1
Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Predkladá sa návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 317/2016 Z. z. o požiadavkách a postupoch pri odbere a transplantácii ľudského orgánu, ľudského tkaniva a ľudských buniek a o zmene a doplnení niektorých zákonov (transplantačný zákon) (ďalej len „návrh zákona“) na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace jún až december 2021.
Návrh zákona bol vypracovaný z dôvodu zásahov záchrannej zdravotnej služby Slovenskej republiky (ďalej len ,,ZZS SR“) u pacientov s použitím osobných ochranných pracovných prostriedkov (ďalej len ,,OOPP“) pri ohrození biologickým faktorom 3. a 4. skupiny a potrebou bližšie špecifikovať čas, za ktorý musí poskytovateľ ZZS zabezpečiť výjazd ambulancie ZZS na zásah s ich použitím. Doteraz bola v zákone stanovená povinnosť zabezpečiť výjazd ambulancie ZZS do dvoch minút od prijatia výzvy od koordinačného strediska ZZS alebo operačného strediska ZZS. Je preto nutné špecifikovať čas, za ktorý musí byť zabezpečený zásah s použitím OOPP tak, aby v praxi nevznikali problémy s jeho včasným zabezpečením, keďže samotný čas pri ich použití je v súčasnosti len na posúdení zasahujúcej posádky ZZS.
Návrh zákona taktiež rieši, na základe podnetov z aplikačnej praxe, neodkladnú prepravu pacientov do zahraničia v prípade jej okamžitej indikácie (napr. v prípade transplantácií, keď je indikovaná dostupnosť orgánu a preprava sa nemôže realizovať po schválení príslušnou poisťovňou s vopred dohodnutým poskytovateľom s dlhším časovým odstupom ako je životnosť transplantovaného orgánu, popr. prepravu pacientov do zahraničia, ak na území Slovenskej republiky nie je dostatočný počet lôžok so zodpovedajúcou úrovňou zdravotnej starostlivosti). Doterajšie znenie vyššie uvedeného zákona neumožňovalo zásahy ambulancií ZZS, ktoré jediné môžu uvedený transport realizovať v prípade jeho okamžitej potreby.
V návrhu zákona sa dopĺňajú ustanovenia aktuálne platného zákona v súvislosti so zásahom u pacientov s ochoreniami, kedy je potrebný zásah posádky ambulancie ZZS s použitím osobných ochranných pracovných prostriedkov pri ohrození biologickým faktorom 3. a 4. skupiny a u pacientov s potrebou okamžitého transportu do zahraničia pozemnou ZZS.
Zároveň dochádza k zmene prílohy č. 9 zákona č. 317/2016 Z. z. o požiadavkách a postupoch pri odbere a transplantácii ľudského orgánu, ľudského tkaniva a ľudských buniek a o zmene a doplnení niektorých zákonov z dôvodu rozšírenia okruhu tretích osôb, ktorým sa poskytujú údaje z národného transplantačného registra o Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby Slovenskej republiky.
Predložený návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pretože zo strany poisťovní dôjde k preplácaniu nákladov na prepravu pacientov mimo územia Slovenskej
2
republiky, nemá vplyv na životné prostredie a nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti. Predpokladá sa pozitívny sociálny vplyv z hľadiska umožnenia sprístupnenia zdravotnej starostlivosti pacientom, ktorým vznikne náhla dostupnosť liečby v zahraničí (napr. transplantácie orgánu) a nepredpokladá sa vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh pozitívny aj negatívny vplyv na služby verejnej správy pre občana, keďže na jednej strane dôjde k skvalitneniu dostupnosti poskytovania zdravotnej starostlivosti u pacientov, ktorí čakajú napríklad na transplantáciu orgánov a vznikne požiadavka na transport pri dostupnosti orgánu na transplantáciu, no na strane druhej u časti občanov dôjde k predĺženiu času zásahu ambulanciou ZZS. Predložený materiál nemá vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
3
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Zákon z ... 2023, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 317/2016 Z. z. o požiadavkách a postupoch pri odbere a transplantácii ľudského orgánu, ľudského tkaniva a ľudských buniek a o zmene a doplnení niektorých zákonov (transplantačný zákon)
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
august/september 2022
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
september/október 2022
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
-
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
november/december 2022
2.Definovanie problému
Príslušná novela zákona sa vypracovala z dôvodu zásahov záchrannej zdravotnej služby Slovenskej republiky (ďalej len ,,ZZS SR“) u pacientov s použitím osobných ochranných pracovných prostriedkov (ďalej len ,,OOPP“) a potrebou bližšie špecifikovať čas, za ktorý musí poskytovateľ ZZS zabezpečiť výjazd ambulancie ZZS na zásah s ich použitím. Doteraz bola v zákone stanovená povinnosť zabezpečiť výjazd ambulancie ZZS do dvoch minút od prijatia výzvy od koordinačného strediska ZZS alebo operačného strediska ZZS. Novela zákona, na základe podnetov z aplikačnej praxe, rieši neodkladnú prepravu pacientov vyžadujúcich intenzívny monitoring a liečbu počas transportu do zahraničia a preprava sa nemôže realizovať po schválení príslušnou poisťovňou s vopred dohodnutým poskytovateľom.
3.Ciele a výsledný stav
Hlavným cieľom návrhu novely zákona je jeho precizovanie a zapracovanie požiadaviek Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby Slovenskej republiky pri zásahoch u pacientov vyžadujúcich si OOPP a pacientov, ktorým musí byť poskytnutá neodkladná preprava z dôvodu poskytnutia zdravotnej starostlivosti v inom členskom štáte Európskej únie alebo v zmluvnom štáte Dohody o Európskom hospodárskom priestore a vo Švajčiarskej konfederácii.
Novelou zákona sa stanovuje čas začatia zásahu poskytovateľov ZZS u pacientov, u ktorých sa vyžaduje zásah v OOPP a novo sa určuje zásahové územie ZZS pri poskytovaní neodkladnej prepravy pacienta do iného členského štátu Európskej únie alebo do zmluvného štátu Dohody o Európskom hospodárskom priestore a do Švajčiarskej konfederácie.
4.Dotknuté subjekty
Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, pacient.
5.Alternatívne riešenia
Nulový variant: V prípade absencie právnej úpravy nebude možné uskutočniť transplantáciu orgánov u obyvateľov Slovenskej republiky. Iba za rok 2020, to bolo podľa údajov z OS ZZS SR 13 transplantácií, čo sa prejaví znížením kvality života dotknutých osôb, poprípade ich predčasným úmrtím.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
4
7.Transpozícia práva EÚ
Nie je.
8.Preskúmanie účelnosti
Preskúmanie účelnosti predkladaného materiálu navrhujeme pre rozsah prepráv po uplynutí 5 rokov.
Kontrola na základe počtu dostupných orgánov na transplantáciu v zahraničí podľa údajov Národnej transplantačnej organizácie a počtu prepráv vhodných príjemcov ambulanciami ZZS, kde je snaha dosiahnuť 100% využitie týchto orgánov. Ako neočakávaný vplyv prijatia právnej úpravy by mohlo dôjsť k nedostupnosti ZZS na území Slovenskej republiky, čo sa bude verifikovať údajmi z OS ZZS SR.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
K vplyvu na služby verejnej správy- U pacientov, ktorí čakajú napr. na transplantáciu orgánov a vznikne požiadavka na transport pri dostupnosti orgánu na transplantáciu, dôjde k skvalitneniu dostupnosti poskytovania zdravotnej starostlivosti.
Zároveň ale dôjde aj k predĺženiu času zásahu u pacientov, kde sa vyžaduje zásah v OOPP v triede ohrozenia biologickým faktorom 3. a 4. skupiny.
Z dôvodu možného navýšenia počtu prepráv by mohli vzniknúť zvýšené náklady na pre poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby vo vzťahu k preprave a vzhľadom k rozšíreniu druhu pokút pri nesplnení ich povinností.
11.Kontakt na spracovateľa
Mgr. Radovan Hribik, tel. č. +421 2 593 73 401,e-mail:
radovan.hribik@health.gov.sk
12.Zdroje
5
Zdrojom pre vypracovanie analýzy boli podklady Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby Slovenskej republiky o počte prepráv za predchádzajúcich 5 rokov a výška úhrady stanovená Opatrením Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 09916-2021-OL z 29. marca 2021.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 203/2022
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa v Doložke vybraných vplyvov v časti 10. Poznámky o doplnenie marginálneho vplyvu na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie: Materiál určuje zásahovým územím na vykonávanie neodkladnej prepravy letúnom so súhlasom
príslušnej zdravotnej poisťovne aj územie mimo územia Slovenskej republiky. Možný nárast transportov by mal za následok vyššie náklady na prepravu pre poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby. Zároveň sa v materiáli rozširuje druh pokút, za ktoré je oprávnený Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou uložiť pokutu poskytovateľovi záchrannej zdravotnej služby.
Spôsob vyhodnotenia: Neakceptované
Odôvodnenie: Prepravu pacientov letúnom riešila predchádzajúca právna úprava zákona č. 579/2004 Z. z. a preto
navrhovaná právna úprava v tejto oblasti nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Predkladateľ v doložke vybraných vplyvov označil negatívny, rozpočtovo zabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy. V tabuľke č. 1 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy kvantifikoval výdavky verejnej správy v sume -146 tis. eur v roku 2022, v sume -213 tis. eur v roku 2023, v sume -305 tis. eur v roku 2024 a -449 tis. eur v roku 2025.
V tabuľke č. 1 analýzy vplyvov je potrebné:
- upraviť sumy v časti Výdavky verejnej správy na celé čísla,
- zmeniť sumy na kladné čísla, keďže sumy so záporným znamienkom by v tomto prípade znamenali úsporu výdavkov,
- uviesť v riadku „- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy“, že sa zakladá o vplyv na VZP,
- vypustiť sumy z riadku „- vplyv na ŠR“, keďže ide o vplyv na VZP, ktoré patrí medzi ostatné subjekty verejnej správy,
- uviesť sumy v riadku „Financovanie zabezpečené v rozpočte.“
V analýze vplyvov je potrebné:
- časť 2.2.3. Výpočty vplyvov na verejné financie je potrebné označiť ako časť 2.2.4.,
- uviesť v časti 2.2.4. výdavky vo výdavkovej tabuľke podľa EKRK v zmysle platnej Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov.
S materiálom bude podľa Komisie možné súhlasiť len za podmienky, že z neho nebude vyplývať rozpočtovo nekrytý vplyv, t. j. všetky vplyvy z neho vyplývajúce budú zabezpečené v rámci schválených limitov dotknutých subjektov verejnej správy, bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy.
Spôsob vyhodnotenia: Akceptované
K sociálnym vplyvom
Znenie bodu 4.2 analýzy sociálnych vplyvov je potrebné upraviť tak, že sa očakáva, že ročne bude ovplyvnených maximálne 15 pacientov (z návrhom dotknutej skupiny pacientov). Zároveň Komisia odporúča podrobnejšie špecifikovať, ktorej skupiny pacientov sa hodnotený návrh opatrenia týka.
Spôsob vyhodnotenia: Akceptované
6
K vplyvom služieb verejnej správy na občana
Komisia súhlasí s vyznačením pozitívneho vplyvu na služby verejnej správy pre občana v doložke vybraných vplyvov.
Predkladateľovi však Komisia navrhuje vyznačiť v doložke vybraných vplyvov aj vplyv negatívny z dôvodu, ako je uvedené v Analýze vplyvov na služby verejnej správy pre občana v bode 7.2.2 Časový vplyv, že „Dochádza k predĺženiu času zásahu u pacientov, kde sa vyžaduje zásah v OOPP v triede ohrozenia biologickým faktorom 3 až 4.“
Predkladateľovi tiež Komisia odporúča vyznačiť žiadny vplyv na procesy služieb vo verejnej správe v doložke vybraných vplyvov.
Spôsob vyhodnotenia: Akceptované
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
7
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
+146000
+213000
+305000
+449000
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy/ vplyv na verejné zdravotné poistenie
+146000
+213000
+305000
+449000
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
+146000
+213000
+305000
+449000
v tom: za každý subjekt verejnej správy / vplyv na verejné zdravotné poistenie
+146000
+213000
+305000
+449000
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
8
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh predpokladá zvýšenie výdavkov verejného zdravotného poistenia na základe preplácania nákladov ambulancií ZZS na prepravu pacientov umožnenej zmenou zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zároveň by ale nemalo dôjsť k zmene rozpočtu poisťovní, keďže doteraz boli prepravy pacientov do zahraničia zmluvnými partnermi hradené z ich doterajšieho rozpočtu.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zákona z ....... 2023, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 317/2016 Z. z. o požiadavkách a postupoch pri odbere a transplantácii ľudského orgánu, ľudského tkaniva a ľudských buniek a o zmene a doplnení niektorých zákonov (transplantačný zákon). Účelom návrhu zákona je úprava v § 2 ods. 6 vyššie uvedeného zákona, a to rozšírením zásahového územia ambulancií ZZS v prípade neodkladnej prepravy aj mimo územia Slovenskej republiky a v § 5 ods. 1, kde sa pri nutnosti vykonať zásah v osobných ochranných pracovných prostriedkoch pri ohrození biologickým faktorom 3. a 4. skupiny zvyšuje lehota na vykonanie zásahu na 10 min.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
x nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2022
2023
2024
2025
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
9
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Pri výpočte kvalifikovaného odhadu sa vychádzalo z dát OS ZZS SR za uplynulých 5 rokov, na základe ktorých bol vykonaný výpočet.
Ako modelové mesto bola použitá Praha, kam sa prepravovala väčšina pacientov a následne sa použili ceny za letovú minútu a km. Cenu za km a letovú minútu vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby určuje Opatrenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 09916-2021-OL z 29. marca 2021, a to:
0,79 eur za km a 43,12 eur za letovú minútu.
V dátach bolo vidieť pokles počtu výjazdov bežnej ZZS, ale naopak bolo vidieť exponenciálny nárast v počte výjazdov vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby. Je predpoklad poklesu tohto trendu v ďalších rokoch, zároveň ale zmena legislatívy môže mať pozitívny vplyv na počet letov. Pri výpočte MZ SR vychádzalo z tohto nárastu, čo sa následne premietlo do odhadu počtu zásahov ambulancií ZZS.
Tabuľka č. 1
rok
VZZS-počty zásahov
ZZS- počty zásahov
Pozemná ZZS-náklady
VZZS- náklady
náklady-spolu
2016
1
64
36908,8
7357,5
44266,3
2017
4
32
18454,4
29430
47884,4
2018
3
28,25
16291,775
22072,5
38364,275
2019
5
6
3460,2
36787,5
40247,7
2020
2
11
6343,7
66217,5
72561,2
2021
12
5
2883,5
101521,728
104405,228
2022
17
3
1730,1
143822,448
145552,548
2023
25
2
1153,4
211503,6
212657
2024
36
1
576,7
304565,184
305141,884
2025
53
1
576,7
448387,632
448964,332
10
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
0
0
0
Nepredpokladáme zvýšenie bežných výdavkov
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Nepredpokladáme potrebu navýšenia platov- na prepravu sa použijú posádky ZZS zo systému.
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
+146000
+213000
+305000
+449000
634001
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
+146000
+213000
+305000
+449000
11
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2022
2023
2024
2024
pozmka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
12
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rovnosť žien a mužov a vplyvy na zamestnanosť
(Ak v niektorej z hodnotených oblastí sociálnych vplyvov (bodov 4.1 4.4) nebol identifikovaný vplyv, uveďte v príslušnom riadku analýzy poznámku „Bez vplyvu.“.)
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
(V prípade vyššieho počtu hodnotených opatrení doplňte podľa potreby do tabuľky pred bod 4.2 ďalšie sekcie - 4.1.1 Pozitívny vplyv/4.1.2 Negatívny vplyv).
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
bez vplyvu
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
bez vplyvu
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
a)
4.1.2 Negatívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
bez vplyvu
c)
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
13
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
d)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
bez vplyvu
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Popíšte hodnotené opatrenie, špecifikujte ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
a)
Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
Pre malú skupinu obyvateľstva, cca do 15 osôb ročne, sa umožní preprava ambulanciami záchrannej zdravotnej služby, ktorí si vyžadujú intenzívny monitoring a liečbu pri poskytnutí zdravotnej starostlivosti v zahraničí, ak táto nemôže byť realizovaná zmluvnými partnermi zdravotných poisťovní. V súčasnosti sa jedná o pacientov čakajúcich na transplantáciu orgánov. Je ale možné, že v budúcnosti vznikne požiadavka na prepravu pacientov, u ktorých nebude postačovať kapacita nášho zdravotného systému. Ako príklad môžeme uviesť prepravu pacientov s ochorením COVID- 19 prepravovaných do susedných krajín po prekročení kapacít odd. OAIM a JIS.
14
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
b)
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
c)
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia napr.:
-domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
-nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
-deti (0 – 17),
-mladí ľudia (18 – 25 rokov),
-starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
-ľudia so zdravotným postihnutím,
-marginalizované rómske komunity
-domácnosti s 3 a viac deťmi,
-jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
-príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
-iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
bez vplyvu
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rovnosť žien a mužov.
a)
4.3.1 Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie alebo iného statusu? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Ak áno, ktoré skupiny takto ovplyvnené a akým spôsobom?
b)
bez vplyvu
c)
4.3.2 Môže návrh viesť k zväčšovaniu nerovností medzi ženami a mužmi? Podporuje návrh rovnosť príležitostí? Má návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Popíšte vplyvy.
d)
Popíšte riziká návrhu, ktoré môžu viesť k zväčšovaniu nerovností:
bez vplyvu
e)
Popíšte pozitívne vplyvy návrhu na dosahovanie rovnosti žien a mužov, rovnosti príležitostí žien a mužov, prípadne vplyvy na ženy a mužov, ak sú odlišné:
bez vplyvu
f)
návrh významné vplyvy na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva? Ak áno, aké? Akým spôsobom? Zraniteľnou skupinou obyvateľstva sa rozumejú najmä ženy
bez vplyvu
15
ohrozené viacnásobnou diskrimináciou, tehotné matky, seniorky, ženy patriace do marginalizovaných skupín obyvateľstva, migrantky, ženy a dievčatá so zdravotným postihnutím, obete násilia a pod.
g)
Pri identifikovaní vplyvov na rovnosť žien a mužov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi ženami a mužmi, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rovnosti žien a mužov nespočíva len v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti ako aj rodinnom živote, ale taktiež v podpore rovnosti medzi nimi.
V ktorých oblastiach podpory rovnosti žien a mužov návrh odstraňuje prekážky a/alebo podporuje rovnosť žien a mužov? Medzi oblasti podpory rovnosti žien a mužov okrem iného patria:
-podpora slobodného výberu povolania a ekonomickej činnosti
-podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
-zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
-podpora rovnosti príležitostí pri participácii na rozhodovaní,
-boj proti domácemu násiliu, násiliu na ženách a obchodovaniu s ľuďmi,
-podpora vnímania osobnej starostlivosti o dieťa za rovnocennú s ekonomickou činnosťou a podpora neviditeľnej práce v domácnosti ako takej,
-rešpektovanie osobných preferencií pri výbere povolania a zosúlaďovania pracovného a rodinného života.
bez vplyvu
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
a)
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
bez vplyvu
b)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
bez vplyvu
c)
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu
d)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
bez vplyvu
e)
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
f)
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
bez vplyvu
g)
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
h)
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného
bez vplyvu
16
života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
i)
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
j)
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
bez vplyvu
k)
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
l)
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.
bez vplyvu
17
Analýza vplyvov na služby verejnej správy pre občana
7.1 Identifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
7.1.1 Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcej služby verejnej správy alebo vytvorenie novej služby?
Zmena existujúcej služby (konkretizujte a popíšte)
Novelou zákona sa určuje čas zahájenia zásahu poskytovateľov ZZS u pacientov, u ktorých sa vyžaduje zásah v OOPP.
Nová služba (konkretizujte a popíšte)
Novelou zákona sa určuje zásahové územie ZZS pri poskytovaní neodkladnej preprave pacienta do iného členského štátu Európskej únie alebo do zmluvného štátu Dohody o Európskom hospodárskom priestore a do Švajčiarskej konfederácie.
7.1.2 Špecifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
Názov služby
Poskytnutie neodkladnej prepravy záchrannou zdravotnou službou mimo územia SR.
Platná právna úprava, na základe ktorej je služba poskytovaná (ak ide o zmenu existujúcej služby)
Zákon č. 579/2004 Z. z. z 21. októbra 2004 o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Subjekt, ktorý je na základe platnej právnej úpravy oprávnený službu poskytovať
Poskytovatelia záchrannej zdravotnej služby a Operačné stredisko ZZS SR.
7.1.3 O aký vplyv na službu verejnej správy ide?
Priamy vplyv (popíšte)
Umožní sa preprava pacientov ambulanciami ZZS mimo územia SR a môže sa predĺžiť čas zásahu u pacientov, kde sa vyžaduje zásah v OOPP v triede ohrozenia biologickým faktorom 3. a 4. skupiny.
Nepriamy vplyv (popíšte)
7.2 Vplyv služieb verejnej správy na občana
7.2.1 Náklady
Zníženie priamych finančných nákladov
Bez vplyvu
Zvýšenie priamych finančných nákladov
Bez vplyvu
Zníženie nepriamych finančných nákladov
18
Bez vplyvu
Zvýšenie nepriamych finančných nákladov
Bez vplyvu
7.2.2 Časový vplyv
Zvýšenie času vybavenia požiadavky (popíšte)
Dochádza k predĺženiu času zásahu u pacientov, kde sa vyžaduje zásah v OOPP v triede ohrozenia biologickým faktorom 3. a 4. skupiny.
Zníženie času vybavenia požiadavky (popíšte)
Umožní sa preprava vrtuľníkovou ZZS a pozemnou ZZS v prípadoch ako je náhle vzniknutá požiadavka na transplantáciu orgánov alebo inú zdravotnú starostlivosť dostupnú mimo územia SR, kde nie je možné čakať na vykonanie prepravy zmluvnými partnermi poisťovní.
7.2.3 Ktorá skupina občanov bude predloženým návrhom ovplyvnená?
Špecifikujte skupinu občanov, ktorá bude návrhom ovplyvnená (napr. držitelia vodičských oprávnení). Aká je veľkosť tejto skupiny?
Občania SR, ktorí čakajú na transplantáciu orgánov- cca 15 osôb ročne.
Pacienti, u ktorých je podozrenie na ohrozenie biologickým faktorom 3. a 4. skupiny (je ťažké odhadnúť ich počty- u ochorenia COVID- 19 sa jednalo o asi 40 000 zásahov za rok 2021).
7.2.4 Vyplývajú z návrhu pre občana pri vybavení svojej požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
Nie
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
Nie
7.3 Vplyv na procesy služieb vo verejnej správe
7.3.1 Ktoré sú dotknuté subjekty verejnej správy?
Ktoré subjekty verejnej správy sú účastné procesu poskytnutia služby?
Operačné stredisko ZZS SR, poskytovatelia záchrannej zdravotnej služby.
7.3.2 Vyplývajú z návrhu pre orgán verejnej správy pri vybavení požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
Nie
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
Nie
19
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
1.
Navrhovateľ zákona:
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
2.
Názov návrhu zákona:
Zákon z ... 2023, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 317/2016 Z. z. o požiadavkách a postupoch pri odbere a transplantácii ľudského orgánu, ľudského tkaniva a ľudských buniek a o zmene a doplnení niektorých zákonov (transplantačný zákon)
3.
Predmet návrhu právneho predpisu je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve:
- Hlava XIV, článok 6 písm. a) a článok 168 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. V. ES C 202, 7.6.2016),
b)v sekundárnom práve:
-Nariadenie (ES) Európskeho parlamentu a Rady 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Ú. v. ES L 166, 30. 4. 2004; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5/zv. 5) v platnom znení (Gestor: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, Spolugestor - Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky),
-Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 987/2009 zo 16. septembra 2009, ktorým sa ustanovuje postup vykonávania nariadenia (ES) č. 883/2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Ú. v. L 284, 30. 10. 2009) v platnom znení (Gestor: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, Spolugestor - Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky) ,
-Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/24/EÚ z 9. marca 2011 o uplatňovaní práv pacientov pri cezhraničnej zdravotnej starostlivosti (Ú. v. L 88, 4. 4. 2011) v platnom znení (Gestor: Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky),
-Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) (Ú. v. L 119, 4.5.2016) v platnom znení (Gestor: Úrad na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky),
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)návrh zákona nevyžaduje prebratie práva Európskej únie
b)proti Slovenskej republike nie je začaté konanie v rámci „EÚ Pilot“, postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie
c) - zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov
20
- zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
- úplne
21
Dôvodová správa
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Ide o legislatívno-technickú zmenu nadväzujúcu na vloženie nového písmena d) do § 5 ods. 1 (čl. I bod 5).
K bodu 2
Ide o legislatívno-technickú zmenu nadväzujúcu na vloženie nového odseku 6 do § 2 (čl. I bod 3).
K bodu 3
Podľa § 2 ods. 5 zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zásahovým územím záchrannej zdravotnej služby územie Slovenskej republiky. Navrhovanou zmenou zákona sa umožňuje zásah záchrannej zdravotnej služby v prípade neodkladnej prepravy pri poskytovaní neodkladnej zdravotnej starostlivosti aj mimo územia Slovenskej republiky v prípade jej náhlej potreby, ak nemôže byť použitý obvyklý postup, keď sa transport do zahraničia uskutočňuje po schválení revíznym lekárom príslušnej poisťovne posádkou mimo systém ZZS na základe zmluvného vzťahu poisťovne s poskytovateľom zdravotnej starostlivosti.
K bodu 4
V súlade so zákonom č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je poskytovateľ záchrannej zdravotnej služby povinný uskutočniť zásah do dvoch minút od prijatia výzvy z operačného strediska tiesňového volania záchrannej zdravotnej služby, s výnimkou vrtuľníkovej ambulancie záchrannej zdravotnej služby. Pridaním nového písmena d) do § 5 ods. 1 sa táto výnimka vzťahuje aj na zásah ambulancie záchrannej zdravotnej služby s použitím OOPP pri ohrození biologickým faktorom 3. a 4. skupiny.
K bodu 5
V súčasnosti je na základe platného zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov poskytovateľ ZZS povinný zabezpečiť výjazd ambulancie ZZS do dvoch minút od prijatia výzvy na zásah. V súvislosti so stále narastajúcimi počtami zásahov u pacientov s podozrením na ochorenia, ktoré si vyžadujú použitie osobných ochranných pracovných prostriedkov pri ohrození biologickým faktorom 3. a 4. skupiny ( napr. COVID-19), nie je možné zabezpečiť tento časový interval, keďže ich použitie predlžuje tento čas na 10 minút. Samotný rozsah OOPP určí zamestnávateľ, ktorý vypracuje posudok o riziku na základe identifikácie nebezpečných
22
faktorov pracovného prostredia a určí a zabezpečí ochranné opatrenia, ktoré sa musia vykonať, a ak je to potrebné aj zabezpečí ochranné prostriedky, ktoré musia zamestnanci používať. Preto sa interval pre poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby z dôvodu ich použitia predlžuje. Keďže je operačné stredisko tiesňového volania záchrannej zdravotnej služby povinné riadiť, koordinovať a vyhodnocovať činnosť záchrannej zdravotnej služby tak, aby sa zabezpečila jej plynulosť a nepretržitosť, je potrebné stanoviť maximálny čas výjazdu ambulancie ZZS na zásah.
K bodu 6
Ide o legislatívno-technickú zmenu.
K bodu 7
V súvislosti s doplnením písmena d) do § 5 ods. 1 dochádza k úprave § 6 tak, aby bol Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou oprávnený uložiť pokutu poskytovateľovi záchrannej zdravotnej služby pri nesplnení jeho povinností.
K bodu 8
V súvislosti s doplnením písmena d) § 5ods. 1 dochádza k úprave § 6 ods. 2 písm. b) tak, aby sa poskytovateľa záchrannej zdravotnej služby táto sankcia netýkala, keďže za jeho nesplnenie bude sankcionovaný podľa § 6 ods. 2 písm. a).
K čl. II
K bodu 1
Ide o zosúladenie terminológie so zákonom č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci a zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K bodu 2
V prílohe č. 9 zákona č. 317/2016 Z. z. o požiadavkách a postupoch pri odbere a transplantácii ľudského orgánu, ľudského tkaniva a ľudských buniek a o zmene a doplnení niektorých zákonov je okruh tretích osôb, ktorým sa sprostredkujú údaje z národného transplantačného registra ohraničený, okrem iného, na príslušných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Keďže sa zmenou zákona umožní preprava pacientov na transplantáciu orgánov, musí mať operačné stredisko tiesňového volania záchrannej zdravotnej služby vopred doručený zoznam týchto pacientov, ktorí majú schválenú liečbu v zahraničí s týmito údajmi kvôli zabezpečeniu ich prepravy.
23
K čl. III
Navrhuje sa termín účinnosti zákona na 1. september 2023.
V Bratislave dňa 11. januára 2023
Eduard Heger v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Vladimír Lengvarský v. r.
minister zdravotníctva
Slovenskej republiky