1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter KREMSKÝ, Milan KURIAK, Richard VAŠEČKA, Peter LIBA a Peter VONS.
Cieľom návrhu zákona je znížiť správny poplatok pri zápise nového držiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1 v prípade, ak sa nemení evidenčné číslo vozidla, a to o 70%, najviac však na 33 eur. Dôvodom je, že výška správneho poplatku pri zápise do evidencie vozidiel je závislá od výkonu motora, pričom v tejto výške sa zohľadňuje viacero faktorov spojených s užívaním takéhoto vozidla, napr. viac emisií, väčšia záťaž na vozovku a tým jej opotrebovanie a potreba opráv atď., s čím spojené náklady štátu na odstraňovaní dôsledkov týchto záťaží.
Pri ďalšom predaji ojazdeného motorového vozidla novému majiteľovi a pri zápise nového držiteľa takéhoto vozidla však výška správneho poplatku podľa výkonu motora stráca svoj zmysel, keďže vyššie pomenované faktory boli zohľadnené vo výške správneho poplatku pri prvom zápise vozidla. Počas existujúceho právneho stavu, ktorý nastane po zmene zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch (k 1.4.2023) tak môžu nastať situácie, že staršie vozidlá s výkonom nad 154 kW budú takmer nepredajné, keďže ich trhová hodnota bude nižšia, ako poplatok za administratívny prepis na nového majiteľa. Hrozí preto, že ich noví majitelia nebudú prepisovať na seba, ale ich budú prevádzkovať na pôvodného majiteľa, čím vzniká riziko právnych sporov pri uplatňovaní objektívnej zodpovednosti, povinného ručenia, využívaní diaľnic, parkovacích systémov a podobne.
Predkladatelia návrhu preto prišli s riešením, aby sa poplatok výrazne znížil, ak neprichádza k zmene evidenčného čísla vozidla pri prepise na nového majiteľa. V prípade, ak sa nemení evidenčné číslo, odpadajú nielen náklady na vyhotovenie nových tabuliek, ale sa znižuje aj náročnosť procesu pre príslušné orgány. Je preto vhodné, aby pri takomto zápise nového držiteľa výška správneho poplatku zohľadňovala tieto skutočnosti. Predmetné zníženie bude približne zodpovedať administratívnym nákladom správneho orgánu vykonávajúceho zápis nového držiteľa.
Návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ale pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a na služby verejnej správy pre občana. Návrh zákona nepredpokladá sociálne vplyvy, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a vplyvy na životné prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
B. Osobitná časť
K Čl. I
Navrhuje sa upraviť zvýhodnenie výšky správneho poplatku o 70%, najviac však na 33 eur, pri prepise držiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1 v prípade, že sa nemení evidenčné číslo vozidla.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona dňom vyhlásenia.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter KREMSKÝ, Milan KURIAK, Richard VAŠEČKA, Peter Liba a Peter VONS
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.