Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 73/1986 Zb. o umelom prerušení tehotenstva v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) predkladá do Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Martin Čepček.
Navrhovaný zákon zlepšuje potratový zákon a chráni nenarodené deti a ich matky pred bezdôvodnými umelými potratmi. Pojem „umelý potrat“ je presnejší ako „umelé prerušenie tehotenstva“ avšak vzhľadom k použitiu v názve právneho predpisu a predloženým návrhom na zmenu pojmoslovia sa navrhuje podobný pojem, a to umelé ukončenie tehotenstva potratom.
Väčšina spoločnosti neschvaľuje, aby bolo zákonom povolené bezdôvodné prerušenie tehotenstva. Podľa názorov väčšiny občanov umelé ukončenie tehotenstva by malo byť dovolené len z veľmi vážnych dôvodov, prípadne by nemalo byť dovolené vôbec.
Predkladaný návrh zákona rešpektuje uvedené názory. Napriek rozdielnym názorom prevláda jednoznačná zhoda v tom, že umelé ukončenie tehotenstva ani jeho zástancovia nepovažujú za dobré riešenie.
Embryológia učí každého študenta lekárskej fakulty, že: Zygota je prvé a najjednoduchšie vývojové štádium všetkých mnohobunkových organizmov vrátane človeka.“1
Veda nám odhaľuje informácie, ktoré úplne menia náš pohľad na prenatálny život. Napríklad doposiaľ sa predpokladalo, že srdce začína biť nenarodenému dieťaťu 21. deň po počatí. Oxfordskí vedci dokázali, že srdce začína biť 16. deň po počatí.2 To isté srdce neprestane biť do smrti. Profesor Paul Riley z Oxfordskej univerzity vysvetlil: „Ak zistíme, ako srdce začína biť a ako vznikajú problémy počas jeho vývoja, budeme o krok bližšie k prevencii srdcových chorôb, ktoré sa formujú počas tehotenstva," Dúfa tiež, že nové zistenia im pomôžu dostať sa bližšie k obnoveniu zničeného svalu srdca po infarkte. Objav môže znamenať nádej pre stovky detí. „Táto štúdia ukazuje, že začiatky samotného tlkotu majú vplyv na ďalší vývoj srdca," opisuje nový výskum Sir Nilesh Samani z Britského ústavu srdcových chorôb.3
Embryo od momentu svojho vzniku obsahuje jedinečný a kompletný genetický kód novej ľudskej bytosti. Už pri počatí je dané pohlavie dieťaťa, jeho farba očí a mnohé iné črty.4
Hlavné rozdelenie tela, ako napríklad hlava, hrudník, brucho a panva, ruky a nohy sa dosiahne asi štyri týždne po počatí.5 Osem týždňov po počatí, sa s výnimkou malej veľkosti celkový vzhľad vyvíjajúceho sa človeka a mnohé vnútorné štruktúry podobajú novorodencovi.6
Už v 5 týždňoch je vývoj mozgu, miechy, srdca v plnom prúde.
V 6 týždňoch srdce pumpuje vlastnú krv embrya do jeho mozgu a tela. všetky štyri
1Karol Kapeller, Viera Pospíšilová: Embryológia človeka, učebnica pre lekárske fakulty. Vydavateľstvo Osveta, 2001, s. 48.
2 https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3833015/A-baby-s-heart-beats-just-16-days-conception-Heartbeat-breakthrough-lead-new-cures-congenital-disease.html
3 https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3833015/A-baby-s-heart-beats-just-16-days-conception-Heartbeat-breakthrough-lead-new-cures-congenital-disease.html
4Údaje uvedené v tomto texte o vývojových štádiách nenarodeného dieťaťa boli použité zo stránky The Endowment for Human Development:
http://www.ehd.org/prenatal-summary.php
5
Carlson, 2009
. 123;
O'Rahilly and Müller, 1987
. Figure 13-2, 142.
srdcové komory a za sebou viac ako 1 milión úderov srdca. Je vytvorená hlava, hrudník a brušná dutina a počiatky rúk a nôh sú ľahko viditeľné.
Do 10 týždňov po počatí začnú obličky produkovať a uvoľňovať moč a dieťa začne občasne dýchať. Všetky prsty voľné a úplne formované a má niekoľko stoviek svalov. Ruky a chodidlá sa často pohybujú a väčšina detí vykazuje prvé príznaky rozlišujúce pravákov alebo ľavákov.
Odborníci odhadujú, že 10-týždňové dieťa približne 90% zo 4 500 častí tela, ktoré sa nachádzajú u dospelých. To znamená, že približne 4 000 stálych častí tela je prítomných len osem týždňov po počatí. Je neuveriteľné, že toto vysoko komplexné 10-týždňové embryo okolo 15 gramov a od hlavy po päty meria už takmer 8 centimetrov.
Do tohto momentu je dnes na Slovensku možné život dieťaťa násilne ukončiť, a to aj bez akéhokoľvek releventného dôvodu..
Osobitná časť
K článku I
Návrh v súlade s presvedčením väčšiny spoločnosti zakotvuje, že umelý potrat nie je odporúčané riešenie. Zlepšuje potratový zákon poskytnutím vyššej ochrany nenarodenému dieťaťu a odstránením diskriminácie na základe veku dieťaťa tým, že odstraňuje bezdôvodné potraty. Zákon ponecháva výnimky, ktoré väčšina spoločnosti považuje za dôvodné.
Výnimky obsahuje § 4 a vzťahujú sa k štyrom situáciám: ohrozenie života matky, ohrozenie zdravia matky, diagnostikované ťažké poškodenie dieťaťa a prípad tehotenstva ako následku trestného činu na matke (predovšetkým znásilnenia).
Matke v ťažkej situácii ohrozenia jej zdravia, života alebo ťažkého poškodenia svojho dieťaťa sa zakotvuje právo na minimálne dva nezávislé názory odborníkov - lekárov. Matka si pri tak závažnom a nezvratnom rozhodnutí zaslúži objektívne informácie. Navrhovaná právna úprava za cieľ vyhnúť sa prípadom potratov zdravých detí, ktorých matky boli zdravotníckymi pracovníkmi presviedčané o tom, že budú mať postihnuté dieťa.
Dôvod, pre ktorý byť tehotenstvo ukončené, je potrebné preukázať, a to buď lekárskymi správami v prípadoch ohrozenia matky a poškodenia dieťaťa, alebo vyjadrením prokurátora v prípade tehotenstva ako následku trestného činu na matke.
Zákon zakazuje propagáciu umelých potratov.
Keďže umelé ukončenie tehotenstva nie je vnímané ako pozitívna možnosť ani zástancami umelých potratov, propagácia umelého potratu degradujúci vplyv na ochranu života a zdravia matky aj dieťaťa. Dostupnosť objektívnych informácií o alternatívnych možnostiach a zdravotníckych zariadeniach vykonávajúcich umelé potraty podľa návrhu zabezpečí ministerstvo zdravotníctva.
Zákon výslovne zakazuje nútenie k umelému ukončeniu tehotenstva a povinnosťou zdravotníckeho pracovníka je chrániť matku pred nátlakom.
Stanovujú sa tiež lehoty, v ktorých je možné umelé potraty zo zákonom uznaných dôvodov vykonať.
Ruší sa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej socialistickej republiky č. 74/1986 Zb. ktorou sa vykonáva zákon Slovenskej národnej rady č. 73/1986 Zb. o umelom prerušení tehotenstva pre neaktuálnosť.
K článku II
Navrhuje sa do zákona o prokuratúre včleniť ustanovenie, ktorým prokurátor bude povinný vydať písomné vyjadrenie o dôvodnom podozrení zo spáchania trestného činu na matke, ktorého dôsledkom môže byť tehotenstvo.
K článku III
Účinnosť zákona navrhuje dňom vyhlásenia.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Negatívne
Žiadne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu
regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky:
Predkladaný návrh zákona nemá žiadny vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, hospodárenie obyvateľstva, na životné prostredie, a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti a služby verejnej správy pre občana. Predkladaný návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy, ako aj pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 73/1986 Zb. o umelom prerušení tehotenstva v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný