1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom:
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
595 000
545 000
545 000
Kancelária verejného ochrancu práv
Úrad komisára pre osoby so zd.. postihnutím
Úrad komisára pre deti
0
0
0
246 000
241 000
108 000
230 000
210 000
105 000
230 000
210 000
105 000
z toho:
- vplyv na ŠR
0
595 000
545 000
545 000
Rozpočtové prostriedky
0
595 000
545 000
545 000
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
15
15
15
- vplyv na ŠR
0
15
15
15
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
327 420
327 420
327 420
- vplyv na ŠR
0
327 420
327 420
327 420
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
595 000
545 000
545 000
Všeobecná pokladničná správa
0
595 000
545 000
545 000
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Navýšenie záväzných ukazovateľov - limitu výdavkov štátneho rozpočtu v jednotlivých organizáciách v príslušných rokoch.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Ide o návrh zmeny zákona o verejnom ochrancovi práv a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony s účinnosťou od 1.5.2023. Návrh rieši problematiku vytvorenia národného preventívneho mechanizmu (ďalej len „NPM“), ktorého primárnou úlohou je vykonávať preventívne systematické návštevy miest, kde sa nachádzajú alebo sa môžu nachádzať osoby obmedzené na osobnej slobode s cieľom posilniť ochranu týchto osôb, zlepšiť zaobchádzanie s nimi a podmienky, v ktorých tieto osoby žijú. Povinnosť zriadiť NPM vyplýva z Opčného protokolu k Dohovoru OSN proti mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu (OP-CAT).
NPM bude vykonávať Kancelária verejného ochrancu práv, Úrad komisára pre osoby so zdravotným postihnutím a Úrad komisára pre deti. Služby sa budú poskytovať na celoštátnej úrovni.
Návrh bude implementovať Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
x nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
3
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Návrh zákona negatívny dopad na výdavky štátneho rozpočtu. Požadované zdroje určené predovšetkým na zvýšenie počtu zamestnancov rozpočtových organizácií, ktorí budú zabezpečovať realizáciu novej služby NPM agendy podľa čl. 19 OP-CAT a podľa odporúčania SPT (Subcommitee on Prevention of Torture) a s tým súvisiace náklady v nevyhnutnom rozsahu, pričom sa súčasne uvažuje aj s využitím existujúceho personálneho a materiálno-technického zabezpečenia.
Zabezpečenie novej agendy si vyžaduje, aby bol celkový počet zamestnancov navýšený o 15 osôb, z toho pre Kanceláriu verejného ochrancu práv 6 osôb, pre Úrad komisára pre osoby so zdravotným postihnutím 6 osôb a pre Úrad komisára pre deti 3 osoby. Gro výdavkov tvoria výdavky na mzdy, poistné odvody a transfery. Zriadenie nových pracovných miest si však bude vyžadovať aj prevádzkové výdavky na zamestnancov (stravovanie, tvorba sociálneho fondu, cestovné náhrady, školenia, telekomunikačné a poštové služby, kancelársky materiál a pod.) vrátane priestorového riešenia a zvýšených výdavkov na prevádzku priestorov (nájom, energie a pod.), pričom v prvom roku budú jednorazovo zvýšené o výdavky na prvotné materiálno-technické vybavenie novoprijatých zamestnancov (výpočtová a telekomunikačná technika, interiérové zariadenie). Zároveň sa uvažuje čiastočne aj s výdavkami na služby nezávislých expertov. Pre Úrad komisára pre osoby so zdravotným postihnutím sa požaduje kúpa jedného motorového vozidla.
4
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
5
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách) – Kancelária verejného ochrancu práv
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
246 000
230 000
230 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
130 970
130 970
130 970
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
45 780
45 780
45 780
Tovary a služby (630)2 – 631, 632, 633, 634, 636, 637
0
67 450
51 450
51 450
Bežné transfery (640)2 - 642
0
1 800
1 800
1 800
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
246 000
230 000
230 000
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách) – Kancelária komisárky pre osoby so zdravotným postihnutím
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
216 000
210 000
210 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
130 970
130 970
130 970
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
45 780
45 780
45 780
Tovary a služby (630)2 – 631, 632, 633, 634, 636, 637
0
37 450
31 450
31 450
Bežné transfery (640)2 - 642
0
1 800
1 800
1 800
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
25 000
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2 - 714
0
25 000
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
241 000
210 000
210 000
6
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách) – Kancelária komisára pre deti
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
108 000
105 000
105 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
65 480
65 480
65 480
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
22 890
22 890
22 890
Tovary a služby (630)2 – 631, 632, 633, 634, 636, 637
0
18 730
15 730
15 730
Bežné transfery (640)2 - 642
0
900
900
900
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
108 000
105 000
105 000
7
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť – Kancelária verejného ochrancu práv
2022
2023
2024
2025
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
6
6
6
z toho vplyv na ŠR
0
6
6
6
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
1 819
1 819
1 819
z toho vplyv na ŠR
0
1 819
1 819
1 819
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
176 750
176 750
176 750
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
130 970
130 970
130 970
z toho vplyv na ŠR
0
130 970
130 970
130 970
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
45 780
45 780
45 780
z toho vplyv na ŠR
0
45 780
45 780
45 780
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť – Kancelária komisárky pre osoby so zdravotným postihnutím
2022
2023
2024
2025
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
6
6
6
z toho vplyv na ŠR
0
6
6
6
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
1 819
1 819
1 819
z toho vplyv na ŠR
0
1 819
1 819
1 819
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
176 750
176 750
176 750
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
130 970
130 970
130 970
z toho vplyv na ŠR
0
130 970
130 970
130 970
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
45 780
45 780
45 780
z toho vplyv na ŠR
0
45 780
45 780
45 780
8
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť – Kancelária komisára pre deti
2022
2023
2024
2025
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
3
3
3
z toho vplyv na ŠR
0
3
3
3
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
1 819
1 819
1 819
z toho vplyv na ŠR
0
1 819
1 819
1 819
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
88 370
88 370
88 370
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
65 480
65 480
65 480
z toho vplyv na ŠR
0
65 480
65 480
65 480
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
22 890
22 890
22 890
z toho vplyv na ŠR
0
22 890
22 890
22 890
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.