Dôvodová správaVšeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov sa predkladá ako návrh skupiny poslancov NRSR.
V Čl. I. sa navrhuje rozšíriť okruh detí, na ktoré MPSVR SR poskytuje dotáciu na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa o ďalších žiakov základných škôl. V súčasnosti majú nárok na dotáciu iba deti z domácností v hmotnej núdzi, ako aj deti rodičov, ktorí si neuplatňujú na toto dieťa nárok na sumu daňového zvýhodnenia na vyživované dieťa, ktoré nedovŕšilo 15 rokov veku, žijúce s ním v domácnosti podľa § 33 ods. 1 písm. b) a § 52zzn ods. 3 písm. b) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov.
Predkladatelia však považujú za nanajvýš akútne rozšíriť existujúci okruh podporovaných detí, tak, aby na dotované obedy v školských jedálňach mali nárok všetci žiaci základných, ako aj deti z posledných ročníkov materských škôl, v ktorých absolvujú povinnú predškolskú prípravu. Táto akútna potreba vyplýva zo skutočnosti, že pokračujúci rast cien potravín spôsobuje výrazný nárast nákladov na poskytovanie školského stravovania, ktorý školské jedálne nedokážu pokryť len úsporami na iných nákladoch. To sa prejavuje nárastom poplatkov za školské stravovanie, ktoré musia znášať rodičia.
Nárast poplatkov za stravovanie žiakov je v súčasnom období taký výrazný, že pohltí zvýšené príjmy rodičov v podobe zvýšeného prídavku na dieťa a zvýšeného daňového bonusu. V podstate platí, že tzv. prorodinné opatrenia, ktoré v roku 2022 presadila vládna koalícia sa míňajú pôvodne zamýšľaného účinku a okrem nákladov na školské stravovanie v skutočnosti neumožňuje rodinám s deťmi pokryť ďalšie zvýšené výdavky súvisiace s ich školskou dochádzkou, resp. mimoškolskou činnosťou, nieto ešte iné výdavky súvisiace so starostlivosťou žiakov materských, základných a stredných škôl. Odborníci na školské stravovanie, ako aj sociológovia preto dôrazne varujú, že očakávanou reakciou rodičov na zvýšené výdavky bude šetrenie v podobe odhlasovania ich detí zo školského stravovania, čo bude mať negatívny dopad na ich stravovacie návyky.
Navrhovaný zákon preto vnímať ako potrebné doplnenie tzv. prorodinných opatrení, aby ich účinok v čase pokračujúcej bezprecedentnej inflácie rodiny s deťmi v materských, základných a stredných školách reálne pocítili. Zároveň ho treba vnímať ako príspevok k odstráneniu stigmatizácie chudoby v období, kedy aj rodiny, ktoré nie sú odkázané na pomoc v hmotnej núdzi pociťujú akútnu potrebu pomoci zo strany štátu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.