Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
669/2007
Z. z. o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov predkladá do Národnej rady Slovenskej republiky poslanec NR SR Miloš Svrček.
Cieľom predloženého legislatívneho návrhu je v nadväznosti na potrebu zefektívnenia a akcelerácie procesov prípravy pri výstavbe diaľničnej siete v SR návrh opatrení smerujúcich k optimalizácii jednotlivých procesov predovšetkým úpravou lehôt tak, aby sa zabezpečil náležitý prínos predpokladaných socio - ekonomických benefitov výstavby diaľničnej siete zadefinovanej v prílohách k zákonu č. 669/2007 Z. z.
Investičná príprava diaľnic a ciest pre motorové vozidlá v podmienkach Slovenskej republiky nie je z časového hľadiska dostatočne efektívna. Táto skutočnosť je determinovaná v rámci jednotlivých procesov najmä náročnou administratívnou záťažou na investorov stavieb diaľnic v kontexte jednotlivých fáz získavania nevyhnutných povolení a vyjadrení (duplicitné ekonomické hodnotenia ÚHP v každej fáze procesu prípravy, neúmerné požiadavky dotknutých orgánov alebo externých subjektov a pod.).
Tieto aspekty vo vzájomnej korelácii následne častokrát spôsobujú neplatnosť niektorých skôr vydaných rozhodnutí, čo vedie k duplicitnému a zdĺhavému procesu získavania a obnovovania niektorých rozhodnutí. Vzniknuté časové straty v rámci jednotlivých fáz investičnej prípravy a výstavby diaľnic vedú z pohľadu investorov stavieb diaľnic k neefektívnemu vynakladaniu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu v súvzťažnosti s omeškaním prípravy jednotlivých stavieb diaľnic. Objektívna nemožnosť efektívneho progresu prípravy z dôvodu opakujúcich sa prieťahov v konaniach a duplicitných posudzovaní následne rozsiahle konsekvencie, a to najmä z pohľadu omeškania nábehu socio-ekonomických benefitov pre obyvateľov dotknutých území, potenciálneho zníženia investičnej atraktivity územia, v ktorom k výstavbe nadradenej cestnej infraštruktúry dôjsť, duplicitného vynakladania finančných prostriedkov na účely opätovného získania získaných povolení z dôvodu straty ich platnosti, neplnenia medzinárodných dohôd a v neposlednom rade aj z pohľadu reputačného rizika Slovenskej republiky v rámci susedných krajín V4 a krajín Európskej únie.
Implementácia navrhovaných legislatívnych opatrení s cieľom akcelerovať a zefektívniť proces investičnej prípravy diaľnic je nevyhnutným predpokladom pre naplnenie strategických cieľov v oblasti cestnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky, najmä v kontexte plynulého a efektívneho rozvoja diaľničnej siete, a to nie len národného významu, ale aj významu medzinárodného.
Slovenská republika musí nevyhnutne pristúpiť k akcelerácii jednotlivých procesov prípravy a výstavby diaľnic, a to najmä za účelom čo najskoršieho dobudovania úsekov patriacich do základnej siete TEN-T a súčasne je Slovenská republika signatárskou krajinou niekoľkých multilaterálnych dohôd, v ktorých deklarovala vyvinúť maximálne úsilie pre
prepojenie rýchlostnej cesty R4 a rýchlostnej cesty S19 (v Poľskej republike) do konca roku 2028, pričom rýchlostná cesta R4 ako súčasť významného medzinárodného koridoru „Via Carpatia“ sa v roku 2022 stala súčasťou rozšírenej siete TEN-T. Hlavným intenzifikačným cieľom výstavby v rámci koncepcie rozvoja diaľničnej siete na území Slovenskej republiky je dobudovanie diaľničných úsekov s dôrazom na súčasné aj výhľadové nároky na dopravu na daných územiach.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K čl. I
K § 1
Úprava znenia vyplýva z doplnenia prílohy č. 2, ktorá obsahuje zoznam prioritných úsekov diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, pre ktoré sa bude aplikovať ustanovenie § 1a.
K § 1a
V súvislosti s prípravou výstavby prioritných úsekov diaľnic zadefinovaných v doplnenej prílohe č. 2 sa ustanovuje, že začiatkom prípravy investície stavby diaľnice je úkon subjektu verejnej správy smerujúci k získaniu záverečného stanoviska EIA alebo úkon, ktorým subjektu verejnej správy vzniká záväzok realizácie investície, pričom samotným začiatkom prípravy investície sa na účely tohto zákona rozumie výlučne zverejnenie oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania, ktorého predmetom je realizácia investície, resp. oznámenia použitého ako výzva, zverejnenie oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania na prípravu dokumentácie pre stavebné povolenie alebo vypracovanie zámeru podľa § 22 zákona č.
24/2006
Z. z.
, a to podľa toho, ktorá z týchto skutočností nastane skôr. V tomto prípade ide o špeciálnu
právnu úpravu k všeobecnej právnej úprave, ktorou je § 19a ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Predmetná úprava v praxi zabezpečí, že ekonomické hodnotenie zo strany Ministerstva financií SR v prípade stavieb diaľnic bude prebiehať výlučne pred najdôležitejšími fázami prípravy výstavby diaľnic, a to pred vypracovaním zámeru podľa § 22 zákona č. 24/2006 Z. z., pred vyhlásením verejného obstarávania na prípravu dokumentácie pre stavebné povolenie a pred vyhlásením verejného obstarávania, ktorého predmetom je samotná realizácia investície, teda stavby diaľnice. Účelom tohto ustanovenia je zefektívniť a akcelerovať proces prípravy realizácie stavieb diaľnic, zabezpečiť plynulosť jednotlivých prípravných fáz projektov diaľnic a eliminovať duplicitné hodnotenia v krátkych časových odstupoch medzi jednotlivými fázami prípravy realizácie diaľnic, medzi ktorými nedochádza k významnému navyšovaniu finančných prostriedkov s vplyvom na hodnotu za peniaze. Súčasne sa však zachováva proces ekonomického hodnotenia zo strany Ministerstva financií SR v troch najdôležitejších fázach procesu prípravy, čím sa zabezpečí naplnenie princípu hodnoty za peniaze jednotlivých projektov diaľnic.
K § 3
S cieľom optimalizovať procesy pri výstavbe diaľnic ako stavieb vo verejnom záujme sa ustanovuje, že rozhodnutie o umiestnení stavby diaľnice platí päť rokov odo dňa jeho vykonateľnosti, pričom stavebný úrad môže v odôvodnených prípadoch na žiadosť stavebníka určiť dlhšiu platnosť. Rozhodnutie nestráca platnosť, pokiaľ bola v uvedených lehotách podaná žiadosť o stavebné povolenie alebo o povolenie na terénne úpravy, práce a zariadenia podľa tohto zákona alebo ak sa začalo s využitím územia na určený účel.
K § 9d
Ustanovuje sa, že konania začaté a právoplatne neskončené pred účinnosťou tohto zákona sa dokončia podľa tohto zákona, pričom právne účinky úkonov, ktoré v konaniach nastali pred účinnosťou tohto zákona, zostávajú zachované.
K Prílohe č. 2
Ustanovujú sa prioritné úseky diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, pre ktoré sa bude aplikovať ustanovenie § 1a.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť dňom vyhlásenia.