DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Predkladateľ zákona:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miloš SVRČEK, Milan VETRÁK, Dominik DRDUL, Anna ANDREJUVOVÁ, Lucia DRÁBIKOVÁ a Jozef PROČKO, Lukáš KYSELICA, Richard NEMEC, Karol KUČERA
2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3. Predmet návrhu zákona:
a) je upravený v primárnom práve Európskej únie
-čl. 82 ods. 2 písm. b) Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
-čl. 47 Charty Európskej únie.
b) je upravený v sekundárnom práve Európskej únie
Sekundárne právo (prijaté po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva po 30. novembri 2009):
1. legislatívne akty
-Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2012/13/EÚ z 22. mája 2012 o práve na informácie v trestnom konaní (Ú. v. EÚ L 142, 1. 6. 2012),
-Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2013/48/EÚ z 22. októbra 2013 o práve na prístup k obhajcovi v trestnom konaní a v konaní o európskom zatykači a o práve na informovanie tretej osoby po pozbavení osobnej slobody a na komunikáciu s tretími osobami a s konzulárnymi úradmi po pozbavení osobnej slobody (Ú. v. L 294, 6. 11. 2013).
c) je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
-rozsudok Súdneho dvora Európskej únie z 19. septembra 2019 vo veci C - 467/18, EP za účasti: Rajonna prokuratura Lom, KM, HO, (2019/C 399/16).
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
-
b)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
-
c)informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2012/13/EÚ z 22. mája 2012 o práve na informácie v trestnom konaní (Ú. v. EÚ L 142, 1. 6. 2012):
-Zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov,
-Zákon č. 154/2010 Z. z. o európskom zatýkacom rozkaze v znení neskorších predpisov
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2013/48/EÚ z 22. októbra 2013 o práve na prístup k obhajcovi v trestnom konaní a v konaní o európskom zatykači a o práve na informovanie tretej osoby po pozbavení osobnej slobody a na komunikáciu s tretími osobami a s konzulárnymi úradmi po pozbavení osobnej slobody (Ú. v. EÚ L 294, 6. 11. 2013):
-Zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov,
-Zákon č. 154/2010 Z. z. o európskom zatýkacom rozkaze v znení neskorších predpisov.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti – úplný
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy na
– hospodárenie obyvateľstva,
- sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí,
- rodovú rovnosť a
- zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
Návrh zákona implikuje pozitívne sociálne vplyvy, a to najmä v intenciách okamžitého zabezpečenia zdravotnej starostlivosti páchateľovi činu inak trestného a zvýšenia ochrany tretích osôb pred pohybom týchto páchateľov na slobode. V širšom rámci je tak návrh zákona zlučiteľný aj so zámermi Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky v časti pojednávajúcej o starostlivosti o duševné zdravie, podľa ktorej sa vláda zameria na reformu starostlivosti o duševné zdravie, bude presadzovať rozvoj komunitnej starostlivosti o duševné
zdravie a hľadieť na špecifiká starostlivosti o rôzne skupiny.
A.4. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa.
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné