virtualizovaným dokumentom evidovaným a súčasne tak aj zverejneným v insolvenčnom registri je aj evidencia pohľadávok proti podstate, ktorú je správca povinný priebežne aktualizovať. Je potrebné uviesť, že táto evidencia súčasne slúži a napĺňa aj účel doterajšieho zoznamu pohľadávok proti podstate. Je potrebné uviesť, že aj keď sa vypúšťajú konkrétne pravidlá o predkladaní výpisu z tejto evidencie súdu, uvedené neznamená, že táto evidencia nebude predmetom dohľadu, či si správca svoje povinnosti plní riadne a včas. Je potrebné zdôrazniť, že táto evidencia musí byť správcom „priebežne“ aktualizovaná tak, aby poskytovala čo najaktuálnejší prehľad o pohľadávkach zapísaných v tejto evidencii a o ich úhradách a súčasne aby poskytovala dostatočný podklad pre možné uplatňovanie námietok proti poradiu pohľadávok proti podstate. Podrobnosti o evidencii pohľadávok proti podstate upraví vykonávací predpis.
K bodu 75 (§ 96 ods. 2 a 3)
Pravidlo o zverejnení zámeru zostaviť rozvrh ostáva zachované, pričom sa zverejní v insolvenčnom registri, avšak je potrebné zdôrazniť, že v čase zverejnenia tohto oznamu musí byť aktualizovaná evidencia pohľadávok proti podstate, nakoľko od zverejnenia tohto oznamu sa odvíja aj právo konkrétnych veriteľov namietať poradie pohľadávky proti podstate. Tieto námietky sa v súlade so všeobecnými pravidlami o doručovaní podaní v konaniach podľa tohto zákona doručujú elektronicky prostredníctvom na to určeného elektronického formulára. Podstatnou náležitosťou je odôvodnenosť námietok, nakoľko na neodôvodnené námietky sa neprihliada.
K bodu 77 (§ 104 ods. 3)
Ide o legislatívno-technickú úpravu spojenú s prijatím právnej úpravy týkajúcej sa insolvenčného registra.
K bodu 78 (§ 105)
Vzhľadom na virtualizáciu zoznamu pohľadávok je pre podanie návrhu na výkon rozhodnutia alebo exekúcie pre zistenú pohľadávku postačujúce, ak sa poukáže na zverejnený zoznam pohľadávok v insolvenčnom registri. Rovnako z uvedených dôvodov nie je potrebné ukladanie zoznamu pohľadávok na súde.
K bodom 79 a 82 (§ 106 ods. 3 a § 112 ods. 1)
Rovnako ako v prípade návrhu na vyhlásenie konkurzu, aj v prípade podania návrhu na vyhlásenie malého konkurzu a návrhu na povolenie reštrukturalizácie sa tieto návrhy podávajú elektronicky prostredníctvom na to určeného elektronického formulára, ktorý musí byť autorizovaný, inak sa na návrh neprihliada. Návrh na vyhlásenie malého konkurzu, obdobne aj návrh na povolenie reštrukturalizácie sa však zverejní v prípade, ak dôjde k vyhláseniu malého konkurzu, resp. začatiu reštrukturalizačného konania, nakoľko od tohto okamihu sa
14
tieto konania evidujú v insolvenčnom registri a súčasne sa v nich začínajú uplatňovať pravidlá o doručovaní a zverejňovaní údajov a udalostí v týchto konaniach.
K bodu 80 (§ 106k ods. 5)
Ide o jednoznačné odstránenie pochybností o možnosti použitia zákonnej zmluvnej pokuty v malom konkurze (ide o nesprávny gramatický výklad právnych noriem), nakoľko účelom novej právnej úpravy bolo nahradenie tejto zákonnej zmluvnej pokuty v malom konkurze osobitnou sankciou, t. j. upraviť v tomto prípade len jeden typ sankcie (nejde o duplicitné sankcionovanie).
K bodu 81 (§ 107c)
Zákonom č. 497/2022 Z. z. o preverovaní zahraničných investícií a o zmene a doplnení niektorých zákonov (konkrétne čl. III) sa s účinnosťou od 1. marca 2023 ustanovenie § 107c vypúšťa. S ohľadom na nevyhnutnosť danej právnej úpravy sa navrhuje prinavrátiť znenie ustanovenia § 107c v znení účinnom do 28. februára 2023.
K bodom 83 až 85 (§ 113)
Aj v prípade reštrukturalizácie sa uplatňuje rovnaké pravidlo, ako v konkurznom konaní, ak súd návrh na povolenie reštrukturalizácie odmietne. Návrh na povolenie reštrukturalizácie sa totiž prvý krát eviduje a zverejňuje v insolvenčnom registri v prípade, ak súd rozhodol o začatí reštrukturalizačného konania, pričom toto rozhodnutie súdu sa súčasne aj doručuje v súlade so všeobecnými ustanoveniami o doručovaní súdnych rozhodnutí v konaniach podľa osobitného predpisu, pričom zverejnením tohto rozhodnutia sa začína reštrukturalizačné konanie. Preto pokiaľ reštrukturalizačné konanie nezačalo, nie je potrebné zverejňovať ani uznesenie o odmietnutí návrhu na povolenie reštrukturalizácie, nakoľko v insolvenčnom registri sa evidujú údaje a udalosti o reštrukturalizačnom konaní od vydania rozhodnutia o začatí reštrukturalizačného konania. Účinky spojené so zverejnením uznesenia o začatí reštrukturalizačného konania ostávajú nezmenené. Okrem uvedeného sa aj v prípade návrhu na povolenie reštrukturalizácie umožňuje jeho oprava alebo doplnenie obdobne, ako je to v konkurznom konaní.
K bodu 86 (§ 114 ods. 4)
Účinky začatia reštrukturalizačného konania zanikajú zverejnením oznámenia o nadobudnutí právoplatnosti uznesenia o zastavení reštrukturalizačného konania. Právna úprava v tomto rozsahu ostáva nezmenená, avšak dochádza k legislatívno-technickej úprave odôvodnenej novou právnou úpravou insolvenčného registra.
K bodom 87 a 88 (§ 116 ods. 4 a 5)
Ide o legislatívno-technickú úpravu ustanovenia, ktoré sa navrhovanou zmenou nielen sprecizuje, ale rovnako tak sa vypúšťajú nadbytočné ustanovenia o zverejňovaní súdnych rozhodnutí a ich doručovaní, nakoľko v tomto prípade sa aj na reštrukturalizačné konanie aplikujú všeobecné ustanovenia o doručovaní v insolvenčných konaniach. Okrem uvedeného sa vypúšťajú povinnosti vo vzťahu k doručovaniu uznesenia o povolení reštrukturalizácie ďalším subjektom, nakoľko ide o nadbytočnú administratívnu záťaž, keďže tieto skutočnosti verejne dostupné priamo zo zdrojového registra.
15
K bodu 89 (§ 117 ods. 1)
Ide o legislatívno-technickú úpravu ustanovenia realizovanú v dôsledku zavedenia všeobecnej úpravy doručovania a zverejňovania súdnych rozhodnutí v konaniach podľa tohto zákona. Vecne sa právna úprava nemení, okrem povinnosti doručovať uznesenie súdu v tomto prípade účastníkom reštrukturalizačného konania a správcovi. Tieto rozhodnutia sa budú doručovať aj iným spôsobom, ako zverejnením v insolvenčnom registri len za podmienok, ktoré upravuje všeobecná právna úprava doručovania (ak sa rozhodnutím ukladá povinnosť alebo vyzýva k vykonaniu úkonu).
K bodu 90 (§ 121)
Ide o legislatívno-technickú úpravu ustanovenia realizovanú v dôsledku zavedenia všeobecnej úpravy doručovania podaní a iných písomností súdu a správcovi v konaniach podľa tohto zákona. Preto aj v prípade prihlášok v reštrukturalizačnom konaní sa budú uplatňovať tieto pravidlá. Vecne sa tak na právnej úprave nič nemení, nakoľko aj doposiaľ boli tieto prihlášky podávané u správcu elektronicky prostredníctvom na to určeného elektronického formulára.
K bodu 91 (§ 122)
Vzhľadom na virtualizáciu zoznamu pohľadávok aj v reštrukturalizačnom konaní sa vypúšťa nadbytočná povinnosť o vydávaní potvrdenia, že pohľadávka bola do zoznamu pohľadávok zapísaná. Táto skutočnosť byť overiteľná v aktuálnom čase vo virtualizovanom zozname pohľadávok vedenom v insolvenčnom registri, preto táto právna úprava nie je potrebná a dochádza k jej vypusteniu.
K bodom 92 a 93 (§ 123)
Aj v prípade reštrukturalizačného konania sa zoznam pohľadávok virtualizuje. Správca vedie zoznam pohľadávok priamo v insolvenčnom registri automatizovaným spôsobom, ktorý aj priebežne aktualizuje vzhľadom na prípadné zmeny zapisovaných údajov, stavu zapísanej pohľadávky a vzhľadom na ďalšie skutočnosti odôvodňujúce evidenciu nových alebo zmenu zapísaných údajov v zozname pohľadávok. Zmeny v zozname musí evidovať bez zbytočného odkladu po tom, ako sa o skutočnosti zakladajúcej evidenciu v zozname pohľadávok alebo zmenu evidovaných údajov dozvie, nakoľko tento zoznam pohľadávok musí byť vždy aktualizovaný. V súvislosti so zmenou spôsobu vedenia, resp. s elektronizáciou procesu sa vypúšťajú povinnosti správcu týkajúce sa doručovania zoznamu pohľadávok súdu, ako aj oznamovania zmien.
K bodu 94 (§ 124 ods. 3)
Dochádza k vypusteniu nadbytočnej povinnosti písomne informovať podávateľa podnetu na popretie pohľadávky, nakoľko podnet, ako aj spôsob jeho vybavenia sa zapisuje do zoznamu pohľadávok, ktorý je verejne dostupný v insolvenčnom registri a priebežne aktualizovaný a dopĺňaný správcom.
K bodom 101 a 102 (§ 128 ods. 5 a § 130 ods. 2)
16
Aj v prípade zápisnice zo zasadnutia veriteľského výboru v reštrukturalizácii sa táto eviduje a zverejňuje v insolvenčnom registri, pričom zaevidovanie vykoná správca. Keďže súčasťou zápisnice zo zasadnutia veriteľského výboru aj prijaté uznesenia, vypúšťajú sa ustanovenia o nadobudnutí účinnosti týchto uznesení, nakoľko aj v tomto prípade sa uplatňuje všeobecná právna úprava o účinkoch zverejnenia v insolvenčnom registri.
K bodu 103 (§ 131 ods. 3)
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá odstrániť pochybnosti o gramatickom výklade ustanovenia.
K bodu 104 (§ 145 ods. 2)
Zavádza aj elektronické vedenie evidencie žiadostí účastníkov plánu v insolvenčnom registri a teda nie je potrebná úprava povinnosti správcu doručovať dlžníkovi, ktorý je predkladateľom plánu, zoznam týchto žiadostí, nakoľko budú verejne dostupné v insolvenčnom registri. Uvedené žiadosti účastníkov plánu sa teda budú doručovať elektronicky prostredníctvom insolvenčného registra a budú v tomto registri evidované, preto nie je nadbytočné upravovať explicitne povinnosť správcu umožniť nahliadať do zoznamu týchto žiadostí.
K bodu 105 (§ 147 ods. 4)
Vzhľadom na postavenie správcu v reštrukturalizačnom konaní, ako aj vzhľadom na jeho všeobecnú povinnosť zabezpečiť evidenciu a zverejňovanie písomností v insolvenčnom registri (ak nie je daná súdu) sa navrhuje, aby zverejnenie oznamu o dni a mieste pokračovania schvaľovacej schôdze v insolvenčnom registri zabezpečoval správca. Toto oznámenie bude evidované a zverejnené v insolvenčnom registri.
K bodu 106 (§ 150 ods. 4)
Zápisnicu zo schvaľovacej schôdze správca zaeviduje v insolvenčnom registri v zákonom ustanovenej lehote. Aj vzhľadom na nové pravidlá vo vzťahu k zverejňovaniu tejto zápisnice v insolvenčnom registri sa vypúšťajú povinnosti jej doručovania súdu a dlžníkovi, ako aj explicitne upravená povinnosť umožniť do nej nahliadať a ďalšie súvisiace povinnosti, čím sa súčasne odstraňuje administratívna záťaž správcov súvisiaca s výkonom týchto povinností. Je potrebné zdôrazniť, že zápisnica bude v tomto prípade súčasťou insolvenčného registra, v ktorom bude verejne dostupná, preto je nadbytočné upravovať špecifické povinnosti o jej sprístupnení konkrétnym subjektom, ktoré budú mať k jej zneniu prístup.
K bodu 107 (§ 151 ods. 1)
Vypúšťa sa požiadavka na prílohu návrhu na potvrdenie plánu súdom, ktorou je zápisnica zo schvaľovacej schôdze a prijatý plán, nakoľko táto príloha je zaevidovaná a zverejnená v insolvenčnom registri správcom (zápisnica zo schvaľovacej schôdze, ktorej prílohou je samozrejme aj schôdzou prijatý plán), je teda nadbytočné požadovať jej „duplicitné“ doručovanie.
K bodu 108 (§ 153 ods. 1 a § 159a ods. 2)
17
Všeobecné pravidlo o doručovaní súdnych rozhodnutí a iných písomností súdu ako aj správcu prostredníctvom insolvenčného registra explicitne vyjadruje povinnosť doručovať a teda zverejňovať tieto „dokumenty“ v insolvenčnom registri, preto dochádza k vypusteniu nadbytočnej právnej úpravy o ich zverejňovaní v Obchodnom vestníku.
K bodu 109 (§ 153)
Vypúšťa sa nadbytočná právna úprava o evidencii a nazeraní do súdneho spisu v súvislosti s potvrdeným plánom, nakoľko tento potvrdený plán bude zverejnený v insolvenčnom registri, teda táto právna úprava nie je potrebná.
K bodom 110 a 111 (§ 154 ods. 2 a 3)
Všeobecné pravidlo o doručovaní súdnych rozhodnutí a iných písomností súdu ako aj správcu prostredníctvom insolvenčného registra explicitne vyjadruje povinnosť doručovať a teda zverejňovať tieto „dokumenty“ v insolvenčnom registri, preto dochádza k vypusteniu nadbytočnej právnej úpravy o ich zverejňovaní v Obchodnom vestníku. Inak v právnej úprave odvolania voči uzneseniu o zamietnutí plánu nedochádza k zmenám.
K bodu 112 (§ 162 ods. 1)
Navrhuje sa, aby v rámci dozornej správy vykonával túto správu správca, ktorý je zapísaný v zozname správcov v oddiele špeciálnych správcov, a to z dôvodu potreby špecifických odborných vlastností pri výkone dozornej správy počas plnenia záväznej časti reštrukturalizačného plánu. Inak povedené, zmena právnej úpravy sa navrhuje z rovnakých dôvodov, ako zavedenie pravidla o odmietnutí návrhu schôdze veriteľov na výmenu správcu, ktorý nie je zapísaný v zozname správcov v oddiele špeciálnych správcov, ak teda ide o konanie, v ktorom bol tzv. špeciálny správca ustanovený.
K bodu 114 (§ 167 ods. 2 a § 168 ods. 2)
V rámci konania o oddlžení ostáva zachovaný spôsob podania návrhu (na vyhlásenie konkurzu alebo povolenie splátkového kalendára) elektronicky, prostredníctvom na to určeného elektronického formulára, avšak formulár bude v elektronickej podobe vypĺňaný a odosielaný a doručovaný prostredníctvom špecializovaného portálu. Účelom tejto právnej úpravy je obdobne ako v prípade konkurzu a reštrukturalizácie jeho následné zverejnenie v insolvenčnom registri v prípade vyhlásenia konkurzu alebo poskytnutia ochrany pred veriteľmi a následné vedenie tohto konania elektronicky prostredníctvom insolvenčného registra.
K bodom 115 a 116 (§ 167j)
Elektronizácia sa dotýka aj konania o oddlžení, a aj v tomto prípade sa zavádza elektronické doručovanie a súčasne aj virtualizácia dokumentov, a to na účely zefektívnenia aj tohto konania. Vzhľadom na uvedené sa preto aj v tomto prípade vyhotoví súpis v insolvenčnom registri, v ktorom sa aj vedie, a správca je preto povinný v tomto súpise evidovať všetky jeho zmeny bezodkladne. V prípade doručenia námietky, ktorá sa doručuje v súlade so všeobecnými ustanoveniami o doručovaní v konaniach podľa tohto zákona, platí,
18
že tieto námietky správca eviduje v insolvenčnom registri a v prípade potreby na základne nich eviduje zmeny aj vo virtualizovanom súpise.
K bodom 117 a 118 (§ 167l ods. 1 a 3)
Vzhľadom na zverejňovanie všetkých písomností týkajúcich sa konaní vedených podľa tohto zákona dochádza k potrebným zmenám aj v prípade prihlasovania a popierania pohľadávok v konaní o oddlžení (konkurzom). Aj v tomto konaní sa prihlášky majú podávať podľa všeobecných ustanovení o doručovaní podaní v konaniach vedených podľa tohto zákona a zapisovanie prihlásených pohľadávok správca eviduje elektronicky v insolvenčnom registri, keďže aj v tomto konaní je zoznam pohľadávok virtualizovaný.
K bodom 120 až 123 (§ 167u, § 167v, § 168a ods. 3, § 168c ods. 7)
V súlade s elektronizáciou procesov aj v konaní o oddlžení sa všetky dotknuté oznámenia správcu budú zverejňovať v insolvenčnom registri, pričom účinky týchto oznámení ostávajú bez zmien.
K bodom 124 až 127 (§ 168c ods. 1, § 168d, § 168e)
Rovnako ako v prípade súpisu, aj návrh splátkového kalendára zostavuje správca v insolvenčnom registri. Práve v súvislosti s uvedeným sa preto vypúšťajú povinnosti správcu súvisiace s oznámením zostavenia tohto návrhu v Obchodnom vestníku, ako aj nadbytočná úprava oprávnenia nahliadať do tohto návrhu splátkového kalendára, keďže aj tento návrh bude virtualizovaný a verejne dostupný. Od evidencie návrhu splátkového kalendára v insolvenčnom registri sa súčasne odvíja plynutie lehoty na podanie námietok, ktoré sa doručujú správcovi spôsobom ustanoveným zákonom (v súlade so všeobecnými ustanoveniami o doručovaní podaní a iných písomností v konaniach podľa tohto zákona). Keďže aj tieto námietky v insolvenčnom registri evidované, nie je potrebné ich osobitne doručovať súdu, avšak vyžaduje sa vyjadrenie správcu k doručeným námietkam. Na základe uvedeného súd rozhodne o určení splátkového kalendára, ak nie sú dôvody pre zastavenie konania.
K bodom 130 až 132 (§ 180)
Navrhovaná právna úprava za cieľ predovšetkým odstrániť systémové riziko spojené s obchodovaním predovšetkým na trhu s elektrinou, plynom a inými komoditami, nakoľko aktuálna slovenská právna úprava explicitne upravuje tzv. „close-out netting“ len pri obchodoch s finančnými derivátmi, kde aspoň jednou zmluvnou stranou musí byť finančná inštitúcia. Slovenské spoločnosti tak pri obchodovaní s uvedenými komoditami znevýhodnené, nakoľko sa od nich vyžaduje poskytnutie vyššej miery zabezpečenia ako pri obchodovaní s krajinami, kde je „close-out netting“ právne účinný. Okrem uvedeného navrhovaná právna úprava poskytne slovenským nefinančným spoločnostiam možnosť znížiť náklady na zabezpečenie komoditných obchodov, čím dôjde k zlepšeniu ich rizikového postavenia a pozitívne sa zvýšia obchodné limity
K bodom 133 až 135 (§ 197a, § 198)
V súvislosti s elektronizáciou konaní vedených podľa tohto zákona sa upravujú všeobecné pravidlá pre doručovanie podaní alebo iných písomností účastníkov konania alebo iných osôb v konkurznom konaní, reštrukturalizačnom konaní a v konaní o oddlžení. Ide
19
predovšetkým o tie písomnosti, ktoré predmetom zverejňovania v insolvenčnom registri, teda tieto písomnosti alebo ich obsah vytvára údaje alebo udalosti v insolvenčnom registri evidované. Všetky takéto písomnosti sa vo všeobecnosti doručujú súdu alebo správcovi elektronicky prostredníctvom na to určeného elektronického formulára, ktorý je súčasťou podaní v insolvenčnom registri, ktorý plní nielen funkciu špecializovaného portálu pre doručovanie, ale rovnako aj funkciu zdrojového informačného systému pre uvedené konania, vrátane ostatných konaní v ňom evidovaných. Všetky podania a písomnosti doručované uvedeným spôsobom musia byť autorizované účastníkom konania alebo jeho zástupcom. V prípade, ak je podanie alebo písomnosť doručená súdu alebo správcovi iným spôsobom a osobitné ustanovenia tento iný spôsob doručovania neumožňujú, na takéto podanie alebo písomnosť sa v konaní nebude prihliadať. Je potrebné uviesť, že všetky písomnosti, ktoré majú byť doručované správcovi alebo súdu elektronicky, sa samozrejme budú doručovať do ich elektronických schránok.
Súčasťou podaní a písomností v konaniach vedených podľa tohto zákona v mnohých prípadoch aj prílohy, ktoré je potrebné k nim pripojiť, pričom pre tieto prílohy postačuje ich elektronická podoba a zaručená konverzia sa nevyžaduje. To rovnako platí aj pokiaľ ide o prílohy, pri ktorých sa vyžaduje úradné osvedčenie podpisu, pričom zákon upravuje postup pripojenia takejto prílohy k podaniu. Je potrebné uviesť, že pokiaľ podanie nemá zákonom ustanovené náležitosti a neobsahuje zákonom požadované prílohy, ani v takomto prípade sa na podanie nebude prihliadať.
Súčasne sa upravujú podmienky doručovania pre prípad technickej nemožnosti doručenia podania alebo písomnosti zákonom ustanoveným spôsobom.
Všeobecné pravidlá pre doručovanie písomností v dotknutých konaniach sa vzťahujú aj na podávanie opravných prostriedkov (odvolaní) v dotknutých konaniach vedených podľa tohto zákona. Odvolanie voči uzneseniu tak bude možné podať automaticky prostredníctvom insolvenčného registra elektronicky prostredníctvom elektronického formulára.
K bodom 136 až 138 (§ 199)
Upravujú sa pravidlá pre doručovanie rozhodnutí a iných písomností súdu, ako aj správcu v konkurznom konaní, reštrukturalizačnom konaní a v konaní o oddlžení. Všetky uvedené písomnosti, vrátane rozhodnutí súdu a iných písomností správcu, ktoré akýmkoľvek spôsobom predložiť súdu, sa doručujú ich zverejnením v insolvenčnom registri. Pokiaľ sa však touto písomnosťou ukladá povinnosť alebo sa adresát písomnosti vyzýva na realizáciu určitého úkonu alebo konania, je potrebné takúto písomnosť doručovať aj iným spôsobom, avšak účinky doručenia zverejnením v insolvenčnom registri ostávajú zachované, o čom sa musí adresát takejto písomnosti poučiť. Doručovanie písomnosti sa v ostatnom rozsahu mení len v časti, v ktorej sa ustanovuje, kde sa tieto zverejňujú, t. j. ich zverejnenie sa vyžaduje v insolvenčnom registri (Obchodný vestník v týchto konaniach nebude využívaný).
V súvislosti s pravidlami účinkov zápisov, evidencie a zverejňovania údajov a udalostí v insolvenčnom registri sa vypúšťajú v tomto prípade osobitné pravidlá týkajúce sa lehôt pre zverejnenie súdnych rozhodnutí a iných písomností súdu v Obchodnom vestníku. Pre určenie času, kedy sa má písomnosť zverejniť, sa ustanovujú osobitné pravidlá v ôsmej časti zákona.
K bodu 140 (Insolvenčný register)
20
Na účely elektronizácie predinsolvenčných konaní, likvidačných konaní a insolvenčných konaní sa zriaďuje insolvenčný register, ktorý je určený pre evidenciu a zverejňovanie údajov a udalostí v konkurznom konaní vrátane malého konkurzu, reštrukturalizačnom konaní, konaní o oddlžení, vo verejnej preventívnej reštrukturalizácii ako aj v likvidácii a dodatočnej likvidácii nariadenej súdom tak, aby poskytovali presný, prehľadný a aktuálny prehľad o dotknutých konaniach a udalostiach, ktoré chronologicky v konkrétnom konaní nastali, vrátane informácií obsiahnutých v jednotlivých virtualizovaných dokumentoch, ktoré nevyhnutné na účely toho ktorého konania. Prostredníctvom insolvenčného registra sa budú viesť dotknuté konania centralizovane, avšak od okamihu ich „reálneho“ začatia, t. j. o začatia konkurzného konania, od vyhlásenia malého konkurzu, od začatia reštrukturalizačného konania, od vyhlásenia konkurzu v konaní o oddlžení alebo od povolenia splátkového kalendára, od povolenia verejnej preventívnej reštrukturalizácie, prípadne od vydania uznesenia súdu o ustanovení likvidátora. Od okamihu začatia konania, resp. od zákonom ustanoveného okamihu sa všetky súdne rozhodnutia a iné písomnosti súdu, správcu alebo likvidátora v dotknutých konaniach evidujú a zverejňujú v insolvenčnom registri tak, aby v chronologickom poradí poskytovali prehľad o postupe v konaní, pričom jednotlivé kroky a úkony v konaní je potrebné realizovať výlučne prostredníctvom tohto informačného systému, ktorého funkcionalita umožniť aj notifikáciu známych subjektov v konaní o novej udalosti.
Podania a iné písomnosti iných subjektov sa v insolvenčnom registri zverejňujú taktiež, pričom za ich evidenciu a zverejnenie zodpovedá ten príslušný orgán, ktorému boli doručené, resp. ktorému majú byť v zmysle zákona doručené (pokiaľ samozrejme nejde o podanie, ktoré nie je možné zverejniť zo zákonných dôvodov), t. j. ak ide o písomnosť určenú súdu, za jej evidenciu a zverejnenie v insolvenčnom registri zodpovedá súd, a ak ide o písomnosť určenú správcovi alebo likvidátorovi, za jej evidenciu a zverejnenie v insolvenčnom registri zodpovedá správca, resp. likvidátor. Jednotlivé písomnosti a dokumenty sa v insolvenčnom registri musia evidovať a zverejňovať bezodkladne tak, aby neboli v dôsledku nezverejňovania spôsobované prieťahy v konaní, za čo zodpovedá príslušný subjekt.
Údaje zverejnené v insolvenčnom registri majú štruktúrovanú podobu a umožňujú vytváranie virtualizovaných dokumentov vytváraných správcom (napr. zoznam pohľadávok), ktoré je správca povinný vytvoriť pre účely vedenia konania a následne priebežne aktualizovať.
Je potrebné uviesť, že údaje evidované a zverejnené v insolvenčnom registri nie je potrebné pred orgánmi verejnej moci a taktiež ani v obchodnom styku preukazovať a insolvenčný register slúži ako zdrojový register pre zber dát o dotknutých konaniach.
K bodom 141 a 142 (§ 204)
Vzhľadom na potrebu bližšej vykonávacej úpravy súvisiacej s elektronizáciou procesov sa navrhuje zmena splnomocňovacích ustanovení a ich doplnenie.
K bodu 144 (Prechodné ustanovenia)
Vo vzťahu k úpravám účinným od 1. apríla 2023 je potrebné uviesť, že ide o úpravu, ktorá byť účinná ihneď, okrem výnimiek, ktoré obsiahnuté v prechodných ustanoveniach. Výnimka sa dotýka právnej úpravy výmeny správcov, kedy sa nová právna úprava neaplikuje v už začatých konaniach v prípadoch, ak schôdza veriteľov o výmene správcu rozhodla do nadobudnutia účinnosti príslušných ustanovení. Rovnako sa ustanovujú výnimky, ktoré sú účinné a majú sa aplikovať len v konaniach začatých od 1. apríla 2023.
21
Vo vzťahu k úpravám účinným od 1. júla 2024 sa navrhuje, aby všetky konania začaté a právoplatne neskončené do nadobudnutia účinnosti tohto zákona boli dokončené podľa doterajších predpisov. V insolvenčnom registri sa však budú evidovať historicky aj údaje o týchto konaniach, pričom migrácia údajov z registra úpadcov bude realizovaná priebežne.
K čl. II a III
Insolvenčný register slúžiť aj na evidenciu a zverejňovanie údajov v likvidácii a dodatočnej likvidácii nariadenej súdom (v ktorej súd ustanovil likvidátora), preto potrebné aj legislatívne zmeny v Obchodnom zákonníku a rovnako v Civilnom mimosporovom poriadku. Pokiaľ teda súd nariadi likvidáciu alebo dodatočnú likvidáciu a ustanoví likvidátora, toto rozhodnutie sa zverejňuje v insolvenčnom registri a od tohto momentu je likvidátor povinný evidovať a vykonávať úkony v procese elektronicky v súlade so všeobecnými ustanoveniami všeobecného predpisu o konkurznom konaní o doručovaní a zverejňovaní rozhodnutí a písomnosti, pričom uvedené platí aj pre účastníkov likvidácie alebo dodatočnej likvidácie.
Je potrebné uviesť, že vo vzťahu k zmenám v Civilnom mimosporovom poriadku je potrebné upraviť aj prechodné ustanovenia, najmä vo vzťahu k prebiehajúcim likvidáciám alebo dodatočným likvidáciám nariadených súdom. V tomto prípade sa navrhuje (rovnako ako v prípade insolvenčných konaní), aby tieto konania začaté a právoplatne neskončené do nadobudnutia účinnosti tohto zákona boli dokončené podľa doterajších predpisov. Aj v tomto prípade sa v insolvenčnom registri budú evidovať historicky aj údaje o týchto konaniach.
K čl. IV
K bodom 1, 3 a 4
Verejná preventívna reštrukturalizácia, ako predinsolvenčné konanie, je taktiež procesom, ktorý sa bude evidovať a viesť v insolvenčnom registri a to od začatia konania o verejnej preventívnej reštrukturalizácii, pričom aj na toto konanie sa budú vzťahovať všeobecné pravidlá o doručovaní písomností, podaní a rozhodnutí prostredníctvom insolvenčného registra upravené v zákone č. 7/2005 Z. z. Konania právoplatne neukončené do nadobudnutia tejto právnej úpravy sa dokončia podľa doterajších predpisov.
K bodu 2
Ide o legislatívno-technickú úpravu spojenú s odstránením duplicitného vnútorného odkazu.
K čl. V
K bodu 1
Navrhuje sa legislatívno-technická úprava ustanovenia, ktorá však vecne právnu úpravu povinnosti správcu vo vzťahu k používanou ustanovených programových a technických prostriedkov a elektronickej schránky správcu nič nemení.
K bodu 2
22
Explicitne sa ustanovuje povinnosť správcu bezodkladne vykonávať evidenciu a zverejňovanie údajov v insolvenčnom registri v konaniach, v ktorých bol ustanovený, ak sa toto konanie vedie prostredníctvom insolvenčného registra, pričom správca zodpovedá za správnosť a úplnosť evidovaných a zverejňovaných údajov. Správca je tak povinný pri výkone činnosti správcu v dotknutých konaniach pracovať s insolvenčným registrom tak, aby bol zabezpečený bezprieťahový priebeh tohto konania transparentným spôsobom. Vedenie dotknutých konaní prostredníctvom insolvenčného registra viesť nielen k urýchleniu a zabezpečeniu transparentnosti dotknutých procesov, ale prispieť rovnako tak k odstráneniu administratívnej záťaže správcov tým, že sa uľahčujú procesy doručovania a vytvárania dokumentácie vo vedenom konaní.
K bodu 3
Spresňuje sa ustanovenie vo vzťahu k vedeniu kancelárie správcom, ktorý je zapísaný v oddiele špeciálnych správcov z dôvodu aktuálnych výkladových problémov.
K bodu 4
V dotknutom ustanovení je potrebné zohľadniť aj právnu úpravu doručovania správcovi elektronicky podľa osobitných predpisov (zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 111/2022 Z. z. o riešení hroziaceho úpadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov).
K bodu 5
Povinnosť správcu viesť správcovský spis riadne, dostatočne podrobne a prehľadne ostáva zachovaná. Avšak vzhľadom na elektronizáciu niektorých procesov sa explicitne ustanovuje, že písomnosti, rozhodnutia a dokumenty v príslušných konaniach, ktoré evidované a zverejnené v insolvenčnom registri správca nemusí zakladať do spisu vedeného v kancelárii v tlačenej podobe (nie je to potrebné a nutné). Všetky uvedené dokumenty vedené v elektronickej podobe v insolvenčnom registri a považujú sa za súčasť elektronického spisu správcu.
K bodom 6 a 7
V priamej súvislosti s elektronizáciou procesov a elektronickým vedením konaní, o ktorých sa všetky potrebné a právne relevantné údaje zverejňujú v insolvenčnom registri sa navrhuje vypustiť povinnosť správcu umožniť nahliadanie do spisu v bežných pracovných hodinách každý pracovný deň. Plnenie tejto povinnosti sa vzhľadom na uvedené skutočnosti považuje za nadbytočné. Uvedené však neznamená, že správca nie je povinný umožniť oprávneným osobám nahliadnuť do spisu na ich žiadosť. Rovnako sa v súvislosti s elektronizáciou procesov upravuje aj spisový prehľad.
K bodom 8 a 9
Navrhuje sa zmena výberu náhradníkov do špeciálnej komisie a to vzhľadom na aktuálne poznatky z aplikačnej praxe. Vzhľadom na uvedené sa navrhuje, aby minister mal oprávnenie menovať náhradníkov (v počte, v ktorom uzná za vhodný) z osôb, ktoré boli nominované na členov špeciálnej komisie. Súčasne navrhovaná právna úprava docieliť stav,
23
kedy náhradníkom konkrétneho člena špeciálnej komisie mohla byť len osoba pochádzajúca z rovnakej odbornej skupiny.
K bodu 10
Vzhľadom na aktuálne praktické problémy sa navrhuje zjednodušenie postupu pri určený času a potreby realizovania špeciálnej správcovskej skúšky.
K bodom 11 a 12
Vzhľadom na aplikačné problémy je potrebné, aby v zozname správcov bol zapísaný a zverejnený aj údaj o tom, v ktorom oddiele je konkrétny správca zapísaný.
K bodu 13
V ustanovení je potrebné zohľadniť druhy sankcií, ktoré je možné správcovi uložiť za porušenie jeho zákonných povinností.
K bodu 14
Ide o legislatívno-technickú úpravu splnomocňovacieho ustanovenia.
Čl. VI
Navrhuje sa upraviť delenú účinnosť tak, že návrh zákona nadobúda účinnosť 1. apríla 2023, okrem čl. I bodov 1, 5 12, 14 43, 45 48, 54 56, 58 79, 82 98, 100 102, 104 111, 113 129, 133 143, § 206r v bode 144, čl. II, čl. III, čl. IV bodov 1, 3 a 4 a čl. V bodov 2, 4 až 7 a 14, ktoré nadobúdajú účinnosť dňa 1. júla 2024.
V Bratislave, 25. január 2023
Eduard Heger v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Viliam Karas v. r.
minister spravodlivosti
Slovenskej republiky