1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 274/2009 Z. z. o poľovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Martin FECKO, Jozef PROČKO a Karol KUČERA.
Súčasné znenie zákona č. 274/2009 Z. z. o poľovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 274/2009 Z. z.“), ktorý v súčasnosti predstavuje základ právnej úpravy poľovníctva v Slovenskej republike, neviedol k potrebnej úprave fungovania Slovenskej poľovníckej komory, štátnej správy na úseku poľovníctva, početných stavov raticovej zveri a nezabránil vzniku obrovských škôd v poľnohospodárstve a k významnému poškodzovaniu lesných porastov zverou. Zákon č. 274/2009 Z. z. tiež neobsahuje dostatočné nástroje na efektívny boj s veterinárnymi ochoreniami, akým je aktuálne africký mor ošípaných u diviačej zveri.
Prijatím zákona č. 274/2009 Z. z. sa zaviedol monopol Slovenskej poľovníckej komory a povinného členstva v nej pre každého poľovníka. V zmysle § 43 ods. 1 „Členom komory je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá sa podieľa na chove zveri, starostlivosti o zver a jej životné prostredie vrátane jej lovu.“ V zmysle § 51 ods. 4 písm. d) Obvodná komora vydá poľovný lístok podľa odseku 2 písm. a) a odseku 3 písm. a) alebo písm. b) osobe, ktorá preukáže, že je členom komory.“ Slovenská poľovnícka komora ďalej ako jediná plní úlohy v oblasti disciplinárnych konaní voči poľovníkom, skúšku uchádzača o poľovný lístok, organizuje chovateľské prehliadky, kontrolné streľby atď.
Podľa značnej časti odbornej verejnosti a držiteľov poľovných lístkov by sa tieto kompetencie mali opäť zveriť štátu a zároveň by mali dostať priestor aj ďalšie poľovnícke organizácie.
Návrh zákona nepredpokladá vplyv na rozpočet verejnej správy, žiadne sociálne vplyvy, vplyv na manželstvo, rodičovstvo, rodinu, vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie ani vplyvy na služby pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.
2
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa, aby v prípade, ak zmluvu o postúpení užívania poľovného revíru uzatvára organizačná jednotka poľovníckej organizácie na základe plnomocenstva, musel byť podpis splnomocniteľa úradne osvedčený.
K bodu 2
Keďže sa navrhuje zrušenie povinného členstva v poľovníckej komore, písmeno g) by bolo nadbytočné. Navrhuje sa nový dôvod zániku zmluvy a to, že zmluva musí byť uzatvorené so subjektom podľa § 13 ods. 1.
K bodu 3
Obvodná komora sa nahrádza poľovníckou organizáciou.
K bodu 4
Navrhuje sa vypustiť zástupcu miestne príslušnej obvodnej komory v chovateľskej rade.
K bodu 5
Navrhuje sa rozšíriť oprávnenie poľovného hospodára prideľovať značky na označovanie všetkej ulovenej zveri.
K bodu 6
Navrhuje sa presun kompetencie menovať a odvolávať členov hodnotiteľskej komisie pre chovateľské prehliadky, resp. ústrednej hodnotiteľskej komisie z obvodnej komory, resp. komory na okresný úrad, resp. ministerstvo.
K bodu 7
Navrhuje sa zmena z obvodnej komory na okresný úrad.
K bodu 8
Navrhuje sa, aby bol užívateľ poľovného pozemku v oblastiach s premnoženým stavom zveri povinný vytvárať také podmienky, aby bolo možné efektívne znižovať stav zveri a to tým, že zabezpečí, aby poľovná zver nemala vytvorené podmienky na likvidáciu poľnohospodárskych plodín a vytvárať ďalšie podmienky pre efektívny lov zveri.
K bodu 9
Zavádza sa povinnosť užívateľa poľovného revíru v spolupráci s okresným úradom značne znižovať stav premnoženej zveri. Sankciou za nedodržanie tejto povinnosti môže byť vypovedanie zmluvy okresným úradom a povinnosť nahradiť škody vzniknuté užívateľovi poľnohospodárskej pôdy.
K bodu 10
3
Navrhuje sa vypustiť povinnosť člena poľovnej stráže oznamovať zistenie porušovania predpisov komore.
K bodu 11
Navrhuje sa, aby koncepciu rozvoja poľovníctva zabezpečovalo ministerstvo v spolupráci aj s poľovníckymi organizáciami.
K bodu 12
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 13
Navrhuje sa legislatívna úprava, ktorá bude jednoznačne určovať, že všetky poľovnícke organizácie sú si rovné, tj. majú rovnaké práva a povinnosti.
K bodu 14
Navrhuje sa zmena členenia komory.
K bodu 15
Vypúšťajú sa niektoré úlohy komory súvisiace s transformáciou na dobrovoľné členstvo v komore.
K bodom 16 a 17
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s dobrovoľným členstvom.
K bodu 18
Ustanovujú sa druhy poľovníckych skúšok. Na to, aby mohla fyzická osoba dostať poľovný lístok a vykonávať právo poľovníctva, musí najskôr absolvovať skúšku uchádzača o poľovný lístok. Prípravu na túto skúšku a samotnú skúšku zabezpečuje právnická osoba, ktorej ministerstvo pôdohospodárstva udelí oprávnenie na vykonávanie tejto činnosti. Ten, kto chce vykonávať funkciu poľovníckeho hospodára, musí absolvovať skúšku poľovníckeho hospodára, ktorú zabezpečuje okresný úrad. Pre vykonávanie funkcie lektora alebo skúšobného komisára pre poľovnícke skúšky je potrebné absolvovať vyššiu skúšku z poľovníctva, ktorú bude zabezpečovať Technická univerzita vo Zvolene. Uvedené skúšky nahrádza absolvovanie skúšky z poľovníctva na vysokej škole alebo na strednej škole.
Ustanovenie upravuje vymenovanie skúšobnej komisie pre jednotlivé poľovnícke skúšky a dôvody a spôsob odvolania člena skúšobnej komisie. Zavádza sa zoznam skúšobných komisárov, ktorý bude viesť ministerstvo pôdohospodárstva.
Orgány štátnej správy poľovníctva oprávnené kontrolovať priebeh prípravy na poľovnícke skúšky a priebeh samotnej skúšky. Ustanovenie upravuje ich ďalší postup, ak zistia pri kontrole nedostatky.
K bodom 19, a 21 až 24
Keďže členstvo v komore bude dobrovoľné, navrhuje sa, aby poľovné lístky vydával, predlžoval platnosť a odnímal a ďalšie úkony spojené s poľovnými lístkami vykonával okresný úrad.
K bodu 20
4
Navrhuje sa zavedenie poľovného lístka na dobu neurčitú pre občana Slovenskej republiky.
K bodu 25
Navrhuje sa vloženie skratky.
K bodom 26 a 27
Navrhuje sa povinné absolvovanie kontrolných strelieb najmenej raz za tri roky. Návrh upravuje kto môže organizovať kontrolné streľby, z čoho sa skladajú, upovedomenie o konaní kontrolných strelieb a vydávanie osvedčenia o absolvovaní kontrolných strelieb.
K bodu 28
Navrhuje sa, aby v povolení na lov zveri uvádzalo aj číslo poľovného lístka, číslo poistenia proti následkom zákonnej zodpovednosti pri výkone práva poľovníctva a doba, na ktorú je poistenie uzatvorené.
K bodu 29
Navrhuje sa, aby si užívateľ poľovného revíru mohol obstarať značku aj bez komory.
K bodu 30
Navrhuje sa úprava odbornej spôsobilosti v štátnej správe poľovníctva na ministerstve, ministerstve obrany, okresnom úrade v sídle kraja a okresnom úrade.
K bodu 31
Navrhuje sa doplnenie kompetencií ministerstva.
K bodu 32
Navrhuje sa doplnenie kompetencií okresného úradu v sídle kraja.
K bodom 33 a 34
Navrhuje sa doplnenie kompetencií okresného úradu.
K bodom 35 a 36
Legislatívno-technické úpravy.
K bodu 37
Navrhujú sa prechodné ustanovenia, ktoré riešia prechod z pôvodnej právnej úpravy na novú pri prijímaných legislatívnych zmenách.
K bodu 38
Navrhuje sa rozšírenie splnomocňujúceho ustanovenia pre ministerstvo.
K Čl. II
5
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona 1. mája 2023.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Martin FECKO, Jozef PROČKO a Karol KUČERA
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 274/2009 Z. z. o poľovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
6
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 274/2009 Z. z. o poľovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
7
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.