DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 570/2005 Z. z. o brannej povinnostia o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) bol vypracovaný na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2022.
Primárnym cieľom návrhu zákona je zvýšiť mobilizačnú pripravenosť záloh ozbrojených síl Slovenskej republiky (ďalej len „ozbrojené sily“) ako základného zdroja doplňovania ozbrojených síl vycvičenými vojakmi v aktívnych zálohách. V súvislosti so zvyšovaním počtov vojakov v aktívnych zálohách poznatky z aplikačnej praxe poukázali na potrebu rozšírenia okruhu osôb, ktoré môžu byť zaradené do aktívnych záloh.
Úlohou aktívnych záloh, ako súčasti záloh ozbrojených síl, je pripravovať sa na výkon mimoriadnej služby a plniť úlohy ozbrojených síl. V krízovej situácii vojaci v aktívnych zálohách základným prvkom vytváraných jednotiek ozbrojených síl doplňovaných vojakmi v zálohách. V stave bezpečnosti aktívne zálohy plnia úlohy ozbrojených síl najmä pri odstraňovaní následkov živelnej pohromy, priemyselnej havárie, teroristického útoku alebo hromadného prílivu cudzincov na územie Slovenskej republiky.
Návrh zákona upravuje nový proces zaradenia registrovaného občana do aktívnych záloh tak, aby mohol uzatvoriť dohodu o zaradení do aktívnych záloh bez predchádzajúceho absolvovania dobrovoľnej vojenskej prípravy, ak spĺňa podmienky pre prijatie do aktívnych záloh. Registrovaný občan sa uzatvorením dohody o zaradení do aktívnych záloh stane vojakom v zálohe a bude vymenovaný do vojenskej hodnosti vojak prvého stupňa. Rovnaký postup sa bude uplatňovať aj v prípade vojakov v zálohe bez vojenskej hodnosti, ktorými občania, ktorí boli odvedení ale v dôsledku zmeny zákona o brannej povinnosti nevykonali základnú vojenskú službu a branná povinnosť im trvá. Registrovaní občania a vojaci v zálohe, ktorí nevykonali vojenskú službu, vykonajú základný vojenský výcvik a odborné kurzy v rámci pravidelného cvičenia po uzatvorení dohody o zaradení do aktívnych záloh. Cieľom navrhovanej právnej úpravy je získavať do aktívnych záloh mladých ľudí ako aj špecialistov a odborníkov z „civilného“ prostredia.
Ďalším cieľom návrhu zákona je upraviť odmeňovanie vojaka mimoriadnej služby s prihliadnutím na náročnosť výkonu vojenského povolania počas mimoriadnej služby.
Návrh zákona reaguje aj na ďalšie aplikačné problémy, ktoré sa vyskytli pri uplatňovaní zákona č. 570/2005 Z. z. V súvislosti s povolením nosenia vojenskej rovnošaty sa upravuje okruh osôb, ktoré môžu o nosenie vojenskej rovnošaty požiadať a súčasne sa upravujú aj podmienky, ktoré umožnia povolenie na nosenie vojenskej rovnošaty zrušiť.
V článkoch II až VI sa upravujú súvisiace právne predpisy.
V zákone č. 124/1992 Zb. o Vojenskej polícii v znení neskorších predpisov sa navrhuje upraviť postavenie vojenského policajta, ktorým môže byť okrem profesionálneho vojaka aj vojak v aktívnej zálohe a v prípade nariadenia výkonu mimoriadnej služby aj vojak mimoriadnej služby.
2
V zákone č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa navrhuje poskytovať rekreačnú starostlivosť vojakovi v aktívnej zálohe, jeho manželke a nezaopatreným deťom obdobne ako profesionálnemu vojakovi.
V zákone č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov sa navrhuje upraviť dôchodkové poistenie fyzických osôb zaradených do aktívnych záloh. Upravuje sa právny vzťah, na základe ktorého sa fyzická osoba zaradí do aktívnych záloh a ktorý jej založí právo na príjem počas pravidelného cvičenia alebo plnenia úloh ozbrojených síl.
V zákone č. 569/2005 Z. z. o alternatívnej službe v čase vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov sa spresňuje, kedy sa neprihliada na vyhlásenie o odopretí výkonu mimoriadnej služby.
V zákone č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa navrhuje podmienky prijatia do štátnej služby doplniť o súhlas so zaradením do aktívnych záloh po skončení štátnej služby profesionálneho vojaka.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý bude zabezpečený v rámci schválených limitov výdavkov kapitoly Ministerstva obrany Slovenskej republiky na rozpočtový rok 2023 a roky nasledujúce, bez zvýšených požiadaviek na rozpočet verejnej správy. V súvislosti s navrhovanou úpravou platu vojaka mimoriadnej služby návrh zákona nepredpokladá vplyv na rozpočet verejnej správy v stave bezpečnosti. Vplyv na rozpočet verejnej správy bude mať v prípade, ak nastane krízová situácia podľa čl. 1 ods. 4 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu a bude potrebné nariadiť výkon mimoriadnej služby profesionálnym vojakom alebo povolať na výkon mimoriadnej služby vojakov v zálohe.
Návrh zákona nebude mať sociálny vplyv, vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti a na služby verejnej správy pre občana.
3
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 570/2005 Z. z. o brannej povinnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Vláda Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Návrhom zákona sa transponuje právo Európskej únie smernica Rady
2000/43/ES
z 29. júna 2000, ktorou sa
zavádza zásada rovnakého zaobchádzania s osobami bez ohľadu na rasový alebo etnický pôvod (Ú. v. ES L 180, 19. 7. 2000; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 20/zv. 1) v platnom znení
Termín začiatku a ukončenia PPK
10. februára 2022 -21. februára 2022
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
august – september 2022
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
október 2022
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Problémom súčasnej aplikačnej praxe je nedostatok vycvičených vojakov v zálohe zaradených do aktívnych záloh, ktorí pripravení okamžite plniť úlohy ozbrojených síl Slovenskej republiky (ďalej len „ozbrojené sily“) ako v stave bezpečnosti, tak v krízovej situácii. V stave bezpečnosti môžu plniť úlohy ozbrojených síl aktívne zálohy pri odstraňovaní následkov mimoriadnych udalostí ako napr. živelné pohromy, priemyselné havárie, teroristické útoky alebo hromadný prílev cudzincov na územie Slovenskej republiky. Podľa platnej právnej úpravy do aktívnych záloh sa môže prihlásiť len vojak v zálohe, ktorým je bývalý profesionálny vojak alebo bývalý príslušník ozbrojených zborov alebo ozbrojených bezpečnostných zborov. Účasť v aktívnych zálohách je dobrovoľná. Vojak v zálohe, ak spĺňa podmienky upravené v zákone č. 570/2005 Z. z. o brannej povinnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 570/2005 Z. z.“) po podpísaní dohody o zaradení do aktívnych záloh sa stáva vojakom v aktívnej zálohe. Záujem o zaradenie do aktívnych záloh je malý a to ako z radov vojakov v zálohe, najmä profesionálnych vojakov po prepustení zo služobného pomeru, tak aj z radov registrovaných občanov. Podľa platnej právnej úpravy, ak sa registrovaný občan chce stať vojakom v aktívnej zálohe, najskôr musí vykonať dobrovoľnú vojenskú prípravu a po jej vykonaní môže uzatvoriť dohodu o zaradení do aktívnych záloh.
Problémom je aj odmeňovanie vojakov mimoriadnej služby. Nastavený systém odmeňovania nevyjadruje rozdiely z hľadiska náročnosti úloh a kompetencií vyplývajúcich zo zastávanej funkcie a charakteru činnosti na jednotlivých stupňoch velenia a riadenia. Systém odmeňovania profesionálneho vojaka upravený v zákone č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 281/2015 Z. z.“) tvorí hodnostný plat a platové náležitosti, ktoré odrážajú náročnosť vojenského povolania v nadväznosti na vykonávanú funkciu. Profesionálny vojak sa po nariadení mimoriadnej služby stáva vojakom mimoriadnej služby a po jej skončení pokračuje v štátnej službe profesionálneho vojaka. Z tohto dôvodu je vhodné zaviesť systém odmeňovania odrážajúci náročnosť plnených úloh aj do zákona č. 570/2005 Z. z. pre vojaka mimoriadnej služby tak, ako je zavedený pre profesionálneho vojaka v zákone č. 281/2015 Z. z.
Ďalší problém z aplikačnej praxe sa týka povolenia nosenia rovnošaty po skončení štátnej služby profesionálneho vojaka. Nosenie rovnošaty je prejavom spolupatričnosti k ozbrojeným silám a prejavom hrdosti na ňu. Podľa platnej právnej úpravy povolenie nosiť vojenskú rovnošatu nemožno zrušiť, aj keď osoba, ktorá toto povolenie má, poškodzuje dobré meno ozbrojených síl napríklad tým, že sa vo vojenskej rovnošate prezentuje ako člen alebo sympatizant hnutia, ktoré smeruje k potláčaniu základných ľudských práv a slobôd alebo sa podieľa na propagácii takého hnutia alebo ho podporuje.
3.Ciele a výsledný stav
4
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom návrhu zákona je dosiahnuť výrazné kvantitatívne a kvalitatívne zlepšenie stavu aktívnych záloh zaradením mladších ročníkov občanov z radov registrovaných občanov a profesionálnych vojakov po skončení aktívnej štátnej služby profesionálneho vojaka do aktívnych záloh. Návrh zákona umožní registrovanému občanovi prihlásiť sa do aktívnych záloh bez predchádzajúcej dobrovoľnej vojenskej prípravy, ak spĺňa podmienky ustanovené zákonom, okrem podmienky dosiahnutej vojenskej hodnosti. Registrovaný občan vykoná základný výcvik aj odborný výcvik v rámci pravidelného cvičenia. Navrhovaná úprava vytvára predpoklad získavať do aktívnych záloh mladých ľudí a odborníkov tzv. nedostatkových spôsobilostí v ozbrojených silách. Pravidelné cvičenia majú udržiavať pripravenosť aktívnych záloh na plnenie úloh obrany štátu v prípade povolania na výkon mimoriadnej služby.
Zmena zákona č. 281/2015 Z. z., ktorou sa ustanovuje nová podmienka pre uchádzača o štátnu službu profesionálneho vojaka súhlas, že po skončení štátnej služby bude zaradený do aktívnych záloh, predpokladá napĺňanie štruktúr aktívnych záloh vojakmi v zálohe so skúsenosťami priamo z praxe. Tento variant tvorby aktívnych záloh sa bude dotýkať uchádzačov o štátnu službu profesionálneho vojaka po nadobudnutí účinnosti tohto zákona. Počas prechodného stavu profesionálni vojaci, ktorí skončia služobný pomer, môžu záväzok zotrvať v aktívnych zálohách prevziať dobrovoľne.
Ďalším cieľom návrhu zákona je upraviť odmeňovanie vojaka mimoriadnej služby prechodom zo systému založeného na hodnostnom plate na systém založený na odmeňovaní za výkon funkcie.
Možnosť zrušiť povolenie nosiť vojenskú rovnošatu má zabrániť narušeniu dôveryhodnosti a poškodzovaniu dobrého mena ozbrojených síl a ich príslušníkov.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Registrovaní občania, ktorí prejavia záujem byť v aktívnych zálohách, profesionálni vojaci prijatí do štátnej služby profesionálneho vojaka po nadobudnutí účinnosti zmeny v zákone č. 281/2015 Z. z., osoby s povolením nosiť vojenskú rovnošatu.
V súvislosti s navrhovanou úpravou platu vojaka mimoriadnej služby v stave bezpečnosti nie sú dotknuté subjekty. V prípade krízovej situácie sú to vojaci mimoriadnej služby.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
V rámci prípravy návrhu zákona neboli posudzované žiadne alternatívne riešenia.
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
V prípade zachovania nulového variantu nenastane zlepšenie v tvorbe a výcviku záloh. Aktívne zálohy budú naďalej prístupné len občanovi, vojakovi v zálohe, ktorý vykonal vojenskú službu alebo pôsobil v ozbrojenom zbore alebo bezpečnostnom zbore. Sprístupnenie aktívnych záloh pre záujemcov z radov občanov bez vojenského výcviku a akýchkoľvek vojenských skúseností vytvára možnosť dobrovoľne vstúpiť do aktívnych záloh každému občanovi Slovenskej republiky, ktorý brannú povinnosť, splní podmienky stanovené zákonom č. 570/2005 Z. z. a vykonanie dobrovoľnej vojenskej prípravy mu nevyhovuje.
Systém odmeňovania upravený v zákone č. 281/2015 Z. z. prešiel zo systému odmeňovania založeného na hodnostnom plate na systém založený na odmeňovaní za výkon funkcie. Tento systém sa navrhuje aplikovať aj na plat vojaka mimoriadnej služby, v ktorom náročnosť vojenského povolania v nadväznosti na vykonávanú funkciu odrážajú platové náležitosti a náročnosť vykonávanej mimoriadnej služby predstavuje príplatok za výkon mimoriadnej služby.
V prípade zachovania nulového variantu v krízovej situácii po nariadení výkonu mimoriadnej služby, profesionálny vojak, ktorý sa stal vojakom mimoriadnej služby, by bol odmeňovaný hodnostným platom, ktorý neodráža náročnosť vojenského povolania v nadväznosti na vykonávanú funkciu a príplatkom za výkon mimoriadnej služby.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Navrhuje sa zmena vyhlášky č. 380/2015 Z. z. o posudzovaní zdravotnej spôsobilosti a psychickej spôsobilosti na prijatie do dobrovoľnej vojenskej prípravy, na jej výkon a na zaradenie do aktívnych záloh a o posudzovaní zdravotnej spôsobilosti na výkon mimoriadnej služby alebo alternatívnej služby.
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
V návrhu zákona sa nejde nad uvedený rámec.
5
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Termín preskúmania účelnosti návrhu zákona sa zrealizuje v roku 2027 na základe poznatkov získaných z aplikačnej praxe. Posudzovaným kritériom bude rozsah kvantitatívneho zvýšenia celkového počtu vojakov v aktívnej zálohe oproti stavu pred prijatím návrhu zákona.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
V čl. III návrhu zákona sa novelizuje zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 328/2002 Z. z.“), ktorým sa navrhuje poskytovať rekreačnú starostlivosť vojakovi v aktívnej zálohe obdobne ako profesionálnemu vojakovi. Vojak v aktívnej zálohe, ktorý je súčasne poberateľom výsluhového dôchodku, nárok na poskytovanie rekreačnej starostlivosti v rekreačných zariadeniach určených Ministerstvom obrany Slovenskej republiky podľa platného znenia zákona č. 328/2002 Z. z. Navrhovaná právna úprava sa bude v prevažnej miere dotýkať registrovaných občanov, ktorí sa rozhodnú uzatvoriť dohodu o zaradení do aktívnych záloh. V súčasnosti nie je možné odhadnúť využitie tohto benefitu. V prípade jeho využitia pôjde o veľmi úzku skupinu ľudí, preto sociálny vplyv a vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu neboli vyhodnotené.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
6
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
JUDr. Július Handlovský,
julius.handlovsky@mod.gov.sk
, 0960 317 495
Ing. Martin Bačko,
martin.backo@mil.sk
, 0960 317 514
JUDr. Gabriela Balážová,
gabriela.balazova@mod.gov.sk
, 0960 312 195
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Pri vypracovaní doložky vybraných vplyvov Ministerstvo obrany Slovenskej republiky vychádzalo z vlastných odhadov
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi materiálu doplniť do časti „8. Preskúmanie účelnosti“ kritériá, podľa ktorých sa môže posúdiť naplnenie stanovených cieľov.
Odôvodnenie: v zmysle aktualizovanej Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov je
potrebné predkladateľovi uviesť časovú lehotu a kritériá na plnenie stanovených cieľov materiálu.
Komisia odporúča predkladateľovi zaktualizovať Doložku vybraných vplyvov podľa nového formulára v zmysle aktualizovanej Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej JM), ktorá je zverejnená na stránke MH SR.
Odôvodnenie: Dňa 8. 6. 2022 vláda SR svojim uznesením č. 383/2022 schválila materiál Návrh zmien
a doplnení Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov, ktorej súčasťou je aj nový formulár Doložky vybraných vplyvov. Uvedený materiál je uverejnený na stránke MH SR:
https://www.mhsr.sk/uploads/files/qqhdtNNW.docx
. Zmeny v časti 9. Vybrané vplyvy materiálu
(vplyvy na rozpočet obcí a VÚC) a v časti 10. Poznámky (marginálne vplyvy).
Vyhodnotenie pripomienok
K doložke vybraných vplyvov.
Uvedená pripomienka bola akceptovaná, časová lehota je rok 2027 a posudzovaným kritériom bude rozsah kvantitatívneho zvýšenia celkového počtu vojakov v aktívnej zálohe oproti stavu pred prijatím návrhu zákona.
K aktualizácii formulára doložky vybraných vplyvov.
Uvedená pripomienka bola akceptovaná, bol použitý aktuálny formulár.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
IV. Poznámka: Predkladateľ uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov časť 13. spolu s vyhodnotením pripomienok, ktoré sú uvedené v bode II.
7
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
785 354
1 039 015
1 431 909
v tom: Ministerstvo obrany SR – program 096 – Obrana
0
785 354
1 039 015
1 431 909
z toho:
- vplyv na ŠR
0
785 354
1 039 015
1 431 909
Rozpočtové prostriedky
0
785 354
1 039 015
1 431 909
EÚ zdroje
0
0
0
0
Spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti 0
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
785 354
1 039 015
1 431 909
v tom: Ministerstvo obrany SR - program 096 – Obrana
0
785 354
1 039 015
1 431 909
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
8
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh novely zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet kapitoly Ministerstva obrany Slovenskej republiky na roky 2023 2026. Finančné prostriedky budú zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov rozpočtovej kapitoly Ministerstva obrany Slovenskej republiky na rozpočtový rok 2023 a nasledujúce roky bez zvýšených požiadaviek na rozpočet verejnej správy. Uvedené finančné prostriedky podľa platného znenia zákona zabezpečia medziročný nárast 150 aktívnych záloh. Po schválení novely budú zvýšené nároky na výcvik aktívnych záloh aktualizované v rámci procesu obranného plánovania na roky 2024 2029 a zapracované do Návrhu rozpočtu kapitoly Ministerstva obrany Slovenskej republiky na roky 2024 až 2026.
Materiál predpokladá príplatky pre vojakov slúžiacich počas krízovej situácie (vojna, vojnový stav, výnimočný stav, núdzový stav). Keďže takéto situácie nie je možné dopredu predpokladať, neplánujú sa v rozpočte. Príklad nákladov:
Ak by bol napr. v roku 2024 vyhlásený núdzový stav a prezident Slovenskej republiky by nariadil výkon mimoriadnej služby podľa osobitného predpisu v trvaní cca 4 mesiace podobne ako v roku 2021, náklady na príplatok za výkon mimoriadnej služby na jedného vojaka mimoriadnej služby budú:
1. pevná čiastka 45 % z platu vojaka 2. stupňa z 1 050€ = 473 / 1 mesiac; za 4 mesiace je 1 892 €
2. priemerná pohyblivá čiastka 15 % z platu vojaka 2. stupňa z 1 050€ = 158 €/1 mesiac; za 4 mesiace je 632 €.
Náklady na príplatok za výkon mimoriadnej služby na jedného vojaka mimoriadnej služby v čase núdzového stavu za 4 mesiace sú 2 524 €
Odvod zamestnávateľa do Vojenského úradu sociálneho zabezpečenia 25,2 % z 2 524 je 636 € a do zdravotnej poisťovne 10 % z 2 524 € je 252 €.
Náklady na jedného vojaka mimoriadnej služby na príplatok za výkon mimoriadnej služby vrátane odvodov zamestnávateľa za 4 mesiace sú 3 412 €.
Negatívny vplyv na rozpočet kapitoly Ministerstva obrany Slovenskej republiky, ktorý nie je možné dopredu kvantifikovať (body 26, 36 a 38 návrhu zákona) bude rozpočtovo zabezpečený v rámci limitov výdavkov rozpočtovej kapitoly Ministerstva obrany Slovenskej republiky na príslušný rozpočtový rok bez zvýšených požiadaviek na rozpočet verejnej správy.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Navrhovanou právnou úpravou sa upravujú nároky poskytované registrovaným občanom, ktorí sa rozhodnú dobrovoľne rozšíriť počty vojakov v aktívnych zálohách a nároky profesionálnych vojakov, ktorí po skončení služobného pomeru zotrvajú tri roky v aktívnych zálohách, aby rozšírili počty vojakov v aktívnych zálohách s najnovšou prípravou a skúsenosťami z praxe.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
x zmena v nároku
9
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2022
2023
2024
2025
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
10
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
11
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
Poznámka
Bežné výdavky (600)
0
785 354
1 039 015
1 431 909
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
49 153
73 327
97 502
Tovary a služby (630)2
0
311 486
287 835
403 415
633002 Výpočtová technika
498
498
498
633006 Všeobecný materiál
2 239
2 351
2 464
633007 Špeciálny materiál
15 430
23 020
30 610
633010 Pracovné odevy, obuv a pracovné pomôcky
215 520
215 520
215 520
634001 Palivo, mazivá, oleje, špeciálne kvapaliny
46 665
46 446
92 565
637004 Všeobecné služby
2 440
3 640
4 840
637007 Cestovné náhrady
7 320
10 920
14 520
637014 Stravovanie
21 374
31 886
42 398
Bežné transfery (640 - 642)2
0
424 715
677 853
930 992
642029 Na náhradu
424 715
677 853
930 992
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
785 354
1 039 015
1 431 909
12
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2022
2023
2024
2025
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac
bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 570/2005 Z. z. o brannej povinnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve
- čl. 3, 4 a 6 Zmluvy o Európskej únii
-čl. 4, 8 a čl. 153 ods. 1 písm. i) Zmluvy o fungovaní Európskej únie v platnom znení, podľa ktorých Únia podporuje a dopĺňa činnosti členských štátov v oblasti sociálneho zabezpečenia a sociálnej ochrany pracovníkov, v oblasti rovnosti medzi mužmi a ženami, pokiaľ ide o rovnaké zaobchádzanie v práci.
-čl. 21, 23 Charty základných práv Európskej únie, podľa ktorých Únia podporuje a dopĺňa činnosti členských štátov v oblasti nediskriminácie, rovnosti medzi ženami a mužmi.
b)v sekundárnom práve
-Smernica Rady
2000/43/ES
z 29. júna 2000, ktorou sa zavádza zásada rovnakého
zaobchádzania s osobami bez ohľadu na rasový alebo etnický pôvod (Ú. v. ES L 180, 19. 7. 2000; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 20/zv. 1) v platnom znení gestor: MPSVR SR, spolugestori: MŠVVaŠ SR, MS SR, ÚV SR, MV SR, MO SR, MDaV SR, MF SR, NKÚ.
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení,
Bezpredmetné. Nové smernice sa nepreberajú, nariadenia alebo rozhodnutia sa neimplementujú.
b)uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie,
Proti Slovenskej republike nebolo začaté konanie v rámci „EÚ pilot“, ani nebol začatý postup Európskej komisie a ani nebolo začaté konanie Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v platnom znení.
c)uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu tohto prebrania, príp. potreby prijatia ďalších
14
úprav
Smernica 2000/43/ES bola prebratá
-do zákona č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v znení neskorších predpisov,
-do zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov,
-do zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 308/1993 Z. z. o zriadení Slovenského národného strediska pre ľudské práva v znení neskorších predpisov,
-do zákona č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície,
-do zákona č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v znení neskorších predpisov,
-do zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov,
-do zákona č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov,
-do zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-do zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-do zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov,
-do zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov,
-do zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
-do zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-do zákona č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon),
-do zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-do zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-do zákona č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
-do zákona č. 570/2005 Z. z. o brannej povinnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-do zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-do zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov,
-do zákona č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok v znení neskorších predpisov,
-do zákona č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-do zákona č. 378/2015 Z. z. o dobrovoľnej vojenskej príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
15
-do zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
-do zákona č. 35/2019 Z. z. o finančnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-do zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-do nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 296/2010 Z. z. o odbornej spôsobilosti na výkon zdravotníckeho povolania, spôsobe ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov, sústave špecializačných odborov a sústave certifikovaných pracovných činností v znení neskorších predpisov.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
úplne
16
Dôvodová správa
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1 [(§ 2 ods. 1 písm. g)]
V nadväznosti na organizačnú zmenu sa upravuje názov vojenského útvaru.
K bodu 2 (§ 2 ods.2)
Legislatívna úprava, ktorou sa spresňujú pojmy vojak v zálohe a vojak mimoriadnej služby, ktorým môže byť aj žena, ktorá dobrovoľne prevezme brannú povinnosť.
K bodu 3 (§ 13 ods. 2)
Zálohy ozbrojených síl sa vytvárajú na doplňovanie ozbrojených síl Slovenskej republiky (ďalej len „ozbrojené sily“). Podľa platnej právnej úpravy vojakom v zálohe je štátny občan Slovenskej republiky (ďalej len „občan“), ktorý skončil štátnu službu profesionálneho vojaka prepustením zo služobného pomeru alebo občan, ktorý skončil služobný pomer v Policajnom zbore, Zbore väzenskej a justičnej stráže, Hasičskom a záchrannom zbore, Horskej záchrannej službe, Národnom bezpečnom úrade, služobný pomer ozbrojeného príslušníka finančnej správy, dobrovoľnú vojenskú prípravu alebo bol povolaný na výkon mimoriadnej služby. Registrovaný občan je štátny občan Slovenskej republiky, ktorému vznikla branná povinnosť a je zaradený do národnej registrácie. S cieľom umožniť zaradiť sa do aktívnych záloh mladším ročníkom bez vojenského výcviku sa navrhuje, aby registrovaný občan mohol byť zaradený do aktívnych záloh bez predchádzajúceho vykonania dobrovoľnej vojenskej prípravy. Uzatvorením dohody o zaradení do aktívnych záloh (ďalej len „dohoda o zaradení“) sa stane vojakom v zálohe, vyradí sa z národnej registrácie, zaradí sa do aktívnych záloh, kde vykoná najskôr základný výcvik a následne odborný výcvik a kurzy.
K bodu 4 [(§ 13 ods. 3 písm. c)]
Navrhuje sa, aby dňom zaradenia registrovaných občanov do záloh ozbrojených síl bol deň nasledujúci po dni zverejnenia dohody o zaradení v Centrálnom registri zmlúv.
K bodu 5 [(§ 13 ods. 6 písm. a)]
Legislatívna úprava, ktorou sa vypúšťa legislatívna skratka, ktorá sa zavádza v § 13 ods. 2 písm. e).
K bodom 6 a 7 (§ 14)
Legislatívna úprava, nový nadpis pomenúva časť zákona, ktorá upravuje proces zaraďovania do aktívnych záloh vojakov v zálohe na základe dohody o zaradení a na základe súhlasu podľa zákona č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. V siedmom bode sa upravuje nadpis § 14.
K bodu 8 [§ 14 ods. 1 písm. b)]
Aplikačná prax ukázala potrebu upraviť podmienku dosiahnutej vojenskej hodnosti na výkon funkcie, do ktorej byť vojak v aktívnej zálohe zaradený. Doplnenie výnimky z dosiahnutej vojenskej hodnosti na výkon funkcie, do ktorej byť vojak v aktívnej zálohe zaradený, podľa situácie v ozbrojených silách umožní zaradiť do aktívnych záloh v prípade potreby aj väčší počet vojakov v zálohe, ktorými budú napr. profesionálni vojaci po skončení
17
štátnej služby prepustením zo služobného pomeru, ktorí pred vznikom štátnej služby súhlasili s podmienkou, že po jej skončení sa zaradia do aktívnych záloh.
K bodu 9 [(§ 14 ods. 1 písm. j)]
Navrhuje sa doplniť novú podmienku pre zaradenie do aktívnych záloh v súvislosti s možnosťou podať vyhlásenie o odopretí výkonu mimoriadnej služby podľa zákona č. 569/2005 Z. z. o alternatívnej službe v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov. Úlohou aktívnych záloh je pripravovať sa v stave bezpečnosti na výkon mimoriadnej služby a plniť úlohy ozbrojených síl. Z tohto dôvodu registrovaný občan alebo vojak v zálohe, ktorý odoprie výkon mimoriadnej služby, nemôže byť vojakom v aktívnej zálohe.
K bodu 10 [§ 14 ods. 1 písm. k)]
Podmienky na zaradenie do aktívnych záloh sa upravujú v nadväznosti na nový spôsob zaradenia do aktívnych záloh upravený v § 14aa, podľa ktorého do aktívnych záloh sa zaradia aj profesionálni vojaci po skončení štátnej služby profesionálneho vojaka prepustením zo služobného pomeru, ktorí pred prijatím do štátnej služby súhlasili so zaradením do aktívnych záloh. V tomto prípade sa dohoda neuzatvára.
K bodu 11 [(§ 14 ods. 2 písm. c)]
Navrhuje sa upraviť kvalifikačný predpoklad tak, aby do funkcie s plánovanými hodnosťami v hodnostnom zbore dôstojníkov mohol byť zaradený vojak v aktívnej zálohe s vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa a vyšším. Navrhovaná úprava nadväzuje na úpravu kvalifikačných predpokladov na výkon funkcie v zákone č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 281/2015 Z. z.“).
K bodu 12 (§ 14 ods. 4)
Legislatívna úprava, ktorou sa vypúšťa druhá veta v súvislosti s novými odsekmi 8 až 10 v § 14.
K bodu 13 (§ 14 ods. 7)
Navrhuje sa spresniť podmienku spoľahlivosti podobne ako je táto podmienka upravená v zákone č. 281/2015 Z. z.
K bodu 14 (§ 14 ods. 8 až 10)
V odseku 8 sa navrhuje aplikovať podmienky vstupu do aktívnych záloh na registrovaných občanov a vojakov v zálohe bez vojenskej hodnosti. Upravené podmienky na zaradenie do aktívnych záloh umožnia registrovaným občanom zaradiť sa do aktívnych záloh bez vykonania dobrovoľnej vojenskej prípravy. Rovnakú možnosť zaradiť sa do aktívnych záloh budú mať aj vojaci v zálohe bez vojenskej hodnosti a bez vojenského výcviku.
V odsekoch 9 a 10 sa navrhuje zjednodušiť zaraďovanie do aktívnych záloh profesionálnych vojakov, príslušníkov Policajného zboru, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Hasičského záchranného zboru, Horskej záchrannej služby, Národného bezpečnostného úradu alebo ozbrojených príslušníkov finančnej správy, ktorí sa rozhodnú zaradiť do aktívnych záloh bezprostredne po skončení služobného pomeru a vojakov dobrovoľnej vojenskej prípravy bezprostredne po jej skončení.
K bodu 15 (§ 14a ods. 1 a 3)
18
Odstraňuje sa nesúlad v pojmoch, vojak v zálohe je zaraďovaný do aktívnych záloh, nie prijímaný.
K bodu 16 (§ 14a ods. 5)
Antidiskriminačné ustanovenie sa navrhuje upraviť vo vzťahu k registrovaným občanom, ktorí sa rozhodnú uzatvoriť dohodu o zaradení.
K bodu 17 (§ 14aa)
S cieľom získať do aktívnych záloh čo najviac vycvičených vojakov sa navrhuje, aby do aktívnych záloh boli zaraďovaní profesionálni vojaci po skončení štátnej služby profesionálneho vojaka prepustením zo služobného pomeru, ktorí súhlasili so zaradením do aktívnych záloh pred prijatím do štátnej služby profesionálneho vojaka. Podľa platnej právnej úpravy aktívne zálohy ozbrojených síl tvoria vojaci v zálohe, ktorí spĺňajú podmienky ustanovené zákonom a uzatvoria dohodu o zaradení do aktívnych záloh. to občania, po skončení služobného pomeru profesionálneho vojaka, po skončení služobného pomeru v Policajnom zbore, Zbore väzenskej a justičnej stráže, Hasičskom a záchrannom zbore, Horskej záchrannej službe, Národnom bezpečnostnom úrade, po skončení služobného pomeru vo finančnej správe alebo občania po vykonaní dobrovoľnej vojenskej prípravy, ktorí majú záujem pravidelným výcvikom obnovovať a udržiavať svoje vojenské zručnosti a schopnosti a pripravovať sa na výkon mimoriadnej služby alebo na plnenie úloh ozbrojených síl.
Aktívne zálohy sa vytvárajú pre potreby doplňovania ozbrojených síl v období krízovej situácie, kedy vojaci v aktívnych zálohách základným prvkom vytváraných jednotiek ozbrojených síl doplňovaných vojakmi zo zálohy. V stave bezpečnosti je úlohou aktívnych záloh pripravovať sa na výkon mimoriadnej služby a plniť úlohy ozbrojených síl najmä pri odstraňovaní následkov živelnej pohromy, priemyselnej havárie, teroristického útoku alebo hromadného prílivu cudzincov na územie Slovenskej republiky.
Vojensko-politická situácia v blízkom susedstve nášho štátu vyvoláva potrebu zvýšiť počet vojakov v zálohe, ktorí v rámci aktívnych záloh budú pravidelne pripravovaní na výkon mimoriadnej služby, aby v prípade povolania na jej výkon boli pripravení zabezpečiť obranu štátu. Z tohto dôvodu sa navrhuje zaradiť do aktívnych záloh na tri roky profesionálnych vojakov po skončení štátnej služby profesionálneho vojaka prepustením zo služobného pomeru. Takýto spôsob zaradenia do aktívnych záloh nadväzuje na úpravu v zákone č. 281/2015 Z. z., ktorou sa dopĺňajú podmienky vzniku štátnej služby profesionálneho vojaka o súhlas uchádzača so zaradením do aktívnych záloh po skončení štátnej služby profesionálneho vojaka prepustením zo služobného pomeru v čase trvania brannej povinnosti.
Po skončení štátnej služby prepustením zo služobného pomeru nebude do aktívnych záloh zaradený profesionálny vojak, ktorý skončí štátnu službu prepustením zo služobného pomeru vo vojenskej hodnosti plukovník a vyššej, profesionálny vojak prepustený zo zdravotných dôvodov, z dôvodu porušenia služobnej disciplíny alebo z dôvodu nedosahovania požadovaných výsledkov. Okrem uvedenej výnimky sa do aktívnych záloh zaradí každý profesionálny vojak po skončení štátnej služby prepustením zo služobného pomeru, teda ako vojak v zálohe, na tri roky.
Zaradenie do aktívnych záloh sa vykoná bezprostredne po skončení štátnej služby prepustením zo služobného pomeru. Podľa situácie v ozbrojených silách sa vojak v aktívnej zálohe zaradí do funkcie súčasne so zaradením do aktívnych záloh alebo sa zaradí do funkcie počas doby zaradenia do aktívnych záloh. Zaradenie do funkcie nemá vplyv na plynutie doby zaradenia do aktívnych záloh. Doba zaradenia do aktívnych záloh začína plynúť odo dňa nasledujúceho po dni skončenia štátnej služby profesionálneho vojaka prepustením zo služobného pomeru a zaniká uplynutím troch rokov. Vojak v aktívnej zálohe zaradený do funkcie vykonáva pravidelné cvičenie a plní úlohy ozbrojených síl. Ak v závislosti od situácie
19
v ozbrojených silách vojak zaradený do aktívnych záloh nie je súčasne so zaradením do aktívnych záloh zaradený aj do funkcie, počas doby, keď nie je zaradený do funkcie, nevykonáva pravidelné cvičenie, neplní úlohy ozbrojených síl, nepatria mu náležitosti podľa § 14c ods. 1 zákona č. 570/2005 Z. z. Uplatňovanie inštitútu nezaradenia do funkcie bude závisieť od počtov profesionálnych vojakov zaraďovaných do aktívnych záloh po skončení štátnej služby prepustením zo služobného pomeru a situácie v ozbrojených silách.
K bodom 18 a 19 (§ 14b ods. 1 a 2)
Navrhované ustanovenie sprístupňuje aktívne zálohy registrovaným občanom bez predchádzajúceho vykonania dobrovoľnej vojenskej prípravy. Uzatvorením dohody o zaradení do aktívnych záloh budú registrovaní občania vykonávať každý rok pravidelné cvičenie v rozsahu do 45 kalendárnych dní. V princípe by malo platiť, že každý registrovaný občan, ktorý prejaví záujem zaradiť sa do aktívnych záloh po tom, čo splní zákonom stanovené podmienky, absolvuje základný výcvik ako vojak v aktívnej zálohe, bez predchádzajúceho absolvovania dobrovoľnej vojenskej prípravy. Tento výcvik nahrádza základnú časť dobrovoľnej vojenskej prípravy a v ďalších rokoch pokračuje odbornou prípravou. Návrh predpokladá získať do radov aktívnych záloh záujemcov z radov špecialistov, ktorým doba dobrovoľnej vojenskej prípravy nevyhovuje a blokuje ich záujem vstúpiť do aktívnych záloh.
Dohoda o zaradení sa uzatvára na dva päť rokov, môže sa uzatvoriť opakovane, najviac do skončenia brannej povinnosti, čo vytvára predpoklad pre dlhodobú vojenskú kariéru pre tých, ktorí sa nechcú stať profesionálnymi vojakmi a obranu Slovenskej republiky považujú za vec cti.
Profesionálni vojaci prijatí do štátnej služby profesionálneho vojaka pred nadobudnutím účinnosti tohto návrhu zákona budú po prepustení zo služobného pomeru rovnako ako vojaci v zálohe po prepustení zo služobného pomeru v Policajnom zbore, Zbore väzenskej a justičnej stráže, Hasičskom a záchrannom zbore, Horskej záchrannej službe, Národnom bezpečnostnom úrade alebo po prepustení zo služobného pomeru vo finančnej správe aj naďalej v čase trvania brannej povinnosti zaraďovaní do aktívnych záloh na základe dohody o zaradení, ak budú spĺňať podmienky na zaradenie do aktívnych záloh.
K bodu 20 [§ 14b ods. 3 písm. d)]
Aplikačná prax ukázala potrebu doplniť dohodu o zaradení o údaje potrebné k náhrade cestovného vojakovi v aktívnej zálohe, ak sídlo jeho zamestnávateľa nie je na území Slovenskej republiky.
K bodu 21 [§ 14b ods. 7 písm. d)]
Spresňuje sa zánik dohody o zaradení v súvislosti s úmrtím vojaka v aktívnej zálohe.
K bodu 22 (§ 14ba)
Navrhuje sa upraviť vyradenie vojaka v aktívnej zálohe z aktívnych záloh v samostatnom ustanovení. Podľa platnej právnej úpravy sa vojak v aktívnej zálohe vyraďuje z aktívnych záloh po zániku dohody o zaradení.
Návrh zákona upravuje aj zaradenie do aktívnych záloh vojaka v zálohe, ktorý neuzatvára dohodu o zaradení, je to vojak v zálohe, ktorý podľa novej úpravy v zákone č. 281/2015 Z. z. bude prijímaný do štátnej služby profesionálneho vojaka s podmienkou, že po skončení štátnej služby prepustením zo služobného pomeru zotrvá v aktívnych zálohách. Takýto vojak v aktívnej zálohe bude vyraďovaný z aktívnych záloh uplynutím doby zaradenia do aktívnych záloh alebo, ak prestane spĺňať niektorú z podmienok zaradenia, podobne ako vojak v aktívnej zálohe zaradený do aktívnych záloh uzatvorením dohody o zaradení. Návrh zákona dáva možnosť takémuto vojakovi v aktívnej zálohe podať žiadosť o vyradenie z aktívnych záloh, ak
20
nastali v jeho živote také zmeny, ktoré by mu bránili vykonávať pravidelné cvičenia a plniť úlohy ozbrojených síl.
K bodu 23 [ § 14c ods. 1 písm. a)]
Ustanovenie, ktoré upravuje náležitosti vojaka v aktívnej zálohe sa navrhuje doplniť v nadväznosti na zaraďovanie do aktívnych záloh profesionálnych vojakov po skončení štátnej služby prepustením zo služobného pomeru a v závislosti od toho, či takýto vojak v aktívnej zálohe je zaradený do funkcie, alebo nie je zaradený do funkcie. Vojak v aktívnej zálohe nezaradený do funkcie nevykonáva pravidelné cvičenie, neplní úlohy ozbrojených síl. Nárok na motivačný príspevok nepatrí vojakovi v aktívnej zálohe pokiaľ nie je zaradený do funkcie.
K bodom 24 a 25 (§ 14c ods.1 písm. d) a ods. 2)
Spresňuje sa náhrada cestovného tak, aby nárok na náhradu cestovného vznikol vojakovi v aktívnej zálohe aj z miesta prechodného pobytu. Náhradu cestovného sa navrhuje uplatňovať len na území Slovenskej republiky.
K bodu 26 (§ 14c ods. 3)
Aplikačná prax poukázala na potrebu upraviť náhradu príjmov vojakovi v aktívnej zálohe, ktorý vykonáva prácu v inom členskom štáte Európskej únie alebo štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore. Podľa platnej právnej úpravy vojak v aktívnej zálohe nárok na motivačný príspevok a na pomernú časť hodnostného platu za čas pravidelného cvičenia alebo plnenia úloh ozbrojených síl. Navrhuje sa vojakovi v aktívnej zálohe, ktorý vykonáva prácu v inom členskom štáte Európskej únie alebo štáte, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore, upraviť náhradu príjmov za čas pravidelného cvičenia a plnenia úloh ozbrojených síl podobne ako je upravená vojakovi v aktívnej zálohe náhrada príjmov z podnikania.
K bodu 27 [(§ 14c ods.4 písm. d)]
Legislatívna úprava, ktorá nadväzuje na bod 26.
K bodu 28 (§ 14ca )
Legislatívna úprava, ktorou sa dopĺňa platné znenie nadpisu § 14ca.
K bodu 29 (§ 14ca ods. 1 až 3)
V súvislosti s možnosťou uzatvoriť dohodu o zaradení registrovanému občanovi, ktorý sa stane vojakom v aktívnej zálohe, ale nemá vojenskú hodnosť, je potrebné doplniť do zákona vymenovanie do vojenskej hodnosti. Bez vojenskej hodnosti je rovnako aj vojak v zálohe, ktorým je odvedený občan, ktorý nevykonal vojenskú službu a branná povinnosť mu trvá. Takýto vojak v zálohe podľa súčasnej právnej úpravy môže byť zaradený do aktívnych záloh po vykonaní dobrovoľnej vojenskej prípravy, ktorú ukončí vo vojenskej hodnosti vojak 2. stupňa.
Navrhuje sa, aby vojak v aktívnej zálohe bez vojenskej hodnosti, ktorým môže byť registrovaný občan alebo občan, ktorý bol odvedený, ale nevykonal vojenskú službu, bol vymenovaný do vojenskej hodnosti vojak 1. stupňa v deň nadobudnutia účinnosti dohody o zaradení a bude pripravovaný pre hodnostný zbor mužstva. V nadväznosti na platnú právnu úpravu, ktorá umožňuje vojaka v aktívnej zálohe povyšovať, je potrebné upraviť podmienky pre hodnostný zbor poddôstojníkov a vymenovanie do vojenskej hodnosti poručík.
K bodu 30 [§ 14ca ods. 4 písm. a)]
Jazyková úprava.
21
K bodu 31 [§ 14ca ods. 4 písm. c)]
Podmienky povýšenia do vojenskej hodnosti sa dopĺňajú o osobitnú úpravu, ak ide o povýšenie vojaka v aktívnej zálohe do vojenskej hodnosti vojak 2. stupňa.
Vojakom v aktívnej zálohe vo vojenskej hodnosti vojak 1. stupňa sa stane registrovaný občan alebo vojak v zálohe, ktorý bol odvedený a nevykonal vojenskú službu, po podpísaní dohody o zaradení do aktívnych záloh. Takýto vojak v aktívnej zálohe po vykonaní základného výcviku bude povýšený do vojenskej hodnosti vojak 2. stupňa rovnako ako vojak v zálohe, ktorý vykonal dobrovoľnú vojenskú prípravu. Po vykonaní základného výcviku vojak v aktívnej zálohe absolvuje v rámci pravidelného cvičenia odbornú prípravu a môže byť vymenovaný do vojenskej hodnosti alebo povýšený do vojenskej hodnosti. Navrhovaná úprava umožní doplniť chýbajúce odbornosti v aktívnych zálohách špecialistami z radov registrovaných občanov.
K bodom 32 až 34 (§ 14ca ods. 5 a 6)
Legislatívne úpravy súvisiace s vymenovaním do vojenskej hodnosti a s novou úpravou hodnostných zborov v zákone č. 281/2015 Z. z. Ustanovujú sa štyri hodnostné zbory, to hodnostný zbor mužstva, hodnostný zbor poddôstojníkov, hodnostný zbor dôstojníkov a hodnostný zbor generálov.
K bodu 35 (§ 14ca ods. 8)
Upravuje sa splnomocňovacie ustanovenie v nadväznosti na ustanovenú možnosť vymenovať do vojenskej hodnosti.
K bodu 36 (§ 14d ods. 1)
Návrh zákona upravuje maximálnu dĺžku trvania pravidelného cvičenia alebo plnenia úloh ozbrojených síl na najviac 45 kalendárnych dní v kalendárnom roku. Vojenskému útvaru dáva možnosť prispôsobiť dĺžku pravidelného cvičenia potrebám ozbrojených síl. Rozsah pravidelného cvičenia sa predlžuje v nadväznosti na sprístupnenie aktívnych záloh registrovaným občanom. Registrovaný občan v rámci pravidelného cvičenia vykoná najskôr základný výcvik a neskôr odbornú prípravu. Stanovený počet dní je maximálny počet dní, počas ktorých vojak v aktívnej zálohe vykonáva pravidelné cvičenie a plní úlohy ozbrojených síl.
K bodu 37 (§ 14d ods. 4)
Vojak v aktívnej zálohe v stave bezpečnosti vykonáva pravidelné cvičenie a môže plniť úlohy ozbrojených síl pri odstraňovaní následkov živelnej pohromy, priemyselnej havárie, teroristického útoku alebo hromadného prílivu cudzincov na územie Slovenskej republiky. Navrhuje sa, aby na plnenie úloh ozbrojených síl mohol byť hneď po zaradení do aktívnych záloh povolaný vojak v zálohe, ktorým je profesionálny vojak zaradený do aktívnych záloh bezprostredne po skončení štátnej služby prepustením zo služobného pomeru, ktorý bude súčasne so zaradením do aktívnych záloh zaradený do funkcie. Registrovaný občan a vojak v zálohe, ktorý nevykonal vojenskú službu, môže byť na plnenie úloh ozbrojených síl povolaný až po vykonaní základného výcviku.
K bodu 38 (§ 14d ods. 5)
Legislatívna úprava v súvislosti s úpravou doby pravidelného cvičenia v § 14d ods. 1.
K bodu 39 (§ 14d ods. 8)
Na základe poznatkov z aplikačnej praxe sa upravuje oznamovanie termínov pravidelných cvičení.
22
K bodom 40 a 41 [(§ 14f ods. 1 písm. a)]
Legislatívna úprava, ktorou sa upravuje úvodná veta a obsah evidencie vojakov v aktívnych zálohách v nadväznosti na zaraďovanie vojakov do aktívnych záloh oznámením pri skončení štátnej služby profesionálneho vojaka.
K bodom 42 až 44 (§ 14i ods. 1, ods. 4 a 5 )
Evidencia vojakov v aktívnej zálohe a obsah osobného spisu vojaka v aktívnej zálohe sa doplňuje v nadväznosti na nový spôsob zaraďovania vojakov do aktívnych záloh.
K bodu 45 (§ 15)
Legislatívna úprava, ktorou sa vkladá nový nadpis.
K bodu 46 (§ 15a ods. 2)
Podľa platného znenia § 15a ods. 3 profesionálnemu vojakovi patrí vojenská hodnosť, ktorú dosiahol ku dňu nariadenia výkonu mimoriadnej služby. Podľa § 51 zákona č. 281/2015 Z. z. profesionálnemu vojakovi ustanovenému do funkcie, na ktorú je plánovaná vyššia vojenská hodnosť, než akú dosiahol, minister môže na dobu výkonu funkcie zapožičať vyššiu vojenskú hodnosť. V prípade nariadenia výkonu mimoriadnej služby by profesionálnemu vojakovi patrila dosiahnutá vojenská hodnosť, nie vojenská hodnosť, ktorú zapožičanú. Z tohto dôvodu sa navrhuje doplniť ustanovenie tak, aby profesionálnemu vojakovi, ktorý zapožičanú vojenskú hodnosť, táto vojenská hodnosť patrila aj v čase nariadenia výkonu mimoriadnej služby. Súčasne sa spresňuje dosiahnutá vojenská hodnosť.
K bodom 47, 49 až 51 [(§ 15a a § 15b ods. 2 písm. b), § 15b ods. 2 až 4]
Legislatívna úprava, ktorou sa upravujú hodnostné zbory tak, ako ustanovené v zákone č. 281/2015 Z. z. a upravuje sa vymenovanie a povyšovanie v hodnostnom zbore generálov.
K bodu 48 (§ 15b ods. 1)
Ustanovenie sa dopĺňa o taxatívny výpočet vojenských hodností, do ktorých môže byť vojak mimoriadnej služby vymenovaný.
K bodom 52 a 53 [(§ 15f ods. 4 a 5 a § 15m)]
Ustanovenia sa po vecnej stránke nemenia, upravujú sa v nadväznosti na nové zloženie platu vojaka mimoriadnej služby a zavádza sa správny vnútorný odkaz.
K bodu 54 (§ 15j)
Navrhuje sa, aby plat vojaka mimoriadnej služby tvorili platové náležitosti podľa zákona č. 281/2015 Z. z., ktoré predstavujú náročnosť vojenského povolania v nadväznosti na vykonávanú funkciu, a príplatok za výkon mimoriadnej služby.
V odseku 2 je taxatívny výpočet ustanovení zákona č. 281//2015 Z. z., ktoré sa primerane použijú pri určení platu vojaka mimoriadnej služby.
V odseku 3 sa navrhuje plat vojaka mimoriadnej služby, ktorým je profesionálny vojak, určiť rovnako ako v zákone č. 281/2015 Z. z., v závislosti od dosiahnutej vojenskej hodnosti, zapožičanej vojenskej hodnosti alebo plánovanej vojenskej hodnosti a funkcie, do ktorej je ustanovený.
V odseku 4 sa navrhuje upraviť plat vojaka mimoriadnej služby, ktorým je vojak v zálohe, vrátane vojaka v aktívnej zálohe. Odstraňuje sa diskriminácia takéhoto vojaka
23
mimoriadnej služby v platnej právnej úprave, ktorá nezohľadňuje dĺžku trvania štátnej služby, ktorú tento vojak vykonával pred tým ako odišiel do záloh.
V odseku 5 sa navrhuje upraviť plat vojaka mimoriadnej služby vo vojenskej hodnosti vojak 1. stupňa. Do tejto skupiny patria registrovaní občania odvedení a povolaní na výkon mimoriadnej služby v čase vojny alebo vojnového stavu a vojaci v zálohe, ktorí boli odvedení ale nevykonali vojenskú službu.
V odseku 6 sa navrhuje upraviť príplatok za výkon mimoriadnej služby, ktorý tvorí súčasť platu vojaka mimoriadnej služby. Príplatok za výkon mimoriadnej služby je zložený z pevnej čiastky a pohyblivej čiastky. Výška príplatku je určená hodnostným platom vojaka druhého stupňa alebo jeho dvojnásobku bez zvýšenia za čas trvania štátnej služby a funkčnej tarify, v závislosti od vyhláseného stavu ohrozenia počas krízovej situácie. Pevná čiastka patrí vojakovi mimoriadnej služby za čas trvania mimoriadnej služby. Pohyblivá čiastka je určená hornou hranicou, jej výška závisí od náročnosti vykonávanej mimoriadnej služby v závislosti od miesta výkonu alebo vykonávanej funkcie.
V odsekoch 7 9 sa upravuje zaokrúhľovanie príplatku za výkon mimoriadnej služby, spresnenie plynutia doby počas ktorej vojakovi mimoriadnej služby patrí plat vojaka mimoriadnej služby a splnomocňovacie ustanovenie na vydanie služobného predpisu o výške pohyblivej čiastky príplatku za výkon mimoriadnej služby.
K bodom 55, 56 a 58
Legislatívne úpravy súvisiace s novou úpravou platu vojaka mimoriadnej služby v § 15j.
K bodu 57 (§ 15o)
Spresňuje sa dikcia ustanovenia, ktoré upravuje svojvoľné vzdialenie vojaka mimoriadnej služby z miesta výkonu mimoriadnej služby vo väzbe na plat.
K bodu 59 (§ 16b)
Spresňuje sa dikcia skončenia výkonu mimoriadnej služby vojaka mimoriadnej služby, ktorý zomrel.
K bodu 60 [(§17 ods.4 písm. a)]
Navrhovanou zmenou sa rozširuje zoznam subjektov, ktorých nevyhnutnú činnosť je potrebné zabezpečiť v záujme bezpečnosti a obrany Slovenskej republiky občanmi oslobodenými od výkonu mimoriadnej služby vykonávaním ich občianskeho zamestnania.
K bodu 61 [§ 17 ods. 8 písm. c)]
Na základe aplikačnej praxe sa doplňujú subjekty, ktoré schvaľujú počty občanov oslobodených od povinnosti vykonať mimoriadnu službu.
K bodu 62 (§ 19a ods. 7)
Legislatívna úprava, ktorou sa aktualizujú ustanovenia o náhrade škody.
K bodu 63 (§ 20 ods. 1 )
Navrhuje sa doplniť priestupky na úseku brannej povinnosti o priestupok, ktorého sa dopustí vojak zaradený do aktívnych záloh tým, že bezodkladne neoznámi veliteľovi vojenského útvaru dôvod, ktorý mu bráni dostaviť sa na miesto určené v oznámení o povolaní na pravidelné cvičenie alebo v oznámení o povolaní na plnenie úloh ozbrojených síl a existenciu dôvodu nepreukáže.
24
Aktívne zálohy sa v stave bezpečnosti pripravujú na výkon mimoriadnej služby a na plnenie úloh ozbrojených síl pravidelným cvičením. Aktívne zálohy v stave bezpečnosti možno použiť na riešenie mimoriadnej udalosti a vyhlásenej mimoriadnej situácie. Povinnosťou vojaka v aktívnej zálohe je dostaviť sa v určený deň a hodinu na miesto určené v oznámení o povolaní na pravidelné cvičenie alebo v oznámení o povolaní na plnenie úloh ozbrojených síl; ak sa nemôže dostaviť na pravidelné cvičenie alebo na plnenie úloh ozbrojených síl, je povinný bezodkladne oznámiť dôvod, ktorý mu v tom bráni, a tento dôvod preukázať potvrdením lekára alebo rozhodnutím štátneho orgánu. Neospravedlnená neprítomnosť vojaka v aktívnej zálohe povolaného na pravidelné cvičenie alebo na plnenie úloh ozbrojených síl skomplikuje prípravu a priebeh vykonávaných opatrení, preto sa navrhuje neospravedlnenú neúčasť na pravidelnom cvičení alebo na plnení úloh ozbrojených síl posudzovať ako priestupok na úseku brannej povinnosti.
K bodu 64 [§ 21 ods. 5 písm. n) ]
Legislatívna úprava v súvisiaca s bodom 69.
K bodu 65 (§ 21 ods. 11)
Legislatívna úprava, ktorou sa aktualizuje splnomocňovacie ustanovenie na vydanie všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorým sa upravuje posudzovanie zdravotnej starostlivosti vojakov v zálohe a registrovaných občanov na zaradenie do aktívnych záloh a vojakov mimoriadnej služby a registrovaných občanov na výkon mimoriadnej služby.
K bodu 66 [§ 21 ods. 17 písm. a)]
Povolenie nosiť vojenskú rovnošatu sa navrhuje upraviť nezávisle od poberania výsluhového dôchodku alebo invalidného výsluhového dôchodku, v závislosti od dôvodu skončenia štátnej služby profesionálneho vojaka prepustením zo služobného pomeru. O povolenie nosiť vojenskú rovnošatu tak bude môcť požiadať okrem profesionálneho vojaka, ktorý je poberateľom výsluhového dôchodku alebo invalidného výsluhového dôchodku aj profesionálny vojak, ktorý skončil štátnu službu napr. z dôvodu organizačnej zmeny alebo dosiahol maximálnu dobu štátnej služby a nebol vymenovaný do stálej štátnej služby a pod.
K bodu 67 (§ 21 ods. 18)
Nosenie vojenskej rovnošaty je prejavom spolupatričnosti k ozbrojeným silám a prejavom hrdosti na ňu. Z tohto dôvodu návrh zákona upravuje možnosť zrušiť povolenie nosiť vojenskú rovnošatu a tak zabrániť jej zneužívaniu osobe, ktorá vo vojenskej rovnošate napr. propaguje ideológiu smerujúcu k potlačeniu základných práv a slobôd. Aby navrhovaná úprava bola systémová, vypúšťa sa výnimka, ktorá umožňuje nosenie vojenskej rovnošaty aj bez povolenia.
K bodu 68 (§ 21 ods. 19)
Aplikačná prax poukázala na potrebu upraviť možnosť zrušiť povolenie nosiť vojenskú rovnošatu. Navrhuje sa, aby osobe, ktorá povolenie nosiť vojenskú rovnošatu toto povolenie mohlo byť zrušené z taxatívne vymedzených dôvodov. Ak takáto osoba bude aj naďalej nosiť vojenskú rovnošatu, dopustí sa priestupku podľa § 17b zákona č. 321/2002 Z. z. o ozbrojených silách Slovenskej republiky v znení zákona č. 98/2019 Z. z.
K bodu 69 (§ 22bb)
Zmeny v rozsahu trvania pravidelného cvičenia a plnenia úloh ozbrojených síl a uzatvorené dohody o zaradení pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona sa navrhuje riešiť prechodným ustanovením.
25
K bodom 70 až 73 (prílohy č. 1 a 2)
Prílohy povolávacieho rozkazu na odvod a povolávacieho rozkazu na výkon mimoriadnej služby sa dávajú do súladu so zákonom č. 319/2002 Z. z. o obrane Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Navrhovanou zmenou sa mení systém vydávania osobných identifikačných kariet vojakom v zálohe povolaným na výkon mimoriadnej služby a znižuje sa byrokratická záťaž občana.
K bodu 74
Upravuje sa publikačný zdroj smernice 2000/43/ES Smernica Rady 2000/43/ES z 29. júna 2000, ktorou sa zavádza zásada rovnakého zaobchádzania s osobami bez ohľadu na rasový alebo etnický pôvod v platnom znení.
K čl. II
(zákon č. 124/1992 Zb.)
K bodom 1 až 3 (§ 1)
Legislatívne úpravy, ktoré súvisia s definíciou vojenského policajta upravenou v § 5 ods. 1.
K bodu 4 (§ 5 )
Účelom navrhovanej zmeny je bližšie špecifikovať, kto môže byť vojenským policajtom podľa zákona č. 124/1992 Zb. o Vojenskej polícii v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 124/1992 Zb.“).
Podľa platného znenia zákona č. 124/1992 Zb. vojenským policajtom môže byť iba profesionálny vojak. Zákon č. 570/2005 Z. z. o brannej povinnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov ustanovuje, že na účely tohto zákona je vojenským útvarom aj Vojenská polícia, ktorá si v súlade so zákonom vytvára aktívne zálohy a na pravidelných cvičeniach pripravuje vojakov v aktívnej zálohe na výkon mimoriadnej služby v ozbrojených silách. Aby vojak v aktívnej zálohe, ktorý je zaradený vo Vojenskej polícii, mohol plniť úlohy policajnej ochrany podľa § 3 zákona č. 124/1992 Zb. je nevyhnutné, aby bol vojenským policajtom, ktorým v súčasnej dobe môže byť iba profesionálny vojak.
Postavenie vojenského policajta sa navrhuje upraviť aj v súvislosti s nariadením výkonu mimoriadnej služby vzhľadom na to, že v prípade jej nariadenia budú v období krízovej situácie vo Vojenskej polícii zaradení vojaci mimoriadnej služby, ktorí aby boli využiteľní vo Vojenskej polícii, taktiež musia mať status vojenského policajta s príslušnými povinnosťami a oprávneniami. Profesionálni vojaci, ktorým bude v období krízovej situácie nariadený výkon mimoriadnej služby sa týmto taktiež stanú vojakmi mimoriadnej služby. V prípade, ak dôjde k doplneniu počtov vo Vojenskej polícii o ďalších vojakov mimoriadnej služby v čase krízovej situácie je potrebné ich zapojenie do výkonu za účelom kontinuálneho zabezpečenia plnenia úlohy policajnej ochrany rezortu obrany.
K bodu 5
Z transpozičnej prílohy sa vypúšťa neúčinné rámcové rozhodnutie 2008/977/SVV.
K čl. III
(zákon č. 328/2002 Z. z.)
26
K bodu 1 (§ 69 ods. 8)
Navrhuje sa poskytnúť vojakovi v aktívnej zálohe, ktorý sa zúčastnil pravidelného cvičenia alebo plnil úlohy ozbrojených síl, rekreačnú starostlivosť hradenú z príspevku Ministerstva obrany Slovenskej republiky v zariadeniach ním určených. Rekreačnú starostlivosť sa navrhuje vojakovi v aktívnej zálohe poskytnúť v roku, ktorý nasleduje po roku, v ktorom sa zúčastnil pravidelného cvičenia alebo plnil úlohy ozbrojených síl.
K bodu 2 (§ 69 ods. 9)
V nadväznosti na novelizačný bod 1 sa navrhuje rozšíriť okruh osôb, ktorým je možné poskytnúť rekreačnú starostlivosť hradenú z príspevku Ministerstva obrany Slovenskej republiky o vojakov v aktívnych zálohách, ktorí sa zúčastnili pravidelného cvičenia alebo plnili úlohy ozbrojených síl, ich manželky a nezaopatrené deti. Rekreačná starostlivosť sa tejto skupine osôb poskytne v roku, ktorý nasleduje po roku, v ktorom sa vojaci v aktívnej zálohe zúčastnili pravidelného cvičenia, resp. v ktorom plnili úlohy ozbrojených síl.
K čl. IV
(zákon č. 461/2003 Z. z.)
K bodom 1 a 2 [§ 4 ods. 1 písm. d) a ods. 2 písm. c)]
Podľa platnej právnej úpravy fyzická osoba v právnom vzťahu na základe dohody o zaradení do aktívnych záloh je za čas pravidelného cvičenia alebo plnenia úloh ozbrojených síl dôchodkovo poistená. Takáto osoba, ktorou je vojak v aktívnej zálohe, nárok aj na úrazové dávky, ak utrpí pracovný úraz alebo mu vznikne choroba z povolania počas pravidelného cvičenia alebo počas plnenia úloh ozbrojených síl. Úprava v zákone sa navrhuje vzhľadom na to, že dohoda o zaradení do aktívnych záloh nebude jediným aktom, na základe ktorého bude fyzická osoba zaradená do aktívnych záloh.
K čl. V
(zákon č. 569/2005 Z. z.)
K bodu 1 (§ 4 ods. 2)
Zákon č. 569/2005 Z. z. o alternatívnej službe v čase vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov umožňuje občanovi v stave bezpečnosti odoprieť výkon mimoriadnej služby v roku, v ktorom mu vznikla branná povinnosť alebo v januári každého nasledujúceho roka do zániku brannej povinnosti. Na vyhlásenie podané po lehote a na vyhlásenie podané v krízovej situácii sa neprihliada. Aktívne zálohy sa pripravujú na výkon mimoriadnej služby, preto sa navrhuje neprihliadať ani na vyhlásenie podané počas doby zaradenia do aktívnych záloh.
K bodu 2 (príloha)
Vzor povolávacieho rozkazu na výkon alternatívnej služby sa dáva do súladu so zákonom č. 319/2002 Z. z. o obrane Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
K čl. VI
(zákon č. 281/2015 Z. z.)
K bodu 1 (§ 16 ods. 1)
Zavádza sa nová podmienka prijatia do štátnej služby, ktorou je súhlas občana na jeho zaradenie do aktívnych záloh po skončení štátnej služby prepustením zo služobného pomeru
27
profesionálneho vojaka. Týmto opatrením sa vytvorí predpoklad na napĺňanie štruktúr aktívnych záloh vojakmi v zálohe s aktuálnymi skúsenosťami priamo z praxe.
K bodom 2 až 4 (§ 19 ods. 6, § 27 ods. 2, § 29 ods. 7 a § 30 ods. 1 a 2)
Legislatívne úpravy súvisiace so zavedením novej podmienky prijatia do štátnej služby profesionálneho vojaka, ktoré musí spĺňať občan, aby ho služobný úrad pozval na posúdenie psychickej spôsobilosti a na previerku fyzickej zdatnosti. Nová podmienka sa vzťahuje rovnako pre prijatie občana do dočasnej štátnej služby, stálej štátnej služby alebo krátkodobej štátnej služby.
K bodu 5
Upravuje sa transpozičná príloha.
K čl. VII
Účinnosť zákona sa navrhuje vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu a zabezpečenie primeranej legisvakancie od 1. mája 2023.
V Bratislave 11. januára 2023
Eduard Heger, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Jaroslav Naď, v. r.
minister obrany Slovenskej republiky