Príloha č. 1
1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2001 Z. z. o verejnom ochrancovi práv v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
vláda Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 19.4.2022Ukončenie: 28.4.2022
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
jún 2022
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
november 2022
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Osoby obmedzené na slobode, či de iure alebo de facto, vystavené zvýšenému riziku mučenia alebo krutého, neľudského či ponižujúceho zaobchádzania alebo trestania či iného zlého zaobchádzania (ďalej len „zlé zaobchádzanie“). Zlému zaobchádzaniu sa nedá úplne zabrániť, avšak zavedením účinných kontrolných mechanizmov je možné mu predchádzať alebo aspoň znižovať pravdepodobnosť jeho výskytu. Takýto systém zavádza Opčný protokol k Dohovoru OSN proti mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu (ďalej len „opčný protokol“), ktorý Slovenská republika podpísala dňa 14. decembra 2018. Opčný protokol na účel predchádzania zlému zaobchádzaniu zavádza dvojzložkový systém ochrany - jednak na medzinárodnej úrovni prostredníctvom podvýboru na prevenciu (čl. 2 opčného protokolu) a jednak na národnej úrovni zmluvný štát určí tento orgán alebo viaceré také orgány (čl. 3 opčného protokolu). Vláda SR uznesením č. 414/2018 zaviazala ministra spravodlivosti v prípade potreby predložiť na rokovanie vlády návrh potrebných legislatívnych úprav na zabezpečenie vykonávania opčného protokolu (úloha C.1). MS SR v júli 2021 predložilo do medzirezortného pripomienkového konania návrh zákona (LP/2021/391), ktorý zveroval úlohy národného preventívneho mechanizmu verejnému ochrancovi práv v súlade so záväzkom vyjadreným v Programovom vyhlásení vlády. Vzhľadom k tomu, že takáto úprava nemala dostatočnú podporu, MS SR pristúpilo k navrhnutiu novej právnej úpravy, ktorá delí pôsobnosť národného preventívneho mechanizmu medzi 3 už existujúce orgány.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom návrhu zákona je v podmienkach Slovenskej republiky vytvoriť národný preventívny mechanizmus v zmysle ustanovení opčného protokolu, čím sa zvýši ochrana osôb obmedzených na osobnej slobode tým, že bude existovať národný mechanizmus oprávnený vykonávať neohlásené návštevy na miestach zadržania v zmysle čl. 4 opčného protokolu. Jeho vytvorením sa súčasne napĺňa úloha C. 1 uložená ministrovi spravodlivosti uznesením vlády SR č. 414/2018 v nadväznosti na podpis opčného protokolu.
4.Dotknuté subjekty
Príloha č. 1
2
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Verejný ochranca práv;Komisár pre deti;Komisár pre osoby so zdravotným postihnutím;Osoby obmedzené na osobnej slobode;Slovenské národné stredisko pre ľudské práva (čl. II návrhu zákona).
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Nulový variant: Slovenská republika dňa 14. decembra 2018 podpísala opčný protokol. Uznesením vlády SR č. 414/2018 sa uložilo ministrovi spravodlivosti vykonať právnu analýzu opčného protokolu a v prípade potreby predložiť na rokovanie vlády návrh potrebných legislatívnych úprav na zabezpečenie vykonávania opčného protokolu (úloha C.1.). po uskutočnení tejto úlohy možno vykonať ďalšiu úlohu, ktorá je ministrovi spravodlivosti týmto uznesením uložená, a to predloženie návrhu na ratifikáciu opčného protokolu (úloha C.2.). V prípade neprijatia navrhovanej právnej úpravy nebude v SR existovať nezávislý ľudskoprávny orgán, ktorý by bol oprávnený vykonávať neohlásené návštevy na miestach, kde sa nachádzajú alebo môžu nachádzať osoby obmedzené na osobnej slobode (či de facto alebo de iure), vzhľadom k čomu je riziko vzniku zlého zaobchádzania vyššie (zavedenie kontrolného mechanizmu osobitný odstrašujúci účinok, a teda pôsobí preventívne). Kontrola sa považuje za účinnú, ak je vykonávaná systematicky, s preventívnym účinkom a ktorá sa nezameriava výlučne na dodržiavanie formálnej zákonnosti, ale sleduje predovšetkým hľadisko dôstojnosti podmienok v zariadeniach a zaobchádzanie s tam umiestenými osobami v zmysle medzinárodných záväzkov vyplývajúcich zo zmlúv o ľudských právach. Dôležitým predpokladom účinnosti kontroly je tiež zaistenie jej plnej funkčnej a inštitucionálnej nezávislosti na kontrolovaných subjektoch a ich nadriadených orgánoch. Takýto systém aktuálne v SR absentuje. V neposlednom rade by tak v prípade absencie tejto právnej úpravy, vláda SR nesplnila svoje záväzky stanovené v programovom vyhlásení, ako aj v príslušnom uznesení (viď vyššie).
Alternatíva 1: Orgánom plniacim úlohy národného preventívneho mechanizmu by sa stal verejný ochranca práv ako nezávislý orgán ochrany základných práv a slobôd s ústavnou silou v súlade s medzinárodnou praxou ostatných zmluvných strán opčného protokolu.. Vláda SR sa vo svojom Programovom vyhlásení zaviazala, že „v súlade s medzinárodnými štandardmi zavedie zo strany verejného ochrancu práv pravidelný monitoring dodržiavania práv odsúdených vo výkone trestu odňatia slobody a na iných miestach, kde je obmedzená osobná sloboda (napr. prevzatie a držanie osoby v zdravotníckom zariadení s informovaným súhlasom alebo bez neho.)“. Určenie len jedného orgánu, ktorý by zastával úlohy v zmysle opčného protokolu by predstavovalo najčistejšiu možnosť, prehľadnosť pre obyvateľov SR, ako aj pre všetky zariadenia a miesta, kde sa môžu nachádzať osoby obmedzené na osobnej slobode (posilnenie právnej istoty). Takouto úpravou by sa predišlo akýmkoľvek nejasnostiam s vymedzovaním personálnej či miestnej príslušnosti vo vzťahu k rôznorodým miestam zadržania v zmysle čl. 4 opčného protokolu. Návrh takejto právnej úpravy bol predmetom medzirezortného pripomienkového konania od 16.07.2021 do 05.08.2021. Vzhľadom k tomu, že tento spôsob úpravy nedostal dostatočnú podporu, MS SR navrhlo inú alternatívu riešenia.
Alternatíva 2: Úlohy národného preventívneho mechanizmu sa rozdelia medzi tri existujúce orgány ochrany ľudských práv verejného ochrancu práv, komisára pre deti a komisára pre osoby so zdravotným postihnutím. Súčasne sa určí jeden z nich ako koordinačný orgán tak, ako to vyžaduje podvýbor pre prevenciu v prípade, že sa pôsobnosť delí medzi viaceré inštitúcie. V podmienkach SR bude koordinačným orgánom verejný ochranca práv, keďže ide o orgán ochrany ľudských práv a základných slobôd s ústavnou silou. V prípade nejasností, ktorý z orgánov je príslušný na vykonanie návštevy na konkrétnom mieste zadržania, bude platiť pravidlo, že návštevu vykonajú všetky subjekty, medzi ktorými ku sporu o príslušnosť došlo. V prípade, ak sa príslušným nebude cítiť ani jeden zo subjektov, návštevu vykoná verejný ochranca práv. Pôsobnosť medzi komisárov je rozdelená s ohľadom na ich špecializáciu, t. j. podľa miest, kde sa nachádzajú alebo môžu nachádzať deti, resp. osoby so zdravotným postihnutím. Prípady, kde sa nachádzajú osoby, ktoré spĺňajú viaceré charakteristiky (dieťa so zdravotným postihnutím) budú prešetrovať komisári spoločne. Rovnako v prípade, že verejný ochranca práv plánuje vykonať návštevu na miestach, ktoré budú v zmysle návrhu zákona spadať pod jeho pôsobnosť a súčasne bude mať vedomosť o tom, že sa tam nachádza buď dieťa, alebo osoba so zdravotným postihnutím, prizve k vykonaniu kontroly príslušného komisára.
Príloha č. 1
3
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
-
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Účelnosť navrhovaného zákona bude preskúmaná po nadobudnutí jeho účinnosti tak, ako každý zákon v rezorte Ministerstva spravodlivosti SR.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
Príloha č. 1
4
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Marián Filčík, riaditeľ, odbor ľudských práv, Ministerstvo spravodlivosti SR, tel. č. 02/888 91 517, e-mail:
marian.filcik@justice.sk
Kristína Kročková, odbor ľudských práv, Ministerstvo spravodlivosti SR, tel. č. 02/888 91 129, e-mail: kristina.krockova
@justice.sk
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Opčný protokol k Dohovoru OSN proti mučeniu, Implementačný manuál, Asociácia na zabránenie mučenia, r. 2010
Prevencia mučenia - Úloha národných preventívnych mechanizmov, Praktický sprievodca, Úrad vysokého komisára OSN pre ľudské práva, 2018
Usmernenia pre národné preventívne mechanizmy, Podvýbor pre predchádzanie mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu, r. 2010
Analytický hodnotiaci nástroj pre národné preventívne mechanizmy
Zavedenie a určenie národných preventívnych mechanizmov
Prevencia mučenia - Úloha národných preventívnych mechanizmov, Praktický sprievodca
- podklady pre návrh rozpočtu, z ktorých MS SR čiastočne vychádzalo boli poskytnuté od:
Úradu komisára pre osoby so zdravotným postihnutím,
Kancelárie verejného ochrancu práv.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 080/2022
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
Návrh zákona spolu so sprievodnou dokumentáciou bol zaslaný Komisii na posudzovanie vybraných vplyvov dňa 19. apríla 2022. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov bolo MS SR doručené 22. júna 2022, preto v zmysle poslednej vety bodu 8.4 Jednotnej metodiky „Nevyjadrenie Komisie v ustanovenej lehote sa považuje za jej súhlas s doložkou vrátane analýz vplyvov.“.
V stanovisku č. 080/2022 Komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadrila súhlasné stanovisko a napriek neskorému doručeniu stanoviska, bola pripomienka k tabuľke č. 1 analýzy vplyvov zapracovaná do materiálu predkladaného na rokovanie Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: