Na účely určenia sumy rodičovského dôchodku odvodeného od účasti dieťaťa na výsluhovom zabezpečení sa navrhuje, aby základom pre toto určenie bol vymeriavací základ na určenie poistného na výsluhové zabezpečenie podľa zákona o výsluhovom zabezpečení. Suma rodičovského dôchodku sa, rovnako ako v prípade rodiča poistenca podľa zákona o sociálnom poistení, určí ako 1,5% jednej dvanástiny úhrnu vymeriavacích základov dieťaťa (§ 98 zákona o výsluhovom zabezpečení) za rok, ktorý dva roky predchádza príslušnému kalendárnemu roku. Maximálna suma rodičovského dôchodku je rovnaká ako pre rodiča poistenca podľa zákona o sociálnom poistení, t. j. 1,5% jednej dvanástiny 1,2-násobku všeobecného vymeriavacieho základu (priemernej mzdy) dieťaťa spred dvoch rokov. Úhrn rodičovských dôchodkov od jedného dieťaťa sa navrhuje určiť tiež rovnako, t. j. najviac ako 3% jednej dvanástiny úhrnu vymeriavacích základov dieťaťa, maximálne 3% jednej dvanástiny 1,2-násobku všeobecného vymeriavacieho základu (priemernej mzdy) spred dvoch rokov.
K bodu 5 (§ 233 ods. 11)
Za účelom realizácie navrhovanej právnej úpravy nároku na rodičovský dôchodok rodičov (poberateľov dôchodku po dovŕšení dôchodkového veku) policajtov a profesionálnych vojakov sa navrhuje rozšírenie informačnej povinnosti útvarov sociálneho zabezpečenia Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, Ministerstva obrany Slovenskej republiky, Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, Ministerstva financií Slovenskej republiky, Slovenskej informačnej služby, Národného bezpečnostného úradu, Policajného zboru, Ústavu na výkon väzby, Ústavu na výkon trestu odňatia slobody, Detenčného ústavu, Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky a Vojenského úradu sociálneho zabezpečenia o údaje o policajtovi a profesionálnom vojakovi za predchádzajúci kalendárny rok, najmä jeho meno, priezvisko, identifikačné číslo sociálneho zabezpečenia a vymeriavací základ na určenie poistného na výsluhové zabezpečenie výsluhový dôchodok. Uvedené údaje má v zmysle návrhu príslušný útvar sociálneho zabezpečenia a Vojenský úrad sociálneho zabezpečenia zasielať do 1. septembra kalendárneho roka. Vzhľadom na to, že rodičovský dôchodok by mal vychádzať z čo možno najaktuálnejšej výšky vymeriavacieho základu dieťaťa (policajta/profesionálneho vojaka) je potrebné, aby v prípade ak do 1. septembra kalendárneho roka došlo k zmene vymeriavacieho základu za predchádzajúci kalendárny rok, bola táto zmena Sociálnej poisťovni nahlásená aj vtedy, ak vymeriavací základ za predchádzajúci kalendárny roku už bol Sociálnej poisťovni oznámený. V záujme znižovania administratívnej záťaže dotknutých subjektov sa zároveň navrhuje, aby všetky údaje poskytované v súvislosti s nárokom na rodičovský dôchodok a na jeho výplatu boli príslušnými útvarmi sociálneho zabezpečenia a Vojenským úradom sociálneho zabezpečenia zasielané Sociálnej poisťovni elektronicky.
K bodu 6 (§ 293fza)
V súlade s účinnosťou ústavnoprávnej úpravy ústavného práva na asignáciu časti uhradenej platby spojenej s účasťou na systéme primeraného hmotného zabezpečenia sa navrhuje, aby nárok na rodičovský dôchodok od 1. mája 2023 vznikol aj za obdobie od 1. januára 2023, za predpokladu splnenia zákonom definovaných podmienok (účinných od 1. mája 2023).
Primerane účinnosti navrhovanej právnej úpravy sa zároveň navrhujú upraviť aj lehoty na doručenie vyhlásení dieťaťa (policajta/profesionálneho vojaka), na základe ktorých vzniká/nevzniká nárok na rodičovský dôchodok (§ 66b ods. 1 písm. a) bod 2 a písm. b) bod 2), ako aj čas na posúdenie splnenia tejto podmienky nároku na rodičovský dôchodok (vyhlásenia), konkrétne do 30. júna 2023. Rovnako sa navrhuje upraviť aj lehota, do ktorej majú príslušné útvary sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov a Vojenský úrad sociálneho zabezpečenia