1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov a primátorov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Ekonomická a energetická kríza dopadá nielen na štát, podnikateľov či občanov, ale aj na samosprávy. Viaceré samosprávy konštatujú, že majú problém usporiadať svoje rozpočtové hospodárenie, napriek tomu to nevidieť na odmenách (alebo ako tomu zákon diplomaticky hovorí „zvýšení platu“) starostov či primátorov. Niektorí primátori, najmä primátori krajských miest, poberajú maximálne možné odmeny v zmysle zákona, ktoré dosahujú výšku platu premiéra, či členov vlády Slovenskej republiky. Je namieste otázka, či je odmena do výšky 60% zo základného platu starosta a primátora, ktorú mu môže schváliť zastupiteľstvo v zmysle zákona, primeraná, osobitne v čase takejto krízy.
Hoci je pochopiteľné, že v čase ekonomickej a energetickej krízy nie je ľahké zostaviť rozpočet na príslušný rozpočtový rok, vyskytujú sa aj prípady, keď starosta alebo primátor návrh rozpočtu zastupiteľstvu zámerne nepredloží na schválenie, čím vystaví svoju obec, mesto alebo mestskú časť rozpočtovému provizóriu, ako aj prípady, keď sa k takémuto politikárčeniu uchýli obecné, miestne alebo mestské zastupiteľstvo. Ak sa k takémuto kroku uchýli primátor alebo starosta, nie je namieste, aby poberal akúkoľvek odmenu k svoju základnému platu rovnako, ako je tomu v súčasnosti vtedy, ak sa obec, mesto alebo mestská časť sa nachádza v ozdravnom režime alebo v nútenej správe.
Cieľom návrhu zákona je preto odobrať primátorom a starostom možnosť poberať odmenu k základnému platu (navýšenie platu) v prípade, ak ani nepredložili návrh rozpočtu na príslušný kalendárny rok zastupiteľstvu na schválenie rovnako ako tomu je v súčasnosti v prípade, keď sa obec, mesto alebo mestská časť nachádza v ozdravnom režime alebo v nútenej správe podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, osobitne samosprávy, ale nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Ustanovenie § 4 ods. 7 zákona sa v prvej vete mení spôsobom, že za slovo „Počas“ sa vkladajú slová „rozpočtového provizória“. Týmto návrhom sa rozširuje zákonom stanovený výpočet situácií (ozdravný režim, nútená správa) upravených zákonom č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov o rozpočtové provizórium, počas ktorých nemôže obecné zastupiteľstvo priznať odmenu, resp. zvýšiť plat starostovi alebo primátorovi.
K bodu 2
Dopĺňa sa poznámka pod čiarou k odkazu 8, ktorá obsahuje odkaz na zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Oproti súčasnému zneniu poznámky sa odkaz na ustanovenie § 19 dopĺňa aj o odkaz na ustanovenie § 11 (rozpočtové provizórium) zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá bezprostredne súvisí s predchádzajúcim bodom návrhu zákona.
K bodu 3
Ustanovenie § 4 ods. 7 druhej vety sa mení spôsobom, že na konci vety sa dopĺňa výnimka zo zákazu priznania odmeny starostovi alebo primátorovi, ktorá zohľadňuje snahu a ochotu starostu alebo primátora predložiť návrh rozpočtu na ďalší kalendárny rok a hľadať spoločne so zastupiteľstvom riešenie v situácii ekonomickej a energetickej krízy. Táto výnimka zabrániť zjavnej nespravodlivosti voči starostovi alebo primátorovi, ktorý síce návrh rozpočtu predložil, ale zastupiteľstvo o ňom odmietlo rokovať alebo ho neschválilo.
K Čl. II
Nadobudnutie účinnosti zákona sa vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu a primeranú legisvakanciu navrhuje od 1. mája 2023.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov a primátorov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov a primátorov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, osobitne na rozpočty samospráv, pretože v prípade niektorých samospráv dôjde k úspore v rozpočte na odmenách starostov a primátorov. Táto úspora sa nedá presne odhadnúť a Ministerstvo financií SR nemá k dispozícii také údaje, z ktorých
5
by sa dal spraviť aspoň hrubý odhad úspory. Takáto úspora sa očakáva nielen v tomto rozpočtovom a nasledujúcom rozpočtovom roku, ale výhľadovo aj v ďalších (najbližších troch) rozpočtových rokoch. Návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.