Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky za politickú stranu Kotlebovci Ľudová strana Naše Slovensko – Rastislav Schlosár a Martin Beluský.
Cieľom legislatívneho návrhu je ochrániť fyzické a psychické zdravie občanov Slovenskej republiky, ohrozované vykonávaním úkonov, ktoré majú za cieľ zmeniť ich pohlavné orgány alebo pohlavné znaky na pohlavné orgány alebo pohlavné znaky opačného pohlavia a súčasne ochrániť jednotlivcov aj celú spoločnosť pred negatívnymi následkami tzv. úradnej zmeny pohlavia.
Podľa aktuálne na Slovensku účinnej
Medzinárodnej klasifikácie chorôb (MKCH)
patrí tzv. transsexualizmus ako diagnóza F64.0 medzi duševné poruchy a poruchy správania. Ide o poruchu pohlavnej identity, ktorá je definovaná ako túžba žiť a byť akceptovaný ako príslušník opačného
pohlavia
, zvyčajne sprevádzaná pocitom nepohody z vlastného anatomického pohlavia alebo jeho neprimeranosti a želaním chirurgického a hormonálneho liečenia, ktoré by zladilo telo pacienta s preferovaným pohlavím.“
V súvislosti s touto duševnou poruchou a poruchou správania sa aj na území Slovenskej republiky vykonávajú operačné zákroky či podávanie rôznych hormonálnych látok, ktoré vo výsledku spôsobujú ťažkú ujmu na zdraví, tak fyzickom, ako aj psychickom, takto postihnutých občanov Slovenskej republiky. Súčasná na Slovensku platná legislatíva tak namiesto skutočnej liečby tejto poruchy dovoľuje vykonávanie úkonov, ktoré v podstate mrzačia ľudí. Zároveň tiež vychádza z absolútne nesprávneho, zvrhlého a nevedeckého predpokladu, že pohlavie človeka, s ktorým sa narodí, možno zmeniť, keď umožňuje takto chorým osobám po absolvovaní chirurgického zákroku zmeniť oficiálne pre úradné účely pohlavie vo forme zmeny mena a priezviska, ako aj rodného čísla.
Táto legislatíva však dosah nielen na osoby, ktoré podstupujú tieto vo svojej podstate choré a pre nich mimoriadne škodlivé lekárske úkony, ale súčasne negatívne ovplyvňuje a ohrozuje celú spoločnosť. Umožňuje totiž osobám, ktoré si dajú úradne zmeniť pohlavie, vykonávať prácu a činnosti alebo navštevovať miesta, ktoré aj podľa súčasnej legislatívy a prirodzených a všeobecne akceptovaných spoločenských noriem určené výhradne pre osoby opačného pohlavia, čo by pred touto formálnou zmenou pohlavia robiť nemohli. Inými slovami dovoľuje osobám, ktoré sa narodili ako muži, a teda majú v skutočnosti a fakticky mužské pohlavie, robiť veci určené a dovolené výhradne pre osoby ženského pohlavia a naopak. To môže viesť k mnohých nebezpečným, nespravodlivým či inak škodlivým následkom pre jednotlivcov aj celú spoločnosť.
Legislatívna akceptácia týchto lekárskych úkonov a následnej úradnej „zmeny pohlavia“, navyše mimoriadne škodlivý vplyv najmä na mravnú výchovu mládeže, ktorej sa takto podsúva,
že táto ešte stále aj oficiálne duševná porucha je niečím normálnym, prirodzeným a správnym.
To môže viesť aj k tomu, že mladé osoby, u ktorých sa táto duševná porucha ešte len začala vyvíjať a dala by sa ešte pomerne ľahko zvrátiť, tejto duševnej poruche napokon celkom podľahnú, navyše do tej miery, že sa dobrovoľne podrobia týmto lekárskym úkonom, čo by si inak možno rozmysleli. Nehovoriac o prípadoch, keď si niektoré osoby len mylne myslia, že touto poruchou trpia a skutočne ju získajú potom, keď aj pod vplyvom takejto legislatívy uveria, že pohlavie, s ktorým sa človek narodil, je možné zmeniť.
Riešenie uvedenej problematiky je o to dôležitejšie, že aj v slovenskej spoločnosti sa neustále stupňujú tendencie považovať a vyhlasovať najrôznejšie sexuálne duševné poruchy a deviácie, ktoré v zásade pre jednotlivcov aj spoločnosť škodlivé, za niečo celkom zdravé a normálne. Tento ultraliberálny prístup sa pretavil napríklad aj do snahy ministra zdravotníctva Lengvarského, ktorý sa minulý rok usiloval radikálne zmeniť dovtedajší prístup k transsexualizmu, a to tak, že na úradnú zmenu pohlavia by po novom nebolo nutné vykonať ani len chirurgický zákrok na zmenu pohlavných orgánov, ale postačila by aj ročná hormonálna liečba a písomné vyjadrenie transsexuála pred ošetrujúcim lekárom.
Vzhľadom na tieto skutočnosti navrhujeme, aby bolo vykonávanie operačných zákrokov alebo podávanie látok s cieľom zmeniť ľudské pohlavné orgány alebo pohlavné znaky na pohlavné orgány alebo pohlavné znaky opačného pohlavia, považované za trestný čin. A to s osobitne vyššou trestnou sadzbou pri závažnejšom spôsobe konania (napríklad na viacerých osobách) alebo ak vykonané na chránenej osobe (napríklad dieťati). Najprísnejšie by potom bolo postihované vykonávanie týchto lekárskych úkonov na osobách bez ich dobrovoľného súhlasu.
Súčasne navrhujeme vypustenie tých ustanovení zákona č. 300/1993 Z. z. o mene a priezvisku a zákona č. 301/1995 Z. z. o rodnom čísle, ktoré umožňujú úradnú zmenu pohlavia.
II.Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Zavádza sa nový trestný čin „Nedovolená zmena pohlavnej identity“, ktorého sa dopustí každý: „kto inému vykoná operačný zákrok alebo podá látku s cieľom zmeniť jeho pohlavné orgány alebo pohlavné znaky na pohlavné orgány alebo pohlavné znaky opačného pohlavia“. Tento trestný čin navrhujeme zaradiť do skupiny trestných činov proti zdraviu.
Prísnejšou trestnou sadzbou budú potrestaní páchatelia, ktorí tento trestný čin spáchajú závažnejším spôsobom konania alebo na chránenej osobe a najprísnejšie páchatelia, ktorí ho spáchajú bez súhlasu osoby, ktorej sa týka.
Navrhované trestné sadzby trestu odňatia slobody vychádzajú z trestných sadzieb, ktoré v súčasnom Trestnom zákona ustanovené za trestný čin úmyselného spôsobenia ťažkej ujmy na zdraví.
Za spáchanie uvedeného trestného činu budú zodpovedné aj osoby, ktoré požiadajú inú osobu o to, aby vykonala na nich predmetný operačný zákrok alebo im podala predmetnú látku, a to ako účastníci na dokonanom trestnom čine alebo na jeho pokuse podľa príslušných ustanovení § 21 Trestného zákona.
Čl. II
Navrhuje sa vypustiť zo zákona č. 300/1993 Z. z. o mene a priezvisku v znení neskorších predpisov tie ustanovenia zákona, ktoré umožňujú úradnú zmenu pohlavia.
Čl. III
Navrhuje sa vypustiť zo zákona č. 301/1995 Z. z. o rodnom čísle v znení neskorších predpisov tie ustanovenia zákona, ktoré umožňujú úradnú zmenu pohlavia.
Čl. IV
Navrhuje sa účinnosť zákona pätnástym dňom po jeho vyhlásení v Zbierke zákonov.