DÔVODOVÁ SPRÁVA
1.Všeobecná časť
Návrh zákona o turistických trasách a o zmene a doplnení niektorých zákonov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Anna Zemanová, Jaromír Šíbl, Ján Benčík, Tomáš Lehotský, Tomáš Šudík, Mária Šofranko, Ján Szőllős a Marián Viskupič.
Cieľom návrhu zákona je predovšetkým vytvoriť doposiaľ neexistujúci jednotný právny rámec pre problematiku turistických trás a turistického značenia, zaviesť jednotný turistický register a upraviť proces zápisu údajov do tohto registra, zákonom upraviť problematiku turistického značenia a za účelom ochrany turistických trás a turistického značenia upraviť priestupky a iné správne delikty na tomto úseku. Návrh zároveň obsahuje návrh niektorých zmien už existujúcich právnych predpisov.
Doteraz platná a účinná právna úprava na danom úseku chýbala a problematika turistických trás bola upravená nedostatočne, len parciálne v osobitných právnych predpisoch. Návrh zákona o turistických trasách upravuje turistické značkované trasy, proces a zodpovedné osoby na značkovanie turistických trás ako aj ich práva a povinnosti, ktoré vyplývajú zo znenia samotného zákona. Predkladaný návrh zákona upravuje aj práva a povinnosti osôb pohybujúcich sa po turistických trasách. V prípade porušenia povinností zákon predpokladá uloženie primeraných sankcií s ohľadom na závažnosť, spôsob a rozsah protiprávneho konania.
Návrh zákona je s miernymi obmenami predkladaný do Národnej rady Slovenskej republiky opakovane, pretože pôvodný návrh nebol schválený s rozdielom hlasu jedného poslanca (tlač 1064). Návrh zákona podporili podpisom pod petíciu tisíce ľudí online (viac ako 4000 podpisov na stránke
https://www.peticie.com/za_zakonnu_ochranu_turistickych_tras
) a ďalší
prostredníctvom petičných hárkov, čo predstavuje dokopy podporu viac ako 8000 občanov. Petíciu zorganizoval Klub slovenských turistov v spolupráci so Slovenským cykloklubom, ktoré najväčšie turistické organizácie v Slovenskej republike a návrh tak podporu odbornej verejnosti. Navyše bolo značkovanie turistických trás zapísané do Reprezentatívneho zoznamu nehmotného kultúrneho dedičstva Slovenska a zaslúži si o to väčšiu ochranu aj zo strany štátu.
Predmetom navrhovanej zákonnej úpravy je aj vymedzenie základných pojmov, ktoré v tejto oblasti používané. Keďže takáto právna úprava na danom úseku chýbala, návrh zákona definuje nové exaktné pojmy a druhy turistických trás s cieľom správnej interpretácie jednotlivých ustanovení zákona v aplikačnej praxi.
Návrh zákona zavádza nový Štátny register turistických informačných miest smerovníkov a trás (ďalej len „turistický register“), ktorý bude novým informačným systémom verejnej správy, ktorého správcom a prevádzkovateľom bude Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Rozsah informácií, ktoré budú do turistického registra povinne zapisované, zabezpečí, aby boli všetky relevantné údaje o turistických trasách zverejnené na jednom mieste a
zároveň aby boli prístupné verejnosti. Právna úprava zavádza aj inovatívne informatické nástroje ako napríklad QR kód, ktorý uľahčí používanie turistických trás verejnosti. Na zabezpečenie bezpečnosti bude turistický register obsahovať aj informácie o turistických trasách, na ktorých je sprevádzanie povolené iba osobám podľa osobitných predpisov.
Návrh zákona okrem zmienených zámerov a cieľov zabezpečuje na danom úseku zvýšenie bezpečnosti osôb, ochranu ich života, zdravia a majetku. Okrem toho je dôležitou zložkou aj ochrana životného prostredia, ktorú tento zákon zabezpečí svojím obsahovým znením. Zároveň je týmto návrhom zákona zabezpečovaná aktívna ochrana osôb vykonávajúcich turistiku na území Slovenskej republiky v súlade s ochranou verejného záujmu.
Predložený návrh zákona upravuje:
základné pojmy,
značenie turistických trás,
práva a povinnosti turistov, správcov turistickej trasy, vlastníka, nájomcu a správcu pozemku, cez ktorý vedie turistická trasa,
turistický register a konanie o zápise do turistického registra a turistické trasy vo verejnom záujme,
financovanie turistického značenia,
pôsobnosť orgánov verejnej moci na úseku turistických trás a
priestupky a správne delikty na úseku turistických trás.
Ďalej sa navrhuje zmena zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, v ktorom sa vypúšťa jediný priestupok, ktorý sa doposiaľ týkal turistických značiek, keďže sa priestupky na úseku turistických trás a turistického značenia komplexne upravujú v novo navrhovanom zákone.
Navrhuje sa taktiež zmena zákona č. 544/2002 Z. z. o Horskej záchrannej službe v znení neskorších predpisov v časti týkajúcej sa horských vodcov a horských sprievodcov. Hlavným cieľom je jednoznačne vymedziť, na akých trasách môžu sprevádzať len horskí sprievodcovia a nikto iný a túto skutočnosť uviesť aj v turistickom registri.
Upravujú sa pravidlá registrácie a členstva v Národnej asociácii horských vodcov Slovenskej republiky a zriaďuje sa disciplinárna komisia na riešenie disciplinárnych previnení členov asociácie.
V súvislosti s novonavrhovanou právnou úpravou na úseku turistických trás a turistického značenia sa navrhuje aj zmena zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov, predovšetkým sa zavádza pojem prírodný turizmus a vymedzuje sa sprievodca prírodného turizmu.
V zákone č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa navrhuje stanoviť povinnosť správcu vodného toku zabezpečiť vytvorenie, aktualizáciu a publikovanie elektronických máp pre vodné toky, ktoré súčasťou vodných turistických trás.
V zákone č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov sa nadväznosti na novú úpravu turistických trás menia pravidlá na úseku lesného hospodárstva tých lesov, cez ktoré prechádzajú turistické trasy.
V zákone č. 274/2009 Z. z. o poľovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa priznáva členom poľovníckej stráže oprávnenie vykonávať činnosti podľa novonavrhovaného zákona o turistických trasách a turistickom značení.
Navrhuje sa napokon aj zmena zákona č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Cieľom je prinavrátiť do slovenského právneho poriadku inštitút sprievodcu cestovného ruchu, ktorý zrušením zákona č. 281/2001 Z. z. o zájazdoch, podmienkach podnikania cestovných kancelárií a cestovných agentúr a o zmene a doplnení Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov zostal upravený len ako viazaná živnosť v zákone č. 455/1991 Z. z. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Predkladateľ návrhu zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu Návrh zákona o turistických trasách a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3.Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
B. Osobitná časť
K čl. I
K § 1
V § 1 návrhu zákona je vymedzený predmet úpravy predkladaného návrhu zákona.
K § 2
V § 2 návrhu zákona je zakotvený verejný záujem v súvislosti s turistickými trasami. Verejným záujmom je podľa navrhovanej úpravy nielen zriaďovanie turistických trás, ale aj ich obnova a zachovanie súvislej siete turistických trás. Zakotvenie verejného záujmu bude v budúcnosti slúžiť ako interpretačné pravidlo pri posudzovaní dôvodnosti prípadného obmedzenia vlastníckeho práva v individuálnych prípadoch podľa čl. 20 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky.
K § 3
V § 3 definované niektoré pojmy, ktoré sa týmto zákonom zavádzajú do právneho poriadku a ktoré používané naprieč celým predkladaným návrhom zákona. K definovaniu jednotlivých pojmov sa v návrhu zákona pristupuje s cieľom správnej interpretácie jednotlivých ustanovení zákona v aplikačnej praxi. V písmene a) sa definuje turistická trasa ako zberný pojem, v písmenách b) j) ďalej definované jednotlivé druhy turistických trás ako podmnožiny zberného pojmu turistická trasa. V písmenách k) a l) je definované turistické značenie a turistická značka, v písmene m) je definovaný smerovník (rázcestník) a v písmene n) náučná tabuľa. V písmene o) je definované, kto všetko sa považuje za turistu a v písmene p) je definovaný správca turistickej trasy.
K § 4
Navrhované znenie § 4 upravuje značenie turistických trás. V odseku 1 sa zakotvuje, že značenie môže fyzicky vykonávať výlučne fyzická osoba, ktorá odbornú spôsobilosť na značenie turistických trás (značkár); odsek 4 dopĺňa, že značenie, údržbu a obnovu zabezpečuje ako objednávateľ prác správca turistickej trasy.
K § 5
V § 5 návrhu zákona sa navrhuje upraviť práva a povinnosti fyzických osôb. Uvedené povinnosti sa týkajú osobnej bezpečnosti turistu, jemu zverených osôb, predchádzaniu škodám na majetku, ako aj povinnosti nepoškodzovať a neznečisťovať životné prostredie. Ďalšia oblasť povinností turistov a iných užívateľov turistickej trasy sa týka povinnosti správať sa ohľaduplne a pohybovať sa primeranou rýchlosťou. V prípade súbehu turistických trás s
pozemnými komunikáciami je podľa predloženého návrhu povinnosťou turistu rešpektovať pohyb vozidiel a dať im prednosť v jazde. V neposlednom rade je každý povinný zdržať sa ničenia a poškodzovania turistického značenia a umiestňovania prekážok na turistické trasy.
K § 6
V § 6 návrhu zákona sa navrhuje upraviť práva a povinnosti správcu turistickej trasy. Patria sem jednak administratívne povinnosti, ako napríklad povinnosť uchovávať dokumenty, povinnosť požiadať o zmenu turistickej trasy v turistickom registri, či povinnosť požiadať o výmaz turistickej trasy v turistickom registri, ak si to okolnosti vyžiadajú, ako aj povinnosti spojené s prevádzkou, obnovou a údržbou turistickej trasy, napríklad povinnosť umožniť pohyb turistov po turistickej trase, povinnosť zabezpečiť označenie turistickej trasy, či povinnosť obnovovať značenie, či povinnosť obnovovať náučné tabule a iné náučné informačné prvky.
K § 7
V § 7 návrhu zákona sa navrhuje upraviť práva a povinnosti vlastníka, nájomcu a správcu pozemku. Do tejto skupiny povinností patrí v prvom rade povinnosť strpieť pohyb turistov po turistickej trase, ďalej umožniť správcovi turistickej trasy vykonať alebo obnoviť značenie turistickej trasy, nepoškodzovať a neodstraňovať turistické značenie. Návrh zákona zároveň ukladá vlastníkovi, nájomcovi alebo správcovi pozemku povinnosť odstraňovať prekážky, ktoré na turistickej trase vznikli v súvislosti obhospodarovaním pozemku, najmä ťažbou drevín alebo užívaním lesných ciest v súvislosti s ťažbou drevín a tiež povinnosť zabezpečiť možnosť voľného prechodu vhodným spôsobom na mieste križovania turistickej trasy s oplotením, ak cez predmetný pozemok vedie turistická trasa. Medzi oprávnenia vlastníka, nájomcu a správcu pozemku návrh zákona zaraďuje oprávnenie požiadať o zmenu turistickej trasy po predchádzajúcom rokovaní so správcom turistickej trasy ako aj oprávnenie požadovať finančnú náhradu za obmedzenie užívania pozemku v súvislosti s turistickou trasou. Výnimku z oprávnenia požadovať finančnú náhradu tvorí situácia, kedy vlastník pozemku alebo vodnej stavby uzavrel zmluvu, ktorej predmetom je vylúčenie finančnej náhrady za zriadenie turistickej trasy na predmetnom pozemku. Vlastník, nájomca alebo správca pozemku majú zároveň právo požiadať o zápis časového a územného obmedzenia užívania turistickej trasy (uzávery), pričom detailnejšia právna úprava konania o tejto žiadosti je uvedená v § 9 ods. 9. Okrem toho môže vlastník, nájomca alebo správca pozemku požiadať aj o zápis informatívnej poznámky pri prebiehajúcej činnosti na turistickej trase, ktorá ale neprekáža jej užívaniu, ako napr. o plánovanej ťažbe dreva, inej lesohospodárskej činnosti alebo organizovaní spoločnej poľovačky, pričom detailnejšia úprava tohto konania je uvedená v § 9 ods. 10. Uzávera aj informatívna poznámka údaje, ktoré sa podľa § 8 ods. 2 písm. d) zapisujú do turistického registra. V § 7 ods. 2 návrh zákona vylučuje zodpovednosť vlastníka, správcu alebo užívateľa pozemku, cez ktorý vedie turistická trasa, za ujmu na zdraví alebo majetku turistovi spôsobenú bez zavinenia vlastníka, nájomcu alebo správcu pozemku najmä živelnými pohromami, pádom stromu, skaly, lavínou, pošmyknutím či pádom v súvislosti s užívaním turistickej trasy.
K § 8
V § 8 návrhu zákona je zakotvené zriadenie turistického registra, ktorý je definovaný ako informačný systém verejnej správy, ktorého správcom a prevádzkovateľom je Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Predložený návrh zákona taktiež upravuje rozsah informácií, ktoré do turistického registra povinne zapisované tak, aby obsahoval všetky relevantné údaje o každej turistickej trase, vrátane umiestnenia každého turistického smerovníka, ktorý bude mať pridelenú jedinečnú verejne prístupných webovú adresu, na ktorý bude odkazovať QR kód umiestnený na smerovníku. Turistický register bude ďalej obsahovať údaje o turistickej trase, ako napríklad jej opis, mapový podklad, časové a iné obmedzenia užívania turistickej trasy, informatívne poznámky a údaje o jej správcovi.
Jednym z údajov zapisovaných do turistického registra bude aj údaj o turistických trasách, na ktorých je sprevádzanie povolené iba osobám podľa osobitného predpisu, ako aj o pokynoch Horskej záchrannej služby týkajúce sa bezpečnosti osôb v horskej oblasti vydávané podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 544/2002 Z. z., o Horskej záchrannej službe v znení neskorších predpisov. Tieto pokyny budú súčasťou verejnej časti turistického registra. V turistickom registri budú vo verejnej časti uvedené aj rozhodnutia o výške finančnej náhrady za obmedzenie vlastníckeho práva k pozemku z dôvodu zriadenia turistickej trasy vo verejnom záujme podľa § 12 a o poverenej právnickej osobe úkonmi. Neverejnú časť turistického registra budú tvoriť dokumenty obsahujúce povolenia a súhlasy podľa osobitných predpisov.
Vkladanie údajov do turistického registra bude vykonávať Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky samé alebo prostredníctvom poverenej právnickej osoby, ktorou bude spravidla národná športová organizácia a ktorú poverí úkonmi podľa § 17.
K § 9
V § 9 návrhu zákona je upravené konanie o zápise, zmene alebo výmaze turistickej trasy a údajov v turistickom registri. Popísaný proces podávania návrhu o zápis, zmenu alebo výmaz turistickej trasy a údajov v turistickom registri je zadefinovaný tak, aby čo najmenej zaťažoval žiadateľa a minimalizoval byrokraciu. Žiadosť sa podáva Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Naďalej platí, že úkonmi v tomto procese môže ministerstvo poveriť poverenú právnickú osobu, spravidla športovú organizáciu, pričom rozsah týchto úkonov je uvedený v § 17 . V odsekoch 1 6 je upravené konanie o zápise turistickej trasy do turistického registra. Ustanovenia odsekov 3 a 4 sa nepoužijú, ak ministerstvo nepoverilo žiadnu poverenú právnickú osobu, teda nebude vypracované ani stanovisko, ani nebude možné požadovať konzultáciu. V odseku 7 je upravené konanie o zmenu turistickej trasy alebo údajov v turistickom registri, ktoré je povinný iniciovať správca turistickej trasy, ak sa vyžaduje zmena turistickej trasy. V odseku 8 je taktiež upravené konanie o zmenu turistickej trasy alebo údajov zapísaných v turistickom registri, ktoré však môže iniciovať akákoľvek fyzická či právnická osoba, ak údaje uvedené v turistickom registri nesprávne a
správca neinicioval konanie o zmene podľa odseku 7. Zmyslom tohto konania je zabezpečiť súlad skutočného a zapísaného stavu v turistickom registri aj pri nesplnení povinností zo strany správcu turistickej trasy. V odseku 9 je upravený osobitný typ konania o zmene údajov v turistickom registri, konkrétne o zápise časového a územného obmedzenia využívania turistickej trasy (uzávere) 7 ods. 1 písm. b) bod 3. a § 8 ods. 2 písm. d)). Osobitný typ konania o zmene údajov v turistickom registri je uvedený aj v odseku 10, a to o zápise informatívnej poznámky 7 ods. 1 písm. b) bod 4. a § 8 ods. 2 písm. d)). V odseku 11 je nakoniec upravené konanie o výmaze turistickej trasy z turistického registra, pričom ministerstvo žiadosti nevyhovie len ak je trasa vo verejnom záujme. V takom prípade ale vymaže pôvodného správcu turistickej trasy z turistického registra a ako nového správcu zapíše regionálny úrad školskej správy.
K § 10
V § 10 návrhu zákona upravené prípady, keď sa na zriadenie turistickej trasy vyžaduje súhlas alebo povolenie iného štátneho orgánu a navrhovaná turistická trasa je vo verejnom záujme a jej zriadenie vyplýva z potreby prepojenia existujúcich turistických trás, tak aby tvorili súvislú sieť. Ministerstvo školstva, vedy výskumu a športu Slovenskej republiky na žiadosť účastníka konania vydáva inému správnemu orgánu, ktorý vo veci koná, stanovisko, ktoré je podkladom predmetného konania. Nakoľko pri zriaďovaní turistických trás môže nastať situácia, že zriadenie novej turistickej trasy je vo verejnom záujme definovanom týmto návrhom zákona a zároveň v rozpore s iným verejným záujmom (napr. záujmom na priaznivé životné prostredie), zákonodarca zaviedol v odseku 3 v rámci povinnosti pre správny orgán, ktorý rozhoduje v konaní podľa osobitného predpisu, v prípade rozporov nariadiť ústne pojednávanie za účelom možného odstránenia rozporu verejných záujmov definovaných rôznymi právnymi predpismi. Ak rozpor nebude odstránený, správny orgán koná ďalej, pričom Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky sa stáva účastníkom konania podľa osobitných právnych predpisov.
K § 11
Návrh zákona v § 11 upravuje prípadný konflikt medzi verejným záujmom pri zriaďovaní turistických trás a súkromným záujmom vlastníkov nehnuteľností v prípadoch, kedy vlastník, správca alebo nájomca pozemku so zriadením turistickej trasy na svojom pozemku nesúhlasí alebo súhlas nie je možné získať napríklad z dôvodu veľkého počtu spoluvlastníkov.
V konaní o zápise navrhovanej turistickej trasy do turistického registra podľa § 9 alebo v konaní podľa osobitného predpisu, pri ktorom sa vyžaduje súhlas vlastníka, správcu alebo nájomcu pozemku, môže žiadateľ požiadať Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o vydanie rozhodnutia o nútenom obmedzení vlastníckeho práva k pozemku za účelom zriadenia turistickej trasy vo verejnom záujme.
Ako interpretačné pravidlo pri posudzovaní dôvodnosti prípadného obmedzenia vlastníckeho práva v individuálnych prípadoch podľa čl. 20 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky bude slúžiť vymedzenie verejného záujmu uvedené v § 2 návrhu zákona.
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky môže na základe ods. 4 rozhodnúť o nútenom obmedzení vlastníckeho práva k pozemku za účelom zriadenia turistickej trasy vo verejnom záujme a zároveň prizná vlastníkovi, nájomcovi alebo správcovi pozemku nárok na finančnú náhradu za obmedzenie vlastníckeho či iného užívacieho práva k pozemku.
K § 12
V § 12 návrhu zákona je upravená finančná náhrada za obmedzenie vlastníckeho práva k pozemku z dôvodu zriadenia turistickej trasy, ktorá je zapísaná v turistickom registri. Zákonodarca vylúčil nárok na finančnú náhradu za obmedzenie vlastníckeho či iného užívacieho práva k pozemku k pozemkom a stavbám, ktoré vo vlastníctve štátu alebo ak sa vlastník na vylúčení finančnej náhrady zmluvne dohodol. Finančná náhrada bude vyplácaná každoročne na základe žiadosti oprávnenej osoby za kalendárny rok a to po uplynutí kalendárneho roku, za ktorý sa vypláca. Výška finančnej náhrady, podrobnosti o jej vyplácaní a vzor žiadosti o finančnú náhradu, bude predmetom nariadenia vlády Slovenskej republiky.
K § 13
V § 13 upravené jednotlivé zdroje financovania turistických trás a turistického značenia z verejných zdrojov, stanovuje základný rámec koordinácie a spolupráce medzi poskytovateľmi dotácií zo štátneho rozpočtu, štátnych alebo verejnoprávnych fondov alebo rozpočtov orgánov územnej samosprávy na zriaďovanie, obnovu a zachovanie turistických trás v Slovenskej republike.
K § 14 až 18
Návrh zákona upravuje kompetencie orgánov verejnej správy v oblasti turistických trás. Upravuje sa postavenie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a regionálneho úradu školskej správy. Dôležitým je zákonné postavenie poverenej právnickej osoby a zadefinovania stráži a iných zborov, ktoré budú sledovať stav turistického značenia a hlásiť jeho poškodenie a kontrolovať dodržiavanie tohto zákona v teréne vrátane možnosti ukladať v blokovom konaní pokuty za priestupky podľa tohto zákona.
K § 19 a § 20
Ustanovenia § 19 a § 20 zákona upravujú skutkové podstaty priestupkov a správnych deliktov, za ktoré bude regionálny úrad školskej správy alebo Ministerstvo školstva, vedy,
výskumu a športu Slovenskej republiky ukladať pokuty alebo zákaz činnosti konkrétnym porušiteľom povinností podľa tu vymedzených pravidiel. Návrh zákona kladie dôraz na nápravu protiprávneho stavu zakotvením oprávnenia pre regionálny úrad školskej správy alebo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky v rozhodnutí o priestupku alebo iného správneho deliktu uložiť opatrenia na nápravu následkov protiprávneho konania, za ktoré bola pokuta uložená.
K § 21
Zakotvuje sa, že na konania podľa zákona o turistických trasách sa vzťahuje správny poriadok.
K § 22
Cieľom ustanovení v § 22 je zabezpečenie prechodného obdobia, počas ktorého súčasne existujúce turistické trasy prejdú do nového režimu. Osoby, ktoré existujúce turistické trasy zriadili alebo ich udržiavajú povinné podať žiadosť o zápis turistickej trasy do turistického registra. V prípade, že takáto žiadosť nebude podaná, môžu zákonom vymedzené subjekty v období od 15. októbra 2024 do 31. decembra 2024 podať žiadosť o zápis turistickej trasy, a seba ako jej správcu. V prípade, ak žiadosť o zápis turistickej trasy podajú viaceré subjekty ministerstvo rozhodne o zápise správy turistickej trasy v prospech subjektu, pričom zohľadní odbornosť, dlhodobé skúsenosti žiadateľa v oblasti značenia turistických trás, počet kilometrov turistických trás v jeho správe a účelnosť správy vzhľadom na správu okolitých turistických trás.
K čl. II
K bodu 1
Z doterajšieho znenia sa vypúšťa turistická značka, ktorá bude priestupkom podľa osobitného zákona.
K čl. III
K bodu 1, 2 a 7
Ustanovenia predstavujú komplexnú úpravu právneho rámca pre uplatňovanie disciplinárnej pôsobnosti asociáciou. Zákon definuje dva nové orgány asociácie, a to disciplinárna komisia a odvolacia komisia, ktoré budú príslušné na disciplinárne konania členov asociácie a registrovaných osôb a určuje ich zloženie a pôsobnosť. V súlade so slobodou usadiť sa a slobodou poskytovať služby zaručujú mobilitu podnikov a odborníkov v rámci sa na účely zvýšenia bezpečnosti sprevádzaných osôb zavádza disciplinárne konanie aj voči osobám s odbornou spôsobilosťou podľa tohto zákona, ktorá nie členmi asociácie alebo
osobám, ktoré majú uznanú odbornú spôsobilosť podľa v Smernici Európskeho parlamentu a rady 2005/36/ES zo 7. septembra 2005 o uznávaní odborných kvalifikácií (horskí vodcovia z krajín EÚ) inštitút registrovanej osoby, ktoré sa registráciou v asociácii nestanú členmi, ale majú právo na území Slovenskej republiky vykonávať činnosť horského vodcu, sa dobrovoľne zaväzujú sa riadiť metodikou a bezpečnostnými pokynmi asociácie.
K bodu 3
Ide o upresnenie textu na konkrétne podmienky asociácie. Stanovy asociácie schvaľuje snem asociácie a sú základným dokumentom, podľa ktorého sa asociácia riadi.
K bodu 4
Členstvo v asociácii je založené na dobrovoľnom princípe. Členom asociácie sa môže stať fyzická osoba s požadovanou odbornou spôsobilosťou na základe písomnej žiadosti o zápis do zoznamu členov. Požiadavku odbornej spôsobilosť je možné splniť nadobudnutím odbornej spôsobilosti podľa § 11a zákona a v prípade odbornej spôsobilosti nadobudnutej v inom členskom štáte, preukázaním uznania odbornej spôsobilosti (asociáciou) podľa zákona č. 422/2015 Z. z. o uznávaní dokladov o vzdelaní a o uznávaní odborných kvalifikácií v znení neskorších predpisov.
Za účelom zabezpečenia dodržiavania profesijných pravidiel pri výkone povolania horského vodcu osobami s odbornou spôsobilosťou, ktoré nie členom asociácie a osobami, ktoré majú uznanú odbornú spôsobilosť získanú v inom členskom štáte a nie členmi asociácie, sa zavádza inštitút registrovanej osoby. Právna úprava registrovanej osoby vychádza z ustanovení hlavy I článku 5 a 6 Smernice Európskeho parlamentu a rady 2005/36/ES zo 7. septembra 2005 o uznávaní odborných kvalifikácií. Hostiteľský štát, v tomto prípade Slovenská republika, na účely uľahčenia uplatňovania disciplinárnych ustanovení platných na svojom území a dodržiavania pravidiel odborných organizácií, v tomto prípade Národnej asociácie horských vodcov Slovenskej republiky, zavádza predmetnú registráciu. Dôvodom pre zavedenie tejto právnej úpravy skúsenosti z praxe, najmä absencia sankčného dosahu na osoby vykonávajúce horskú vodcovskú činnosť na základe uznania odbornej kvalifikácie bez členstva v asociácii.
K bodu 5
Úprava vzhľadom na postavenie asociácie a jej právomoci vo vzťahu k osobám vykonávajúcim horskú vodcovskú činnosť.
K bodu 6
Zákon rozširuje pôsobností asociácie vzhľadom na jej postavenie, ako člena Medzinárodnej únie národných asociácii horských vodcov (UIAGM / IFMGA), o vydávanie metodiky na vykonávanie odbornej spôsobilosti na výkon horskej vodcovskej činnosti, ktorá napomôže pri celom procese získania odbornej spôsobilosti.
V nadväznosti na verejný záujem zabezpečiť najvyššiu možnú kvalitu služieb poskytovaných horskými vodcami sa zavádza pôsobnosť asociácie vydávať pokyny upravujúce požiadavky na bezpečnosť pri horskej vodcovskej činnosti, ktorá sa v praxi ukázala ako nevyhnutná pre dosiahnutie bezpečnosti vodených osôb. Cieľom je zaviesť jednotnosť niektorých postupov pri výkone horskej vodcovskej činnosti a predchádzať prípadným pochybeniam na strane horských vodcov.
Rozšírením § 2c o povinnosť asociácie viesť zoznam svojich členov a registrovaných osôb, ktoré oprávnené na výkon činnosti horského vodcu a ich zverejňovanie na svojom webovom sídle, sa zabezpečí informovanie verejnosti o osobách oprávnených na výkon činnosti horského vodcu.
V súlade so zavedením právneho rámca na vyvodenie disciplinárnej zodpovednosti sa ustanovuje rozhodovanie o disciplinárnych opatreniach ako jedna z pôsobností asociácie.
K bodu 8
Vypustením slova „chodníkov“ sa dosahuje terminologická jednota s novým zákonom o turistických trasách. Taktiež sa spresňuje definícia horskej vodcovskej činnosti doplnením slova „prevažne“, aby bolo zrejmé, že horskí vodcovia môžu sprevádzať aj na turistických trasách, ale prevažne mimo nich.
K bodu 9
S ohľadom na potreby praxe sa upresňuje a rozširuje rozsah vodcovskej činnosti o vedenie kurzov technickej pomoci v horách. Zároveň sa bližšie špecifikuje, v akom teréne sa horská vodcovská činnosť uplatňuje, a to s cieľom, aby nedochádzalo ku kolízii vo výklade najmä vo vzťahu k výkonu horskej sprievodcovskej činnosti.
K bodu 10
Navrhovaná právna úprava dopĺňa požiadavku osoby vykonávajúce činnosť horského vodcu o povinnosť byť členom asociácie alebo registrovanou osobou, ktorých zoznam zverejňuje asociácia na svojom webovom sídle.
K bodu 11
Vzhľadom na charakter horskej vodcovskej činnosti, ktorá podlieha tzv. „certifikačnému procesu“, t. j. procesu získania alebo uznania odbornej spôsobilosti, sa zavádza zákonná povinnosť vykonávať horskú vodcovskú činnosť s odbornou starostlivosťou a zároveň zákonná povinnosť dodržiavať pokyny vydané asociáciou podľa § 2c písm. m). Cieľom je zvýšiť bezpečnosť osôb sprevádzaných horským vodcom.
K bodu 12
Zavádza sa explicitne povinnosť asociácie a inej akreditovanej organizácie viesť zoznam svojich členov a zverejňovať ho na svojom webovom sídle.
K bodu 13
V odseku 1 sa spresňuje definícia horskej sprievodcovskej činnosti. Predovšetkým sa doterajšie neurčité a nikde nevymedzené pojmy „horské a vysokohorské prostredie“ nahrádzajú pojmami „horské oblasti“, ktoré definované v § 3 a vo vykonávacom predpise, ktorým je vyhláška ministerstva vnútra.
Ďalším definičným znakom horskej sprievodcovskej činnosti je okrem sprevádzania osôb v horskej oblasti aj nepoužitie skialpinistických a freeridových lyží, horolezeckého výstroja, horolezeckej výzbroje na zabezpečenie pohybu sprevádzanej osoby, keďže takáto činnosť je vyhradená horským vodcom. Horskí sprievodcovia zároveň môžu sprevádzať tak na turistických trasách definovaných v novom zákone, ako aj mimo nich, ale len do obtiažnosti nižšej ako prvý stupeň horolezeckej obtiažnosti podľa medzinárodnej stupnice Medzinárodného zväzu horolezeckých spolkov (UIAA). Špecificky je stanovené, že horskou sprievodcovskou činnosťou sa rozumie aj vedenie výcviku sprevádzaných osôb, najmä lavínových kurzov a kurzov pohybu na zaistených cestách via ferratách. Horskú sprievodcovskú činnosť pritom môže vykonávať len horský sprievodca s platným osvedčením vydaným asociáciou sprievodcov. Explicitne sa stanovuje aj povinnosť horského sprievodcu dodržiavať pokyny horskej služby.
K bodu 14
Vzhľadom na prijatie nového zákona o turistických trasách, ktorý stanovuje určité oprávnenia a povinnosti horskej službe, je potrebné tieto úpravy premietnuť aj do tohto zákona.
K bodu 15
Upresňuje sa znenie zákona tak, aby osvedčenie o odbornej spôsobilosti vydané asociáciou rovnako ako v súčasnosti malo platnosť tri roky od jeho vydania.
K bodu 16
Zavádza sa nový správny delikt za porušenie povinnosti stanovenej v § 2g ods. 3, ktorým je vykonávanie horskej sprievodcovskej činnosti iba fyzickou osobou, ktorá platné osvedčenie o odbornej spôsobilosti na výkon horskej sprievodcovskej činnosti vydané asociáciou sprievodcov alebo inou akreditovanou organizáciou. Správneho deliktu sa môže dopustiť právnická osoba a fyzická osoba oprávnená na podnikanie. Doposiaľ nebola v zákone uvedená sankcia za takýto čin.
K čl. IV
K bodom 1 až 4
Vzhľadom na prijatie nového zákona o turistických trasách, ktorý definuje doteraz používané pojmy ako turistický chodník, náučný chodník, bežeckú trasu, lyžiarsku trasu, cyklotrasu, ako turistické trasy, je potrebné tieto úpravy premietnuť aj do tohto zákona.
K bodu 5
Zavádza sa možnosť pre správne orgány ochrany prírody povoliť výnimku pre vykonávanie činnosti horskej vodcovskej činnosti, horskej sprievodcovskej činnosti alebo činnosti sprievodcu prírodného turizmu v 5. stupni ochrany v nadväznosti na zavedenie prírodného turizmu a jeho výchovno-vzdelávacej funkcie.
K bodom 6
Vzhľadom na zavedenie povinnosti umožniť pohyb turistov po turistickej trase sa upravuje aj znenie zákona v súvislosti s oplocovaním pozemku, tak aby bol zachovaný voľný pohyb turistov po turistickej trase.
K bodu 7
V odseku 1 je zadefinovaný pojem prírodný turizmus. V odseku 2 je zadefinovaná činnosť sprievodcu prírodného turizmu. V odseku 3 zadefinované podmienky vykonávania činnosti sprievodcu prírodného turizmu. V odsekoch 4 6 bližšie upravené podmienky vydania, trvania a možnosti odňatia osvedčenia na výkon činnosti sprievodcu prírodného turizmu. V odseku 7 stanovené povinnosti sprievodcu prírodného turizmu. V odseku 8 je uvedené splnomocňovacie ustanovenie na vydanie vykonávacieho právneho predpisu.
K bodu 8
Vzhľadom na zavedenie inštitútu sprievodcu prírodného turizmu a povinnosť vydať alebo odňať osvedčenie Štátnou ochranou prírody Slovenskej republiky sa táto povinnosť pridáva medzi činnosti Štátnej ochrany prírody Slovenskej republiky vrátane vedenia a zverejňovania zoznamu sprievodcov prírodného turizmu, teda fyzických osôb s platným osvedčením.
K bodu 9
Rozširuje sa činnosť členov stráže prírody o sledovanie stavu turistického značenia a povinnosť hlásiť jeho poškodenie, prípadne iné nedostatky a o kontrolu dodržiavania zákona o turistických trasách, ukladanie a vyberanie pokút za priestupky podľa uvedeného zákona.
K čl. V
K bodom 1 a 2
Keďže § 2 zákona o turistických trasách definuje zriaďovanie, obnovu a zachovanie súvislej siete turistických trás a turistického značenia v Slovenskej republike za účelom ich užívania verejnosťou na turistiku, rekreáciu, šport alebo výchovno-vzdelávacie účely ako verejný záujem, bod 1 zavádza v zákone č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov pri povoľovaní, výstavbe a prevádzke vodných stavieb povinnosť prihliadať aj na verejný záujem v oblasti vodnej turistiky a turistických trás a zohľadňovať potreby užívateľov vodnej turistickej trasy.
K bodu 3
Návrh zákona stanovuje oznamovaciu povinnosť prác na vodnej turistickej trase, ktoré by mohli ovplyvniť splavnosť vodnej turistickej trasy a povinnosť poskytnúť súčinnosť súčinnosť pri budovaní a udržiavaní vodnej turistickej trasy.
K bodu 4
Návrh zákona oprávňuje správcu vodného toku vydávať súhlas na označovanie a realizáciu opatrení na vodnej turistickej trase.
K bodu 5
Vzhľadom na to, že § 2 zákona o turistických trasách definuje zriaďovanie, obnovu a zachovanie súvislej siete turistických trás a turistického značenia v Slovenskej republike za účelom ich užívania verejnosťou na turistiku, rekreáciu, šport alebo výchovno-vzdelávacie účely ako verejný záujem, zavádza sa v zákone č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov pre správcu vodného toku pri správe vodného toku povinnosť prihliadať aj na tvorbu a zachovanie vodnej turistickej trasy.
K bodu 6
Keďže zriaďovanie, obnova a zachovanie súvislej siete turistických trás a turistického značenia v Slovenskej republike za účelom ich užívania verejnosťou na turistiku, rekreáciu, šport alebo výchovno-vzdelávacie účely je verejným záujmom, vlastníci pobrežných pozemkov majú povinnosť umožniť za náhradu umiestnenie značenia vodnej turistickej trasy.
K bodu 7
Vlastník vodnej stavby bude mať zároveň povinnosť udržiavať podmienky pre využívanie vodnej turistickej trasy.
K bodu 8
Členom vodnej stráže sa ukladá povinnosť sledovať stav turistického značenia najmä na vodnej trase ako aj povinnosť hlásiť jeho poškodenie, prípadne iné nedostatky. Členom vodnej stráže sa ďalej ukladá kompetencia kontrolovať dodržiavanie zákona o turistických trasách ako aj ukladať vyberať pokuty za priestupky podľa uvedeného zákona.
K čl. VI
Vzhľadom na nový zákon o turistických trasách sa zavádza povinnosť pre správcu vodného toku vytvoriť, aktualizovať a publikovať elektronické mapy vodných tokov, ktoré súčasťou vodných turistických trás a bezodplatne ich poskytovať Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky za účelom ich použitia v turistickom registri.
K čl. VII
K bodu 1
Vzhľadom na prijatie nového zákona o turistických trasách, ktorý definuje turistický chodník, náučný chodník, bežeckú trasu, lyžiarsku trasu alebo cyklotrasu ako turistické trasy, je potrebné túto terminologickú úpravu premietnuť aj do zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov.
K bodom 2 až 5
Navrhovaná právna úprava zákona o turistických trasách v § 2 definuje zriaďovanie, obnovu a zachovanie súvislej siete turistických trás a turistického značenia v Slovenskej republike za účelom ich užívania verejnosťou na turistiku, rekreáciu, šport alebo výchovno-vzdelávacie účely ako verejný záujem. Zároveň sa v § 7 ods. 1 písm. a) bode 1 zavádza povinnosť vlastníka, nájomcu alebo správcu pozemku strpieť pohyb turistov po turistickej trase a zároveň turista je povinný podľa § 5 ods. 1 zákona o turistických trasách užívať turistickú trasu spôsobom podľa druhu turistickej trasy a účelu, na ktorý je určená. Z uvedeného dôvodu v čl. VIII bodoch 2 5 dochádza k úprave ustanovení zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov, tak aby bolo v lese umožnené turistom bezodplatne sa pohybovať po turistických trasách spôsobom podľa druhu a účelu, na ktorý je turistická trasa určená.
K bodu 6
Rozširuje sa okruh oprávnení členov lesnej stráže o sledovanie stavu turistického značenia a o povinnosť hlásiť jeho poškodenie, prípadné iné nedostatky a o kontrolu dodržiavania zákona o turistických trasách ako aj o oprávnenie ukladať a vyberať pokuty za priestupky podľa uvedeného zákona.
K bodu 7
Keďže § 2 zákona o turistických trasách definuje zriaďovanie, obnovu a zachovanie súvislej siete turistických trás a turistického značenia v Slovenskej republike za účelom jeho využívania verejnosťou na turistiku, rekreáciu, šport alebo výchovno-vzdelávacie účely ako verejný záujem, čl. VIII bod 7 zákona o turistických trasách dáva procesnú legitimáciu poverenej právnickej osobe hájiť verejný záujem týkajúci sa turistickej trasy v správnom konaní podľa zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov, ktoré môže negatívne ovplyvniť turistickú trasu.
K čl. VIII
Navrhuje sa zavedenie novej viazanej živnosti, ktorou je sprievodca prírodného turizmu.
K čl. IX
Navrhuje sa prinavrátiť do zákona č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sprievodcu cestovného ruchu s odkazom na živnostenský zákon. Cieľom je prinavrátiť do slovenského právneho poriadku inštitút sprievodcu cestovného ruchu, ktorý zrušením zákona č. 281/2001 Z. z. o zájazdoch, podmienkach podnikania cestovných kancelárií a cestovných agentúr a o zmene a doplnení Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov zostal upravený len ako viazaná živnosť v zákone č. 455/1991 Z. z. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
K čl. X
Navrhuje sa doplnenie národnej športovej organizácie vykonávajúcej výlučnú pôsobnosť pre turistiku vykonávanú na jednom z druhov turistických trás podľa osobitného predpisu na príslušné miesta do zákona č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Dôvodom navrhovanej zmeny je zosúladenie zákona o športe s novou koncepciou.
K čl. XI
Navrhuje sa zmena zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov, v ktorom sa dopĺňa ustanovenie, že mimo zastavenej časti obce sa za stavbu podľa tohto zákona nepovažuje turistický smerovník alebo informačný panel s mapou alebo inou náučnou informáciou textového alebo obrazového charakteru umiestnený na turistickej trase alebo pozdĺž nej. Táto úprava je premietnutá aj do zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe (príloha č. 1, ods. 1 písm. g)).
K čl. XII
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti zákona na 1. januára 2024.