B. Osobitná časťK Čl. I (zákon č. 43/2004 Z. z.)
K bodu 1 (§ 28a ods. 4)
Legislatívno-technická úprava.
K bodom 2, 3, 23, 31 až 33, 35, 40 [§ 29 písm. b) a c), § 46e ods. 2 písm. l), nadpis piatej hlavy štvrtej časti, § 46ha, nadpis v § 46i, § 47 ods. 2 písm. b) tretí bod, § 110 ods. 5]
Navrhuje sa zaviesť nové plnenie zo starobného dôchodkového sporenia – osobitný výber (§ 46ha). Sporiteľ bude mať možnosť voľne disponovať so svojím majetkom tvoreným z dobrovoľných príspevkov, pričom nárok naň vznikne sporiteľovi, ktorý si počas účasti na starobnom dôchodkovom sporení platil aj dobrovoľné príspevky. Sporiteľ by teda, na rozdiel od súčasného právneho stavu, mal prístup k majetku tvorenému z dobrovoľných príspevkov alebo jeho časti v zásade kedykoľvek, nie až dovŕšením dôchodkového veku, a to aj opakovane.
Navrhuje sa, aby osobitný výber vyplácala dôchodková správcovská spoločnosť, s ktorou má sporiteľ uzatvorenú zmluvu o starobnom dôchodkovom sporení, ak o jeho vyplácanie sporiteľ požiada a jeho vyplácanie si dohodne v tejto zmluve.
V čl. II, v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, sa súčasne navrhuje zaviesť pre platenie dobrovoľných príspevkov štátny stimul v podobe možnosti zníženia základu dane. V záujme podpory dlhodobého sporenia na starobu sa pritom navrhuje, aby ak sporiteľ požiada o vyplatenie osobitného výberu až po dovŕšení veku 55 rokov, osobitný výber bol oslobodený od dane z príjmov rovnako, ako je to aj v prípade všetkých ďalších plnení zo starobného dôchodkového sporenia. V prípade, ak sporiteľ využije možnosť osobitného výberu skôr ako v 55-tom roku veku, navrhuje sa, aby bol povinný zvýšiť si základ dane o sumu zaplatených dobrovoľných príspevkov, o ktorú si v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach základ dane znížil.
Navrhuje sa, aby aj po vyplatení osobitného výberu mohol sporiteľ naďalej platiť dobrovoľné príspevky na svoj osobný dôchodkový účet vedený v dôchodkovej správcovskej spoločnosti. Navrhuje sa, aby daňovú úľavu v podobe zníženia základu dane mohol sporiteľ využívať dovtedy, kým prvýkrát nepožiada o osobitný výber (zníženie základu dane o zaplatené dobrovoľné príspevky po vyplatení osobitného výberu už nebude možné).
V nadväznosti na zavedenie osobitného výberu sa ďalej navrhujú nevyhnutné úpravy v § 29, § 46e ods. 2 písm. l) (aby Sociálna poisťovňa ako správca ponukového systému spracúvala aj údaje o sume osobitného výberu vyplateného sporiteľovi), v § 47 ods. 2 písm. b) treťom bode (že administráciou sa rozumie aj vyplácanie osobitného výberu) a v § 110 ods. 5 (rozšírenie rozsahu údajov, ktoré dôchodková správcovská spoločnosť poskytuje Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny SR a Ministerstvu financií SR).
K bodom 5 a 38 [§ 33 ods. 1 písm. b) prvý bod, § 92 ods. 8 písm. b)]
Navrhuje sa nová hranica pre vyplatenie starobného dôchodku alebo predčasného starobného dôchodku programovým výberom v jednej splátke z celej nasporenej sumy aj pre sporiteľov, ktorí by podľa zákona č. 43/2004 Z. z. v znení účinnom od 1. januára 2024 poberali starobný dôchodok alebo predčasný starobný dôchodok v osobitnom režime, t. j. z dôvodu relatívne nízkej nasporenej sumy by sa im dôchodok vyplácal vo výške mediánu (suma podľa § 46e ods. 8), až kým sa ich majetok nevyčerpá. Uvedené sa navrhuje predovšetkým z dôvodu zavedenia novej formy vyplácania dôchodku programovým výberom pre sporiteľov, ktorých súčet všetkých pravidelných dôchodkových príjmov presiahne referenčnú sumu (§ 33b zákona č. 43/2004 Z. z. v znení účinnom od 1. januára 2024). Navrhuje sa, aby sa hranica pre vyplatenie starobného dôchodku alebo predčasného starobného dôchodku v jednej splátke (vo výške 894