DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti (ďalej len „návrh ústavného zákona“) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Návrh ústavného zákona je reakciou na nález Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. OL ÚS 13/2022-337, ktorý sa týkal tzv. rodinného balíčka pomoci.
Hoci sa Ústavný súd Slovenskej republiky v tomto konaní stotožnil s argumentmi Národnej rady Slovenskej republiky a nekonštatoval nesúlad rodinného balíčka pomoci s Ústavou Slovenskej republiky z dôvodu, že by došlo k hrubému alebo svojvoľnému porušeniu pravidiel legislatívneho procesu, konštatoval rozpor s čl. 55a Ústavy Slovenskej republiky (dlhodobá udržateľnosť rozpočtového hospodárenia), predovšetkým preto, že sa poslanci Národnej rady Slovenskej republiky nemali možnosť oboznámiť so stanoviskom Rady pre rozpočtovú zodpovednosť počas prerokovanie rodinného balíčka pomoci v skrátenom legislatívnom konaní.
Rada pre rozpočtovú zodpovednosť má aj v súčasnosti podľa čl. 4 ods. 1 písm. c) ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti právo iniciatívne vypracovať svoje stanovisko k návrhom legislatívnych návrhov prerokúvaných v parlamente, resp. aj na návrh poslaneckého klubu. Skrátené legislatívne konanie v parlamente však prebieha pomerne rýchlo a bez zmeny uvedeného ústavného zákona nie je možné v tomto procese zohľadniť stanovisko Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, čo by mohlo aj pri zákonoch schválených Národnou radou Slovenskej republiky viesť ku konštatovaniu neústavnosti zákona zo strany Ústavného súdu Slovenskej republiky.
Cieľom návrhu ústavného zákona je preto:
✓zakotviť povinnosť Rady pre rozpočtovú zodpovednosť vyjadrovať sa formou stanoviska k legislatívnym návrhom prerokovávaným v parlamente v skrátenom legislatívnom konaní, ak jedným z dôvodov pre takéto konanie sú značné hospodárske škody hroziace štátu alebo ak má legislatívny návrh predložený v takomto konaní významný vplyv na hospodárenie Slovenskej republiky, a to spôsobom a v lehotách upravených v rokovacom poriadku parlamentu,
✓rozšíriť možnosť požiadať Radu pre rozpočtovú zodpovednosť o iniciatívne stanovisko k legislatívnym návrhom nie zo strany poslaneckého klubu, ale zo strany prezidenta Slovenskej republiky, výboru Národnej rady Slovenskej republiky alebo poslanca Národnej rady Slovenskej republiky.
Návrh zákona môže mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nebude mať však vplyv na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie alebo vplyvy na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej