Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Poslanec za Ľudovú stranu Naše Slovensko Martin Beluský predkladá do Národnej rady Slovenskej republiky návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu.
Cieľom predloženého návrhu ústavného zákona je odstrániť možnosť štátu zasahovať do obydlí obyvateľov Slovenskej republiky vo výnimočnom a núdzovom stave.
Súčasná legislatíva rozlišuje 4 krízové situácie, počas ktorých, po splnení určitých podmienok, môže štát vyhlásiť vojnu, vojnový stav, výnimočný stav alebo núdzový stav. V každej situácii môže štát zasiahnuť alebo obmedziť práva právnických ako aj fyzických osôb.
V stave vojny, alebo vojnového stavu, teda v prípade obrany Slovenskej republiky pred prípadným agresorom musia byť všetky ostatné práva potlačené pred potrebou obrany územia nášho štátu. Avšak v stave núdzového a výnimočného stavu neexistuje právny argument, prečo by mal mať štát možnosť zasahovať do nedotknuteľnosti obydlia občanov Slovenskej republiky a obmedzovať výkon ich vlastníckeho práva.
Núdzový stav môže vláda vyhlásiť len za podmienky, že došlo alebo bezprostredne hrozí, že dôjde k ohrozeniu života a zdravia osôb, a to aj v príčinnej súvislosti so vznikom pandémie, k ohrozeniu životného prostredia alebo k ohrozeniu značných majetkových hodnôt v dôsledku živelnej pohromy, katastrofy, priemyselnej, dopravnej alebo inej prevádzkovej havárie.
Výnimočný stav môže na návrh vlády vyhlásiť prezident len za podmienky, že došlo alebo bezprostredne hrozí, že dôjde k teroristickému útoku, k rozsiahlym pouličným nepokojom spojeným s útokmi na orgány verejnej moci, drancovaním obchodov a skladov alebo s inými hromadnými útokmi na majetok alebo dôjde k inému hromadnému násilnému protiprávnemu konaniu, ktoré svojím rozsahom alebo následkami podstatne ohrozuje alebo narušuje verejný poriadok a bezpečnosť štátu, ak ho nemožno odvrátiť činnosťou orgánov verejnej moci a ak je znemožnené účinné použitie zákonných prostriedkov.
Z definícii núdzového a výnimočného stavu vyplýva, že pri pandémii, živelnej katastrofe, pouličných nepokojoch alebo pri drancovaní obchodov štát možnosť využiť kapacity orgánov verejnej moci, ako okresné úrady, obecné, mestské úrady, kultúrne inštitúcie alebo školské zariadenia a tie z hľadiska potreby dostačujúce na zabezpečenie činnosti štátu. Preto sa v ústavnom zákone navrhuje, aby možnosť obmedzenia výkonu vlastníckeho práva k nehnuteľnostiam v čase núdzového a výnimočného stavu bola úplne odstránená.
Prijatie návrhu zákona nebude mať žiadny vplyv na rozpočet verejnej správy, žiadny vplyv na podnikateľské prostredie, na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na životné prostredie, na
služby verejnej správy pre občana a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na sociálne vplyvy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, inými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
II. Osobitná časť
Čl. I
K ods. 1:
Mení sa definícia, kedy prezident SR vypovie vojnu. Navrhovateľ z definície odstránil možnosť vypovedania vojny pri plnení záväzkov vyplývajúcich z členstva v organizácii vzájomnej kolektívnej bezpečnosti alebo z medzinárodnej zmluvy o spoločnej obrane. Pokiaľ nie je priamo napadnuté územie Slovenskej republiky, nie je dôvod vypovedať vojnu inému štátu. Slovensko si môže plniť svoje povinnosti pri spoločnej obrane aj bez vypovedania vojny. Ak Slovensku hrozí napadnutie, možnosť vyhlásiť vojnový stav. Pri napadnutí iného štátu by nemala mať vláda možnosť obmedzovať práva občanov Slovenska.
K ods. 2 a 3:
Vypúšťa sa možnosť obmedziť výkon vlastníckeho práva k nehnuteľnostiam v čase výnimočného a núdzového stavu. Takáto zmena vyvolá potrebu zosúladiť aj ostatné zákony, napr. zákon č. 179/2011 Z. z. o hospodárskej mobilizácii, v ktorej sa v povinnostiach fyzických osôb bude musieť predefinovať povinnosť podriadenia sa vecnému plneniu na základe príkazu okresného úradu v období krízovej situácie iba na situáciu v stave vojny alebo vojnového stavu.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť ústavného zákona pätnástym dňom po jeho vyhlásení v Zbierke zákonov.