1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
Kancelária verejného ochrancu práv
Úrad komisára pre osoby so zd.. postihnutím
Úrad komisára pre deti
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
Všeobecná pokladničná správa
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:Navýšenie záväzných ukazovateľov - limitu výdavkov štátneho rozpočtu v jednotlivých organizáciách v príslušných rokoch.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Ide o návrh zmeny zákona o verejnom ochrancovi práv a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony s účinnosťou od 1.5.2023. Návrh rieši problematiku vytvorenia národného preventívneho mechanizmu (ďalej len „NPM“), ktorého primárnou úlohou je vykonávať preventívne systematické návštevy miest, kde sa nachádzajú alebo sa môžu nachádzať osoby obmedzené na osobnej slobode s cieľom posilniť ochranu týchto osôb, zlepšiť zaobchádzanie s nimi a podmienky, v ktorých tieto osoby žijú. Povinnosť zriadiť NPM vyplýva z Opčného protokolu k Dohovoru OSN proti mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu (OP-CAT). NPM bude vykonávať Kancelária verejného ochrancu práv, Úrad komisára pre osoby so zdravotným postihnutím a Úrad komisára pre deti. Služby sa budú poskytovať na celoštátnej úrovni.
Návrh bude implementovať Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
x nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
3
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financieNávrh zákona má negatívny dopad na výdavky štátneho rozpočtu. Požadované zdroje sú určené predovšetkým na zvýšenie počtu zamestnancov rozpočtových organizácií, ktorí budú zabezpečovať realizáciu novej služby NPM – agendy podľa čl. 19 OP-CAT a podľa odporúčania SPT (Subcommitee on Prevention of Torture) a s tým súvisiace náklady v nevyhnutnom rozsahu, pričom sa súčasne uvažuje aj s využitím existujúceho personálneho a materiálno-technického zabezpečenia.
Zabezpečenie novej agendy si vyžaduje, aby bol celkový počet zamestnancov navýšený o 15 osôb, z toho pre Kanceláriu verejného ochrancu práv 6 osôb, pre Úrad komisára pre osoby so zdravotným postihnutím 6 osôb a pre Úrad komisára pre deti 3 osoby. Gro výdavkov tvoria výdavky na mzdy, poistné odvody a transfery. Zriadenie nových pracovných miest si však bude vyžadovať aj prevádzkové výdavky na zamestnancov (stravovanie, tvorba sociálneho fondu, cestovné náhrady, školenia, telekomunikačné a poštové služby, kancelársky materiál a pod.) vrátane priestorového riešenia a zvýšených výdavkov na prevádzku priestorov (nájom, energie a pod.), pričom v prvom roku budú jednorazovo zvýšené o výdavky na prvotné materiálno-technické vybavenie novoprijatých zamestnancov (výpočtová a telekomunikačná technika, interiérové zariadenie). Zároveň sa uvažuje čiastočne aj s výdavkami na služby nezávislých expertov. Pre Úrad komisára pre osoby so zdravotným postihnutím sa požaduje kúpa jedného motorového vozidla.
4
Tabuľka č. 3 1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
6
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách) – Kancelária komisára pre deti
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2 – 631, 632, 633, 634, 636, 637
Bežné transfery (640)2 - 642
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom