1
VODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Skupina poslancov predkladá návrh zákona o poskytovaní dotácií na podporu obnovy historických železničných koľajových vozidiel (ďalej len ,,návrh zákona) ako iniciatívny materiál.
Predmetom živého záujmu verejnosti a súčasne i efektívnym nástrojom popularizácie železničnej dopravy v celej Európe čoraz viac jazdy historických vlakov a regionálne expozície železničných múzeí. Prirodzeným ťažiskom tejto aktivity je kolekcia historických železničných vozidiel, udržiavaných v prevádzkyschopnom, alebo aspoň vystavovateľnom stave. V rokoch 1983 2006 zabezpečovalo komplexnú múzejnú starostlivosť o reprezentatívny výber historických železničných vozidiel v SR Železničné múzeum SR, štátom registrované múzeum v zriaďovateľskej pôsobnosti ŽSR. To však bolo nútené v dôsledku nedostatočného financovania svojej činnosti po druhom delení železničného sektoru v roku 2005 prenechať starostlivosť o väčšinu svojich prevádzkyschopných historických železničných vozidiel spolupracujúcim občianskym združeniam a neziskovým organizáciám. Tie v súčasnosti zabezpečujú prevádzku, údržbu a čiastočne i statickú prezentáciu väčšiny na Slovensku zachovávaných historických železničných vozidiel (zverených i svojich vlastných) vlastnou nehonorovanou činnosťou, len s použitím nimi vyprodukovaných tržieb. Hoci sa tento úsporný model v uplynulých pätnástich rokoch v zásade osvedčil, určitú medzeru v jeho trvalej udržateľnosti preukazuje v ostatnom čase potreba vykonávať na predmetných vozidlách finančne náročné úkony ťažšej údržby. Vyplniť túto medzeru možno vytvorením mechanizmu doplnkového dofinancovania predmetnej činnosti formou účelovej dotácie, čo je aj predmetom predloženého návrhu. Tento návrh vychádza z osvedčenej praxe, uplatňovanej od roku 2014 v susednej ČR (aktuálne program č. 127 67 MD ČR „Podpora obnovy historických železničních kolejových vozidel v období 2021-2023).
Podľa § 8a zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa dotácie poskytujú len na základe osobitného zákona v rozsahu, spôsobom a za podmienok ním ustanovených alebo ustanovených podrobnejšie iným všeobecne záväzným právnym predpisom vydaným na jeho vykonanie; tým nie dotknuté ustanovenia tohto zákona. Poskytovateľ dotácie môže ustanovené podmienky podrobnejšie určiť, prípadne môže určiť ďalšie podmienky, ktorými sa zabezpečí maximálna hospodárnosť a efektívnosť použitia dotácie.
Cieľom návrhu zákona je podpora trvalej udržateľnosti zbierky historických koľajových vozidiel, udržiavaných občianskymi združeniami a neziskovými organizáciami pre účely popularizácie koľajovej dopravy v SR, a to formou poskytnutia dotácie z rozpočtovej kapitoly Ministerstva dopravy Slovenskej republiky na prezentačné projekty, vyžadujúce obnovu historických koľajových vozidiel do dobového vystavovateľného alebo prevádzkyschopného stavu, alebo na ich udržanie v ňom.
Predkladaný návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a nemá vplyv na životné, ani podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a ani vplyvy verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v lade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi prepismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná ako aj s právne záväznými aktmi Európskej únie.
2
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona o poskytovaní dotácií na podporu obnovy historických dráhových vozidiel
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Skupina poslancov
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok:
Ukončenie:
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
2.Definovanie problému
Predmetom záujmu verejnosti a súčasne i účinným nástrojom popularizácie železničnej dopravy jazdy historických vlakov a regionálne expozície železničných múzeí. Na tento účel používané historické koľajové vozidlá udržiavajú v SR vo väčšine prípadov občianske združenia a neziskové organizácie, ktoré dosiaľ vystačili s dosiahnutými tržbami a vlastnou nehonorovanou činnosťou. Tento model však nestačí na finančne náročné úkony ťažšej údržby, nevyhnutnej na zabezpečenie trvalej udržateľnosti dosiahnutého štandardu.
3.Ciele a výsledný stav
Poskytnutie dotácie z rozpočtovej kapitoly Ministerstva dopravy Slovenskej republiky prispieť k podpore prezentačných projektov, vyžadujúcich rozsiahlejšie udržiavacie úkony na historických koľajových vozidlách, udržiavaných občianskymi združeniami a neziskovými organizáciami. Podpora ich aktivity prispieť k pokračovaniu v zaužívanej efektívnej popularizácii železničnej dopravy v SR.
4.Dotknuté subjekty
Občianske združenia a mimovládne neziskové organizácie.
5.Alternatívne riešenia
3
Nie sú žiadne alternatívne riešenia.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
7.Transpozícia práva EÚ
Nie
8.Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
11.Kontakt na spracovateľa
4
12.Zdroje
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2023
2024
2025
2026
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
150 000
150 000
150 000
150 000
v tom: MD SR / xxx
150 000
150 000
150 000
150 000
z toho:
5
- vplyv na ŠR
150 000
150 000
150 000
150 000
Rozpočtové prostriedky
150 000
150 000
150 000
150 000
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
150 000
150 000
150 000
150 000
v tom: MD SR / 07T0A
150 000
150 000
150 000
150 000
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
V rokoch 2023 2026 bude MD SR všetky výdavky súvisiace s prijatím návrhu zabezpečovať v rámci limitov rozpočtu kapitoly MD SR na príslušný rozpočtový rok.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
6
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Cieľom návrhu zákona je podpora trvalej udržateľnosti zbierky historických koľajových vozidiel, udržiavaných občianskymi združeniami a neziskovými organizáciami pre účely popularizácie železničnej dopravy v SR, a to formou poskytnutia dotácie z rozpočtovej kapitoly ministerstva na prezentačné projekty vyžadujúce obnovu historických koľajových vozidiel do dobového vystavovateľného alebo prevádzkyschopného stavu, alebo na ich udržanie v ňom.
Návrh zákona definuje oprávnených prijímateľov dotácií a zároveň podmienky poskytnutia dotácií.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Predložený návrh zákona predpokladá v rokoch 2023 2025 každoročne vynaložiť 150 000.- eur na podporu trvalej udržateľnosti zbierky historických koľajových vozidiel, udržiavaných občianskymi združeniami a neziskovými organizáciami pre účely popularizácie železničnej dopravy v SR, a to formou poskytnutia dotácie z rozpočtovej kapitoly ministerstva na obnovu historických koľajových vozidiel do dobového vystavovateľného alebo prevádzkyschopného stavu, alebo na ich udržanie v ňom. Dotácia bude udeľovaná na prezentačné projekty, vyžadujúce pre svoju realizáciu obnovu vonkajšieho vzhľadu, pojazdu, skrine, vnútorných inštalácií, interiéru alebo pohonného
7
reťazca historických koľajových vozidiel, ktoré budú predkladať oprávnené občianske združenia alebo nevládne neziskové organizácie na základe výzvy MD SR.
Výpočet očakávaného finančného vplyvu vychádza z odborného odhadu každoročných potrieb vykonávania rozsiahlejších finančne náročnejších úkonov ťažšej údržby na aktuálnej kolekcii historických koľajových vozidlách, udržiavaných občianskymi združeniami alebo nevládnymi neziskovými organizáciami
V rokoch 2023 2026 bude MD SR všetky výdavky súvisiace s prijatím návrhu zabezpečovať v rámci limitov rozpočtu kapitoly MDV SR na príslušný rozpočtový rok.
Tabuľka č. 3
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
8
Tabuľka č. 4
Ministerstvo dopravy a výstavby SR
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2023
2024
2025
2026
poznámka
Bežné výdavky (600)
150 000
150 000
150 000
150 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
150 000
150 000
150 000
150 000
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
150 000
150 000
150 000
150 000
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
9
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2023
2024
2025
2026
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky.
10
Analýza vplyvov na životné prostredie
5.1 Ktoré zložky životného prostredia (najmä ovzdušie, voda, horniny, pôda, organizmy) budú predkladaným materiálom ovplyvnené a aký bude ich vplyv ?
Neočakáva sa
5.2 Bude mať predkladaný materiál vplyv na chránené územia a ak áno, aký?
Neočakáva sa
5.3 Bude mať predkladaný materiál vplyvy na životné prostredie presahujúce štátne hranice? (ktoré zložky a ako budú najviac ovplyvnené)?
Nie
5.4 Aké opatrenia budú prijaté na zmiernenie negatívneho vplyvu na životné prostredie?
-
11
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Zákon o poskytovaní dotácií na podporu obnovy historických koľajových vozidiel
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie.
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
- Zmluva o fungovaní Európskej únie (čl. 107 a 108)
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5. doložky zlučiteľnosti.
12
B. Osobitná časť
K § 1
Vymedzuje sa predmet úpravy zákona, na základe ktorého bude možné poskytovať finančné prostriedky z rozpočtu ministerstva.
K § 2
Na účely navrhovaného zákona sa vymedzujú základné pojmy, ktoré sa používajú v nasledujúcich ustanoveniach zákona.
K § 3
Ustanovenie vymedzuje účel poskytovania dotácií, ktorým je podpora dodávateľsky vykonanej obnovy historických koľajových vozidiel do dobového vystavovateľného alebo prevádzkyschopného stavu, alebo na ich udržanie v ňom. Dotácia bude udeľovaná na prezentačné projekty, vyžadujúce pre svoju realizáciu obnovu vonkajšieho vzhľadu, pojazdu, skrine, vnútorných inštalácií, interiéru alebo pohonného reťazca historických koľajových vozidiel.
K § 4
V odseku 1 sa určuje okruh subjektov, ktoré môžu byť žiadateľom o poskytnutie dotácie.
V odseku 2 sa upravujú podmienky, za ktorých možno poskytnúť dotáciu podľa tohto zákona pri splnení podmienok ustanovených zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Odsek 3 upravuje ďalšie podmienky poskytovania dotácií podľa tohto zákona.
V odseku 4 sa ustanovujú oblasti, na ktoré nemožno poskytnúť ani použiť dotáciu.
K § 5
Dotácia sa bude poskytovať na základe žiadosti o poskytnutie dotácie, ktorú žiadateľ predloží spolu s prílohami na základe výzvy zverejnenej na webovom sídle ministerstva v termíne, v rozsahu a spôsobom, ktoré určí ministerstvo vo výzve.
V príslušnom rozpočtovom roku zverejňuje ministerstvo výzvy podľa ich účelu, a to v závislosti od schváleného rozpočtu ministerstva na dotácie. Poslednú výzvu môže ministerstvo zverejniť 30. septembra príslušného rozpočtového roka.
V odseku 3 sa ustanovujú doklady, ktoré potrebné na posúdenie žiadosti o poskytnutie dotácie na prezentačný projekt s použitím historického koľajového vozidla a bez ktorých sa nebude môcť rozhodnúť o poskytnutí dotácie.
Odsek 4 upravuje oprávnenie ministerstva neprihliadať na žiadosť, ktorá nespĺňa predpísané náležitosti, a ktorej nedostatky nebudú odstránené ani v dodatočnej lehote určenej vo výzve ministerstva. Rovnako sa nebude prihliadať na žiadosť, ktorá bola predložená po termíne určenom ministerstvom vo výzve.
K § 6
Upravuje sa spôsob vyhodnocovania žiadostí, ktoré vykonáva nezávislá komisia.
K § 7
Ustanovenie upravuje poskytnutie dotácie na základe písomnej zmluvy o poskytnutí dotácie, ktorú uzatvorí ministerstvo so žiadateľom, ktorému je po vyhodnotení žiadosti schválená dotácia.
K § 8
13
Ustanovuje sa rozsah informácií, ktoré ministerstvo zverejňuje na svojom webovom sídle.
K § 9
Ustanovuje sa povinnosť ministerstva vykonávať finančnú kontrolu dodržiavania hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti, účelnosti a podmienok použitia dotácie a kontrolu dodržiavania podmienok určených v zmluve o poskytnutí dotácie.
K § 10
Ustanovenie upravuje skutočnosti, že na poskytovanie, používanie a zúčtovanie dotácií sa vzťahuje tento zákon a osobitný predpis; poskytnutie dotácie nie je právne nárokovateľné a týmto zákonom nie sú dotknuté osobitné predpisy o štátnej pomoci.
K § 11
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. mája 2023.
14