Dôvodová správaA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter KREMSKÝ, Milan KURIAK, Peter LIBA, Peter VONS a Vojtech TÓTH.
Návrh zákona reaguje na pretrvávajúcu energetickú krízu a jej negatívne dôsledky, ktoré zasiahli o. i. aj podnikateľský sektor. Zásadným spôsobom sú ovplyvnené aj tie podnikateľské subjekty, ktoré sú prijímateľmi regionálnej investičnej pomoci. Pri tejto skupine subjektov energetická kríza naviac priamo ovplyvnila ich schopnosť plniť povinnosti a podmienky na poskytnutie regionálnej investičnej pomoci vyplývajúce z rozhodnutí o poskytnutí, resp. o schválení investičnej pomoci.
Porušenie podmienok na poskytnutie investičnej pomoci a súvisiacich povinností by mohlo viesť až k rušeniu rozhodnutí o poskytnutí, resp. rozhodnutí o schválení investičnej pomoci, pričom už počas pandémie COVID-19 bolo ustálené, že „hromadné“ rušenie podpory inak riadne realizovaných investičných zámerov by bolo neželaným javom.
Na uvedené adresne reaguje návrh zákona tým, že zmierňuje relevantné vybrané podmienky na poskytnutie regionálnej investičnej pomoci a súvisiace povinnosti, ktoré majú prijímatelia plniť v čase pretrvávajúcej energetickej krízy a jej negatívnych dôsledkov. S cieľom podpory ozdravenia ekonomiky návrh zákona obdobným spôsobom (t. j. prostredníctvom zmiernenia vybraných podmienok na poskytnutie regionálnej investičnej pomoci a súvisiacich povinností) motivuje investorov k umiestneniu svojich nových investícií v Slovenskej republike.
Návrh zákona sa zameriava výlučne na zmiernenie niektorých podmienok na poskytnutie regionálnej investičnej pomoci a súvisiacich povinností z hmotného a časového hľadiska a v druhom rade motivuje investorov k realizácií nových investícií.
Navrhovaná úprava nie je novým riešením krízovej situácie, ale ide o riešenie vo veľkom rozsahu prevzaté zo zákona č. 420/2020 Z. z., resp. zákona č. 65/2022 Z. z., ktoré reagovali na situáciu spôsobenú pandémiou COVID-19.
Ak by si to situácia v budúcnosti vyžadovala, bude vhodné uvažovať o predĺžení obdobia uplatňovania navrhovaných zmiernených podmienok na poskytnutie regionálnej investičnej pomoci a súvisiacich povinností.
Návrhom zákona sa zavádza aj zmena § 5 písm. a) zákona č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorá nesúvisí s energetickou krízou. Cieľom zmeny je precizovanie existujúcej definície investičného zámeru, pričom požiadavka na jej implementáciu vyplynula z aplikačnej praxe.
V Čl. II sa navrhuje zmena zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, ktorou sa predlžuje obdobie, počas ktorého si prijímateľ regionálnej investičnej pomoci bude môcť uplatňovať úľavu na dani z príjmov.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana, vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani žiadne sociálne vplyvy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi