1
TABUĽKA ZHODY
právneho predpisu s právom Európskej únie
SMERNICA EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY 2014/24/EÚ
z 26. februára 2014 o verejnom obstarávaní a o zrušení smernice 2004/18/ES v platnom znení
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 343/2015 Z. z.)
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“)
1
2
3
4
5
6
7
8
Článok
(Č, O, V, P)
Text
Spôsob
transp.
Č.
Článok
(Č, §, O, V, P)
Text
Zho
-da
Č: 40
Verejní obstarávatelia môžu pred začatím postupu obstarávania uskutočniť trhové konzultácie s cieľom pripraviť obstarávanie a informovať hospodárske subjekty o svojich plánoch obstarávania a požiadavkách na obstarávanie.
Verejní obstarávatelia môžu na tieto účely napríklad žiadať o rady alebo prijať rady od nezávislých expertov alebo orgánov alebo od účastníkov trhu. Uvedené rady sa môžu použiť pri plánovaní a vykonávaní postupu obstarávania, a to za predpokladu, že takéto rady nenarušia hospodársku súťaž ani nepovedú k porušeniu zásad nediskriminácie a transparentnosti.
N
Zákon
č. 343/2015
Z. z.
§ 25
O:1
§ 25
O:1
Návrhu
zákona
Ú
(1)
Verejný
obstarávateľ
alebo
obstarávateľ
môže
pred
začatím
postupu
verejného
obstarávania
uskutočniť
trhové
konzultácie
na
účely
jeho
prípravy
a
informovania
hospodárskych
subjektov
o
plánovanom
postupe
verejného
obstarávania.
Verejný
obstarávateľ
alebo
obstarávateľ
môže
na
tento
účel
najmä
požiadať
o
radu
alebo
prijať
radu
od
nezávislých
odborníkov,
nezávislých
inštitúcií
alebo
od
účastníkov
trhu,
ktorú
možno
použiť
pri
plánovaní
alebo
realizácii
postupu
verejného
obstarávania,
ak
sa
ňou
nenaruší
hospodárska
súťaž,
ani
neporuší
princíp
nediskriminácie
a
princíp
transparentnosti.
(1)
Verejný
obstarávateľ
alebo
obstarávateľ
môže
pred
začatím
postupu
verejného
obstarávania
uskutočniť
trhové
konzultácie
na
účely
jeho
prípravy
a
informovania
hospodárskych
subjektov
o
plánovanom
postupe
verejného
obstarávania.
Verejný
obstarávateľ
alebo
obstarávateľ
môže
na
tento
účel
najmä
požiadať
o
radu
alebo
prijať
radu
od
nezávislých
odborníkov,
nezávislých
inštitúcií
alebo
od
účastníkov
trhu,
ktorú
možno
použiť
pri
plánovaní
alebo
realizácii
postupu
verejného
obstarávania,
ak
sa
ňou
nenaruší
hospodárska
súťaž,
ani
neporuší
princíp
nediskriminácie
a
princíp
transparentnosti.
Verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ môže na účely informovania o prípravných trhových konzultáciách zaslať úradu na uverejnenie vo vestníku oznámenie o prípravných trhových konzultáciách.“.
Poznámky
2
1
2
3
4
5
6
7
8
Článok
(Č, O, V, P)
Text
Spôsob
transp.
Č.
Článok
(Č, §, O, V, P)
Text
Zho
-da
Poznámky
Č: 41
Ak záujemca alebo uchádzač alebo podnik spojený so záujemcom alebo uchádzačom poskytol verejnému obstarávateľovi poradenstvo, bez ohľadu na to, či sa tak stalo v kontexte článku 40, alebo ak sa iným spôsobom podieľal na príprave postupu obstarávania, verejný obstarávateľ prijme primerané opatrenia na zaistenie toho, aby sa účasťou daného záujemcu alebo uchádzača nenarušila hospodárska súťaž.
Medzi takéto opatrenia patrí oznámenie príslušných informácií, ktoré sa vymenili v súvislosti s účasťou záujemcu alebo uchádzača na príprave postupu obstarávania, alebo akýchkoľvek príslušných informácií, ktoré sa vymenili v dôsledku tejto účasti, ostatným záujemcom a uchádzačom a stanovenie primeraných lehôt na prijímanie ponúk. Dotknutý záujemca alebo uchádzač sa z postupu vylúči len vtedy, ak neexistujú žiadne iné prostriedky na zaistenie dodržiavania povinnosti riadiť sa zásadou rovnakého zaobchádzania.
Záujemcom alebo uchádzačom sa pred akýmkoľvek takýmto vylúčením poskytne možnosť preukázať, že ich účasťou na príprave postupu obstarávania sa nemôže narušiť hospodárska súťaž. Prijaté opatrenia sa zdokumentujú v individuálnej správe podľa článku 84.
N
Zákon
č. 343/2015
Z. z.
§ 25
O:1
§ 25
O:1
Návrhu
zákona
(1)
Verejný
obstarávateľ
alebo
obstarávateľ
môže
pred
začatím
postupu
verejného
obstarávania
uskutočniť
trhové
konzultácie
na
účely
jeho
prípravy
a
informovania
hospodárskych
subjektov
o
plánovanom
postupe
verejného
obstarávania.
Verejný
obstarávateľ
alebo
obstarávateľ
môže
na
tento
účel
najmä
požiadať
o
radu
alebo
prijať
radu
od
nezávislých
odborníkov,
nezávislých
inštitúcií
alebo
od
účastníkov
trhu,
ktorú
možno
použiť
pri
plánovaní
alebo
realizácii
postupu
verejného
obstarávania,
ak
sa
ňou
nenaruší
hospodárska
súťaž,
ani
neporuší
princíp
nediskriminácie
a
princíp
transparentnosti.
Verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ môže na účely informovania o prípravných trhových konzultáciách zaslať úradu na uverejnenie vo vestníku oznámenie o prípravných trhových konzultáciách.“.
U
3
1
2
3
4
5
6
7
8
Článok
(Č, O, V, P)
Text
Spôsob
transp.
Č.
Článok
(Č, §, O, V, P)
Text
Zho
-da
Poznámky
Čl. 46
O:3
3. Členské štáty môžu stanoviť, že v prípade, ak sa tomu istému uchádzačovi môže zadať viac ako jedna časť, môžu verejní obstarávatelia zadávať zákazky kombinujúce niekoľko častí alebo všetky časti, ak v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania alebo vo výzve na potvrdenie záujmu uviedli, že si vyhradzujú túto možnosť a uviedli časti alebo skupiny častí, ktoré môžu byť kombinované.
N
Zákon
č. 343/2015
Z. z
§ 28
O:4
§ 28
O:4
Návrhu
zákona
(4)
Ak
jednému
uchádzačovi
možno
zadať
niekoľko
častí,
verejný
obstarávateľ
a
obstarávateľ
môžu
zadať
zákazky
alebo
koncesie,
ktoré
kombinujú
niekoľko
častí
alebo
všetky
časti,
ak
v
oznámení
o
vyhlásení
verejného
obstarávania,
oznámení
použitom
ako
výzva
na
súťaž
alebo
oznámení
o
koncesii
uvedú
túto
možnosť
a
zároveň
uvedú
časti
alebo
skupiny
častí,
ktoré
možno
kombinovať.
Verejný
obstarávateľ
a
obstarávateľ
uvedú
v
súťažných
podkladoch
alebo
v
koncesnej
dokumentácii
v
o
z
n
á
m
e
n
í
o
v
y
h
l
á
s
e
n
í
v
e
r
e
j
n
é
h
o
o
b
s
t
a
r
á
v
a
n
i
a
,
o
z
n
á
m
e
n
í
p
o
u
ž
i
t
o
m
a
k
o
v
ý
z
v
a
n
a
s
ú
ť
a
ž
a
l
e
b
o
o
z
n
á
m
e
n
í
o
k
o
n
c
e
s
i
i
objektívne
a
nediskriminačné
pravidlá,
ktoré
uplatnia
na
určenie
častí
zákazky
alebo
koncesie,
ktoré
sa
zadajú
jednému
uchádzačovi.
U
Čl. 57
Z účasti na postupe obstarávania bude vylúčený každý
N
Zákon
§:32
Verejného
obstarávania
sa
môže
zúčastniť
len
ten,
kto
spĺňa
U
4
O:2
hospodársky subjekt, v prípade ktorého verejný obstarávateľ vie, že tento hospodársky subjekt porušuje svoje povinnosti týkajúce sa platby daní alebo príspevkov na sociálne zabezpečenie, a ak bola táto skutočnosť potvrdená konečným a záväzným súdnym alebo správnym rozhodnutím v súlade s právnymi ustanoveniami krajiny, v ktorej je usadený, alebo ustanoveniami členského štátu verejného obstarávateľa.
Verejní obstarávatelia môžu okrem toho hospodársky subjekt vylúčiť alebo členské štáty ich môžu požiadať, aby ho vylúčili z účasti na postupe obstarávania, ak verejný obstarávateľ môže akýmikoľvek vhodnými prostriedkami preukázať, že hospodársky subjekt porušuje svoje povinnosti týkajúce sa platby daní alebo príspevkov na sociálne zabezpečenie.
Tento odsek sa viac neuplatňuje, ak hospodársky subjekt splnil svoje povinnosti tým, že zaplatil alebo uzavrel záväznú dohodu s cieľom zaplatiť splatné dane alebo príspevky na sociálne zabezpečenie vrátane akýchkoľvek prípadných vzniknutých úrokov alebo sankcií.
č. 343/2015
Z. z
O:1
P: b, c,
§:40
O:12
P:a
tieto
podmienky
účasti
týkajúce
sa
osobného
postavenia:
b)
nemá
evidované
nedoplatky
na
poistnom
na
sociálne
poistenie
a
zdravotná
poisťovňa
neeviduje
voči
nemu
pohľadávky
po
splatnosti
podľa
osobitných
predpisov
46b)
v
Slovenskej
republike
a
v
štáte
sídla,
miesta
podnikania
alebo
obvyklého
pobytu,
c)
nemá
evidované
daňové
nedoplatky
voči
daňovému
úradu
a
colnému
úradu
podľa
osobitných
predpisov
46c)
v
Slovenskej
republike
a
v
štáte
sídla,
miesta
podnikania
alebo
obvyklého
pobytu,
Uchádzača
alebo
záujemcu
nemožno
vylúčiť
z
dôvodu
nesplnenia
podmienky
účasti
podľa
§
32
ods.
1
písm.
b)
a
c),
alebo
z
dôvodu
podľa
§
40
ods.
8
písm.
e),
ak
a)
zaplatil
nedoplatky
alebo
mu
bolo
povolené
nedoplatky
platiť
v
splátkach
alebo
5
Čl:57
O:3
Členské štáty môžu výnimočne ustanoviť výnimku z povinného vylúčenia stanoveného v odsekoch 1 a 2 v prípade nadradených dôvodov týkajúcich sa verejného záujmu, akými napríklad verejné zdravie alebo ochrana životného prostredia.
Členské štáty môžu ustanoviť výnimku z povinného vylúčenia stanoveného v odseku 2 aj v prípade, ak by vylúčenie bolo jasne neprimerané, najmä ak neboli zaplatené len malé sumy daní alebo príspevkov na sociálne zabezpečenie alebo ak bol hospodársky subjekt informovaný o presnej sume, ktorú zaplatiť, pretože porušil svoje povinnosti súvisiace s platením daní alebo príspevkov na sociálne zabezpečenie, v takom čase, že nemal možnosť prijať opatrenia, ktoré stanovené v odseku 2 treťom pododseku, pred uplynutím lehoty na požiadanie o účasť, alebo v prípade verejnej súťaže, lehoty na predloženie svojej ponuky.
N
Zákon
č. 343/2015
Z. z
§:32
O:1
P:b, c
§:40
O:12
P:b
§: 82
O:2
Verejného
obstarávania
sa
môže
zúčastniť
len
ten,
kto
spĺňa
tieto
podmienky
účasti
týkajúce
sa
osobného
postavenia:
b)
nemá
evidované
nedoplatky
na
poistnom
na
sociálne
poistenie
a
zdravotná
poisťovňa
neeviduje
voči
nemu
pohľadávky
po
splatnosti
podľa
osobitných
predpisov
46b)
v
Slovenskej
republike
a
v
štáte
sídla,
miesta
podnikania
alebo
obvyklého
pobytu,
c)
nemá
evidované
daňové
nedoplatky
voči
daňovému
úradu
a
colnému
úradu
podľa
osobitných
predpisov
46c)
v
Slovenskej
republike
a
v
štáte
sídla,
miesta
podnikania
alebo
obvyklého
pobytu,
Uchádzača
alebo
záujemcu
nemožno
vylúčiť
z
dôvodu
nesplnenia
podmienky
účasti
podľa
§
32
ods.
1
písm.
b)
a
c),
alebo
z
dôvodu
podľa
§
40
ods.
8
písm.
e),
ak
b)
je
výška
nedoplatku
rovnaká
alebo
nižšia
ako
200
eur
Verejný
obstarávateľ
vyhodnotí
splnenie
podmienok
účasti
podľa
§
32
ods.
1
písm.
a),
b),
c),
e)
a
f);
to
neplatí,
ak
ide
o
priame
rokovacie
konanie
podľa
§
81
písm.
c)
uskutočnené
na
účely
zabezpečovania
ochrany
života
a
zdravia
v
čase
mimoriadnej
situácie
34b)
alebo
v
čase
núdzového
stavu.
34a)
Verejný
obstarávateľ
môže
vyžadovať
splnenie
ďalších
podmienok
účasti
podľa
§
32
36.
U
6
Príloha XII
PRÍLOHA XII
DÔKAZOVÉ PROSTRIEDKY PREUKAZUJÚCE SPLNENIE PODMIENOK ÚČASTI
Časť I: Ekonomické a finančné postavenie
Ekonomické a finančné postavenie hospodárskeho subjektu možno spravidla preukázať jedným alebo viacerými z týchto spôsobov:
a) príslušnými bankovými výpismi alebo, keď to prichádza do úvahy, dôkazom o príslušnom poistení náhrady škôd vyplývajúcich z podnikateľského rizika;
b) predložením finančných výkazov alebo výpisov z finančných výkazov, ak sa zverejňovanie finančných výkazov vyžaduje podľa právnych predpisov krajiny, v ktorej je hospodársky subjekt usadený;
c) výkazom o celkovom obrate podniku a, keď to prichádza do úvahy, o obrate v oblasti, ktorej sa zákazka týka, najviac za posledné tri hospodárske roky, v závislosti od dátumu, kedy bol podnik zriadený alebo kedy hospodársky subjekt začal obchodovať, pokiaľ informácie o takýchto obratoch k dispozícii.
Časť II: Technická spôsobilosť
Prostriedky poskytujúce dôkaz o technickej spôsobilosti hospodárskeho subjektu podľa článku 58:
a) tieto zoznamy:
i)zoznam prác vykonaných za najviac posledných päť rokov doplnený potvrdeniami o uspokojivom vykonaní a výsledku najdôležitejších prác; ak je to potrebné na zaistenie primeranej úrovne hospodárskej súťaže, verejní obstarávatelia môžu uviesť, že zohľadnia dôkazy o príslušných prácach vykonaných za viac ako posledných päť rokov;
N
Zákon
č. 343/2015 Z.z.
§ 24
O:1
P: a)
§ 34
O:1
P. a)
Návrhu
zákona
(1)
Technická
spôsobilosť
alebo
odborná
spôsobilosť
sa
preukazuje
podľa
druhu,
množstva,
dôležitosti
alebo
využitia
dodávky
tovaru,
stavebných
prác
alebo
služieb
doloženým
jedným
alebo
niekoľkými
z
týchto
dokladov:
zoznamom
dodávok
tovaru
alebo
poskytnutých
služieb
za
predchádzajúce
tri
roky
od
vyhlásenia
verejného
obstarávania
s
uvedením
cien,
lehôt
dodania
a
odberateľov;
dokladom
je
referencia,
ak
odberateľom
bol
verejný
obstarávateľ
alebo
obstarávateľ
podľa
tohto
zákona,
a)
zoznamom
dodávok
tovaru
alebo
poskytnutých
služieb
za
predchádzajúce
tri
roky
od
vyhlásenia
verejného
obstarávania
alebo
za
predchádzajúce
tri
roky
od
doručenia
žiadosti
o
účasť
za
účelom
zaradenia
do
dynamického
nákupného
systému
s
uvedením
cien,
lehôt
dodania
a
odberateľov;
ak
bol
odberateľom
verejný
obstarávateľ
alebo
obstarávateľ
podľa
tohto
zákona
dokladom
je
1.
referencia
alebo
2.
iný
doklad
preukazujúci
dodanie
tovarov
alebo
poskytnutie
služieb,
ak
referencia
nebola
vyhotovená
podľa
§
12
7
ii) zoznam hlavných dodaní tovaru vykonaných alebohlavných služieb poskytnutých za najviac posledné tri roky s uvedením súm, dátumov a príslušných verejných alebo súkromných príjemcov. Ak je to potrebné na zaistenie primeranej úrovne hospodárskej súťaže, verejní obstarávatelia môžu uviesť, že zohľadnia dôkazy o príslušných tovaroch dodaných alebo službách poskytnutých za viac ako posledné tri roky;
b) uvedenie príslušných technikov alebo technických inštitúcií, bez ohľadu na to, či patria alebo nepatria priamo do podniku hospodárskeho subjektu, najmä tých, ktorí zodpovední za kontrolu kvality, a v prípade verejných zákaziek na uskutočnenie stavebných prác tých, na ktorých sa môže dodávateľ obrátiť so žiadosťou o vykonanie práce;
c) opis technických zariadení a opatrení použitých hospodárskym subjektom na zabezpečenie kvality a študijných a výskumných zariadení podniku;
d) uvedenie informácií týkajúcich sa riadenia dodávateľského reťazca a sledovacích systémov, ktoré hospodársky subjekt bude môcť použiť pri plnení zákazky;
e) ak výrobky, ktoré sa majú dodať, alebo služby, ktoré sa majú poskytnúť, zložité alebo vo výnimočných prípadoch, ak sa vyžadujú na osobitný účel, kontrola výrobných kapacít dodávateľa alebo technickej spôsobilosti poskytovateľa služieb vykonaná verejnými obstarávateľmi alebo v ich mene príslušným oficiálnym orgánom krajiny, v ktorej je dodávateľ tovaru alebo poskytovateľ služby usadený, so súhlasom takéhoto orgánu, a v prípade potreby kontrola študijných a výskumných prostriedkov, ktoré k dispozícii, a kvality kontrolných opatrení, ktoré bude uplatňovať;
f) vzdelávacie a profesijné kvalifikácie poskytovateľa služieb alebo dodávateľa alebo riadiacich pracovníkov podniku za predpokladu, že nie hodnotené ako kritérium na vyhodnotenie ponúk;
8
g) uvedenie opatrení environmentálneho manažérstva, ktoré bude hospodársky subjekt schopný uplatňovať pri plnení zákazky;
h) uvedenie ročného priemeru počtu pracovných síl poskytovateľa služieb alebo dodávateľa a počtu riadiacich pracovníkov za posledné tri roky;
i) uvedenie nástrojov, vybavenia prevádzky alebo technického vybavenia, ktoré poskytovateľ služieb alebo dodávateľ k dispozícii na plnenie zákazky;
j) uvedenie časti zákazky, ktorú hospodársky subjekt v úmysle prípadne zadať subdodávateľom;
k) pokiaľ ide o výrobky, ktoré majú byť dodané:
i) vzorky, opisy alebo fotografie, ktorých pravosť musí byť overená, ak to verejný obstarávateľ vyžaduje;
ii) osvedčenia vydané oficiálnymi ústavmi alebo agentúrami na kontrolu kvality, ktoré majú priznanú právomoc vydávať potvrdenia o zhode výrobkov, ktorá je jasne určená odkazmi na technické špecifikácie alebo normy.