DÔVODOVÁ SPRÁVAVšeobecná časť
Návrhom zákona sa od 01.03.2023 navrhuje upustiť od uplatňovania zvýšenia platu ústavných činiteľov podľa § 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov pre poslancov, prezidenta, členov vlády, predsedu a podpredsedov kontrolného úradu. Výška ich platových pomerov sa navrhuje prinavrátiť na úroveň roka 2011. V dôsledku zvyšujúcej sa inflácie, energetickej krízy, ako aj ďalších negatívnych javov dochádza k zhoršovaniu životnej úrovne mnohých občanov a obyvateľov Slovenskej republiky. Občania sú ústavnými činiteľmi opakovane vyzývaní k úsporám a znižovaniu spotreby, preto je dôležité, aby sa na znižovaní nákladov podieľali aj ústavní činitelia.
Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa poslancom, prezidentovi, členom vlády, predsedovi a podpredsedovi Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky určiť plat od 01.03.2023 rovnaký, ako poberali pred tzv. rozmrazením platov ústavných činiteľov, a to vo výške určenej v roku 2011. K čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona dňom 01.03.2023. DOLOŽKAvybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu
regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
A.3. Poznámky:
Predkladaný návrh zákona nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti a služby verejnej správy pre občana ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Predkladaný návrh zákona má pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona:
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Martin Čepček
2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky
3. Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve:
Nie je upravené.
b) v sekundárnom práve:
Nie je upravené.
c) v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
Nie je obsiahnuté.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení:
Návrhom zákona sa nepreberá nový právny akt Európskej únie.
b)uviesť informáciu o začatí postupu Európskej komisie alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy
Proti Slovenskej republike nezačalo žiaden postup Európskej komisie alebo konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
c)uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých sú uvádzané právne akty Európskej únie už prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania príp. potreby prijatia ďalších úprav
Návrhom zákona sa nepreberá nový právny akt Európskej únie.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
a)úplne