DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Návrh zákona je reakciou na nález Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. OL ÚS 13/2022-337, ktorý sa týkal tzv. rodinného balíčka pomoci a je tzv. dvojičkou s novelou ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti, ktorá sa predkladá súbežne s týmto návrhom zákona na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky.
Hoci sa Ústavný súd Slovenskej republiky v tomto konaní stotožnil s argumentmi Národnej rady Slovenskej republiky a nekonštatoval nesúlad rodinného balíčka pomoci s Ústavou Slovenskej republiky z dôvodu, že by došlo k hrubému alebo svojvoľnému porušeniu pravidiel legislatívneho procesu, konštatoval rozpor s čl. 55a Ústavy Slovenskej republiky (dlhodobá udržateľnosť rozpočtového hospodárenia), predovšetkým preto, že sa poslanci Národnej rady Slovenskej republiky nemali možnosť oboznámiť so stanoviskom Rady pre rozpočtovú zodpovednosť počas prerokovanie rodinného balíčka pomoci v skrátenom legislatívnom konaní.
Cieľom návrhu zákona je preto:
✓zakotviť povinnosť Rady pre rozpočtovú zodpovednosť vyjadrovať sa formou stanoviska k legislatívnym návrhom prerokovávaným v parlamente v skrátenom legislatívnom konaní, ak jedným z dôvodov pre takéto konanie sú značné hospodárske škody hroziace štátu alebo ak má legislatívny návrh predložený v takomto konaní významný vplyv na hospodárenie Slovenskej republiky,
✓stanovenie lehoty na vypracovanie stanoviska pre Radu pre rozpočtovú zodpovednosť na 5 pracovných dní s možnosťou predĺženia o ďalších 5 pracovných dní pri zložitých návrhoch zákonov, pričom ak stanovisko nebude v tejto lehote doručené parlamentu, tak sa na neho neprihliada,
✓povinnosť pre gestorský výbor parlamentu rokovať o skrátenom legislatívnom konaní až po doručení stanoviska Rady pre rozpočtovú zodpovednosť alebo po márnom uplynutí lehoty na doručenie jej stanoviska parlamentu.
Návrh zákona môže mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nebude mať však vplyv na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie alebo vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými