1
Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miloš SVRČEK a Jozef HLINKA.
Cieľom návrhu zákona je upraviť podmienky a predpoklady na vymenovanie podpredsedu Úradu pre verejné obstarávanie. Zmena sa týka podmienky predkladania platného osvedčenia Národného bezpečnostného úradu na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami.
V súčasnosti sa od kandidátov na podpredsedu úradu vyžaduje ako predpoklad na ich vymenovanie do funkcie, aby boli držiteľmi platného osvedčenia na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami stupňa utajenia Tajné. Navrhuje sa, aby podmienka oprávnenia na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami stupňa utajenia Tajné sa na podpredsedu úradu vzťahovala až po vymenovaní do funkcie podpredsedu.
Nadväzne sa upravuje oprávnenie vlády odvolať takého podpredsedu úradu, ktorý osvedčenie na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami nezískal. Zároveň zostáva vláde oprávnenie odvolať takého podpredsedu úradu, ktorý počas výkonu svojej funkcie oprávnenie na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami stratil.
Fungovanie úradu z hľadiska utajovaných skutočností bude zabezpečené tým, že predseda úradu (ako kandidát) bude musieť aj naďalej deklarovať oprávnenie na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami ešte pred zvolením do funkcie, ako predpoklad alebo podmienku svojho zvolenia do funkcie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, nebude mať negatívny vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona taktiež nebude mať žiadne sociálne vplyvy ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
B.Osobitná časť
K bodu 1 (§ 141 ods. 4)
Navrhuje sa úprava ustanovenia vzhľadom na formulovanie samostatných podmienok na vymenovanie podpredsedu úradu v novelizačnom bode 2 (§ 141 nový odsek 5).
K bodu 2 (§ 141 ods. 5)
Ustanovujú sa podmienky a predpoklady na vymenovanie podpredsedu úradu. Podmienka byť držiteľom osvedčenia na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami sa z tohto ustanovenia vypúšťa. Podmienka oprávnenia na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami sa však ustanovuje pre podpredsedu, ktorý bol do funkcie vymenovaný
K bodu 3 (§ 141 ods. 7)
Navrhuje sa úprava ustanovenia v súvislosti s účelom novelizácie a vypustenia podmienky na vymenovanie podpredsedu týkajúcej sa oprávnenia na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami.
K bodu 4 (§ 141 ods. 9 a 12)
Ide o legislatívno-technickú úpravu vnútorných odkazov vzhľadom na vloženie nového odseku 5 do § 141.
K bodu 5 (§ 141a)
Upravuje sa oprávnenie (vládou vymenovaného) podpredsedu úradu požiadať o vykonanie bezpečnostnej previerky v súlade s § 16 ods. 5 zákona č. 215/2004 Z. z.
K bodu 6 (§ 142 ods. 3)
Ustanovujú sa ďalšie právne tituly na odvolanie podpredsedu úradu v súvislosti s oprávnením na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami. Vláda bude môcť odvolať podpredsedu úradu, ktorý nedisponuje platným osvedčením NBÚ na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami ani do siedmich mesiacov od vymenovania alebo ak takéto oprávnenie stratil počas svojho funkčného obdobia po uplynutí siedmich mesiacov od vymenovania.
K čl. II (účinnosť)
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti predloženej novely zákona o verejnom obstarávaní pri zohľadnení dĺžky legislatívneho procesu.