DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Úrad vlády Slovenskej republiky predkladá na rokovanie vlády Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“). Návrh zákona sa predkladá ako iniciatívny materiál s dôrazom na problematiku európskej iniciatívy občanov.
Európska iniciatíva občanov je nástrojom na podporu občianskej diskusie. Jej cieľom je uľahčiť účasť čo najväčšieho počtu občanov na demokratickom rozhodovacom procese Európskej únie. Cieľom implementácie nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/788 zo 17. apríla 2019 o európskej iniciatíve občanov (Ú. v. L 130, 17.5.2019) v platnom znení (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2019/788 v platnom znení“) do národného právneho poriadku je sprístupniť občanom tento nástroj a spraviť ho menej zaťažujúcim a ľahšie použiteľným.
V súčasnosti je problematika európskej iniciatívy občanov v našom právnom poriadku upravená v zákone č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení zákona č. 95/2019 Z. z. a v zákone č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Uvedené právne predpisy implementujú nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 211/2011 zo 16. februára 2011 o iniciatíve občanov (Ú. v. L 65, 11.3.2011) (ďalej len „nariadenie (EÚ) č. 211/2011“), ktoré je v súčasnosti zrušené a nahradené nariadením (EÚ) 2019/788 v platnom znení. Potreba novej zákonnej úpravy vyplýva práve z nariadenia (EÚ) 2019/788 v platnom znení, ktoré na svoje vykonanie vyžaduje od členských štátov Európskej únie zmenu alebo doplnenie existujúcich právnych úprav.
V súčasnej právnej úprave európskej iniciatívy občanov absentuje ustanovenie o zriadení kontaktného miesta, prostredníctvom ktorého sa bude občanom poskytovať pomoc a bezplatné informácie, tento nedostatok však návrh zákona odstráni. Úlohy predmetného kontaktného miesta bude plniť Úrad vlády Slovenskej republiky. Aktuálne je potrebné vypustiť ustanovenia o posudzovaní elektronického systému zberu vyhlásení o podpore iniciatívy občanov, nakoľko nariadenie (EÚ) 2019/788 v platnom znení ustanovuje povinnosť členských štátov posudzovať individuálne online systémy na zber vyhlásení o podpore európskej iniciatívy občanov do 31. decembra 2022.
Návrh zákona nemá vplyvy na rozpočet verejnej správy, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, nemá sociálne vplyvy, vplyv na životné prostredie, vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a nemá vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1 (§ 6b)
V odseku 1 sa ustanovuje, že na európsku iniciatívu občanov sa vzťahuje nariadenie (EÚ) 2019/788 v platnom znení. Návrhom zákona sa upravujú iba oblasti, ktoré je potrebné s ohľadom na nariadenie (EÚ) 2019/788 v platnom znení upraviť na národnej úrovni. S ohľadom na povahu predmetného právneho predpisu Európskej únie nie je potrebné a možné duplicitne upravovať postupy a podmienky upravené priamo v predmetnom nariadení.
Odsekom 2 sa zriaďuje kontaktné miesto na bezplatné poskytovanie informácií a pomoci skupinám organizátorov európskej iniciatívy občanov, ktorého úlohy v plnom rozsahu plní Úrad vlády Slovenskej republiky. Kontaktné miesto sa zriaďuje na zabezpečenie zvýšenia informovanosti o problematike európskej iniciatívy občanov. Zriadenie národného kontaktného miesta na poskytovanie bezplatných informácií a pomoci pre skupiny organizátorov európskej iniciatívy občanov je jednou z požiadaviek nariadenia (EÚ) 2019/788 v platnom znení smerujúcich k naplneniu cieľa, ktorým je dosiahnuť, aby európska iniciatíva občanov bola prístupnejšia, menej zaťažujúca a ľahšie použiteľná či pre organizátorov iniciatívy alebo pre jej podporovateľov a zároveň využiť v plnej miere potenciál európskej iniciatívy občanov na podporu diskusie a priblíženie Európskej únie k jej občanom.
K bodu 2 (§ 6c a 6d)
Vypúšťa sa § 6c, keďže čl. 11 ods. 7 nariadenia (EÚ) 2019/788 v platnom znení ustanovuje, že ustanovenia o individuálnom online systéme na zber vyhlásení o podpore európskej iniciatívy občanov sa vzťahujú výlučne na iniciatívy zaregistrované do 31. decembra 2022. Z uvedeného dôvodu sa úprava obsiahnutá v § 6c stáva neaktuálnou. S ohľadom na účel predkladaného návrhu zákona je teda podstatné vypustiť § 6c a tým zosúladiť vnútroštátnu právnu úpravu európskej iniciatívy občanov s nariadením (EÚ) 2019/788 v platnom znení. Novelizačným bodom 2 sa zároveň vypúšťa aj § 6d, ktoré sa venuje overovaniu vyhlásení o podpore iniciatívy občanov, keďže overovanie vyhlásení o podpore európskej iniciatívy občanov vykonáva v zmysle článku II návrhu zákona Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky.
Spolu s ustanoveniami § 6c a 6d sa vypúšťajú aj poznámky pod čiarou k odkazom 5b 5f, ktoré, okrem iného, odkazovali na pôvodné nariadenie (EÚ) č. 211/2011.
K bodom 3, 6 a 7 (§ 6e, § 6e ods. 1 písm. a) prvý bod, § 6e ods. 1 písm. a) druhý bod)
Ide o zmeny v platných ustanoveniach vyvolané zmenou terminológie v oblasti európskej iniciatívy občanov.
K bodu 4 (§ 6e ods. 1 písm. a))
Z § 6e, ktorý upravuje pokuty na úseku podpory európskej iniciatívy občanov, sa vypúšťa písmeno a) obsahujúce sankciu ukladanú posudzovateľovi systému zberu za porušenie povinností vo vypustenom § 6c. S ohľadom na vypustenie ustanovení o posudzovaní
elektronického systému zberu vyhlásení o podpore iniciatívy občanov je nevyhnutné vypustiť aj ustanovenie o sankcii ukladanej za porušenie uvedených povinností. Zároveň dochádza k legislatívno-technickej úprave, a to k zmene označenia doterajších písmen b) a c) ako písmená a) a b).
K bodu 5 (§ 6e ods. 1 písm. a))
Novelizačným bodom 5 sa § 6e ods. 1 písm. a) zosúlaďuje s nariadením (EÚ) 2019/788 v platnom znení. Poznámka pod čiarou k odkazu 5g odkazujúca na pôvodné nariadenie (EÚ) č. 211/2011 sa z dôvodu neaktuálnosti vypúšťa.
K bodu 8 (§ 6e ods. 1 písm. b))
Ide o úpravu vyvolanú vypustením pôvodného písmena a) v § 6e ods. 1 a s tým súvisiacou zmenou doterajších písmen b) a c) na písmená a) a b). V zmysle nariadenia (EÚ) 2019/788 v platnom znení sa predmetné ustanovenie upravuje v rozsahu osoby, ktorej môže byť uložená pokuta; touto osobou môže byť člen skupiny organizátorov.
K bodu 9 (§ 9d)
Novelizačným bodom 9 sa vkladá nový § 9d obsahujúci prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. mája 2023. Predmetné prechodné ustanovenie odkazuje na čl. 11 ods. 7 nariadenia (EÚ) 2019/788 v platnom znení, ktorý ustanovuje, že ustanovenia o individuálnych online systémoch na zber vyhlásení sa vzťahujú výlučne na iniciatívy zaregistrované do 31. decembra 2022.
K bodu 10 (príloha)
V súvislosti s vypustením ustanovení o posudzovaní elektronického systému zberu vyhlásení o podpore iniciatívy občanov sa vypúšťa aj príloha k zákonu, ktorá obsahuje vzor žiadosti o posúdenie elektronického systému zberu vyhlásení o podpore iniciatívy občanov.
K Čl. II
K § 22 ods. 3
S ohľadom na zmenu terminológie oproti predchádzajúcej právnej úprave európskej iniciatívy občanov sa mení terminológia aj v ustanovení tohto zákona. Poznámka pod čiarou k odkazu 8a sa mení z dôvodu, že pôvodné nariadenie (EÚ) č. 211/2011 bolo zrušené a nahradené nariadením (EÚ) 2019/788 v platnom znení a teda je potrebné aktualizovať aj poznámku pod čiarou.
Vyhlásenia o podpore získané prostredníctvom systému na zber vyhlásení o podpore (zber online) uložené na dátovom úložisku S-CircaBC v príslušných priestoroch daného členského štátu. O uložení nového súboru alebo dokumentu je zaslaná notifikačná správa na kontaktnú emailovú adresu orgánu pre verifikáciu vyhlásení o podpore. Po stiahnutí súborov z úložiska začína proces verifikácie vyhlásení o podpore iniciatívy. Vyhlásenia o podpore získané systémom na zber spracovávané elektronicky hromadným porovnaním s údajmi v Registri
obyvateľov Slovenskej republiky. Výstupné údaje, v ktorých nastala zhoda s údajmi vo vstupných súboroch, považované za platné vyhlásenia o podpore. Verifikácia vyhlásení o podpore v listinnej forme prebieha manuálne. Počet platných vyhlásení o podpore je počet úspešne overených vyhlásení o podpore z online súboru, alebo online súboru a manuálneho porovnania spolu, prípadne len počtu platných vyhlásení z listinnej formy.
Po procese verifikácie vyhlásení o podpore je podľa nariadenia o európskej iniciatíve občanov vydávané Osvedčenie o počte platných vyhlásení o podpore získaných v Slovenskej republike, ktorého scan je importovaný na úložisko S-CircaBC v časti pre príslušný štát, iniciatívu a položku Annex VI.
K Čl. III
S ohľadom na dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť od 1. mája 2023.
V Bratislave, dňa 11. januára 2023
Eduard Heger
predseda vlády Slovenskej republiky
Július Jakab
vedúci Úradu vlády Slovenskej republiky