1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Karol KUČERA, Richard NEMEC, Lucia DRÁBIKOVÁ a Peter POLLÁK.
Cieľom návrhu zákona je najmä jeho zosúladenie s aktuálnymi potrebami aplikačnej praxe a to najmä v oblastiach, ktoré sa najviac dotýkajú výkonu pracovnej činnosti v kontexte poskytovania výchovy a vzdelávania deťom a žiakom v oblasti pohybu a zdravia, umenia a odborných činností.
V návrhu zákona sa upravuje zaraďovanie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov do vyšších kariérových stupňov pre odborníkov z rôznych oblastí, súvisiacich s výchovou a vzdelávaním v základných školách, stredných školách, špeciálnych školách a základných umeleckých školách.
Návrh zákona prispieva k naplneniu záväzku Programového vyhlásenia vlády, ktorým je skvalitňovanie výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach tým, že predstavuje priamu motiváciu pre zapojenie sa do výchovy a vzdelávania žiakov ďalších odborníkov oblasti športu, významných umelcov alebo významných odborníkov z rôznych oblastí ekonomických a iných činností, súvisiacich s odborným vzdelávaním.
Návrh zákona nepredpokladá vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyv na manželstvo, rodičovstvo, rodinu, vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie ani vplyvy na služby pre občana. Prípadné negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy budú zabezpečené v rámci rozpočtu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.
2
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
K bodu 1
Dôvodom úpravy § 30 ods. 1 písm. e) je potreba podpory vstupu širšieho okruhu významných odborníkov do vzdelávania v školách a školských zariadeniach. Obdobne, ako je v súčasnosti umožnené zaradiť do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou alebo odborný zamestnanec s prvou atestáciou učiteľa prvého stupňa ZŠ, učiteľa telesnej výchovy a športovej výchovy a školského trénera, ktorý najmenej tri roky pôsobil ako športovec v najvyššej celoštátnej súťaži Slovenskej republiky, obdobnej súťaži v zahraničí, alebo v športovej reprezentácii Slovenskej republiky. Navrhuje sa rozšírenie okruhu pedagogických zamestnancov, ktorí môžu byť na základe predchádzajúceho úspešného najmenej trojročného pôsobenia v inej oblasti, než je školstvo, zaradení do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou alebo odborný zamestnanec s prvou atestáciou.
Ide o významných športovcov, trénerov, umelcov, ale aj iných odborníkov z ďalších oblastí, ktoré obsahovo korešpondujú s obsahom predmetov, ktorí dotknutí pedagogickí zamestnanci vyučujú. Vo výpočte predmetov, ktorých výučba sa navrhuje podporiť úpravou § 30 ods. 1 písm. e), sa okrem doteraz uvedenej telesnej výchovy a športovej výchovy nachádzajú aj ďalšie predmety všeobecného vzdelávania, základného umeleckého vzdelávania a odborného vzdelávania v stredných školách.
Navrhuje sa, aby kvantitatívnym kritériom pre zaradenie úspešného odborníka, umelca alebo športovca do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou alebo odborný zamestnanec s prvou atestáciou bolo tak ako doteraz, najmenej trojročné úspešné pôsobenie v oblasti:
športovej činnosti alebo trénerskej činnosti, ak ide o učiteľa prvého stupňa základnej školy, učiteľa predmetu telesná výchova a športová výchova alebo školského trénera a ďalej
umeleckej činnosti súvisiacej s obsahom vyučovacieho predmetu, ak ide o učiteľa prvého stupňa základnej školy, učiteľa predmetov slovenský jazyk a literatúra, materinský jazyk a literatúra, hudobná výchova, výtvarná výchova, umenie a kultúra, učiteľa základnej umeleckej školy, učiteľa odborných vyučovacích predmetov školy umeleckého priemyslu alebo učiteľa odborných vyučovacích predmetov konzervatória alebo
ďalšej činnosti súvisiacej s obsahom vyučovacieho predmetu, ak ide o učiteľa odborných vyučovacích predmetov strednej odbornej školy, učiteľa odborného vzdelávania a prípravy v odbornom učilišti, učiteľa odborného vzdelávania a prípravy v praktickej škole alebo majstra odbornej výchovy.
K bodu 2
Dôvodom úpravy § 30 ods. 2 písm. d) je potreba podpory vstupu širšieho okruhu významných odborníkov do vzdelávania v školách a školských zariadeniach. Obdobne, ako je v súčasnosti umožnené zaradiť do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s druhou atestáciou alebo odborný zamestnanec s druhou atestáciou zaradiť učiteľa prvého stupňa ZŠ, učiteľa telesnej výchovy a športovej výchovy a školského trénera, ktorý najmenej päť rokov pôsobil ako športovec v najvyššej celoštátnej súťaži Slovenskej republiky, obdobnej súťaži v zahraničí,
3
alebo v športovej reprezentácii Slovenskej republiky. Navrhuje sa rozšírenie okruhu pedagogických zamestnancov, ktorí môžu byť na základe predchádzajúceho úspešného najmenej päťročného pôsobenia v inej oblasti, než je školstvo, zaradení do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s druhou atestáciou alebo odborný zamestnanec s druhou atestáciou.
Ide o významných športovcov, trénerov, umelcov, ale aj iných odborníkov z ďalších oblastí, ktoré obsahovo korešpondujú s obsahom predmetov, ktorí dotknutí pedagogickí zamestnanci vyučujú. Vo výpočte predmetov, ktorých výučba sa navrhuje podporiť úpravou § 30 ods. 1 písm. e), sa okrem doteraz uvedenej telesnej výchovy a športovej výchovy nachádzajú aj ďalšie predmety všeobecného vzdelávania, základného umeleckého vzdelávania a odborného vzdelávania v stredných školách.
Navrhuje sa, aby kvantitatívnym kritériom pre zaradenie úspešného odborníka, umelca alebo športovca do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s druhou atestáciou alebo odborný zamestnanec s druhou atestáciou bolo tak ako doteraz, najmenej päťročné úspešné pôsobenie v oblasti:
športovej činnosti alebo trénerskej činnosti, ak ide o učiteľa prvého stupňa základnej školy, učiteľa predmetu telesná výchova a športová výchova alebo školského trénera, ktorý vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa vyžadované pre príslušnú kategóriu alebo príslušnú podkategóriu pedagogického zamestnanca,
umeleckej činnosti súvisiacej s obsahom vyučovacieho predmetu, ak ide o učiteľa prvého stupňa základnej školy, učiteľa predmetov slovenský jazyk a literatúra, materinský jazyk a literatúra, hudobná výchova, výtvarná výchova, umenie a kultúra, učiteľa základnej umeleckej školy, ktorý vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa vyžadované pre príslušnú kategóriu alebo príslušnú podkategóriu pedagogického zamestnanca, učiteľa odborných vyučovacích predmetov školy umeleckého priemyslu alebo učiteľa odborných vyučovacích predmetov konzervatória alebo
ďalšej činnosti súvisiacej s obsahom vyučovacieho predmetu, ak ide o učiteľa odborných vyučovacích predmetov strednej odbornej školy, učiteľa odborného vzdelávania a prípravy v odbornom učilišti, učiteľa odborného vzdelávania a prípravy v praktickej škole alebo majstra odbornej výchovy, ktorý vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa vyžadované pre príslušnú kategóriu pedagogického zamestnanca.
K bodu 3
Dôvodom úpravy § 30 ods. 4 je potreba rozšírenia doterajšej kompetencie priamo zaradiť pedagogického zamestnanca do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou alebo odborný zamestnanec s prvou atestáciou v rozsahu, ktorý je recipročný k úprave odseku 1 písm. e).
Navrhuje sa, aby kvantitatívnym kritériom pre zaradenie úspešného odborníka, umelca alebo športovca do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou alebo odborný zamestnanec s prvou atestáciou bolo tak ako doteraz, najmenej sedemročné úspešné pôsobenie v oblasti:
športovej činnosti alebo trénerskej činnosti, ak ide o učiteľa prvého stupňa základnej školy, učiteľa predmetu telesná výchova a športová výchova alebo školského trénera a ďalej
umeleckej činnosti súvisiacej s obsahom vyučovacieho predmetu, ak ide o učiteľa prvého stupňa základnej školy, učiteľa predmetov slovenský jazyk a literatúra,
4
materinský jazyk a literatúra, hudobná výchova, výtvarná výchova, umenie a kultúra, učiteľa základnej umeleckej školy, učiteľa odborných vyučovacích predmetov školy umeleckého priemyslu alebo učiteľa odborných vyučovacích predmetov konzervatória alebo
ďalšej činnosti súvisiacej s obsahom vyučovacieho predmetu, ak ide o učiteľa odborných vyučovacích predmetov strednej odbornej školy, učiteľa odborného vzdelávania a prípravy v odbornom učilišti, učiteľa odborného vzdelávania a prípravy v praktickej škole alebo majstra odbornej výchovy.
K bodu 4
Dôvodom úpravy § 30 ods. 5 je potreba rozšírenia doterajšej kompetencie priamo zaradiť pedagogického zamestnanca do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s druhou atestáciou alebo odborný zamestnanec s druhou atestáciou v rozsahu, ktorý je recipročný k úprave odseku 2 písm. d).
Navrhuje sa, aby kvantitatívnym kritériom pre zaradenie úspešného odborníka, umelca alebo športovca do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou alebo odborný zamestnanec s prvou atestáciou bolo tak ako doteraz, najmenej sedemročné úspešné pôsobenie v oblasti:
športovej činnosti alebo trénerskej činnosti, ak ide o učiteľa prvého stupňa základnej školy, učiteľa predmetu telesná výchova a športová výchova alebo školského trénera, ktorý vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa vyžadované pre príslušnú kategóriu alebo príslušnú podkategóriu pedagogického zamestnanca,
umeleckej činnosti súvisiacej s obsahom vyučovacieho predmetu, ak ide o učiteľa prvého stupňa základnej školy, učiteľa predmetov slovenský jazyk a literatúra, materinský jazyk a literatúra, hudobná výchova, výtvarná výchova, umenie a kultúra, učiteľa základnej umeleckej školy, ktorý vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa vyžadované pre príslušnú kategóriu alebo príslušnú podkategóriu pedagogického zamestnanca, učiteľa odborných vyučovacích predmetov školy umeleckého priemyslu alebo učiteľa odborných vyučovacích predmetov konzervatória,
ďalšej činnosti súvisiacej s obsahom vyučovacieho predmetu, ak ide o učiteľa odborných vyučovacích predmetov strednej odbornej školy, učiteľa odborného vzdelávania a prípravy v odbornom učilišti, učiteľa odborného vzdelávania a prípravy v praktickej škole alebo majstra odbornej výchovy, ktorý vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa vyžadované pre príslušnú kategóriu pedagogického zamestnanca.
K bodu 5
Vzhľadom k rozsahu navrhovanej úpravy sa § 85 dopĺňa písmenom c), ktoré je splnomocňovacím ustanovením na vydanie všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorým sa ustanovia podrobnosti preukazovania úspešného pôsobenia pedagogického zamestnanca v oblasti
športovej činnosti alebo trénerskej činnosti,
umeleckej činnosti,
ďalšej činnosti súvisiacej s obsahom vyučovacieho predmetu,
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona 1. septembra 2023.
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Karol Kučera, Richard Nemec, Lucia Drábiková a Peter Pollák
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/93/EÚ z 13. decembra 2011 o boji proti sexuálnemu zneužívaniu a sexuálnemu vykorisťovaniu detí a proti detskej pornografii, ktorou sa nahrádza rámcové rozhodnutie Rady 2004/68/SVV (Ú. v. L 335, 17. 12. 2011); gestor Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitná lehota účinnosti jeho ustanovení
do 18. decembra 2013
b)informácia o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie
INF (2019) 2135 z 25. júla 2019
c)Informácia o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/93/EÚ bola prebratá do
- zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
6
- zákona č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov,
- zákona č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov,
- zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákona č. 282/2008 Z. z. o podpore práce s mládežou a o zmene a doplnení zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákona č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- zákona č. 91/2016 Z. z. o trestnej zodpovednosti právnických osôb a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie
úplne
7
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
Prípadné negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy budú zabezpečené v rámci rozpočtu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky na príslušné rozpočtové roky, bez dodatočných nárokov na štátny rozpočet. V súčasnosti nie je možné kvantifikovať vplyvy na rozpočet, pretože nie je možné určiť u akého počtu úspešných športovcov, trénerov, umelcov alebo ďalších odborníkov sa zvýši motivácia pracovať v školstve ako pedagogický zamestnanec.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov