DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá do legislatívneho procesu skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky: Monika Kozelová, Jaromír Šíbl, za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO) Martin Fecko.
Návrh zákona vychádza z dlhodobo pretrvávajúceho a rozsiahleho problému nadmerného rozmnožovania zvierat, najmä psov a mačiek, ktoré častokrát chované v nevhodných podmienkach v neregistrovaných zariadeniach, tzv. v množiarniach. Hlavnou činnosťou týchto „nelegálnych množiarní“ je nekontrolované rozmnožovanie budúcich spoločenských zvierat, najmä psov a mačiek s cieľom čo najvyššieho zisku z predaja mláďat, ktoré sú mnohokrát mladšieho veku ako je vek stanovený legislatívou.
Za účelom maximalizovania zisku prevádzkovatelia „množiarní“ chovajú zvieratá v nevyhovujúcich podmienkach, nezabezpečujú zvieratám ani základnú veterinárnu starostlivosť a nerešpektujú povinnosti týkajúce sa, či povinnej identifikácie a registrácie zvierat, alebo povinnej registrácie zariadení, v ktorých sú zvieratá držané.
Prevádzkovatelia využívajú zvieratá len na párenie za flagrantného porušovania akýchkoľvek vedeckých poznatkov o rozmnožovaní zvierat, potrebách gravidných zvierat, časových cykloch gravidity tak, aby bola zabezpečená starostlivosť o zdravie zvieraťa a dĺžka obdobia, ktoré by mláďatá mali stráviť pri rodičoch.
Následne mláďatá, buď priamo z chovných zariadení, alebo prostredníctvom zhromaždovacích stredísk nelegálne predávané do iných krajín, pričom nespĺňajú veterinárne požiadavky na premiestňovanie zvierat do iných členských krajín alebo na vývoz do tretích krajín týkajúce sa najmä povinnej identifikácie zvierat, vakcinácie zvierat, sprievodných dokladov (pasov) zvierat, vysledovateľnosti zvierat atď. V súčasnosti je problém tak veľký, a tak zásadný, že je potrebné prijať rázne opatrenia, ktoré zvýšia ochranu chovaných zvierat, ich vysledovateľnosť a v čo najväčšej možnej miere zamedzia nedodržiavaniu zákona a jeho obchádzaniu.
Návrh zákona bude mať pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie a negatívne sociálne vplyvy. Návrh zákona nebude mať vplyvy na životné prostredie, manželstvo, rodičovstvo a rodinu, informatizáciu spoločnosti a ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právne záväznými aktmi Európskej únie.
2
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1, 19, 24, 27, 34, 42, 43, 48, 51, 52 a 58
Legislatívno-technická úprava vnútorných odkazov súvisiaca s právnou úpravou § 22 a 37.
K bodu 2
Legislatívno-technická úprava, nakoľko pôvodný odkaz 78k sa vzťahoval na § 4 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 313/2003 Z. z. o požiadavkách na zdravie zvierat pri premiestňovaní, obchode s členskými štátmi a dovoze zvierat, spermy, oocytov a embryí z tretích krajín, ktorým je transponovaná smernica Rady 92/65/EHS. Uvedená smernica bola zrušená nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/429 z 9. marca 2016 o prenosných chorobách zvierat a zmene a zrušení určitých aktov v oblasti zdravia zvierat (právna úprava v oblasti zdravia zvierat) (Ú. v. EÚ L84, 31.3.2016) v platnom znení.
K bodu 3
Ustanovuje sa kompetencia regionálnej veterinárnej a potravinovej správy na výkon kontrol fyzických osôb podnikateľov alebo právnických osôb, ktoré schválené na činnosť odchytu túlavých zvierat a ich následné umiestnenie do karanténnych staníc a útulkov pre spoločenské zvieratá.
K bodu 4
Navrhovanou úpravou sa vypúšťa povinnosť súkromného veterinárneho lekára oznamovať obci údaje o identifikovanom psovi a jeho vlastníkovi z dôvodu, že obciam bude umožnený priamy prístup do centrálneho registra spoločenských zvierat podľa § 19 ods. 5.
K bodom 5 a 6
Rozširuje sa povinnosť súkromného veterinárneho lekára zadať do centrálneho registra spoločenských zvierat údaje o každej ním vykonanej o vakcinácií a revakcinácií psa, mačky a fretky, ako aj o kastrácii a sterilizácii spoločenských zvierat, ktoré sám vykonal a tiež údaje o každom spoločenskom zvierati, ktoré bolo na žiadosť vlastníka dobrovoľne označené mikročipom.
K bodu 7
Navrhovanou úpravou sa ustanovenie dopĺňa o § 22 ods. 20, na základe ktorého sa v karanténnych staniciach pre odchytené túlavé zvieratá overuje identifikácia odchytených túlavých zvierat a následne sa vykonáva označenie mikročipom, ak zvieratá neboli ešte individuálne označené.
K bodu 8
Doplňujú sa ustanovenia, na základe ktorých je súkromný veterinárny lekár, ktorý bol poverený na vydávanie pasov pre spoločenské zvieratá, povinný správne a v rozsahu stanovenom v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 576/2013 z 12. júna 2013 o nekomerčnom premiestňovaní spoločenských zvierat a zrušení nariadenia (ES) č. 998/2003 (Ú. v. EÚ L 178, 28.6.2013) zaznamenať údaje do pasu spoločenských zvierat.
3
K bodu 9
Upravuje sa lehota pre opätovné vydanie poverenia na vydávanie pasov pre spoločenské zvieratá súkromnému veterinárnemu lekárovi v prípade, že mu bolo poverenie zrušené z dôvodu nedodržania jeho povinností pri vydávaní pasov. K úprave došlo na základe aplikačnej praxe, a to najmä z dôvodu nárastu vážnych porušení pri vydávaní pasov súkromnými veterinárnymi lekármi pre spoločenské zvieratá, ktoré určené na predaj, najmä do zahraničia.
K bodu 10
Ustanovením sa umožňuje trvalý prístup obciam do centrálneho registra spoločenských zvierat.
K bodu 11
Ustanovuje sa povinnosť pre fyzickú osobu, fyzickú osobu podnikateľa a právnickú osobu, ak ponúkajú zvieratá na prevod formou inzercie, uverejniť v tejto inzercii jedinečné identifikačné číslo zvieraťa a úradné číslo zariadenia, z ktorého zviera pochádza.
K bodom 12 až 17
Dopĺňajú sa požiadavky, ktoré je vlastník zvieraťa alebo držiteľ zvieraťa povinný pri chove zvieraťa alebo držaní zvieraťa dodržiavať, aby zabezpečil jeho ochranu a dobré životné podmienky. Ide napr. o požiadavky na dennú kontrolu zvierat, ochranu pred nepriaznivými poveternostnými podmienkami, dravcami a zdravotnými rizikami, dodržiavanie požiadaviek na izoláciu, kúrenie a vetranie chovného zariadenia, v ktorom sa zvieratá chovajú (cirkulácia vzduchu, prašnosť, teplota, relatívna vlhkosť vzduchu a koncentrácia) a voľnosť pohybu. Ďalšou novou podmienkou z hľadiska ochrany zvierat je dodržiavanie požiadaviek na šľachtenie zvierat a ich rozmnožovanie, ktorej cieľom je zabrániť nežiaducemu rozmnožovaniu zvierat.
K bodu 18
V § 22 sa dopĺňa nový odsek 2, ktorý reflektuje čl. 11 ods. 4 nariadenia (EÚ) 2016/429 v platnom znení a ustanovuje sa ním povinnosť držiteľov, ktorí predávajú alebo inak prevádzajú vlastníctvo spoločenských zvierat, poskytnúť budúcemu držiteľovi spoločenského zvieraťa informácie o chorobách zvierat, zásadách biologickej bezpečnosti, vzájomnom pôsobení medzi zdravím zvierat, dobrými životnými podmienkami zvierat a ľudským zdravím, ďalej o správnych postupoch chovu jednotlivých druhov zvierat, ktoré sú v ich starostlivosti.
Doplnenie nového odseku 3 v § 22 je potrebné z hľadiska predchádzania vzájomných útokov zvierat spôsobených, najmä nezodpovednou držbou a výchovou zvierat držiteľmi, ktorí nemajú dostatočné chovateľské skúsenosti a vedomosti o chove jednotlivých druhov zvierat a ich plemien.
V § 22 sa dopĺňa aj odsek 4, ktorý ustanovuje povinnosť každého, kto viditeľne poranil zviera, poskytnúť mu potrebnú pomoc alebo, ak to nie je možné, zabezpečiť mu takúto pomoc a predchádzať tým zbytočnému utrpeniu zvierat.
K bodom 20 a 21
V rámci zákazu týrania zvierat sa v odseku 5 dopĺňa nové konanie považované za týranie. Je ním konanie, ktorým sa vykonajú zákroky podľa § 22 písm. c) bez použitia anestetík a z iných ako terapeutických alebo diagnostických dôvodov.
4
K bodu 22
Navrhovanou právnou úpravou sa zavádza ustanovenie, ktorým sa zabrániť nelegálnemu usmrcovaniu spoločenských zvierat.
K bodu 25
V § 22 ods. 7 sa dopĺňa písmeno i) a ním nový zákaz uvádzať kožušiny mačiek a psov a výrobkov obsahujúcich takéto kožušiny na trh, tiež ich dovoz do členských štátov a vývoz z členských štátov. Ide o zosúladenie s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1523/2007 z 11. decembra 2007, ktorým sa zakazuje uvádzanie kožušiny mačiek a psov a výrobkov obsahujúcich takúto kožušinu na trh, ako aj ich dovoz do Spoločenstva a vývoz z neho (Ú. v. EÚ L 343, 27.12.2007).
K bodu 26
Navrhovanou úpravou sa dopĺňa § 22 ods. 7 o písmeno k), ktorým sa predchádza k predčasnému odoberaniu mláďat ešte pred ich odstavením. Následne sa dopĺňa písmeno l), ktorým sa zakazuje chovať zvieratá osobám, ktoré nie schopné zvieratám zabezpečiť požiadavky na ich ochranu a ich dobré životné podmienky v súlade s ustanoveniami tohto zákona.
Navrhovaným ustanovením § 22 ods. 7 písm. m) sa predchádza nekontrolovateľnému rozmnožovaniu zvierat a zabezpečí sa, aby všetky zriadenia, ktoré sa zaoberajú rozmnožovaním zvierat s cieľom predaja ich mláďat alebo inej formy prevodu ich vlastníctva, a v ktorých zvieratá chované alebo držané, boli registrované alebo schválené podľa čl. 84, 87, 90, 172 a 176 nariadenia (EÚ) 2016/429 v platnom znení.
Zavedením nového písmena n) v § 22 ods. 7 bude možný predaj zvierat, vrátane predaja na diaľku (napr. využitím webového sídla, elektronickej pošty, telefónu, faxu, adresného listu alebo ponukového katalógu) len tým zariadeniam, ktoré budú riadne registrované alebo schválené.
Novým písmenom o) za predchádza zbytočným úhynom rýb určených na predaj konečnému spotrebiteľovi pochádzajúcich z umelých chovov, ktoré sa každoročne vypúšťajú do voľnej prírody a nie sú schopné prežiť v takýchto podmienkach.
Navrhovaným písmenom p) sa zakazuje ponúkať, predávať, nakupovať živočíšne produkty (napr. mäso, masť a kosti), ktoré boli získané nelegálnym usmrtením spoločenského zvieraťa, ako aj vyrábať z nich výrobky. Tento zákaz sa ale nevzťahuje na manipuláciu so živočíšnymi produktmi za účelom ich odstránenia v schválených zariadeniach, akými napr. kafiléria, spaľovne a cintoríny pre spoločenské zvieratá.
K bodu 28
V § 22 sa v odseku 10 dopĺňa podmienka pre výnimku zo zákazu použitia zvieraťa na verejné vystúpenie a na jeho výcvik na účely verejného vystúpenia predložením vypracovaného projektu Štátnej veterinárnej a potravinovej správe Slovenskej republiky.
K bodu 29
Keďže obce povinné zabezpečiť odchyt túlavých zvierat z aplikačnej praxe vyplynulo, že obce zriaďujú alebo zabezpečujú zriadenie karanténnych staníc a útulkov pre spoločenské zvieratá. Úlohou Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky je zriadenie a zabezpečenie prevádzky staníc pre zvieratá, ktoré podliehajú
5
veterinárnym opatreniam a ktoré slúžia na umiestnenie zvierat podliehajúcich veterinárnym opatreniam nariadeným orgánom veterinárnej správy.
K bodu 30
Ustanovením sa dopĺňa povinnosť obcí zverejňovať uzavretú zmluvu o odchyte túlavých zvierat s osobou schválenou na odchyt túlavých zvierat na ich webovom sídle na účely vykonávania úradných kontrol vo veterinárnej oblasti.
K bodu 31
V odseku 14 sa precizuje zabezpečenie starostlivosti o túlavé zviera obcou v súvislosti s odsekom 13 a 15.
K bodu 32
V navrhovanom ustanovení § 22 ods. 17 je premietnutá potreba zaregistrovať nielen odchytené túlavé zviera v registri odchytených túlavých zvierat, ale aj údaje o tomto zvierati, ktoré kľúčovými údajmi pre dohľadanie zvierat ich držiteľmi a pre následné úkony, ktoré je potrebné vykonať na zvierati v súlade s vyhláškou Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 283/2020 Z. z. o podrobnostiach o ochrane spoločenských zvierat, požiadavkách na odchyt túlavých zvierat a požiadavkách na karanténne stanice a útulky pre zvieratá (ďalej len „vyhláška č. 283/2020 Z. z.“).
K bodu 33
V § 22 ods. 18 sa z dôvodu spresnenia ustanovenia dopĺňa odkaz na vyhláškou č. 283/2020 Z. z.
K bodu 35
Novonavrhovaný odsek 25 v § 22 bližšie špecifikuje podmienky, ktoré je nevyhnutné dodržať pri rozmnožovaní zvierat s cieľom predchádzať nekontrolovateľnému množeniu zvierat a jasne sa tu definuje nežiaduce rozmnožovanie.
K bodom 36 a 37
Ustanovuje sa povinnosť pre všetky osoby, ktoré disponujú so živými zvieratami požiadať o registráciu alebo schválenie svojho chovného zariadenia príslušnú regionálnu veterinárnu a potravinovú správu a tiež ohlásiť začatie svojej činnosti. Ustanovenia sa nevzťahujú na domácnosti, v ktorých držané spoločenské zvieratá na súkromné nekomerčné účely.
K bodu 38
Skracuje sa doba nahlásenia zmien do centrálneho registra spoločenských zvierat vlastníkom psa v prípade zmeny vlastníctva alebo úhynu psa. Dôvodom skrátenia tejto doby z 21 dní na 2 pracovné dni boli problémy v aplikačnej praxi, kedy dochádzalo k zneužívaniu dlhej lehoty na prevod vlastníctva, najmä pri nelegálnych predajoch zvierat (mláďat) do zahraničia. Vo vzťahu k tejto právnej úprave dochádza i k úprave skutkovej podstaty priestupku za porušenie tejto povinnosti.
K bodom 39 a 40
6
Doplnením týchto ustanovení dôjsť k lepšej vysledovateľnosti zvierat orgánmi veterinárnej správy. Presuny zvierat z jedného chovného zariadenia do druhého chovného zariadenia alebo zhromažďovacieho strediska nie je možné sledovať, preto je dôležité zaviesť nástroj na sledovanie pohybu zvierat medzi jednotlivými zariadeniami. Zvieratá prisúvané do zhromažďovacieho strediska, ktorého cieľom je zozbierať zásielku na premiestnenie do iného členského štátu alebo na vývoz do tretej krajiny musia mať rovnaký zdravotný štatút. Je nevyhnutné, aby táto povinnosť bola zavedená zákonom, nakoľko premiestnenia zvierat v rámci Slovenskej republiky nie upravené európskou legislatívou, čo umožňuje nelegálny obchod so spoločenskými zvieratami. Ustanovuje sa tiež povinnosť pre kupujúceho, kupovať iba identifikované zvieratá.
K bodom 41, 44, 46, 47, 50, 53 a 54
V § 48 v odseku 1 sa zvyšuje pokuta z 50 eur na 100 eur a v ostatných odsekoch a v § 50 sa dopĺňajú sankcie za porušenie novozavedených povinností.
K bodu 45
Navrhovaným ustanovením sa upravuje sankcia pre všetky druhy zvierat, nielen pre hospodárske zvieratá.
K bodu 49
Navrhovanou úpravou sa ustanovuje, že v blokovom konaní bude možné fyzickej osobe za priestupok podľa § 48 ods. 1 uložiť pokutu do 50 eur.
K bodu 55
Navrhovanou úpravou orgán veterinárnej správy uloží pokutu prevádzkovateľovi printových alebo elektronických médií, ak umožní zverejniť inzerciu, ktorá nebude obsahovať jedinečné identifikačné číslo zvieraťa podľa § 19 ods. 8 a úradné číslo zariadenia, z ktorého zviera pochádza podľa § 37 ods. 1 písm. b).
K bodu 56
Navrhovanou úpravou sa umožniť dohľadávanie vlastníka odchyteného túlavého zvieraťa.
K bodu 57
Navrhuje sa právna úprava v dôvodu aplikačnej praxe a na účely úradných veterinárnych kontrol zvierat držaných na území Slovenskej republiky. Veterinárne orgány nemajú kompetenciu kontrolovať zvieratá v iných členských štátoch EÚ. Centrálny register spoločenských zvierat je vedený len z dôvodu držby zvierat vedených na území Slovenskej republiky. Súkromní veterinárni lekári však zaznamenávajú v centrálnom registri spoločenských zvierat aj zvieratá, ktoré majú adresu držby v iných členských štátoch EÚ.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného návrhu zákona na 1. január 2023.