Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona sa predkladá na základe uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 235 z 30. marca 2022, ktorým bol schválený Akčný plán koordinácie boja proti hybridným hrozbám na roky 2022 2024 (ďalej len „akčný plán“). Z akčného plánu vyplýva úloha Z.1 novelou zákona č. 110/2004 Z. z. o fungovaní Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky v čase mieru v znení neskorších predpisov zriadiť stály pracovný výbor Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky pre hybridné hrozby.
Bezpečnostná rada Slovenskej republiky v súčasnosti nedisponuje stálym pracovným orgánom, ktorý by sa špecializoval výhradne na problematiku hybridných hrozieb a ktorý by dokázal pružne reagovať na dynamický vývoj medzinárodného bezpečnostného prostredia v oblasti hybridných hrozieb. Cudzie mocnosti voči Slovenskej republike v súčasnosti využívajú široké spektrum nástrojov hybridného pôsobenia, ktorých cieľom je manipulovať verejnou mienkou, oslabovať dôveru v demokratické inštitúcie a právny štát, vplývať na predstaviteľov štátu a jeho inštitúcie, oslabiť alebo inak poškodiť záujmy Slovenskej republiky, či narušiť vnútornú kohéziu Európskej únie a Severoatlantickej aliancie.
Cieľom návrhu zákona je posilnenie odolnosti štátu a spoločnosti voči hybridným hrozbám a zabezpečenie medzirezortnej spolupráce a koordinácie opatrení na boj proti hybridným hrozbám. Návrhom zákona sa navrhuje zriadiť nový pracovný orgán Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky, a to výbor Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky pre hybridné hrozby. Hlavným poslaním nového výboru Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky bude podieľať sa na koordinácii činností zameraných na vyhodnocovanie bezpečnostnej situácie doma i v zahraničí, prijímanie opatrení na riešenie hybridného pôsobenia proti záujmom Slovenskej republiky a tvorbu relevantných politík v oblasti boja proti hybridným hrozbám.
Návrh zákona reaguje aj na ďalšie aplikačné problémy, ktoré sa vyskytli pri uplatňovaní zákona č. 110/2004 Z. z. Navrhovaná právna úprava vychádza zo schválených koncepčných dokumentov, najmä z Bezpečnostnej stratégie Slovenskej republiky, ktorú schválila Národná rada Slovenskej republiky 28. januára 2021, Obrannej stratégie Slovenskej republiky, schválenej Národnou radou Slovenskej republiky 27. januára 2021, zo Spoločného rámca pre boj proti hybridným hrozbám, ktorý Európska komisia vydala 6. apríla 2016, a z Koncepcie pre boj Slovenskej republiky proti hybridným hrozbám, ktorú vláda Slovenskej republiky schválila uznesením č. 345 z 11. júla 2018. Podľa predmetnej koncepcie majú hybridné hrozby „prierezový, medziinštitucionálny charakter a spadajú do kompetencie viacerých štátnych orgánov“. Medzi základné indikátory hybridných hrozieb predmetná koncepcia zaraďuje „externý alebo interný politický nátlak na najvyšších štátnych predstaviteľov a štátne inštitúcie, ekonomický alebo energetický nátlak ako rozšírenie politického nátlaku, rozsiahle sabotáže proti kľúčovej infraštruktúre, kybernetické útoky s potenciálom spôsobiť škody veľkého rozsahu, informačné a propagandistické operácie s cieľom podkopať dôveru v štátne inštitúcie, vyvolať spoločenské nepokoje a vážne destabilizovať politickú a bezpečnostnú situáciu, ovplyvňovanie etnických, náboženských a kultúrnych menšín a ich manipulácia na politické účely, hrozba použitia vojenskej sily“. „Podstatnou črtou hybridného spôsobu boja je súčinnosť a prepojenie rôznych prvkov hybridnej hrozby a ich paralelné nasadenie tak, aby vytvorili kvalitatívne vyššiu a zložitejšiu viacdimenzionálnu hrozbu.“ V Bezpečnostnej stratégii Slovenskej republiky sa vláda zároveň zaviazala, že „na zvýšenie odolnosti štátu a spoločnosti voči hybridným hrozbám Slovenská republika posilní kapacity a expertízu vo verejnej správe, ako aj celoštátnu koordináciu predovšetkým v oblasti plánovania, riadenia a tvorby politík na vládnej a rezortnej úrovni“. Zároveň štát v zmysle Obrannej stratégie Slovenskej republiky na
2
zabezpečenie včasnej identifikácie a analýzy hrozieb a ich rizík, vrátane hybridného pôsobenia „systémovo usporiada vzájomné zdieľanie informácií, proces koordinovanej medzirezortnej analýzy a postup predkladania informácií príslušným ústavným orgánom a štátnym orgánom na včasné prijatie rozhodnutí.“
Návrh zákona nemá byť predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Predložený návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyv na podnikateľské prostredie, sociálny vplyv, vplyv na životné prostredie, vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyv na služby pre občana, ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a je v súlade s právom Európskej únie.
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a zabezpečenie primeranej legisvakancie od 1. mája 2023.
3
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 110/2004 Z. z. o fungovaní Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky v čase mieru v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Vláda Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
október 2022
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
december 2022
2.Definovanie problému
Zákon č. 110/2004 Z. z. o fungovaní Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky v čase mieru v znení neskorších predpisov nedostatočne reflektuje dynamický vývoj medzinárodného bezpečnostného prostredia v oblasti hybridných hrozieb, neodráža potreby súčasného stavu a požadovanú schopnosť zodpovedných orgánov reagovať na hybridné hrozby. Bezpečnostná rada Slovenskej republiky v súčasnosti nedisponuje stálym pracovným výborom, ktorý by sa špecializoval na problematiku hybridných hrozieb a ktorý by mal v pôsobnosti koordinovať plánovanie opatrení zameraných na zachovanie bezpečnosti a budovanie odolnosti Slovenskej republiky voči pôsobeniu hybridných hrozieb.
V Slovenskej republike je dlhodobo zaznamenávaný nárast hybridného pôsobenia Ruskej federácie, ako aj ďalších aktérov. Ruská invázia na Ukrajinu navyše zviditeľnila zraniteľnosti Slovenskej republiky voči hybridným hrozbám. Cudzie mocnosti využívajú široké spektrum nástrojov hybridného pôsobenia od diplomacie cez pôsobenie cudzích spravodajských služieb po šírenie strategickej propagandy, ktorej cieľom je manipulovať verejnou mienkou, vplývať na predstaviteľov štátu a jeho inštitúcie, oslabiť alebo inak poškodiť záujmy Slovenskej republiky, či narušiť vnútornú kohéziu organizácií EÚ a NATO.
3.Ciele a výsledný stav
Návrhom zákona sa realizuje úloha Z.1 novelizovať zákon č. 110/2004 Z. z. o fungovaní Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky v čase mieru v znení neskorších predpisov, ktorá pre Ministerstvo obrany Slovenskej republiky vyplýva z Akčného plánu koordinácie boja proti hybridným hrozbám na roky 2022 - 2024, schváleného uznesením vlády Slovenskej republiky č. 235 z 30. marca 2022. Hlavným poslaním nového výboru Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky bude podieľať sa na koordinácii činností zameraných na vyhodnocovanie bezpečnostnej situácie doma a v zahraničí, koordinovanie opatrení na riešenie hybridného pôsobenia proti záujmom Slovenskej republiky a podieľať sa na tvorbe relevantných politík v oblasti boja proti hybridným hrozbám s tým, že vykonávaním činností v oblasti koordinácie medzirezortnej a medzinárodnej spolupráce v oblasti hybridných hrozieb nový výbor Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky nebude zasahovať do vymedzenia úloh a pôsobnosti Situačného centra Slovenskej republiky, Národného bezpečnostného analytického centra a výboru Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky pre koordináciu spravodajských služieb.
4.Dotknuté subjekty
ústredné orgány štátnej správy, SIS
4
5.Alternatívne riešenia
Vzhľadom na úlohu vyplývajúcu z Akčného plánu koordinácie boja proti hybridným hrozbám na roky 2022 2024 schváleného uznesením vlády Slovenskej republiky č. 235/2022 sa pri riešení uvedenej problematiky uvažovalo iba s prijatím navrhovanej právnej úpravy.
Nulový variant (neprijatie novej právnej úpravy) by mohol viesť k nasledujúcim dôsledkom:
- oslabená reakcia štátu na podvratné činnosti, ktoré vykonávajú cudzie mocnosti prostredníctvom využitia širokého spektra nástrojov hybridného pôsobenia, ktorých cieľom je manipulovať verejnou mienkou, vplývať na predstaviteľov štátu a jeho inštitúcie, oslabiť alebo inak poškodiť záujmy Slovenskej republiky, či narušiť vnútornú kohéziu Európskej únie a Severoatlantickej aliancie,
- nedostatočná koordinácia z dôvodu absencie orgánu, ktorý by sa výhradne špecializoval na problematiku hybridných hrozieb a ktorý by dokázal pružne reagovať na dynamický vývoj medzinárodného bezpečnostného prostredia v oblasti hybridných hrozieb.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Navrhovaná právna úprava nie je transpozíciou práva Európskej únie.
8.Preskúmanie účelnosti
Preskúmanie účelnosti zákona sa zrealizuje v roku 2024 na základe získaných poznatkov z aplikačnej praxe v oblasti hybridných hrozieb.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
5
10.Poznámky
Predložený návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyv na podnikateľské prostredie, sociálny vplyv, vplyv na životné prostredie, vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyv na služby pre občana ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Prípadné výdavky, ktoré vyplynú zo zriadenia výboru Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky pre hybridné hrozby, budú zabezpečené v rámci schválených limitov rozpočtovej kapitoly Ministerstva obrany Slovenskej republiky na príslušné rozpočtové roky bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy.
11.Kontakt na spracovateľa
Mgr. Victor Breiner, tel. č.: 0960 311 732, e-mail:
victor.breiner@mod.gov.sk
Ing. Peter Ihnatišin, tel. č.: 0960 311 759, e-mail:
peter.ihnatisin@mod.gov.sk
12.Zdroje
Pri spracovaní doložky vybraných vplyvov sa vychádzalo z podkladov k Akčnému plánu koordinácie boja proti hybridným hrozbám na roky 2022 – 2024.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
6
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ právneho predpisu: Vláda Slovenskej republiky
2. Názov právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 110/2004 Z. z. o fungovaní Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky v čase mieru v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu právneho predpisu nie je upravený v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve,
b) v sekundárnom práve,
c) v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter návrhu právneho predpisu body 4 a 5 sa nevypĺňajú.
7
Dôvodová správa
Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Doplnenie zástupcu Úradu vlády Slovenskej republiky medzi členov výboru Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky pre obranné plánovanie sa navrhuje vzhľadom na skutočnosť, že vláda Slovenskej republiky podľa § 6 písm. b) zákona č. 319/2002 Z. z. o obrane Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov riadi proces plánovania obrany štátu a schvaľuje smernicu o plánovaní obrany štátu, pričom po odbornej, organizačnej a technickej stránke činnosť vlády Slovenskej republiky v tejto oblasti zabezpečuje Úrad vlády Slovenskej republiky.
K bodu 2
Zmena periodicity zasielania správy o výsledkoch vyhodnotenia bezpečnostnej situácie podľa § 10b ods. 1 písm. a) Kancelárii Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky sa navrhuje z podnetu Národného bezpečnostného úradu a reflektuje na poznatky z doterajšieho fungovania výboru Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky pre kybernetickú bezpečnosť. Cieľom navrhovanej zmeny je racionalizovať a zefektívniť fungovanie výboru Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky pre kybernetickú bezpečnosť s poukazom na skutočnosť, že z hľadiska doteraz identifikovaných rizík ohrozenia v oblasti kybernetickej bezpečnosti a z toho vyplývajúcej potreby informovať Bezpečnostnú radu Slovenskej republiky o týchto skutočnostiach je zasielanie predmetných správ jedenkrát ročne postačujúce, pričom takáto zmena nebude mať vplyv na bezpečnosť Slovenskej republiky v kybernetickom priestore.
K bodu 3
V zákone č. 110/2004 Z. z. o fungovaní Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky v čase mieru v znení neskorších predpisov sa navrhuje doplniť úpravu pôsobnosti a spôsobu kreovania nového výboru Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky, a to výboru pre hybridné hrozby.
Navrhovaná právna úprava definuje rozsah pôsobnosti stáleho výboru Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky v oblasti hybridných hrozieb s tým, že vykonávaním činností v oblasti koordinácie medzirezortnej a medzinárodnej spolupráce v oblasti hybridných hrozieb nový výbor Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky nebude zasahovať do vymedzenia úloh a pôsobnosti Situačného centra Slovenskej republiky, Národného bezpečnostného analytického centra a výboru Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky pre koordináciu spravodajských služieb. Navrhuje sa upraviť spôsob vymenovania a odvolávania členov Výboru Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky pre hybridné hrozby s tým, že zastúpenie vo výbore majú mať príslušné ústredné štátne orgány a spravodajské služby. Vymenovanie a odvolanie nominovaného člena výboru predsedom Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky sa navrhuje podmieniť predchádzajúcim schválením Bezpečnostnou radou Slovenskej republiky a navrhuje sa ustanoviť spôsob kreovania predsedu a podpredsedu výboru.
8
Čl. II
Navrhuje sa dátum účinnosti zákona vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a zabezpečenie primeranej legisvakancie od 1. mája 2023.
V Bratislave 11. januára 2023
Eduard Heger, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Jaroslav Naď, v. r.
minister obrany Slovenskej republiky