DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Kristián Čekovský predkladá na schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 532/2010 Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Verejnoprávny vysielateľ, Rozhlas a televízia Slovenska (ďalej len „RTVS“), predstavuje systémový nástroj na poskytovanie služby verejnosti v oblasti rozhlasového vysielania a televízneho vysielania, spočívajúci v širokom prístupe verejnosti k informáciám, kultúre a vzdelávaniu. Programové služby RTVS majú byť univerzálne, rozmanité, pripravované na základe redakčnej nezávislosti a s pocitom spoločenskej zodpovednosti.
Súčasná platná úprava v zákone č. 532/2010 Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o RTVS“) zveruje voľbu a odvolanie štatutárneho orgánu RTVS do pôsobnosti Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „národná rada“), ktorá za podmienok stanovených v zákone o RTVS volí a odvoláva generálneho riaditeľa nadpolovičnou väčšinou hlasov prítomných poslancov. Národná rada zároveň nadpolovičnou väčšinou hlasov prítomných poslancov volí a odvoláva aj členov rady RTVS. Stav, v ktorom generálneho riaditeľa aj kontrolný orgán verejnoprávneho média volia politici je v európskom priestore unikátny a nevyhovujúci.
V zmysle zákona o RTVS návrhy kandidátov na členov rady RTVS predkladajú príslušnému výboru národnej rady právnické osoby podľa osobitného predpisu pôsobiace v oblasti audiovízie, médií, kultúry, ekonómie, práva, hospodárstva, vedy, vzdelávania, rozvoja a ochrany duchovných hodnôt, ľudských práv a životného prostredia, ochrany zdravia, reprezentujúce alebo zastupujúce záujmy národnostných menšín alebo etnických skupín, iných menšín alebo registrované cirkvi a náboženské spoločnosti.
Národná rada je politickým orgánom, čo znamená, že v procese voľby orgánov RTVS nemožno úplne vylúčiť politické vplyvy. Cieľom navrhovanej úpravy je ich čo do najväčšej miery eliminovať. Pre zabezpečenie nezávislého fungovania verejnoprávneho vysielania, vrátane možnosti efektívnej kontroly verejnosti, je nevyhnutné zmeniť spôsob kreovania súčasných orgánov RTVS ako aj zriadiť nový orgán dozoru a orgán dohliadajúci na dodržiavanie etických princípov RTVS.
Súčasné znenie zákona o RTVS vymedzuje dva orgány RTVS, a to generálneho riaditeľa a radu, pričom oba uvedené orgány sú volené národnou radou. Takýto model kreovania orgánov RTVS predstavuje zvýšené riziko možných politických vplyvov. S cieľom odpolitizovania procesu kreovania orgánov RTVS sa navrhuje presunúť voľbu a odvolávanie generálneho riaditeľa z národnej rady na správnu radu RTVS. Zároveň sa navrhuje, aby správna rada RTVS, ako orgán, prostredníctvom ktorého sa uplatňuje právo verejnosti na kontrolu činnosti verejnoprávneho vysielateľa, reprezentovala prostredníctvom nominovaných zástupcov okrem odborníkov v oblasti televízneho a rozhlasového vysielania, vedy a výskumu aj ďalšie zásadné oblasti, ako napr. osoby so zdravotným znevýhodnením, národnostné menšiny, akademickú obec, novinárske prostredie, združenia miest a obcí, či občiansku