Dôvodová správaA. Všeobecná časť
Hlavným nositeľom samosprávy na území mesta Košice je Mesto Košice; mestské časti majú de facto len odvodenú samosprávu (podľa § 2 ods. 2 druhú vetu zákona o meste Košice mestské časti vykonávajú samosprávu v rozsahu zverenom týmto zákonom a štatútom). Podľa prílohy zákona o meste Košice tvorí mesto Košice 22 mestských častí. Cieľom navrhovanej zmeny zákona o meste Košice je úprava a zjednodušenie procesu, ktorým môže dôjsť k budúcej zmene v usporiadaní mestských častí v Košiciach.
Podľa aktuálneho právneho rámca vytvoriť, zrušiť, zlúčiť alebo rozdeliť mestské časti (alebo vykonať iné zmeny ich hraníc) môže mestské zastupiteľstvo (MZ) všeobecne záväzným nariadením, pričom je potrebný súhlas trojpätinovej väčšiny všetkých poslancov. Takéto všeobecne záväzné nariadenie mesta, ktorým sa vytvárajú, zrušujú, zlučujú alebo rozdeľujú mestské časti, môžu obyvatelia v územne dotknutých mestských častiach odmietnuť v referende mestskej časti do 120 dní od jeho platnosti; ak obyvatelia v žiadnej z územne dotknutých mestských častí v referende mestskej časti VZN mesta v tejto lehote neodmietnu, nadobudne účinnosť ku dňu konania všeobecných volieb do orgánov samosprávy obcí. Ak obyvatelia aspoň v jednej územne dotknutej mestskej časti predmetné VZN mesta v referende mestskej časti odmietnu, môže byť predložený na rokovanie MZ návrh VZN mesta podľa dotýkajúci sa tejto mestskej časti najskôr v ďalšom volebnom období orgánov samosprávy obcí. Možnosť mestskej časti odmietnuť zmenu územného usporiadania (v podstate ide o právo veta) v praxi predstavuje s veľmi vysokou pravdepodobnosťou nerealizovateľný spôsob zníženia počtu mestských častí.
Podľa navrhovanej zmeny by o štruktúre mestských častí rozhodovalo MZ v rámci štatútu mesta, pričom do rozhodovacieho procesu sa zaraďuje aj Rada starostov (ako kolektívny orgán zástupcov všetkých mestských častí), ktorému umožňuje využiť právo veta (odmietnuť) voči príslušnému uzneseniu mestského zastupiteľstva. MZ je však oprávnené „prelomiť“ zamietavé stanovisko Rady starostov, avšak vyššou (kvalifikovanou) väčšinou – 3/5 väčšinou všetkých poslancov. Použitie kvalifikovanej väčšiny MZ pri rozhodovaní o danej problematike by malo predstavovať garanciu určitej stability (nového) usporiadania MČ aj v ďalšom období.
Účelom zmeny zákona je presunutie samotného rozhodovania o samosprávnom usporiadaní v meste Košice (čo sa týka mestských častí) z celoštátnej úrovne (Národná rada Slovenskej republiky ako hlavný a jediný orgán oprávnený schvaľovať zákony) na hlavného nositeľa samosprávy v meste Košice (resp. na jeho orgány).
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nebude mať žiadne sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby pre občana, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na podnikateľské prostredie ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.