Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Richard Nemec, Karol Kučera, Marek Šefčík a Peter Vons predkladajú návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom návrhu zákona je zjednodušiť administratívu a podávanie daňových priznaní športových odborníkov, ak majú príjmy z inej samostatnej zárobkovej činnosti, ak nepatria do príjmov zo závislej činnosti 5 zákona o dani z príjmov ) a podľa § 6 ods. 2 písm. e) zákona o dani z príjmov (tzv. aktívne príjmy) a teda navrhuje sa, aby sa zdaňovali daňou vyberanou zrážkou 43 ods. 3 písm. u) zákona o dani z príjmov), ak daňovník neuplatní postup podľa § 43 ods. 14 zákona (daňovník sa môže vopred písomne dohodnúť s platiteľom dane o tom, že platiteľ dane z uvedených príjmov nezrazí daň vyberanú zrážkou). Obdobný systém platí aj pre zdaňovanie príjmov z vytvorenia diela a z podania umeleckého výkonu.
Príjmy športových odborníkov podľa § 6 ods. 2 písm. e) zákona o dani z príjmov nebudú podliehať zrážkovej dani len vtedy, ak daňovník uplatní postup podľa § 43 ods. 14 zákona o dani z príjmov, a vopred sa písomne dohodne s platiteľom dane, že sa daň vyberaná zrážkou neuplatní. Daňovník v takomto prípade predmetný príjem zdaní sám, prostredníctvom podaného daňového priznania. Rovnako ako pri príjmoch z vytvorenia diela a z podania umeleckého výkonu by platilo, že (podľa § 43 ods. 14 zákona o dani z príjmov) je platiteľ dane povinný takúto dohodu oznámiť správcovi dane najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po uplynutí kalendárneho roka, v ktorom bola uzavretá a v ktorom na základe uzatvorenej písomnej dohody zrážku dane nevykonal (t. j. vo väzbe na výplatu, poukázanie alebo pripísanie úhrady príjmu v prospech daňovníka). Uzatvorenie takejto dohody je platiteľ dane povinný správcovi dane oznámiť na tlačive, ktorého vzor určuje finančné riaditeľstvo a uverejní ho na svojom webovom sídle. Takáto právna úprava zníži administratívnu náročnosť a byrokraciu pri vyplácaní odmien športovým odborníkom a predpokladá sa možný pozitívny vplyv na štátny rozpočet, hoci aktuálne nie je možné tento dopad vyčísliť, keďže ide o fakultatívnu úpravu. Uzavretie dohody o neuplatnení dane vyberanej zrážkou je fakultatívne, a preto nie je možné vyčísliť, koľko športových odborníkov takúto možnosť využije.
Návrh zákona pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívny sociálny vplyv. Predkladaný návrh zákona nemá vplyvy na životné prostredie ani vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby pre občana a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie
B.Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1 (§ 6 ods. 2 písm. e)
Príjmami z inej samostatnej zárobkovej činnosti, ak nepatria do príjmov zo závislej činnosti uvedených v § 5 zákona o dani z príjmov, podľa § 6 ods. 2 písm. e) tohto zákona príjmy z činnosti športovca alebo športového odborníka podľa zákona o športe vrátane príjmov na základe zmluvy o sponzorstve v športe. Cieľom navrhovanej právnej úpravy je dosiahnuť stav, aby sa pri príjmoch z činnosti športového odborníka uplatnila možnosť ako pri príjmoch z vytvorenia diela a z podania umeleckého výkonu, a teda, aby daňovník mohol uplatniť postup podľa § 43 ods. 14 zákona o dani z príjmov – zrážkovú daň.
K bodu 2 [§ 43 ods. 3 nové písm. u)]
Navrhuje sa obdobný postup, ako pri zrážkovej dani v prípade príjmov podľa § 6 ods. 2 písm. a), ktorý je upravený v aktuálnom § 43 ods. 3 písm. h). Navrhuje sa nové písmeno u), ktoré upravuje situáciu, keď sa z príjmov z činnosti športového odborníka daň nevyberie, len ak sa daňovník vopred písomne dohodne s platiteľom dane. Daňová povinnosť daňovníka, ak ide o vyššie uvedené príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou, sa považuje za splnenú riadnym vykonaním zrážky dane. Takáto právna úprava zníži administratívnu náročnosť a byrokraciu pri vyplácaní odmien športovým odborníkom.
K bodu 3 (§ 43 ods. 14)
V § 43 sa navrhuje vložiť do odseku 14 odkaz aj na nové písmeno u) v § 43 ods. 3, a teda navrhuje sa, aby sa rovnaký postup pri zdaňovaní príjmov z vytvorenia diela a z podania umeleckého výkonu podľa § 6 ods. 2 písm. a) (aktívne príjmy umelcov) a príjmov podľa § 6 ods. 4 (pasívne príjmy umelcov), ktorý je upravený v § 43 ods. 3 písm. h) uplatnil aj pri zdaňovaní príjmov z činnosti športového odborníka podľa § 6 ods. 2 písm. e). To znamená, že sa z týchto príjmov daň nevyberie, len ak sa daňovník vopred písomne dohodne s platiteľom dane. Takúto dohodu je povinný platiteľ dane oznámiť správcovi dane najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po uplynutí kalendárneho roka, v ktorom bola uzavretá, a to na tlačive, ktorého vzor určí finančné riaditeľstvo a uverejní ho na svojej webovej stránke.
K bodu 4 (nový § 52zzs)
Navrhuje sa upraviť prechodné ustanovenie k úprave účinnej od 1. mája 2023. Postup podľa § 6 ods. 2 písm. e), § 43 ods. 3 písm. u) a § 43 ods. 14 v znení účinnom od 1. mája 2023 sa prvýkrát použije pri zdanení výnosov (príjmov) daňovníka plynúcich od 1. januára 2024.
Čl. II
Stanovuje sa nadobudnutie účinnosti na 1. mája 2023. Nadobudnutie účinnosti zákona v tomto dátume zohľadňuje legisvakačnú lehotu v súlade s § 19 ods. 5 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Richard Nemec, Karol Kučera, Marek Šefčík a Peter Vons
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií Slovenskej republiky a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.