1
D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Martin Fecko a Jozef Pročko.
Pôda je nenahraditeľný zdroj a zároveň základný výrobný prostriedok pre podnikanie v agrárnom sektore. Na Slovensku je 90 % pôdy užívanej formou nájmu. Kritériá maximálnej doby nájmu nastavené v 90-tych rokoch minulého storočia (až na 30 rokov) obmedzovali ostatným záujemcom možnosť nájmu k pôde ako základnému výrobnému prostriedku. Zhoršilo sa konkurenčné prostredie (až zaniklo), nedochádzalo ku vzniku nových agropodnikateľských subjektov. Priemerný vek pracovníkov v agrárnom sektore je 44,7 rokov, odvetvie je prestarnuté, pričom nedochádza k prirodzenej personálnej obnove mladej generácie podnikateľov. Tento stav je alarmujúci.
Cieľom predloženého návrhu zákona je skrátenie maximálnej doby nájmu pozemku na poľnohospodárske účely pri prevádzkovaní podniku pri nájme na dobu určitú z 15 rokov na desať rokov. Potreba vyplynula aj z doterajšej aplikačnej praxe, aby sa umožnilo podporiť malých, mladých, rodinných, začínajúcich a ďalších agropodnikateľov.
Návrh zákona nemá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nemá žiaden vplyv na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, žiadne sociálne vplyvy, žiadne vplyvy na služby verejnej správy pre občana a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
B. Osobitná časť
K čl. I
Predloženým návrhom zákona sa navrhuje skrátenie maximálnej doby nájmu pozemku na poľnohospodárske účely pri prevádzkovaní podniku pri nájme na dobu určitú z 15 rokov na desať rokov. Potreba vyplynula aj z doterajšej aplikačnej praxe, aby sa umožnilo podporiť malých, mladých, rodinných, začínajúcich a ďalších agropodnikateľov.
Ostatné doby nájmu uvedené v § 8 ods. 2 zostávajú nezmenené.
K čl. II
Stanovuje sa nadobudnutie účinnosti od 1. mája 2023. Nadobudnutie účinnosti zákona v tomto dátume zohľadňuje legisvakačnú lehotu v súlade s § 19 ods. 5 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Martin Fecko a Jozef Pročko
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.